Skagen Havn kan blive ramt hårdt, men er klar på omstilling

Skagen Havn kan blive ramt hårdt, men er klar på omstilling

2018 var et godt fiskeriår, men hvis de dystre udsigter om et hårdt Brexit holder stik, kan det få meget negative konsekvenser for Danmarks førende fiskerihavn, som sidste år landede over en tredjedel af den samlede mængde fisk målt på vægt

 I alt kan Danmark gå glip af over en milliard og hundredvis af arbejdspladser, hvis politikerne ikke lander en aftale, viser en rapport fra Aalborg Universitet

- Vi følger selvfølgelig særdeles spændte med i Brexit-forhandlingerne, men vi må erkende, at det ser svært ud, og det er da bestemt noget, der kan have stor, negativ effekt på en førende fiskerihavn som Skagen Havn, hvis vi fra den ene dag til den anden afskæres fra britisk farvand at fiske i, forklarer Niels Arnold Lund, der er bestyrelsesformand for Skagen Havn.

Rekordlanding i Skagen i 2018
Skagen havn rundede i 2018 over én milliard kroner i værdien af landede fisk, og fiskeriet i Skagen stod i 2018 for 25 procent af den samlede landingsværdi i Danmark og for 34 procent af den samlede vægt.

- Vi har været utroligt stolte over igen at konsolidere vores position som Danmarks største fiskerihavn, og det er en milepæl i forhold til den værdi, der skabes i dansk fiskeri, men det betyder selvfølgelig også, at vi er sårbare, hvis fiskeriet rammes uforholdsmæssigt hårdt, og derfor er vi også parate til at indstille os på den nye virkelighed, som et hårdt Brexit vil føre med sig, siger Niels Arnold Lund og understreger, at man allerede har gjort tiltag for at imødekomme udfordringen, hvis politikerne ikke lander en aftale:

- Vi er klar på at omstille os, og vi vil eksempelvis med samarbejde med nye aktører, herunder norske Pelagia, fra 2021 kunne få yderligere landinger fra andre farvande end de britiske. Desuden har vi her så sent som i august også fået etableret en ny containerterminal på havnen, så vi med en lang række tiltag vil kunne modvirke noget af en negativ effekt fra et hårdt Brexit.

Havnene skal nok tage kampen op
Fra Danske Havne, der er brancheorganisation for 64 danske erhvervshavne, er der også bekymring over de dystre Brexit-udsigter, men direktør Tine Kirk Pedersen understreger alligevel, at de danske havne – og også fiskerihavnene – i dag fungerer som professionelle virksomheder, der nok skal indrette sig under nye omstændigheder:

- De danske havne er gode til at finde og udnytte nye forretningsmuligheder, og de indretter sig dygtigt i omverdenen. Det vil selvfølgelig stadig være en kold dukkert, hvis vi mister store værdier og arbejdspladser fra fiskeriet, men jeg har samtidig stor tiltro til, at de i givet fald vil tage kampen op, omorganisere sig, hvor det er nødvendigt, og fortsat være vækstmotorer i deres områder.

Den britiske premierminister Theresa May forsøger i disse dage at forhandle en Brexit-aftale på plads, og den endelige britiske udmelding ventes effektueret den 29. marts.

-lipe

23/1 2019
  • Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    havne ›For sjette år i træk kan havnen præsentere rekordomsætning i årsregnskabet. Nettoomsætningen sidste år steg ca. ni millioner kroner i forhold til året før, og udover stor aktivitet og nye investeringer, kan Grenaa Havn glæde sig over en meget høj kundetilfredshed
  • Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    havne ›Fremtidssikringen af Rønne Havn har været i fokus det forgangne år. Med en nettoomsætning på ca. 170 mio. kr. og et overskud på knap 63 mio. kr., svarende til et afkast på godt fem procent, har havnen oplevet fornyet vækst og styrket sin position, som nu skal fastholdes
  • Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    havne ›Lørdagen før påske anløb AIDAmar til krydstogtskajen i Aarhus Havn. Det blev starten på en sæson, hvor flere sejlende turister end nogensinde før - faktisk helt op imod 200.000 - forventes at komme til byen
  • Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    havne ›Fremover samles hele transportsektoren i én trusselsvurdering. Den nye vurdering af cybertruslen mod land-, luft- og jernbanetransporten i Danmark viser, at truslerne, som primært er fra Rusland, enten er meget høje eller høje, og det skal sektoren være klar til at håndtere, siger ministeren
  • Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    havne ›Uddybningen af sejlrenden til Esbjerg Havn til 12,8 meter er nu afsluttet. Den strategiske udvidelse betyder, at havnen nu kan tage imod markant større skibe, hvilket både styrker Danmarks position i den grønne omstilling og som logistikknudepunkt for NATO
  • Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    havne ›En fælles industristandard for seafastening-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne accelererer opsætningen af havvindmøller og er samtidig ressourcebesparende, bl.a. fordi grejet til fastgørelse af komponenter går igen fra projekt til projekt
  • Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    havne ›Norske Windport vil gøre brug af den danske havns store ekspertise til rollen som udskibningshavn for landets første, store havvindprojekt. Port Esbjerg skal bl.a. bidrage med opbygning af en effektiv infrastruktur og logistik
  • Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    havne ›Copenhagen Malmö Ports første STS-kran, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København, ankom for nyligt fra Konecranes i Finland