Smyril Line i gang med byggeriet

Smyril Line i gang med byggeriet

Det første, større byggeri på den landudvidelse, som Hirtshals Havn har etableret ved NordsøTerminalen, begynder at tage form

Det er rederiet Smyril Line, der i samarbejde med HMU A/S i Hirtshals som totalentreprenør, har påbegyndt opførelsen af en 3.350 kvadratmeter stor administrations- og lagerbygning tæt ved NordsøTerminalen og Containerkajen, hvor tre af rederiets skibe anløber havnen ugentligt.

Smyril Lines byggeri på havnen i Hirtshals omfatter en administrationsbygning på 600 kvadratmeter, en 2.700 kvadratmeter stor lagerbygning og et terminalkontor på 50 kvadratmeter, der ligger på et meget synligt 17.000 kvadratmeter stort areal lige ved indkørslen til NordsøTerminalen.

Carsten Kjær, direktør i Smyril Line Cargo ser frem mod de kommende måneders aktiviteter:
- Hos Smyril Line ser vi meget frem mod at udvikle vores aktiviteter og herunder at styrke vores position gennem etableringen på Hirtshals Havn. Placeringen og udformning af bygningen tager udgangspunkt i en effektiv og hurtig operation i forbindelse med håndteringen af godset på vores skibe og servicering af både vores cargo- og passagerkunder, siger han og fortsætter:

Næste skridt er ansættelser
- Nu hvor byggeriet er gået i gang, har vi allerede taget fat på den næste udfordring, nemlig at skaffe nye, kvalificerede medarbejdere til de daglige operationer og opgaver i terminalen. Vi skal til at opbygge en ny og velfungerende organisation her i Hirtshals, og dermed står vi overfor en meget spændende opgave over de næste par år.

Direktør Claus Roden Jensen hos HMU A/S i Hirtshals siger i forbindelse med opstarten af byggeriet:

- Som totalentreprenør på byggeriet, har det været en meget spændende opgave, lige fra de første drøftelser med Smyril Lines ledelse, og til nu, hvor vi skal til at sætte gang i byggeriet. Det har været en intens proces at få alle detaljer til at falde på plads, men alt er gennemført i en meget professionel ånd, som vi kun kan være tilfredse med. Vi har udformet bygningen i tæt samarbejde med Smyril Lines arkitekter, rådgivende Ingeniør Ole Møgelmose, CAD-Tegnestuen og rederiets cargoafdeling, så vi får en bygning, der er både smuk og funktionel.

Byggeriet er sat i gang her i februar, og planlægges færdigt i efteråret 2018, hvor Smyril Line tager de nye rammer i brug, som udgangspunkt for servicering af rederiets kunder og skibe.

-lipe

12/2 2018
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind