Skagen Havn konsoliderer positionen som Danmarks førende fiskerihavn

Skagen Havn konsoliderer positionen som Danmarks førende fiskerihavn

Selv om havnen allerede er markedsledende i Dansk fiskeri og landets største fiskerihavn, viser statistikken fra Fiskeristyrelsen for første halvdel af 2022, at Skagen stadig vinder yderligere markedsandele

Mens den samlede mængde af landede fisk i Danmark i første halvår 2022 er faldet betragteligt, ser det anderledes ud for Skagen Havn.

Statistikken viser, at mængden af de landede fisk i Skagen i første halvår af 2022, er næsten samme mængde som i 2021, mens værdien af dem til gengæld er steget med ca. 10 procent. Da den samlede værdi for landinger i Danmark er ens for 2021 og 2022 i første halvår, vokser også markedsandelen på værdien af fiskeri i danske havne.

Direktør for Skagen Havn Willy B. Hansen siger i en pressemeddelelse:

-Vi kan se, at fiskefartøjerne tilvælger Skagen som landingshavn, og det er vi selvfølgelig rigtig glade for. Vi tror på, at det er den brede palet af fiskeindustrier, services og de faciliteter der tilbydes, som er attraktiv for fiskerne. Naturligvis spiller Skagens geografiske placering samt de priser fiskerne kan få for deres fisk, også en væsentlig rolle.

Skagen Havn ønsker at give fiskeriet de bedste rammer for vækst og udvikling. I den forbindelse forventer Skagen Havn yderligere udvikling af landstrøms muligheder til pelagiske fiskefartøjer - det vil sige fartøjer som fanger fisk midt i havet i modsætning til eksempelvis bundfiskeri – herunder også tilkobling til landstrøm under losning.

Flere og flere fiskefartøjer vælger at blive koblet på landstrøm efter endt losning, hvor de efterfølgende lægger op i kortere eller længere tid. Når Skagen Havn kan tilbyde opkobling til landstrøm under selve losningen, vil det betyde yderligere CO2-reduktion, og det er endnu et skridt på vejen mod målet om, at Skagen Havn i 2030 skal være CO2-neutral.

7/9 2022
  • Stærk efterårsferie for Molslinjen

    Stærk efterårsferie for Molslinjen

    havne ›Mange passagerer valgte vandvejen i efterårsferien. Og flere af dem benyttede Molslinjen. Rederiets ti færgeruter var blot 363 passagerer fra at slå rekorden fra 2019, som er det seneste normale år før corona
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt
  • Visuel opdatering af havneidentiteten

    Visuel opdatering af havneidentiteten

    havne ›En ny visuel identitet og hjemmeside markerer Kalundborg Havns strategiske retning som en grøn, international og digital erhvervshavn
  • Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    havne ›Havnen har indgået aftale med virksomheden, Normod Carbon, som nu er eneret til trinvis udvikling af et mellemlager på 10 millioner tons CO2 om året
  • Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    havne ›Et solidt, økonomisk resultat i første halvår og stigning på over 13 procent på containeromsætningen får landets største erhvervshavn til at opjustere forventninger med 23 millioner kr.
  • Stena Line i historisk aftale 

    Stena Line i historisk aftale 

    havne ›Stena Line har indgået en langsigtet aftale med Frederikshavn Kommune om driften af færgehavnen i Frederikshavn de næste 50 år