Solidt havneresultat i et uroligt marked

Solidt havneresultat i et uroligt marked

Selvom 2021 var året, hvor de internationale forsyningskæder brød sammen, lykkedes det Aarhus Havn at realisere en omsætning på 288 mio. kr. svarende til en fremgang på 10 pct. i forhold til året før. Ud af den omsætning gav driften et overskud (EBIT) på 75 mio. kr., hvilket er ca. 6 pct. mere end i 2020

I løbet af 2021 forvandlede den minutiøst planlagte logistik sig flere steder i verden til ophobninger af gods og forsinkelser i havne og på terminaler. Med det resultat, at varerne manglede hos slutbrugerne i kortere eller længere tid.

-I Aarhus mærkede vi dønningerne fra verdenshavene, men med rettidig omhu fik vi ansøgt og efterfølgende tilladelse til at stable containere i flere lag end tidligere. Det var ikke optimalt, men det betød, at vi undgik de store udfordringer, som mange andre havne oplevede, fortæller CEO Thomas Haber Borch, der betegner årets resultat som tilfredsstillende på grund af den solide indtjening på havnedriften.

Bag årets resultat for 2021 ses stigende omsætningstal på samtlige forretningsområder for første gang i mange år. Containerområdet steg markant med hele 15 pct., mens stigningerne var mindre markante på områder som fast og flydende bulk, passagerer og ro-ro (Roll-on/roll-off). Desuden oplevede Aarhus Havn en fortsat markant efterspørgsel på arealer i hele 2021.

Forventninger til 2022
-På mange måder var 2021 et rigtig godt år for os. Forretningsmæssigt realiserede vi et godt resultat, selvom vi var - og stadig er - pressede på grund af mangel på arealer. Desuden fik vi en markant anerkendelse af Aarhus Havns betydning som hele Danmarks havn, da regeringen og folketing besluttede at bevillige 2,1 mia. kr. til Marselistunnellen. Det er virkelig positivt for Aarhus Havns fremtid, siger Thomas Haber Borch. Aarhus Havn forventer et overskud på havnedriften (EBIT) i størrelsesordenen 59-69 mio. kr. i 2022.

Udvidet perspektiv på bæredygtighed
Thomas Haber Borch peger desuden på, at Aarhus Havns arbejde med bæredygtighed er blevet yderligere intensiveret i løbet af 2021.

-Vi har udvidet vores perspektiv på bæredygtighed, så vi udover at arbejde med at begrænse vores eget CO2-aftryk også fokuserer på, hvor bæredygtige vores leverandører er - eller kan blive (Scope 3). Og det betyder, at vi i forbindelse med udbud af større anlægsarbejder og indkøb er parate til at belønne leverandører, der kan levere mere bæredygtigt end andre, fastslår Thomas Haber Borch.

-lipe

21/3 2022
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale