Skagen Havn investerer i landstrøm til krydstogtskibeQueen Anne i Skagen Havn.

Skagen Havn investerer i landstrøm til krydstogtskibe

En millioninvestering i et nyt landstrømanlæg og et nyt strømkabel til krydstogtskibe i Skagen Havn skal blandt andet sørge for renere luft og mindre støj på havnen

Skagen Havn er klar til at tage et kæmpe skridt i den mere bæredygtige retning. De kommende år vil havnen investere 75 millioner kroner i et nyt landstrømsanlæg og et nyt strømkabel til krydstogtskibe.

Dermed kan krydstogtskibe, når de lægger til kaj, slukke for deres egen dieselgenerator og i stedet koble sig på strømmen, som er produceret af vedvarende energikilder.

Det medfører, at udledningen af CO2 og andre partikler fra motoren helt forsvinder, og det samme gør støjen fra skibet.

Men der investeres også i andre landstrømsanlæg med en samlet investering på 20 mio. kroner, hvortil der er skaffet EU tilskud på 10 mio. kroner.

 - Vi kommer til at have landstrømsanlæg til de pelagiske fartøjer, krydstogtskibene og til to mobile landstrømscontainere, som kan bruges af mange forskellige skibstyper, forklarer administrerende direktør Willy B. Hansen fra Skagen Havn.

Og for at sikre sig, at der altid er strøm nok i Skagen, har havnen aftalt med Nord Energi Net, at der etableres et nyt kabel, som er planlagt til at lægges fra Frederikshavn til Skagen.

Planen er, at de mindre af de nye anlæg kan sættes i drift i 2025 og anlægget til krydstogt kan gå i test i efteråret 2027 og være klar til sæsonstart for krydstogtanløb i 2028.

Århus Havn er den eneste havn, der har landstrømsanlæg til krydstogt. København er på vej her i 2025, og Skagen Havn bliver således den 3. havn i Danmark, der kan tilbyde skibene den grønne strømløsning.

I Skagen Havn oplever man at bæredygtighed bliver et større og vigtigere konkurrenceparameter for krydstogtrederierne, fordi deres kunder efterspørger mere bæredygtige løsninger.

- Derfor har vi nu en opgave i at kommunikere til rederierne om landstrømmen, og dermed skabe endnu mere attraktive forhold for rederierne når de anløber Skagen Havn, siger Willy B. Hansen.

Millioninvesteringen er i fuld overensstemmelsen med Skagen Havns strategi for mere bæredygtige løsninger for infrastruktur, udvikling, og byen og havnen. 

Penge til udvikling i Skagen
Fokusområdet ”byen og havnen” kommer da også for alvor i spil nu. Skagen Havn vil nedsætte og finansiere en ressourcegruppe som kan iværksætte og støtte op om projekter, der gavner lokalsamfundet og gæsterne i form af turisme der er knap så belastende for miljøet. Havnen vil allokere et større beløb årligt, som Willy B. Hansen udtrykker det:

- Vi vil som havn gerne give noget tilbage til lokalsamfundet. Vi ved, at turismen generelt og krydstogtsturisterne kan mærkes i byen, og at der slides på vores seværdigheder.

Han kommer ind på at havnen ønsker at tage et ansvar for at skabe mere bæredygtige løsninger, og for at der er et fortsat godt forhold mellem by og havn.

Ressourcegruppen omkring bæredygtighed vil blive udpeget og nedsat hurtigst muligt.

- Bestyrelsen holder møde 27.marts, hvor jeg fremlægger kommissoriet. Derefter er vi klar til at føre projekter ud i livet når ressourcegruppen er nedsat og trukket i arbejdstøjet.

- Har man spændende og interessante forslag er man velkommen til at gøre os i ressourcegruppen klogere, men planen er ikke, at det er et forum hvor man skal søge om tilskud. Det er gruppens ideer og andres input, der bliver til virkelighed, oplyser Willy B. Hansen.

Derfor kunne det f.eks. være oplagt, at Ressoucegruppen kan være med til at betale for renovering af udsigtsplatform på Grenen eller renovere trappen op til Vippefyret.

- Eller når der forhåbentlig er anløb og flere gæster i november og december kunne vi bidrage til julebelysningen, siger Willy B. Hansen, som dog også fastslår at alle forslag/tilsagn skal drøftes og godkendes i gruppen.

Planen er, at Skagen Havn både selv kan finansiere et projekt og være med til at medfinansiere forskellige projekter, som søger fondsstøtte. Mange fonde har netop et krav om, at andre aktører end kun fonden er med til at betale for projekterne.

- Vi forestiller os et tværgående samarbejde med erhvervs- og turismeaktører. Vi ved jo, at både kommune og erhvervet har begrænsede midler til den slags projekter, siger Willy B. Hansen.

-hawin 

11/3 2025
  • Aabenraa Havn ansætter ny økonomichef

    Aabenraa Havn ansætter ny økonomichef

    havne ›René Toft Kristiansen bliver ny økonomichef for erhvervshavnen for hele Sønderjylland og den dansk-tyske grænseregion. Her bliver han en vigtig del af det team, der skal navigere havnen sikkert igennem de kommende års vækst og udvikling med fokus på grøn omstilling og forsyningssikkerhed
  • Gøteborg-regionen kåret til Nordens bedste logistiklokalitet

    Gøteborg-regionen kåret til Nordens bedste logistiklokalitet

    havne ›Det svenske branchemagasin, Dagens Logistik står bag udnævnelsen. Og Göteborg Havn, som også er Scandinaviens fremhæves som afgørende for regionens stærke position som logistikknudepunkt og dens fortsatte potentiale for yderligere vækst
  • Bornholmslinjen og Rønne Havn går sammen om nye færgesimuleringer

    Bornholmslinjen og Rønne Havn går sammen om nye færgesimuleringer

    havne ›De to parter vil nu sammen foretage de simuleringer af ind- og udsejlingsforholdene i havnen med rederiets skibe i vejrforhold, som ikke tidligere har været simuleret
  • Aarhus Havn styrker forretningen med ny projektdirektør

    Aarhus Havn styrker forretningen med ny projektdirektør

    havne ›Aarhus Havn udvider direktørgruppen med en ny cpo, der skal styrke arbejdet med større, strategiske infrastruktur- og udviklingsprojekter. Det bliver den nuværende cfo, Henrik Munch Jensen, der udnævnes som ny cpo hos Danmarks største erhvervshavn
  • Mere gods, større skibe og flere anløb hos Port of Aalborg

    Mere gods, større skibe og flere anløb hos Port of Aalborg

    havne ›Godsomsætningen via Port of Aalborg steg med knap 20 procent i 2024, og det skyldes blandt andet større eksport af elementer til den grønne omstilling, korn og foderstoffer samt byggematerialer
  • Flere fordele for Helsingborgs Hamns kunder

    Flere fordele for Helsingborgs Hamns kunder

    havne ›Helsingborg Hamn, en af Sveriges største færgehavne, er containerspecialist og tilbyder rederier, transportører og speditører en attraktiv infrastruktur med effektive jernbane-, vej- og søforbindelser. Nu vil havnen implementere en moderne løsning fra der forbedrer styringen af toldlageret. Descartes skal levere den
  • Skagen Havn styrker sin position som Danmarks største fiskerihavn

    Skagen Havn styrker sin position som Danmarks største fiskerihavn

    havne ›Skagen havn fortsætter sin positive udvikling og cementerer sin rolle som Danmarks førende fiskerihavn, det viser de seneste tal fra Fiskeristyrelsen
  • Fiskeribranchen går sammen om indsamling af affald fra fiskeredskaber

    Fiskeribranchen går sammen om indsamling af affald fra fiskeredskaber

    havne ›Fiskeriretur bliver den femte ordning under Retur-ordningen, der også tæller Elretur, Batteriretur, Emballageretur og Tekstilretur. Den nye kollektivordning er affødt af producentansvaret for fiskeredskaber, og forventes af indsamle mellem 300 og 600 tons plast om året især i de store, jyske fiskerihavne