Stena Line fortsætter udvidelse i Østersøen

Stena Line fortsætter udvidelse i Østersøen

Færgerederiet Stena Line øger fragtkapaciteten på Travemünde-Liepaja-ruten med 40 procent i 2021

Færgerederiet Stena Line har for nylig annonceret en yderligere udvidelse af aktiviteter på tværs af Østersøområdet. I 2021 bliver de nuværende færger på Travemünde-Liepaja-ruten således erstattet af to moderne RoPax-færger.

Det betyder yderligere 40 procent fragtkapacitet til ruten, forkortet overfartstid, en fast fartplan med 12 ugentlige afgange samt forbedrede faciliteter ombord.

Stena line er et af verdens førende færgerederier med 18 færgeruter i Europa. Tre af dem opererer på tværs af Østersøområdet. Nu styrker Stena Line sin position i Østersøen yderligere ved at annoncere endnu en udvidelse af aktiviteter i området i 2021.

Det sker med indsættelsen af to moderne RoPax-færger på ruten mellem Travemünde i Tyskland og Liepaja i Letland. Ruten, som Stena Line har opereret siden 2012, er i dag en vigtig del af det europæiske logistiske netværk, der forbinder Baltikum, Rusland og SNG-landene med Tyskland og resten af Europa.

I midten af oktober annoncerede Stena Line en lignende udvidelse med indsættelsen af to nye, større og moderne færger på ruten mellem Nynäshamn i Sverige og Ventspils i Letland i løbet af 2021. De to nye færger øger Stena Lines fragtkapacitet med 30 procent på ruten.

Med udvidelserne på ruten mellem Travemünde og Liepjaja og på ruten mellem Nynäshamn og Ventspils styrker Stena Line dermed sin position i Østersøregionen yderligere.

- Vi har set en stigning i efterspørgslen fra vores kunder på tværs af Østersøområdet. Vi styrker nu vores position og kundetilbud yderligere med nye, moderne færger, mere kapacitet og en attraktiv oplevelse ombord på vores ruter til og fra Letland i 2021, siger Johan Edelman, Trade Director Stena Rederi A/S och ansvarlig for Stena Lines lettiske ruter.

Ruten mellem Travemünde og Liepaja opereres i øjeblikket af de to søsterskibe Stena Gothica og Urd. I første halvdel af 2021 vil de blive erstattet af to moderne RoPax-færger, der endnu ikke er nævnt ved navn.

De nye færger vil øge fragtkapaciteten på ruten med 40 procent, forkorte overfartstiden fra 27 til 20 timer og give en pålidelig transportservice med en fast fartplan på 12 ugentlige afgange på ruten – seks i hver retning.

- Dette vil forbedre servicen til vores fragtkunder yderligere – både til chaufførledsaget og uledsaget gods såvel som intermodale løsninger, siger Oskars Osis, Freight Commercial Manager Baltic Sea North.

De nye færger vil også have forbedrede faciliteter ombord, ligesom antallet af kahytter øges, hvilket gør ruten til et attraktivt valg for transport og rejser mellem de baltiske lande og Tyskland.

-hawin

 

 

 

 

 

2/11 2020
  • Test af autonom rengøring af containere

    Test af autonom rengøring af containere

    havne ›Helsingborg Havn og virksomheden MCS Robotics AB undersøger de kommende måneder, om en robotløsning med AI-styret billedegenkendelse kan bidrage til et bedre arbejdsmiljø og et mindre miljøaftryk
  • Ny cfo hos Aarhus Havn

    Ny cfo hos Aarhus Havn

    havne ›Rikke Bjørn Sørensen er ny økonomidirektør i Aarhus Havn. Med sig har hun masser af erfaring fra dansk erhvervsliv
  • Stærk efterårsferie for Molslinjen

    Stærk efterårsferie for Molslinjen

    havne ›Mange passagerer valgte vandvejen i efterårsferien. Og flere af dem benyttede Molslinjen. Rederiets ti færgeruter var blot 363 passagerer fra at slå rekorden fra 2019, som er det seneste normale år før corona
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt
  • Visuel opdatering af havneidentiteten

    Visuel opdatering af havneidentiteten

    havne ›En ny visuel identitet og hjemmeside markerer Kalundborg Havns strategiske retning som en grøn, international og digital erhvervshavn
  • Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    havne ›Havnen har indgået aftale med virksomheden, Normod Carbon, som nu er eneret til trinvis udvikling af et mellemlager på 10 millioner tons CO2 om året