Stabil vækst i Aarhus Havn

Stabil vækst i Aarhus Havn

Godsomsætningen på Aarhus Havn fortsætter med at stige. I første halvår af 2019 blev der håndteret ca. 4.430.000 tons gods på havnen, og det er ca. 166.000 tons eller 3,9 procent mere end i samme periode sidste år

Stigningen er i sig selv positiv, men den er særlig positiv, fordi den kommer i forlængelse af en række år med vækst i godsomsætningen. Og navnligt hæfter havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen sig ved, at de fleste af Aarhus Havns forretningsområder viser positiv fremgang.

- I en tid, hvor der er generel enighed om, at vores branche står over for en konsolidering, er det særdeles vigtigt, at vi har øget aktivitet på de fleste forretningsområder. Vi har brugt nogle år på at trimme forretningen i forventning om, at konsolideringen betyder, at mere gods søger vores vej, og foreløbig ser det ud til at virke som forventet, siger Jakob Flyvbjerg Christensen.

 Jacob Flyvbjerg Christensen. Foto: Poul Madsen

Både på container- og bulkområdet er Aarhus Havn Danmarks største, men Jakob Flyvbjerg Christensen mener, at der stadig er potentiale for mere i Aarhus. Han peger på, at Aarhus Havn satser på stabil, organisk vækst, men at man også er klar til at absorbere gods fra havne, der lukker eller indskrænker på grund af konsolideringen.

Containeromsætningen, som er en markant del af Aarhus Havns omsætning, steg med ca. 56.000 tons svarende til godt 3 pct. Men det er vel at mærke oven på en stigning på ikke mindre end 22 pct. i antal containere de seneste to år.

Mere vækst i sigte
- Jeg er tilpas med, at vi fortsat ser en pæn stigning i containeromsætningen. Om få måneder får vi Grønlandstrafikken til Aarhus for første gang nogensinde, ligesom flere af vores eksisterende kunder har annonceret nye anløb her i sensommeren/efteråret. Det vil løfte vores containeromsætning yderligere, understreger Jakob Flyvbjerg Christensen.

Også bulk-området viste pæne tal i årets første seks måneder. Særligt værd at bemærke er omsætningen af foder, der alene steg med 163.000 tons.

-lipe

 

6/8 2019
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien