Stena Line lancerer fossilfrie færger inden 2030

Stena Line lancerer fossilfrie færger inden 2030

Færgerederiet Stena Line planlægger at indsætte to fossilfrie batteridrevne skibe på ruten mellem Frederikshavn og Göteborg senest i 2030. Det offentliggjorde Stena Lines administrerende direktør Niclas Mårtensson under en pressekonference om det nyskabende partnerskab, Tranzero Initiative, i Göteborg, torsdag den 4. februar.

For at fremskynde overgangen til fossilfrie brændstoffer i transportsektoren er Stena Line, Volvo Group, Scania og Göteborg Havn gået sammen i det unikke partnerskab Tranzero Initiative.

Samarbejdet er søsat for at skabe en betydelig reduktion af den CO2-udledning, der er knyttet til Skandinaviens største havn, Göteborg. Målet er at reducere emissionerne med 70 procent inden 2030.

Under en pressekonference om Tranzero Initiative fremlagde Stena Lines administrerende direktør Niclas Mårtensson selskabets planer om at lancere to fossilfrie færger på ruten Frederikshavn-Göteborg inden 2030.

- Vi går nu fra vision til virkelighed med det batteridrevne fartøj Stena Elektra. Inden for et år præsenterer vi design og byggespecifikationer og senest i 2025 planlægger vi at bestille den første færge. Det vil være et markant skridt mod fossilfri skibsfart, siger Niclas Mårtensson, administrerende direktør i Stena Line og medlem af den svenske regerings elektrificeringskommission.

Stena Elektra vil være verdens første fossilfrie RoPax-fartøj i sin størrelse og vil måle omkring 200 meter og kombinere en passagerkapacitet på 1.000 med 3.000 banemeter fragtkapacitet.

Færgen skal bygges i højstyrkestål for at reducere vægten og øge effektiviteten og vil forventeligt kunne sejle på batteristrøm i cirka 50 sømil, hvilket er afstanden mellem Frederikshavn og Göteborg. Batterikapaciteten skal være cirka 60-70 MWh og fartøjet oplades i havn.

Batterihybrid i drift siden 2018

Stena Line undersøger desuden mulighederne for at kombinere batteridriften med alternative fossilefrie brændstoffer såsom brændselsceller, brint og biometanol for at færgerne kan sejle længere afstande.

- Elektrificering af skibsfarten er kun lige begyndt. Vi ser et stort potentiale for både batterihybrider og batteridrevne færger på flere af vores korte færgeruter i fremtiden. Men der skal mere end færger til. Vi er også nødt til at udvikle infrastrukturen og lademulighederne i havne og terminaler i samme tempo, og det er en af grundene til, at samarbejdsprojekter som Tranzero Initiative er så vigtige, afslutter Niclas Mårtensson.

Stena Line har haft batterihybridfærgen Stena Jutlandica i drift på ruten Frederikshavn-Göteborg siden 2018. Færgen bruger batterikraft til manøvrering og styring af bovpropellerne, når færgen er i havn.

Batterierne oplades med grøn landstrøm i Göteborg Havn såvel som under drift. I alt sænkes CO2-udledningen med 1.500 ton om året, svarende til udledningen fra 600 biler årligt.

-hawin

 

Om Tranzero Initiative

Tranzero Initiative er et partnerskab mellem Stena Line, Göteborg Havn, Volvo Group og Scania om at gennemføre en reduktion af CO2-udledningen på 70 % i 2030. Projektet har fokus på den million lastbilstransporter og de 55.000 tons CO2-udledninger, der bliver genereret af vejtransporter til og fra Göteborg Havn hvert år, men omfatter også elektrificering af søtransporten. Læs mere om projektet her: 

5/2 2021
  • Skagen Havn styrker sin position som Danmarks største fiskerihavn

    Skagen Havn styrker sin position som Danmarks største fiskerihavn

    havne ›Skagen havn fortsætter sin positive udvikling og cementerer sin rolle som Danmarks førende fiskerihavn, det viser de seneste tal fra Fiskeristyrelsen
  • Fiskeribranchen går sammen om indsamling af affald fra fiskeredskaber

    Fiskeribranchen går sammen om indsamling af affald fra fiskeredskaber

    havne ›Fiskeriretur bliver den femte ordning under Retur-ordningen, der også tæller Elretur, Batteriretur, Emballageretur og Tekstilretur. Den nye kollektivordning er affødt af producentansvaret for fiskeredskaber, og forventes af indsamle mellem 300 og 600 tons plast om året især i de store, jyske fiskerihavne
  • Hirtshals Havn sejler på ny trafik- og vækstbølge

    Hirtshals Havn sejler på ny trafik- og vækstbølge

    havne ›Antallet af passagerer, personbiler, lastbiler og gods, der krydsede kajkanten i Hirtshals, steg i 2024 sammenlignet med 2023, mens værdien af landinger af fisk viser de bedste tal i fem år. Fremgangen kommer efter flere års påvirkning fra coronarestriktioner, krigstilstande og nedgang i den norske krone
  • Stena Line skal hjælpe danske turister til Göteborg

    Stena Line skal hjælpe danske turister til Göteborg

    havne ›Når turismemessen Ferie for Alle løber af stablen i Herning den 21.-23. februar, er Stena Line på plads sammen med World of Volvo, Liseberg og Universeum for at sætte fokus på Gøteborg som destination for danske rejsende
  • Ny togrute sender tusindvis af biler til udskibning i Esbjerg Havn

    Ny togrute sender tusindvis af biler til udskibning i Esbjerg Havn

    havne ›10.000 nye biler forventes årligt via ny togrute direkte fra Slovakiet til Esbjerg Havn, hvor de bliver omlastet og sendt til Storbritannien. Første levering gik tæt på perfekt. er meldingen fra Scandinavian Auto Logistics, der håndterer bilerne på havnen
  • Skagen Havn har ansat maritim koordinator

    Skagen Havn har ansat maritim koordinator

    havne ›Majbritt Larsen er ansat i en nyoprettet stilling. Hun kommer fra en lignende stilling ved Port of Aalborg, men har tidligere været ansat ved Skagen Havn, som havneassistent og har i 10 år sejlet jack-up kranskibe, der installerer havvindmøller
  • Eimskip bygger nyt køle- og frysehus på Aarhus Havn

    Eimskip bygger nyt køle- og frysehus på Aarhus Havn

    havne ›Det islandske rederi tog forleden første spadestik til ialt 4400 kvm køle- og fryseopbevaring på Danmarks største erhvervshavn Byggeriet åbner nye muligheder for Eimskib, der især sejler til og fra Island, Grønland og Færøerne
  • ADP bliver medejer af Hanstholm Havn

    ADP bliver medejer af Hanstholm Havn

    havne ›Thisted Kommune og Associated Danish Ports (ADP) har indgået aftale om fælles ejerskab af Hanstholm Havn. ADP får aktiemajoriteten