Sønderho har sejlet sin sidste turSønderho har sejlet sin sidste tur mellem Esbjerg og Fanø. Den aldrende færge sejler i formiddag til Smedegaarden A/S, hvor så meget muligt af færgen bliver genanvendt.

Sønderho har sejlet sin sidste tur

Den snart 60 år gamle færge, Sønderho, har sejlet sin sidste tur mellem Esbjerg og Fanø. Efter grundig overvejelse har Molslinjen besluttet, at færgen ender sin tjeneste hos Smedegaarden A/S i Esbjerg

Da Fanølinjen i begyndelsen af oktober indsatte den nye elfærge på ruten mellem Esbjerg og Fanø, blev det tid til en af de tungere beslutninger. For med tre fungerende færger på den korte rute blev den snart 60-årige færge, Sønderho, overflødig.

Derfor ender Sønderho sin tjeneste hos Smedegaarden A/S i Esbjerg, hvor den gamle færge skrottes og genbruges på den mest miljørigtige måde.

-Sønderho er træt og fra en anden tid, og vi fandt, at det ikke ville være miljømæssigt forsvarligt at indsætte en ny elfærge og samtidig forsøge at forlænge tiden for så gammel en færge, forklarer Carsten Jensen, administrerende direktør hos Molslinjen.

Sønderho har de senere år været en mere sjælden gæst på selve færgeruten, men den har ind i mellem været chartret til udflugter og firmature.

-Vi går nu færgen grundigt igennem for at sikre os genstande, som kan have lokalhistorisk værdi. Hos Smedegaarden A/S bliver alt genanvendt hvis muligt – og så bortskaffes resten efter strenge krav til miljøet, siger Carsten Jensen.

-lipe

19/11 2021
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien