Skagen Havn kan blive ramt hårdt, men er klar på omstilling
2018 var et godt fiskeriår, men hvis de dystre udsigter om et hårdt Brexit holder stik, kan det få meget negative konsekvenser for Danmarks førende fiskerihavn, som sidste år landede over en tredjedel af den samlede mængde fisk målt på vægt
I alt kan Danmark gå glip af over en milliard og hundredvis af arbejdspladser, hvis politikerne ikke lander en aftale, viser en rapport fra Aalborg Universitet
- Vi følger selvfølgelig særdeles spændte med i Brexit-forhandlingerne, men vi må erkende, at det ser svært ud, og det er da bestemt noget, der kan have stor, negativ effekt på en førende fiskerihavn som Skagen Havn, hvis vi fra den ene dag til den anden afskæres fra britisk farvand at fiske i, forklarer Niels Arnold Lund, der er bestyrelsesformand for Skagen Havn.
Rekordlanding i Skagen i 2018
Skagen havn rundede i 2018 over én milliard kroner i værdien af landede fisk, og fiskeriet i Skagen stod i 2018 for 25 procent af den samlede landingsværdi i Danmark og for 34 procent af den samlede vægt.
- Vi har været utroligt stolte over igen at konsolidere vores position som Danmarks største fiskerihavn, og det er en milepæl i forhold til den værdi, der skabes i dansk fiskeri, men det betyder selvfølgelig også, at vi er sårbare, hvis fiskeriet rammes uforholdsmæssigt hårdt, og derfor er vi også parate til at indstille os på den nye virkelighed, som et hårdt Brexit vil føre med sig, siger Niels Arnold Lund og understreger, at man allerede har gjort tiltag for at imødekomme udfordringen, hvis politikerne ikke lander en aftale:
- Vi er klar på at omstille os, og vi vil eksempelvis med samarbejde med nye aktører, herunder norske Pelagia, fra 2021 kunne få yderligere landinger fra andre farvande end de britiske. Desuden har vi her så sent som i august også fået etableret en ny containerterminal på havnen, så vi med en lang række tiltag vil kunne modvirke noget af en negativ effekt fra et hårdt Brexit.
Havnene skal nok tage kampen op
Fra Danske Havne, der er brancheorganisation for 64 danske erhvervshavne, er der også bekymring over de dystre Brexit-udsigter, men direktør Tine Kirk Pedersen understreger alligevel, at de danske havne – og også fiskerihavnene – i dag fungerer som professionelle virksomheder, der nok skal indrette sig under nye omstændigheder:
- De danske havne er gode til at finde og udnytte nye forretningsmuligheder, og de indretter sig dygtigt i omverdenen. Det vil selvfølgelig stadig være en kold dukkert, hvis vi mister store værdier og arbejdspladser fra fiskeriet, men jeg har samtidig stor tiltro til, at de i givet fald vil tage kampen op, omorganisere sig, hvor det er nødvendigt, og fortsat være vækstmotorer i deres områder.
Den britiske premierminister Theresa May forsøger i disse dage at forhandle en Brexit-aftale på plads, og den endelige britiske udmelding ventes effektueret den 29. marts.
-lipe