Skagen Havn kan blive ramt hårdt, men er klar på omstilling

Skagen Havn kan blive ramt hårdt, men er klar på omstilling

2018 var et godt fiskeriår, men hvis de dystre udsigter om et hårdt Brexit holder stik, kan det få meget negative konsekvenser for Danmarks førende fiskerihavn, som sidste år landede over en tredjedel af den samlede mængde fisk målt på vægt

 I alt kan Danmark gå glip af over en milliard og hundredvis af arbejdspladser, hvis politikerne ikke lander en aftale, viser en rapport fra Aalborg Universitet

- Vi følger selvfølgelig særdeles spændte med i Brexit-forhandlingerne, men vi må erkende, at det ser svært ud, og det er da bestemt noget, der kan have stor, negativ effekt på en førende fiskerihavn som Skagen Havn, hvis vi fra den ene dag til den anden afskæres fra britisk farvand at fiske i, forklarer Niels Arnold Lund, der er bestyrelsesformand for Skagen Havn.

Rekordlanding i Skagen i 2018
Skagen havn rundede i 2018 over én milliard kroner i værdien af landede fisk, og fiskeriet i Skagen stod i 2018 for 25 procent af den samlede landingsværdi i Danmark og for 34 procent af den samlede vægt.

- Vi har været utroligt stolte over igen at konsolidere vores position som Danmarks største fiskerihavn, og det er en milepæl i forhold til den værdi, der skabes i dansk fiskeri, men det betyder selvfølgelig også, at vi er sårbare, hvis fiskeriet rammes uforholdsmæssigt hårdt, og derfor er vi også parate til at indstille os på den nye virkelighed, som et hårdt Brexit vil føre med sig, siger Niels Arnold Lund og understreger, at man allerede har gjort tiltag for at imødekomme udfordringen, hvis politikerne ikke lander en aftale:

- Vi er klar på at omstille os, og vi vil eksempelvis med samarbejde med nye aktører, herunder norske Pelagia, fra 2021 kunne få yderligere landinger fra andre farvande end de britiske. Desuden har vi her så sent som i august også fået etableret en ny containerterminal på havnen, så vi med en lang række tiltag vil kunne modvirke noget af en negativ effekt fra et hårdt Brexit.

Havnene skal nok tage kampen op
Fra Danske Havne, der er brancheorganisation for 64 danske erhvervshavne, er der også bekymring over de dystre Brexit-udsigter, men direktør Tine Kirk Pedersen understreger alligevel, at de danske havne – og også fiskerihavnene – i dag fungerer som professionelle virksomheder, der nok skal indrette sig under nye omstændigheder:

- De danske havne er gode til at finde og udnytte nye forretningsmuligheder, og de indretter sig dygtigt i omverdenen. Det vil selvfølgelig stadig være en kold dukkert, hvis vi mister store værdier og arbejdspladser fra fiskeriet, men jeg har samtidig stor tiltro til, at de i givet fald vil tage kampen op, omorganisere sig, hvor det er nødvendigt, og fortsat være vækstmotorer i deres områder.

Den britiske premierminister Theresa May forsøger i disse dage at forhandle en Brexit-aftale på plads, og den endelige britiske udmelding ventes effektueret den 29. marts.

-lipe

23/1 2019
  • Test af autonom rengøring af containere

    Test af autonom rengøring af containere

    havne ›Helsingborg Havn og virksomheden MCS Robotics AB undersøger de kommende måneder, om en robotløsning med AI-styret billedegenkendelse kan bidrage til et bedre arbejdsmiljø og et mindre miljøaftryk
  • Ny cfo hos Aarhus Havn

    Ny cfo hos Aarhus Havn

    havne ›Rikke Bjørn Sørensen er ny økonomidirektør i Aarhus Havn. Med sig har hun masser af erfaring fra dansk erhvervsliv
  • Stærk efterårsferie for Molslinjen

    Stærk efterårsferie for Molslinjen

    havne ›Mange passagerer valgte vandvejen i efterårsferien. Og flere af dem benyttede Molslinjen. Rederiets ti færgeruter var blot 363 passagerer fra at slå rekorden fra 2019, som er det seneste normale år før corona
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt
  • Visuel opdatering af havneidentiteten

    Visuel opdatering af havneidentiteten

    havne ›En ny visuel identitet og hjemmeside markerer Kalundborg Havns strategiske retning som en grøn, international og digital erhvervshavn
  • Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    havne ›Havnen har indgået aftale med virksomheden, Normod Carbon, som nu er eneret til trinvis udvikling af et mellemlager på 10 millioner tons CO2 om året