Startskuddet til Stena Lines nye rute er gået

Startskuddet til Stena Lines nye rute er gået

Ruten mellem Grenaa-Aarhus og Halmstad åbner den 1. februar og billetsalget er nu i gang for den nye rute, der skal forbinde Kattegatregionen

- Nu kan vores gæster begynde at købe billetter til den nye rute, og det er med til at markere, at ruten snart bliver en realitet. Vi ser frem til at skabe uforglemmelige rejseoplevelser i mange år fremover, siger Stena Lines linjechef Tony Michaelsen.

Stena Nautica-færgen, som vil besejle ruten, tilbyder gæsterne aktiviteter som shopping, biograftur og ikke mindst Stena Line-færgernes største legerum for de mindste gæster. Færgen vil få en makeover inden åbningen af ruten, herunder en renovering af restauranter og barer om bord for at gøre underholdningen og servicen endnu bedre. Også de firbenede gæster får en opgradering med et nyt hundehjørne, hvilket har vist sig at være populært på flere af Stena Lines andre færger.

Nybygget terminal med grønne løsninger
Åbningen af ruten vil blive markeret med en stor åbningsweekend fra den 1.-2. februar både i Grenaa og Halmstad. Forberedelserne til flytningen af ruten fra Varberg til Halmstad er i fuld gang, og inden starten i februar vil en nybygget terminal i Halmstad med flere bæredygtige løsninger som solceller og grøn elektricitet være klar til at modtage Stena Lines færge.

Med den nye rute ønsker Stena Line at forbinde Kattegatregionen og de tre byer Aarhus-Grenaa-Halmstad. Rejsende kan eksempelvis begynde turen fra Aarhus med bus eller letbanen til Grenaa og sejle med Stena Line fra Grenaa til Halmstad.

- Den nye færgerute åbner store muligheder for at udvikle turistsektoren og turismen på både dansk og svensk side, men også for udveksling inden for erhverv, sport og kultur. Det er glædeligt at se, hvor begejstrede kommunerne på begge sider er - det så vi ikke mindst gennem den Kattegatalliance, der blev underskrevet i oktober, siger Tony Michaelsen.

Om Stena Line
Stena Line er verdens største privatejede færgerederi og råder over 37 fartøjer på 20 færgeruter i Nordeuropa. Stena Line er dermed en vigtig del af det europæiske logistiknetværk og spiller en væsentlig rolle for turismen i Europa. I Danmark sejler Stena Line på ruterne Frederikshavn-Göteborg, Frederikshavn-Oslo og Grenaa-Varberg. Grenaa-Varberg bliver i starten af 2020 til Grenaa-Halmstad. Stena Line er et familieejet datterselskab i Stena A/S, der blev grundlagt i 1962 og har hovedkontor i Göteborg. Stena Line er en del af Stena AB, som har omkring 15.000 ansatte og en årlig omsætning på over 30 milliarder danske kroner.

-lipe

3/11 2019
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien