Stena Line halverer sin udledning af svovlStena Lines 34 fartøjer har i 2015 nedbragt udledningen af svovl med 53 procent. Her er det Stena Germanica, som er verdens første metanoldrevne passagerfærge

Stena Line halverer sin udledning af svovl

Stena har netop publiceret sin årlige rapport om bæredygtighed, og den indeholder særdeles gode nyheder for miljøet.

En af de største forandringer i rederibranchen nogensinde blev til virkelighed i begyndelsen af 2015.

Her indførte FN’s internationale søfartsorganisation, IMO, strenge krav for udledningen af svovl i det såkaldte SECA-miljøområde, som blandt andet tæller Nordsøen, Østersøen og de indre danske farvande.
Hvor der tidligere var tilladt 1 procent svovlindhold i udledningen fra skibe, blev grænsen sænket til 0,1 procent. Det efterlod rederier og shippingvirksomheder verden over med en kolossal udfordring.

Allerede inden de nye regler trådte i kraft, havde Stena etableret en bæredygtighedsafdeling, der har til opgave at koordinere organisationens grønne tiltag, som løbende skal nedbringe udledningen af svovl, partikler og CO2.

Hvert år publicerer Stena en bæredygtighedsrapport med en oversigt over resultaterne, og rapporten for 2015 åbenbarer blandt andet, at Stena Line har nedbragt sin udledning af svovl med hele 53 procent i forhold til 2014.
Tallet er det samlede resultat for de i alt 34 fartøjer, som opererer inden for SECA-området.

- Fokus på bæredygtighed er ikke bare vigtig for Stena Line, men for hele søfarten, som har brug for holdbare brændstofalternativer for at kunne forblive konkurrencedygtig. Vi har derfor valgt at gøre bæredygtighed til et strategisk prioriteret område og arbejder på en række initiativer med det formål at finde frem til alternative brændstofmuligheder, fortæller Carl-Johan Hagman, administrerende direktør i Stena Line.

Han henviser blandt andet til Stena Lines metanolprojekt, hvor færgen Stena Germanica er blevet konverteret til metanoldrift med gode resultater til følge.

Metalnol er en betydeligt grønnere løsning end traditionelle brændsler og reducerer udledningen af svovl og partikler med 90 procent, mens udledningen af kvælstof bliver reduceret med 60 procent.

Derudover eksperimenterer Stena Line med batteridrift på en helt ny færgetype kaldet Stena Elektra, der både er batteridrevet og gør brug af methanol.

Bæredygtighedsrapporten afslører desuden, at søstervirksomheden Stena Shipping har nedbragt sin svovludledning med 15 procent sammenlignet med 2014. Det tal er det samlede resultat for Stena Shippings 93 fartøjer verden over.

Sideløbende har Stena Shipping siden 2005 arbejdet med et energibesparelsesprogram, der har til hensigt at reducere fartøjernes brændstofforbrug.
Målet er at reducere brændstofforbruget med 2 procent pr. år, og resultatet for 2015 blev en samlet reduktion på 2,8 procent. I Stena Line endte det tilsvarende tal med en reducering på 4 procent.

- Vi arbejder med mange forskellige projekter, der skal hjælpe til med at nedbringe brændstofforbruget. Blandt andet via udskiftning af propeller og bulber for at mindske vandmodstanden mest muligt. Derudover arbejder vi med en række digitale løsninger, hvor vi sammenligner data fra vores 34 færger med henblik på at optimere driften på alle parametre, fortæller Stena Lines bæredygtighedschef Erik Lewenhaupt.

En bulb er en rund og aflang udbygning af et skibs forstavn eller køl med det formål at mindske vandmodstanden.

 

Om Stena Line:
Stena Line er verdens største færgerederi og råder over 34 fartøjer samt 22 færgeruter i Nordeuropa. Stena Line er dermed en vigtig del af det europæiske logistiknetværk og spiller en væsentlig rolle for turismen i Europa. I Danmark sejler Stena Line på ruterne Frederikshavn-Gøteborg og Grenå-Varberg. Stena Line er et familieejet datterselskab i Stena A/S, der blev grundlagt i 1962 og har hovedkontor i Göteborg. Stena Line er en del af Stena Sfæren, som har omkring 20.500 ansatte og en årlig omsætning på over 40 milliarder danske kroner.

-mklarlund

24/5 2016
  • CMP's ceo stopper

    CMP's ceo stopper

    havne ›Efter mere end otte år på posten som ceo for Copenhagen Malmö Port (CMP) fratræder Barbara Scheel Agersnap sin stilling
  • Containerrekord i danske havne

    Containerrekord i danske havne

    havne ›Tredje kvartal i år har slået alle rekorder, når det kommer til flest lastede containere transporteret til eller fra større danske havne
  • Aarhus Havn ansætter midlertidig ceo

    Aarhus Havn ansætter midlertidig ceo

    havne ›Aarhus Havn har 16. december 2025 ansat Kåre Clemmesen som midlertidig administrerende direkktør. Kåre Clemmesen har omkring 25 års ledererfaring fra ministerier, styrelser, kommuner og offentligt ejede selskaber
  • Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    havne ›Aarhus Havns bestyrelse og ceo Thomas Haber Borch har efter fælles overenskomst aftalt, at Thomas Haber Borch fratræder sin stilling hos Aarhus Havn fra og med 15. december 2025
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge