Stena Line fortsætter udvidelse i Østersøen

Stena Line fortsætter udvidelse i Østersøen

Færgerederiet Stena Line øger fragtkapaciteten på Travemünde-Liepaja-ruten med 40 procent i 2021

Færgerederiet Stena Line har for nylig annonceret en yderligere udvidelse af aktiviteter på tværs af Østersøområdet. I 2021 bliver de nuværende færger på Travemünde-Liepaja-ruten således erstattet af to moderne RoPax-færger.

Det betyder yderligere 40 procent fragtkapacitet til ruten, forkortet overfartstid, en fast fartplan med 12 ugentlige afgange samt forbedrede faciliteter ombord.

Stena line er et af verdens førende færgerederier med 18 færgeruter i Europa. Tre af dem opererer på tværs af Østersøområdet. Nu styrker Stena Line sin position i Østersøen yderligere ved at annoncere endnu en udvidelse af aktiviteter i området i 2021.

Det sker med indsættelsen af to moderne RoPax-færger på ruten mellem Travemünde i Tyskland og Liepaja i Letland. Ruten, som Stena Line har opereret siden 2012, er i dag en vigtig del af det europæiske logistiske netværk, der forbinder Baltikum, Rusland og SNG-landene med Tyskland og resten af Europa.

I midten af oktober annoncerede Stena Line en lignende udvidelse med indsættelsen af to nye, større og moderne færger på ruten mellem Nynäshamn i Sverige og Ventspils i Letland i løbet af 2021. De to nye færger øger Stena Lines fragtkapacitet med 30 procent på ruten.

Med udvidelserne på ruten mellem Travemünde og Liepjaja og på ruten mellem Nynäshamn og Ventspils styrker Stena Line dermed sin position i Østersøregionen yderligere.

- Vi har set en stigning i efterspørgslen fra vores kunder på tværs af Østersøområdet. Vi styrker nu vores position og kundetilbud yderligere med nye, moderne færger, mere kapacitet og en attraktiv oplevelse ombord på vores ruter til og fra Letland i 2021, siger Johan Edelman, Trade Director Stena Rederi A/S och ansvarlig for Stena Lines lettiske ruter.

Ruten mellem Travemünde og Liepaja opereres i øjeblikket af de to søsterskibe Stena Gothica og Urd. I første halvdel af 2021 vil de blive erstattet af to moderne RoPax-færger, der endnu ikke er nævnt ved navn.

De nye færger vil øge fragtkapaciteten på ruten med 40 procent, forkorte overfartstiden fra 27 til 20 timer og give en pålidelig transportservice med en fast fartplan på 12 ugentlige afgange på ruten – seks i hver retning.

- Dette vil forbedre servicen til vores fragtkunder yderligere – både til chaufførledsaget og uledsaget gods såvel som intermodale løsninger, siger Oskars Osis, Freight Commercial Manager Baltic Sea North.

De nye færger vil også have forbedrede faciliteter ombord, ligesom antallet af kahytter øges, hvilket gør ruten til et attraktivt valg for transport og rejser mellem de baltiske lande og Tyskland.

-hawin

 

 

 

 

 

2/11 2020
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien