Skagen Havn investerer i landstrøm til krydstogtskibeQueen Anne i Skagen Havn.

Skagen Havn investerer i landstrøm til krydstogtskibe

En millioninvestering i et nyt landstrømanlæg og et nyt strømkabel til krydstogtskibe i Skagen Havn skal blandt andet sørge for renere luft og mindre støj på havnen

Skagen Havn er klar til at tage et kæmpe skridt i den mere bæredygtige retning. De kommende år vil havnen investere 75 millioner kroner i et nyt landstrømsanlæg og et nyt strømkabel til krydstogtskibe.

Dermed kan krydstogtskibe, når de lægger til kaj, slukke for deres egen dieselgenerator og i stedet koble sig på strømmen, som er produceret af vedvarende energikilder.

Det medfører, at udledningen af CO2 og andre partikler fra motoren helt forsvinder, og det samme gør støjen fra skibet.

Men der investeres også i andre landstrømsanlæg med en samlet investering på 20 mio. kroner, hvortil der er skaffet EU tilskud på 10 mio. kroner.

 - Vi kommer til at have landstrømsanlæg til de pelagiske fartøjer, krydstogtskibene og til to mobile landstrømscontainere, som kan bruges af mange forskellige skibstyper, forklarer administrerende direktør Willy B. Hansen fra Skagen Havn.

Og for at sikre sig, at der altid er strøm nok i Skagen, har havnen aftalt med Nord Energi Net, at der etableres et nyt kabel, som er planlagt til at lægges fra Frederikshavn til Skagen.

Planen er, at de mindre af de nye anlæg kan sættes i drift i 2025 og anlægget til krydstogt kan gå i test i efteråret 2027 og være klar til sæsonstart for krydstogtanløb i 2028.

Århus Havn er den eneste havn, der har landstrømsanlæg til krydstogt. København er på vej her i 2025, og Skagen Havn bliver således den 3. havn i Danmark, der kan tilbyde skibene den grønne strømløsning.

I Skagen Havn oplever man at bæredygtighed bliver et større og vigtigere konkurrenceparameter for krydstogtrederierne, fordi deres kunder efterspørger mere bæredygtige løsninger.

- Derfor har vi nu en opgave i at kommunikere til rederierne om landstrømmen, og dermed skabe endnu mere attraktive forhold for rederierne når de anløber Skagen Havn, siger Willy B. Hansen.

Millioninvesteringen er i fuld overensstemmelsen med Skagen Havns strategi for mere bæredygtige løsninger for infrastruktur, udvikling, og byen og havnen. 

Penge til udvikling i Skagen
Fokusområdet ”byen og havnen” kommer da også for alvor i spil nu. Skagen Havn vil nedsætte og finansiere en ressourcegruppe som kan iværksætte og støtte op om projekter, der gavner lokalsamfundet og gæsterne i form af turisme der er knap så belastende for miljøet. Havnen vil allokere et større beløb årligt, som Willy B. Hansen udtrykker det:

- Vi vil som havn gerne give noget tilbage til lokalsamfundet. Vi ved, at turismen generelt og krydstogtsturisterne kan mærkes i byen, og at der slides på vores seværdigheder.

Han kommer ind på at havnen ønsker at tage et ansvar for at skabe mere bæredygtige løsninger, og for at der er et fortsat godt forhold mellem by og havn.

Ressourcegruppen omkring bæredygtighed vil blive udpeget og nedsat hurtigst muligt.

- Bestyrelsen holder møde 27.marts, hvor jeg fremlægger kommissoriet. Derefter er vi klar til at føre projekter ud i livet når ressourcegruppen er nedsat og trukket i arbejdstøjet.

- Har man spændende og interessante forslag er man velkommen til at gøre os i ressourcegruppen klogere, men planen er ikke, at det er et forum hvor man skal søge om tilskud. Det er gruppens ideer og andres input, der bliver til virkelighed, oplyser Willy B. Hansen.

Derfor kunne det f.eks. være oplagt, at Ressoucegruppen kan være med til at betale for renovering af udsigtsplatform på Grenen eller renovere trappen op til Vippefyret.

- Eller når der forhåbentlig er anløb og flere gæster i november og december kunne vi bidrage til julebelysningen, siger Willy B. Hansen, som dog også fastslår at alle forslag/tilsagn skal drøftes og godkendes i gruppen.

Planen er, at Skagen Havn både selv kan finansiere et projekt og være med til at medfinansiere forskellige projekter, som søger fondsstøtte. Mange fonde har netop et krav om, at andre aktører end kun fonden er med til at betale for projekterne.

- Vi forestiller os et tværgående samarbejde med erhvervs- og turismeaktører. Vi ved jo, at både kommune og erhvervet har begrænsede midler til den slags projekter, siger Willy B. Hansen.

-hawin 

11/3 2025
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien
  • Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    havne ›Moonshine er det nye samlingssted for kultur og fællesskab i Hirtshals. Det er det tidligere smedjeværksted på Sydvestkajen 5 på Hirtshals Havn som lægger lokaler til. Tirsdag den 17. juni var der officiel åbning
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid