Skagen Havn konsoliderer positionen som Danmarks førende fiskerihavn

Skagen Havn konsoliderer positionen som Danmarks førende fiskerihavn

Selv om havnen allerede er markedsledende i Dansk fiskeri og landets største fiskerihavn, viser statistikken fra Fiskeristyrelsen for første halvdel af 2022, at Skagen stadig vinder yderligere markedsandele

Mens den samlede mængde af landede fisk i Danmark i første halvår 2022 er faldet betragteligt, ser det anderledes ud for Skagen Havn.

Statistikken viser, at mængden af de landede fisk i Skagen i første halvår af 2022, er næsten samme mængde som i 2021, mens værdien af dem til gengæld er steget med ca. 10 procent. Da den samlede værdi for landinger i Danmark er ens for 2021 og 2022 i første halvår, vokser også markedsandelen på værdien af fiskeri i danske havne.

Direktør for Skagen Havn Willy B. Hansen siger i en pressemeddelelse:

-Vi kan se, at fiskefartøjerne tilvælger Skagen som landingshavn, og det er vi selvfølgelig rigtig glade for. Vi tror på, at det er den brede palet af fiskeindustrier, services og de faciliteter der tilbydes, som er attraktiv for fiskerne. Naturligvis spiller Skagens geografiske placering samt de priser fiskerne kan få for deres fisk, også en væsentlig rolle.

Skagen Havn ønsker at give fiskeriet de bedste rammer for vækst og udvikling. I den forbindelse forventer Skagen Havn yderligere udvikling af landstrøms muligheder til pelagiske fiskefartøjer - det vil sige fartøjer som fanger fisk midt i havet i modsætning til eksempelvis bundfiskeri – herunder også tilkobling til landstrøm under losning.

Flere og flere fiskefartøjer vælger at blive koblet på landstrøm efter endt losning, hvor de efterfølgende lægger op i kortere eller længere tid. Når Skagen Havn kan tilbyde opkobling til landstrøm under selve losningen, vil det betyde yderligere CO2-reduktion, og det er endnu et skridt på vejen mod målet om, at Skagen Havn i 2030 skal være CO2-neutral.

7/9 2022
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras