Solidt havneresultat i et uroligt marked

Solidt havneresultat i et uroligt marked

Selvom 2021 var året, hvor de internationale forsyningskæder brød sammen, lykkedes det Aarhus Havn at realisere en omsætning på 288 mio. kr. svarende til en fremgang på 10 pct. i forhold til året før. Ud af den omsætning gav driften et overskud (EBIT) på 75 mio. kr., hvilket er ca. 6 pct. mere end i 2020

I løbet af 2021 forvandlede den minutiøst planlagte logistik sig flere steder i verden til ophobninger af gods og forsinkelser i havne og på terminaler. Med det resultat, at varerne manglede hos slutbrugerne i kortere eller længere tid.

-I Aarhus mærkede vi dønningerne fra verdenshavene, men med rettidig omhu fik vi ansøgt og efterfølgende tilladelse til at stable containere i flere lag end tidligere. Det var ikke optimalt, men det betød, at vi undgik de store udfordringer, som mange andre havne oplevede, fortæller CEO Thomas Haber Borch, der betegner årets resultat som tilfredsstillende på grund af den solide indtjening på havnedriften.

Bag årets resultat for 2021 ses stigende omsætningstal på samtlige forretningsområder for første gang i mange år. Containerområdet steg markant med hele 15 pct., mens stigningerne var mindre markante på områder som fast og flydende bulk, passagerer og ro-ro (Roll-on/roll-off). Desuden oplevede Aarhus Havn en fortsat markant efterspørgsel på arealer i hele 2021.

Forventninger til 2022
-På mange måder var 2021 et rigtig godt år for os. Forretningsmæssigt realiserede vi et godt resultat, selvom vi var - og stadig er - pressede på grund af mangel på arealer. Desuden fik vi en markant anerkendelse af Aarhus Havns betydning som hele Danmarks havn, da regeringen og folketing besluttede at bevillige 2,1 mia. kr. til Marselistunnellen. Det er virkelig positivt for Aarhus Havns fremtid, siger Thomas Haber Borch. Aarhus Havn forventer et overskud på havnedriften (EBIT) i størrelsesordenen 59-69 mio. kr. i 2022.

Udvidet perspektiv på bæredygtighed
Thomas Haber Borch peger desuden på, at Aarhus Havns arbejde med bæredygtighed er blevet yderligere intensiveret i løbet af 2021.

-Vi har udvidet vores perspektiv på bæredygtighed, så vi udover at arbejde med at begrænse vores eget CO2-aftryk også fokuserer på, hvor bæredygtige vores leverandører er - eller kan blive (Scope 3). Og det betyder, at vi i forbindelse med udbud af større anlægsarbejder og indkøb er parate til at belønne leverandører, der kan levere mere bæredygtigt end andre, fastslår Thomas Haber Borch.

-lipe

21/3 2022
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere
  • November-run på den flydende metro

    November-run på den flydende metro

    havne ›Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år
  • By & Havn skifter diesel ud med el

    By & Havn skifter diesel ud med el

    havne ›To nye el-lastbiler sparer 20 ton CO2 om året hos By & Havn og gør driften i Københavns havne- og byudviklingsområder grønnere, mere effektiv og mere sikker for medarbejderne
  • Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    havne ›Copenhagen Malmö Port, CMP, går ind i en ny tid med helårskrydstogt. Antallet af anløb uden for den traditionelle sommersæson når rekordhøjde