Stena Line halverer sin udledning af svovl
Stena Lines 34 fartøjer har i 2015 nedbragt udledningen af svovl med 53 procent. Her er det Stena Germanica, som er verdens første metanoldrevne passagerfærge

Stena Line halverer sin udledning af svovl

Stena har netop publiceret sin årlige rapport om bæredygtighed, og den indeholder særdeles gode nyheder for miljøet.

En af de største forandringer i rederibranchen nogensinde blev til virkelighed i begyndelsen af 2015.

Her indførte FN’s internationale søfartsorganisation, IMO, strenge krav for udledningen af svovl i det såkaldte SECA-miljøområde, som blandt andet tæller Nordsøen, Østersøen og de indre danske farvande.
Hvor der tidligere var tilladt 1 procent svovlindhold i udledningen fra skibe, blev grænsen sænket til 0,1 procent. Det efterlod rederier og shippingvirksomheder verden over med en kolossal udfordring.

Allerede inden de nye regler trådte i kraft, havde Stena etableret en bæredygtighedsafdeling, der har til opgave at koordinere organisationens grønne tiltag, som løbende skal nedbringe udledningen af svovl, partikler og CO2.

Hvert år publicerer Stena en bæredygtighedsrapport med en oversigt over resultaterne, og rapporten for 2015 åbenbarer blandt andet, at Stena Line har nedbragt sin udledning af svovl med hele 53 procent i forhold til 2014.
Tallet er det samlede resultat for de i alt 34 fartøjer, som opererer inden for SECA-området.

- Fokus på bæredygtighed er ikke bare vigtig for Stena Line, men for hele søfarten, som har brug for holdbare brændstofalternativer for at kunne forblive konkurrencedygtig. Vi har derfor valgt at gøre bæredygtighed til et strategisk prioriteret område og arbejder på en række initiativer med det formål at finde frem til alternative brændstofmuligheder, fortæller Carl-Johan Hagman, administrerende direktør i Stena Line.

Han henviser blandt andet til Stena Lines metanolprojekt, hvor færgen Stena Germanica er blevet konverteret til metanoldrift med gode resultater til følge.

Metalnol er en betydeligt grønnere løsning end traditionelle brændsler og reducerer udledningen af svovl og partikler med 90 procent, mens udledningen af kvælstof bliver reduceret med 60 procent.

Derudover eksperimenterer Stena Line med batteridrift på en helt ny færgetype kaldet Stena Elektra, der både er batteridrevet og gør brug af methanol.

Bæredygtighedsrapporten afslører desuden, at søstervirksomheden Stena Shipping har nedbragt sin svovludledning med 15 procent sammenlignet med 2014. Det tal er det samlede resultat for Stena Shippings 93 fartøjer verden over.

Sideløbende har Stena Shipping siden 2005 arbejdet med et energibesparelsesprogram, der har til hensigt at reducere fartøjernes brændstofforbrug.
Målet er at reducere brændstofforbruget med 2 procent pr. år, og resultatet for 2015 blev en samlet reduktion på 2,8 procent. I Stena Line endte det tilsvarende tal med en reducering på 4 procent.

- Vi arbejder med mange forskellige projekter, der skal hjælpe til med at nedbringe brændstofforbruget. Blandt andet via udskiftning af propeller og bulber for at mindske vandmodstanden mest muligt. Derudover arbejder vi med en række digitale løsninger, hvor vi sammenligner data fra vores 34 færger med henblik på at optimere driften på alle parametre, fortæller Stena Lines bæredygtighedschef Erik Lewenhaupt.

En bulb er en rund og aflang udbygning af et skibs forstavn eller køl med det formål at mindske vandmodstanden.

 

Om Stena Line:
Stena Line er verdens største færgerederi og råder over 34 fartøjer samt 22 færgeruter i Nordeuropa. Stena Line er dermed en vigtig del af det europæiske logistiknetværk og spiller en væsentlig rolle for turismen i Europa. I Danmark sejler Stena Line på ruterne Frederikshavn-Gøteborg og Grenå-Varberg. Stena Line er et familieejet datterselskab i Stena A/S, der blev grundlagt i 1962 og har hovedkontor i Göteborg. Stena Line er en del af Stena Sfæren, som har omkring 20.500 ansatte og en årlig omsætning på over 40 milliarder danske kroner.

-mklarlund

24/5 2016
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien
  • Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    havne ›Moonshine er det nye samlingssted for kultur og fællesskab i Hirtshals. Det er det tidligere smedjeværksted på Sydvestkajen 5 på Hirtshals Havn som lægger lokaler til. Tirsdag den 17. juni var der officiel åbning
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid
  • Molslinjens nyeste elfærge i drift

    Molslinjens nyeste elfærge i drift

    havne ›Molslinjens nyeste elfærge, ’Nerthus’, har bestået alle test og syn, og færgen er således af myndighederne godkendt til sejlads på ruten fra Ballen på Samsø til Kalundborg på Sjælland