Scandlines’ nye emissionsfrie færge nærmer sig stabelafløbning

Scandlines’ nye emissionsfrie færge nærmer sig stabelafløbning

Rederiets zero direct emission fragtfærge skal indsættes på Femern Bælt i 2024, og lige nu bliver der arbejdet på højtryk, både på skibsværftet Cemre i Tyrkiet og i færgeterminalerne i Rødby og Puttgarden. I løbet af fjerde kvartal søsættes færgen ved stabelafløbning

Færgen med arbejdstitlen PR24 (Puttgarden-Rødby 2024) får i fjerde kvartal for første gang kontakt med sit rette element, når skibsskroget sendes fra beddingen ud i vandet. Skibet kommer herefter til at ligge ved udrustningskajen, hvor det resterende arbejde vil blive udført.

Færgeterminalerne i Rødby og Puttgarden skal også forberedes til indsættelsen af PR24. Scandlines er i fuld gang med at installere ny og stærkere rampe til øverste vogndæk i leje 3 i Rødby, da PR24 skal transportere lastbiler på både øverste og nederste dæk. En stor kran fjerner i disse dage den nuværende 59 meter lange rampe til øverste vogndæk.

Når færgen indsættes på Femern Bælt i 2024, kan verdens største batterisystem på 10 MWh oplades på blot 17 minutter i Rødby - med grøn strøm.

12 minutters ladetid i hver havn
I 2019 investerede Scandlines i et 50 kV / 25 MW strømkabel til Færgevej i Rødbyhavn. Dette kabel er nu blevet forlænget cirka 1,2 km til den nye transformer mellem leje 2 og 3. Efter planen påbegynder leverandøren NES (Norwegian Electric Systems) installation af transformer, kontrol- og koblingsudstyr samt ladestation til den nye færge i løbet af efteråret.

Nu investerer Scandlines også i et 30 kV / 15 MW strømkabel inklusive transformer og ladestation til havnen i Puttgarden. Fra 2025 bringer det opladningstiden ned på blot 12 minutter i hver havn og betyder, at færgen kan tilbagelægge de 18,5 km mellem Rødby og Puttgarden på 45 minutter uden udledning af direkte emissioner.

Data for emissionsfri Scandlines-fragtfærge til ruten Rødby-Puttgarden:
Længde: 147,4 meter
Bredde: 25,4 meter
Design dybgang: 5,30 meter
Lastkapacitet: 66 fragtenheder (cirka 1.200 banemeter)
Maksimalt antal passagerer: 140
Servicefart: 16/10 knob
Overfartstid: 45 minutter (fra 2025)
Batterisystem: 10 MWh
Opladning i havn: 12 minutter (fra 2025)
Direkte emissioner under overfarten: 0
Investering: 80 millioner EUR

-lipe

13/9 2023
  • Skagen Havn styrker sin position som Danmarks største fiskerihavn

    Skagen Havn styrker sin position som Danmarks største fiskerihavn

    havne ›Skagen havn fortsætter sin positive udvikling og cementerer sin rolle som Danmarks førende fiskerihavn, det viser de seneste tal fra Fiskeristyrelsen
  • Fiskeribranchen går sammen om indsamling af affald fra fiskeredskaber

    Fiskeribranchen går sammen om indsamling af affald fra fiskeredskaber

    havne ›Fiskeriretur bliver den femte ordning under Retur-ordningen, der også tæller Elretur, Batteriretur, Emballageretur og Tekstilretur. Den nye kollektivordning er affødt af producentansvaret for fiskeredskaber, og forventes af indsamle mellem 300 og 600 tons plast om året især i de store, jyske fiskerihavne
  • Hirtshals Havn sejler på ny trafik- og vækstbølge

    Hirtshals Havn sejler på ny trafik- og vækstbølge

    havne ›Antallet af passagerer, personbiler, lastbiler og gods, der krydsede kajkanten i Hirtshals, steg i 2024 sammenlignet med 2023, mens værdien af landinger af fisk viser de bedste tal i fem år. Fremgangen kommer efter flere års påvirkning fra coronarestriktioner, krigstilstande og nedgang i den norske krone
  • Stena Line skal hjælpe danske turister til Göteborg

    Stena Line skal hjælpe danske turister til Göteborg

    havne ›Når turismemessen Ferie for Alle løber af stablen i Herning den 21.-23. februar, er Stena Line på plads sammen med World of Volvo, Liseberg og Universeum for at sætte fokus på Gøteborg som destination for danske rejsende
  • Ny togrute sender tusindvis af biler til udskibning i Esbjerg Havn

    Ny togrute sender tusindvis af biler til udskibning i Esbjerg Havn

    havne ›10.000 nye biler forventes årligt via ny togrute direkte fra Slovakiet til Esbjerg Havn, hvor de bliver omlastet og sendt til Storbritannien. Første levering gik tæt på perfekt. er meldingen fra Scandinavian Auto Logistics, der håndterer bilerne på havnen
  • Skagen Havn har ansat maritim koordinator

    Skagen Havn har ansat maritim koordinator

    havne ›Majbritt Larsen er ansat i en nyoprettet stilling. Hun kommer fra en lignende stilling ved Port of Aalborg, men har tidligere været ansat ved Skagen Havn, som havneassistent og har i 10 år sejlet jack-up kranskibe, der installerer havvindmøller
  • Eimskip bygger nyt køle- og frysehus på Aarhus Havn

    Eimskip bygger nyt køle- og frysehus på Aarhus Havn

    havne ›Det islandske rederi tog forleden første spadestik til ialt 4400 kvm køle- og fryseopbevaring på Danmarks største erhvervshavn Byggeriet åbner nye muligheder for Eimskib, der især sejler til og fra Island, Grønland og Færøerne
  • ADP bliver medejer af Hanstholm Havn

    ADP bliver medejer af Hanstholm Havn

    havne ›Thisted Kommune og Associated Danish Ports (ADP) har indgået aftale om fælles ejerskab af Hanstholm Havn. ADP får aktiemajoriteten