Shipping- og havnevirksomheder er med i havnepartnerskab

Shipping- og havnevirksomheder er med i havnepartnerskab

Det nye partnerskab for havne, der skal give anbefalinger til den nationale havnestrategi, og som regeringen vil udarbejde, har deltagelse af forskellige interessenter, herunder fra Danske Shipping- og Havnevirksomheder (DSHV)

Formand for DSHV, Lars Jespersen, som også er administrerende direktør i SDK Shipping, hilser partnerskabet velkommen.

- Havnene er rykket frem på den nationale politiske dagsorden i de senere år, siger Lars Jespersen, og fortsætter:

- Det er den kommende havnestrategi, og det ny partnerskab, klare beviser på. Og det kan vi kun være tilfredse med. For vores branche er af afgørende national betydning for forsyningssikkerhed og grøn omstilling. Men havnene har desværre alt for længe været overladt til de enkelte kommuner, som ofte har prioriteret byudvikling frem for havneudvikling. De nationale interesser i forsyningssikkerhed og grøn omstilling er imidlertid for vigtige til kun at skulle fastsættes lokalt. Og de enorme investeringer, som især private aktører skal foretage på havnene i de kommende år, kræver nogle andre og bedre nationale rammer, end vi hidtil har haft.

Regeringsgrundlaget fastslog, at der skal udarbejdes ”en strategi for danske havne, der giver grundlag for at tilvejebringe kommercielle investeringer”.

Lars Jespersen og DSHV hæfter sig ved, at havnestrategien netop skal give bedre grundlag for kommercielle investeringer.

- Vi har behov for nogle hegnspæle om kommunernes indgriben i såvel havneinfrastrukturen og havnearealerne, som i de kommercielle lejekontrakter på havnene. Lejekontrakternes længde er helt afgørende for, at private virksomheder tør investere. Og investeringerne er jo et kerneformål for havnestrategien. Derfor vil et af DSHV’s primære ønsker til partnerskabet og strategien være, at der sikres bedre vilkår for at tegne og forlænge lejekontrakter med lang løbetid på havnene, siger Lars Jespersen.

-hawin

27/4 2023
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien