Scandlines sænker støjen og forbedrer miljøet på Femern Bælt

Scandlines sænker støjen og forbedrer miljøet på Femern Bælt

De såkaldte thrustere, der styrer og driver rederiets hybridfærger frem i vandet bliver udskiftet med nye modeller, der vil medføre mindre forurening og mere dyreliv i farvandet

Scandlines har fire hybridfærger indsat på ruten Rødby-Puttgarden. De nye thrustere giver mindre støj og vibration i vandet, og dermed nedsættes miljøpåvirkningen i vandet betragteligt. Mindre undervandstøj og færre vibrationer giver dyrelivet i Femern Bælt bedre betingelser – det gælder blandt andet for marsvin. Desuden medfører den mere homogene vandgennemstrømning, at luftforurenende udslip – herunder CO2 – nedsættes.

- De nye thrustere er et vigtigt skridt på vej mod emisionsfrie færger – og jeg er meget glad for, at det kan kombineres med et mindre aftryk på havmiljøet på Femern Bælt.
Investeringen er et klart signal fra Scandlines’ investorer om, at de fuldt ud støtter vores zero emission strategi og vores mål om at forblive det grønne alternativ til en mulig tunnel, siger Scandlines’ CEO Søren Poulsgaard Jensen. Den samlede investering i nye thrustere er på 100 millioner kr.

Samarbejde om miljøforskning

Den tyske miljøorganisation, NABU, er meget tilfreds med Scandlines’ beslutning om at skifte til mere effektive thrustere.

-Scandlines viser vilje til at sejle miljøvenligt. Det er ikke alene positivt for dyrelivet i Femern Bælt, men også et skridt mod emissionsfri sejlads, siger organisationens Femern Bælt-ekspert Malte Siegert.

Skibets fremdriftssystem består af fire thrustere – to i forenden og to i agterenden af færgen. Så i alt 16 thrustere bliver udskiftet. Den første færge får nye thrustere i efteråret 2019, og alle færger vil have fået nye modeller inden udgangen af 2020. Sideløbende med udskiftningen samarbejder Scandlines og NABU om et forskningsprojekt til evaluering af støjreduktion og diskussion af 'best practice' med relevante interessenter.

De 16 nye thrustere og ny elektroniske thrusterstyring til broen på hvert skib leveres af Rolls-Royce Commercial Marine.
- Efter vores mening har Scandlines en intelligent tilgang til at få en grønnere flåde. Vores tests af den valgte løsning har vist, at man kan forvente en stor forbedring af thrusternes effektivitet, hvilket vil medføre lavere CO2-udledning, siger Kjetil Nilsen, VP Sales Services, Rolls-Royce Commercial Marine. 

-lipe

22/2 2019
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien