Stena Line lancerer fossilfrie færger inden 2030

Stena Line lancerer fossilfrie færger inden 2030

Færgerederiet Stena Line planlægger at indsætte to fossilfrie batteridrevne skibe på ruten mellem Frederikshavn og Göteborg senest i 2030. Det offentliggjorde Stena Lines administrerende direktør Niclas Mårtensson under en pressekonference om det nyskabende partnerskab, Tranzero Initiative, i Göteborg, torsdag den 4. februar.

For at fremskynde overgangen til fossilfrie brændstoffer i transportsektoren er Stena Line, Volvo Group, Scania og Göteborg Havn gået sammen i det unikke partnerskab Tranzero Initiative.

Samarbejdet er søsat for at skabe en betydelig reduktion af den CO2-udledning, der er knyttet til Skandinaviens største havn, Göteborg. Målet er at reducere emissionerne med 70 procent inden 2030.

Under en pressekonference om Tranzero Initiative fremlagde Stena Lines administrerende direktør Niclas Mårtensson selskabets planer om at lancere to fossilfrie færger på ruten Frederikshavn-Göteborg inden 2030.

- Vi går nu fra vision til virkelighed med det batteridrevne fartøj Stena Elektra. Inden for et år præsenterer vi design og byggespecifikationer og senest i 2025 planlægger vi at bestille den første færge. Det vil være et markant skridt mod fossilfri skibsfart, siger Niclas Mårtensson, administrerende direktør i Stena Line og medlem af den svenske regerings elektrificeringskommission.

Stena Elektra vil være verdens første fossilfrie RoPax-fartøj i sin størrelse og vil måle omkring 200 meter og kombinere en passagerkapacitet på 1.000 med 3.000 banemeter fragtkapacitet.

Færgen skal bygges i højstyrkestål for at reducere vægten og øge effektiviteten og vil forventeligt kunne sejle på batteristrøm i cirka 50 sømil, hvilket er afstanden mellem Frederikshavn og Göteborg. Batterikapaciteten skal være cirka 60-70 MWh og fartøjet oplades i havn.

Batterihybrid i drift siden 2018

Stena Line undersøger desuden mulighederne for at kombinere batteridriften med alternative fossilefrie brændstoffer såsom brændselsceller, brint og biometanol for at færgerne kan sejle længere afstande.

- Elektrificering af skibsfarten er kun lige begyndt. Vi ser et stort potentiale for både batterihybrider og batteridrevne færger på flere af vores korte færgeruter i fremtiden. Men der skal mere end færger til. Vi er også nødt til at udvikle infrastrukturen og lademulighederne i havne og terminaler i samme tempo, og det er en af grundene til, at samarbejdsprojekter som Tranzero Initiative er så vigtige, afslutter Niclas Mårtensson.

Stena Line har haft batterihybridfærgen Stena Jutlandica i drift på ruten Frederikshavn-Göteborg siden 2018. Færgen bruger batterikraft til manøvrering og styring af bovpropellerne, når færgen er i havn.

Batterierne oplades med grøn landstrøm i Göteborg Havn såvel som under drift. I alt sænkes CO2-udledningen med 1.500 ton om året, svarende til udledningen fra 600 biler årligt.

-hawin

 

Om Tranzero Initiative

Tranzero Initiative er et partnerskab mellem Stena Line, Göteborg Havn, Volvo Group og Scania om at gennemføre en reduktion af CO2-udledningen på 70 % i 2030. Projektet har fokus på den million lastbilstransporter og de 55.000 tons CO2-udledninger, der bliver genereret af vejtransporter til og fra Göteborg Havn hvert år, men omfatter også elektrificering af søtransporten. Læs mere om projektet her: 

5/2 2021
  • Test af autonom rengøring af containere

    Test af autonom rengøring af containere

    havne ›Helsingborg Havn og virksomheden MCS Robotics AB undersøger de kommende måneder, om en robotløsning med AI-styret billedegenkendelse kan bidrage til et bedre arbejdsmiljø og et mindre miljøaftryk
  • Ny cfo hos Aarhus Havn

    Ny cfo hos Aarhus Havn

    havne ›Rikke Bjørn Sørensen er ny økonomidirektør i Aarhus Havn. Med sig har hun masser af erfaring fra dansk erhvervsliv
  • Stærk efterårsferie for Molslinjen

    Stærk efterårsferie for Molslinjen

    havne ›Mange passagerer valgte vandvejen i efterårsferien. Og flere af dem benyttede Molslinjen. Rederiets ti færgeruter var blot 363 passagerer fra at slå rekorden fra 2019, som er det seneste normale år før corona
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt
  • Visuel opdatering af havneidentiteten

    Visuel opdatering af havneidentiteten

    havne ›En ny visuel identitet og hjemmeside markerer Kalundborg Havns strategiske retning som en grøn, international og digital erhvervshavn
  • Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    havne ›Havnen har indgået aftale med virksomheden, Normod Carbon, som nu er eneret til trinvis udvikling af et mellemlager på 10 millioner tons CO2 om året