Skagen Havn kan blive ramt hårdt, men er klar på omstilling

Skagen Havn kan blive ramt hårdt, men er klar på omstilling

2018 var et godt fiskeriår, men hvis de dystre udsigter om et hårdt Brexit holder stik, kan det få meget negative konsekvenser for Danmarks førende fiskerihavn, som sidste år landede over en tredjedel af den samlede mængde fisk målt på vægt

 I alt kan Danmark gå glip af over en milliard og hundredvis af arbejdspladser, hvis politikerne ikke lander en aftale, viser en rapport fra Aalborg Universitet

- Vi følger selvfølgelig særdeles spændte med i Brexit-forhandlingerne, men vi må erkende, at det ser svært ud, og det er da bestemt noget, der kan have stor, negativ effekt på en førende fiskerihavn som Skagen Havn, hvis vi fra den ene dag til den anden afskæres fra britisk farvand at fiske i, forklarer Niels Arnold Lund, der er bestyrelsesformand for Skagen Havn.

Rekordlanding i Skagen i 2018
Skagen havn rundede i 2018 over én milliard kroner i værdien af landede fisk, og fiskeriet i Skagen stod i 2018 for 25 procent af den samlede landingsværdi i Danmark og for 34 procent af den samlede vægt.

- Vi har været utroligt stolte over igen at konsolidere vores position som Danmarks største fiskerihavn, og det er en milepæl i forhold til den værdi, der skabes i dansk fiskeri, men det betyder selvfølgelig også, at vi er sårbare, hvis fiskeriet rammes uforholdsmæssigt hårdt, og derfor er vi også parate til at indstille os på den nye virkelighed, som et hårdt Brexit vil føre med sig, siger Niels Arnold Lund og understreger, at man allerede har gjort tiltag for at imødekomme udfordringen, hvis politikerne ikke lander en aftale:

- Vi er klar på at omstille os, og vi vil eksempelvis med samarbejde med nye aktører, herunder norske Pelagia, fra 2021 kunne få yderligere landinger fra andre farvande end de britiske. Desuden har vi her så sent som i august også fået etableret en ny containerterminal på havnen, så vi med en lang række tiltag vil kunne modvirke noget af en negativ effekt fra et hårdt Brexit.

Havnene skal nok tage kampen op
Fra Danske Havne, der er brancheorganisation for 64 danske erhvervshavne, er der også bekymring over de dystre Brexit-udsigter, men direktør Tine Kirk Pedersen understreger alligevel, at de danske havne – og også fiskerihavnene – i dag fungerer som professionelle virksomheder, der nok skal indrette sig under nye omstændigheder:

- De danske havne er gode til at finde og udnytte nye forretningsmuligheder, og de indretter sig dygtigt i omverdenen. Det vil selvfølgelig stadig være en kold dukkert, hvis vi mister store værdier og arbejdspladser fra fiskeriet, men jeg har samtidig stor tiltro til, at de i givet fald vil tage kampen op, omorganisere sig, hvor det er nødvendigt, og fortsat være vækstmotorer i deres områder.

Den britiske premierminister Theresa May forsøger i disse dage at forhandle en Brexit-aftale på plads, og den endelige britiske udmelding ventes effektueret den 29. marts.

-lipe

23/1 2019
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind