Skagen Havn investerer i landstrøm til krydstogtskibeQueen Anne i Skagen Havn.

Skagen Havn investerer i landstrøm til krydstogtskibe

En millioninvestering i et nyt landstrømanlæg og et nyt strømkabel til krydstogtskibe i Skagen Havn skal blandt andet sørge for renere luft og mindre støj på havnen

Skagen Havn er klar til at tage et kæmpe skridt i den mere bæredygtige retning. De kommende år vil havnen investere 75 millioner kroner i et nyt landstrømsanlæg og et nyt strømkabel til krydstogtskibe.

Dermed kan krydstogtskibe, når de lægger til kaj, slukke for deres egen dieselgenerator og i stedet koble sig på strømmen, som er produceret af vedvarende energikilder.

Det medfører, at udledningen af CO2 og andre partikler fra motoren helt forsvinder, og det samme gør støjen fra skibet.

Men der investeres også i andre landstrømsanlæg med en samlet investering på 20 mio. kroner, hvortil der er skaffet EU tilskud på 10 mio. kroner.

 - Vi kommer til at have landstrømsanlæg til de pelagiske fartøjer, krydstogtskibene og til to mobile landstrømscontainere, som kan bruges af mange forskellige skibstyper, forklarer administrerende direktør Willy B. Hansen fra Skagen Havn.

Og for at sikre sig, at der altid er strøm nok i Skagen, har havnen aftalt med Nord Energi Net, at der etableres et nyt kabel, som er planlagt til at lægges fra Frederikshavn til Skagen.

Planen er, at de mindre af de nye anlæg kan sættes i drift i 2025 og anlægget til krydstogt kan gå i test i efteråret 2027 og være klar til sæsonstart for krydstogtanløb i 2028.

Århus Havn er den eneste havn, der har landstrømsanlæg til krydstogt. København er på vej her i 2025, og Skagen Havn bliver således den 3. havn i Danmark, der kan tilbyde skibene den grønne strømløsning.

I Skagen Havn oplever man at bæredygtighed bliver et større og vigtigere konkurrenceparameter for krydstogtrederierne, fordi deres kunder efterspørger mere bæredygtige løsninger.

- Derfor har vi nu en opgave i at kommunikere til rederierne om landstrømmen, og dermed skabe endnu mere attraktive forhold for rederierne når de anløber Skagen Havn, siger Willy B. Hansen.

Millioninvesteringen er i fuld overensstemmelsen med Skagen Havns strategi for mere bæredygtige løsninger for infrastruktur, udvikling, og byen og havnen. 

Penge til udvikling i Skagen
Fokusområdet ”byen og havnen” kommer da også for alvor i spil nu. Skagen Havn vil nedsætte og finansiere en ressourcegruppe som kan iværksætte og støtte op om projekter, der gavner lokalsamfundet og gæsterne i form af turisme der er knap så belastende for miljøet. Havnen vil allokere et større beløb årligt, som Willy B. Hansen udtrykker det:

- Vi vil som havn gerne give noget tilbage til lokalsamfundet. Vi ved, at turismen generelt og krydstogtsturisterne kan mærkes i byen, og at der slides på vores seværdigheder.

Han kommer ind på at havnen ønsker at tage et ansvar for at skabe mere bæredygtige løsninger, og for at der er et fortsat godt forhold mellem by og havn.

Ressourcegruppen omkring bæredygtighed vil blive udpeget og nedsat hurtigst muligt.

- Bestyrelsen holder møde 27.marts, hvor jeg fremlægger kommissoriet. Derefter er vi klar til at føre projekter ud i livet når ressourcegruppen er nedsat og trukket i arbejdstøjet.

- Har man spændende og interessante forslag er man velkommen til at gøre os i ressourcegruppen klogere, men planen er ikke, at det er et forum hvor man skal søge om tilskud. Det er gruppens ideer og andres input, der bliver til virkelighed, oplyser Willy B. Hansen.

Derfor kunne det f.eks. være oplagt, at Ressoucegruppen kan være med til at betale for renovering af udsigtsplatform på Grenen eller renovere trappen op til Vippefyret.

- Eller når der forhåbentlig er anløb og flere gæster i november og december kunne vi bidrage til julebelysningen, siger Willy B. Hansen, som dog også fastslår at alle forslag/tilsagn skal drøftes og godkendes i gruppen.

Planen er, at Skagen Havn både selv kan finansiere et projekt og være med til at medfinansiere forskellige projekter, som søger fondsstøtte. Mange fonde har netop et krav om, at andre aktører end kun fonden er med til at betale for projekterne.

- Vi forestiller os et tværgående samarbejde med erhvervs- og turismeaktører. Vi ved jo, at både kommune og erhvervet har begrænsede midler til den slags projekter, siger Willy B. Hansen.

-hawin 

11/3 2025
  • Sikkerhedstest af havnen

    Sikkerhedstest af havnen

    havne ›Den 1.-3. december afholder Hirtshals Havn ISPS - havnesikringsøvelser på havnens arealer. Herefter gennemfører politi, beredskab, beredskabsstyrelse og regionen en øvelse i havnen
  • Ligger underdrejet i Biscayen

    Ligger underdrejet i Biscayen

    havne ›Samsølinjens kommende elfærge, Tyrfing er på sin vej fra værftet i Tyrkiet løbet ind i drilske vejr-systemer bl.a. i Biscayen og har søgt ly flere steder. Det forsinker idriftsættelsen på Samsø
  • Forventet krydstogtsrekord i Aarhus

    Forventet krydstogtsrekord i Aarhus

    havne ›73 krydstogtskibe forventes at besøge Aarhus i 2026. Det er ny rekord og for første gang får Aarhus også besøg af krydstogtgæster i alle årets 12 måneder
  • Esbjerg Havn styrker sin havnevagt

    Esbjerg Havn styrker sin havnevagt

    havne ›Esbjerg Havn har opgraderet og moderniseret havnevagten med støtte fra de EU-finansierede Interreg North Sea program
  • Britisk test af aerodynamisk skibsfart

    Britisk test af aerodynamisk skibsfart

    havne ›Virksomheden BlueNose og rederiet Lomars laboratorium videreudvikler projekt, der med bl.a. oppustelige vindafvisere skal reducere brændstofforbruget og forbedre luftkvalitet i havne og kystområder
  • Øresundslinjen vil skabe grøn korridor

    Øresundslinjen vil skabe grøn korridor

    havne ›Med konverteringen af den tredje færge til ren batteridrift fortsætter Øresundslinjen sin ambition om at skabe en helt grøn søfartskorridor mellem Danmark og Sverige
  • Odder kan give nye problemer for  havneudvidelse

    Odder kan give nye problemer for havneudvidelse

    havne ›Odense Havns planlagte milliardudvidelse møder modstand af bl.a. naturfredningsforening og borgere. Og nu kan opdagelsen af en odder give flere problemer for projektet
  • Fredericia Container Terminal A/S etableret

    Fredericia Container Terminal A/S etableret

    havne ›Fredericia Shipping er majoritetsaktionær og APM Terminals og ADP minoritetsaktionærer i det nye selskab, som vil udvikle og sikre den fremtidige vækst i containermængderne på Fredericia Havn