Sådan bliver de danske erhvervshavne påvirket af coronakrisen

Sådan bliver de danske erhvervshavne påvirket af coronakrisen

Coronakrisen vil komme til at påvirke den økonomiske aktivitet i Danmark og forventes derfor også at påvirke de danske erhvervshavne. Havnene har mange forskellige aktiviteter som blandt andet krydstogt, fiskeri og containergods, og hvordan de vil blive påvirket økonomisk vil naturligvis afhænge af, hvilke aktiviteter de enkelte havne har

I de danske havne gør man sig derfor allerede nu overvejelser om, hvordan deres økonom bliver påvirket af coronakrisen.

Fiskerihavne vil blive ramt

I en af Danmarks største fiskerihavne, Thyborøn Havn, har havnedirektør Jesper Holt Jensen et bud på udviklingen for fiskeriet som følge af krisen:

- Jeg tror ikke på nuværende tidspunkt, at industrifiskeriet i stort omfang vil blive påvirket med hensyn til den produktion, der foregår i Danmark. Til gengæld har vi en forsigtig antagelse om, at landinger i konsumfiskeriet vil falde med mindst 10-15 procent, hvis krisen varer ved i maj og juni. Hvis det sker, vil det selvfølgelig påvirke havnens økonomi, fordi vi får indtægter som følge af priserne på de fisk, der landes, siger havnedirektøren og fortsætter:

- Og så er der jo det helt særlige ved fiskeri, at man ikke altid kan sige, hvorfor mængderne varierer. Skyldes det corona, kan fiskerne ikke lokalisere fiskene. Eller sker landingerne andre steder? Det er svært altid at være helt sikker på de bagvedliggende årsager til udviklingen i fiskeriet.

Et hårdt slag for krydstogthavne

Anløb af krydstogtskibe er over de senere år blevet en stadig større indtægtskilde for flere danske havne, men coronakrisen vil alt andet lige betyde en kraftig opbremsning i denne vækst.

De ti største danske krydstogthavne forventede tilsammen besøg af omkring 1,2 millioner krydstogtgæster i 2020.

Willy B. Hansen, der er havnedirektør i Skagen Havn, har allerede mærket konsekvenserne af coronakrisen:

- Sæsonens fire første krydstogtanløb er blevet aflyst, og det vil selvfølgelig påvirke Skagen Havns økonomi på kort sigt. Derudover er det selvfølgelig også et økonomisk slag for byen, at den går glip af mange turister, der lægger mange penge i byens forretninger. Nu håber vi bare, at det næste anløb, der er planlagt til 27. maj, kan gennemføres.

Hos CMP (Copenhagen-Malmø Port) forventes det, at der vil gå lang tid, før der kommer gang i krydstogtturismen igen:

- Krydstogt er lukket helt ned nu og vil tidligst komme igen om to-tre måneder, og vi tvivler på, at vi kommer tilbage på fuldt niveau i år, siger Henrik Ahlqvist, der er cruisemanager i CMP.

For CMP har usikkerheden om krydstogtsæsonen særlig betydning for havnens økonomi, fordi havnen uden sammenligning er Danmarks største krydstogthavn.

- Selv med en mulig åbning i maj eller senere på foråret forventer vi en voldsomt negativ konsekvens på længere sigt. Alene i 2020 forventer vi et omsætningstab på et trecifret millionbeløb, understreger Henrik Ahlqvist.

Danske Havne: Situationen er alvorlig

Hos brancheorganisationen Danske Havne er man selvfølgelig bevidst om usikkerheden omkring de danske havnes indtjening i 2020:

- Der er ingen, der på nuværende tidspunkt kan forudse, hvordan den økonomiske udvikling for de danske erhvervshavne vil blive som følge af coronakrisen. Når eksempelvis Mærsk melder ud, at man på nuværende tidspunkt ikke kan komme med et bud på årets indtjening i containertransport, viser det med al tydelighed, at 2020 vil være præget af stor økonomisk usikkerhed for hele branchen og dermed også for de danske havne.

- Vores beregninger viser, at hvis vi antager et fald i den samlede omsætning i de danske erhvervshavne på et sted mellem 10 og 25 procent, vil det svare til et omsætningstab på mellem 200 og 500 millioner, hvilket selvfølgelig vil kunne mærkes, siger Danske Havnes direktør Tine Kirk Pedersen og afslutter:

- Her vil nogle havne selvfølgelig blive hårdere påvirket end andre afhængigt af deres aktiviteter, men for alle havne gælder det, at den økonomiske usikkerhed lige nu er betydelig - og hvis krisens omfang bliver værre end forventet, vil tabene selvfølgelig også overstige de værste skøn. Situationen er selvsagt alvorlig, og derfor kigger vi også på forskellige greb, der kan lette situationen for havnene, hvis vi kommer ud i et worst case-scenarie.

-hawin

 

25/3 2020
  • Skagen Havn styrker sin position som Danmarks største fiskerihavn

    Skagen Havn styrker sin position som Danmarks største fiskerihavn

    havne ›Skagen havn fortsætter sin positive udvikling og cementerer sin rolle som Danmarks førende fiskerihavn, det viser de seneste tal fra Fiskeristyrelsen
  • Fiskeribranchen går sammen om indsamling af affald fra fiskeredskaber

    Fiskeribranchen går sammen om indsamling af affald fra fiskeredskaber

    havne ›Fiskeriretur bliver den femte ordning under Retur-ordningen, der også tæller Elretur, Batteriretur, Emballageretur og Tekstilretur. Den nye kollektivordning er affødt af producentansvaret for fiskeredskaber, og forventes af indsamle mellem 300 og 600 tons plast om året især i de store, jyske fiskerihavne
  • Hirtshals Havn sejler på ny trafik- og vækstbølge

    Hirtshals Havn sejler på ny trafik- og vækstbølge

    havne ›Antallet af passagerer, personbiler, lastbiler og gods, der krydsede kajkanten i Hirtshals, steg i 2024 sammenlignet med 2023, mens værdien af landinger af fisk viser de bedste tal i fem år. Fremgangen kommer efter flere års påvirkning fra coronarestriktioner, krigstilstande og nedgang i den norske krone
  • Stena Line skal hjælpe danske turister til Göteborg

    Stena Line skal hjælpe danske turister til Göteborg

    havne ›Når turismemessen Ferie for Alle løber af stablen i Herning den 21.-23. februar, er Stena Line på plads sammen med World of Volvo, Liseberg og Universeum for at sætte fokus på Gøteborg som destination for danske rejsende
  • Ny togrute sender tusindvis af biler til udskibning i Esbjerg Havn

    Ny togrute sender tusindvis af biler til udskibning i Esbjerg Havn

    havne ›10.000 nye biler forventes årligt via ny togrute direkte fra Slovakiet til Esbjerg Havn, hvor de bliver omlastet og sendt til Storbritannien. Første levering gik tæt på perfekt. er meldingen fra Scandinavian Auto Logistics, der håndterer bilerne på havnen
  • Skagen Havn har ansat maritim koordinator

    Skagen Havn har ansat maritim koordinator

    havne ›Majbritt Larsen er ansat i en nyoprettet stilling. Hun kommer fra en lignende stilling ved Port of Aalborg, men har tidligere været ansat ved Skagen Havn, som havneassistent og har i 10 år sejlet jack-up kranskibe, der installerer havvindmøller
  • Eimskip bygger nyt køle- og frysehus på Aarhus Havn

    Eimskip bygger nyt køle- og frysehus på Aarhus Havn

    havne ›Det islandske rederi tog forleden første spadestik til ialt 4400 kvm køle- og fryseopbevaring på Danmarks største erhvervshavn Byggeriet åbner nye muligheder for Eimskib, der især sejler til og fra Island, Grønland og Færøerne
  • ADP bliver medejer af Hanstholm Havn

    ADP bliver medejer af Hanstholm Havn

    havne ›Thisted Kommune og Associated Danish Ports (ADP) har indgået aftale om fælles ejerskab af Hanstholm Havn. ADP får aktiemajoriteten