Stena Line lancerer søens Siri

Stena Line lancerer søens Siri

Rederiet Stena Line introducerer nu førende chatbot-teknologi i færgeindustrien. Den digitale serviceassistent Stina skal forbedre kundeoplevelsen og udgør en vigtig milepæl i Stena Lines målsætning om at blive verdens første kognitive færgerederi

Chatbotten Stina anvender kunstig intelligens, og kan give Stena Lines kunder opdateringer vedrørende afgangstider, priser og besvare de oftest stillede spørgsmål døgnet rundt. Det kan være spørgsmål, om kunderne må medbringe kæledyr om bord, hvordan man ændrer en booking, og hvornår kunden skal checke ind. Dertil kan Stina hjælpe Stena Lines kunder med at bestille rejser samt holde styr på eventuelle forsinkelser.  

 

- Når du chatter med Stina, hjælper hun med at finde ud af, hvor og hvornår du ønsker at rejse, så hun kan guide dig gennem vores online booking-system, hvor rejsen bestilles. Det er en unik service i færgeindustrien og bare en af nøglefunktionerne, der gør Stina klogere end andre chatbots, især fordi hun også holder styr på forsinkelser i realtid, siger Anders Hellberg, Head of Customer Acquisition & Conversion hos Stena Line.    

 

Stina er stadig i udviklingsfasen, og derfor har Stena Line valgt i første omgang at teste chatbotten på det britiske marked. Engelske kunder, der trykker ”Need help” på stenaline.co.uk eller anvender Stena Line TravelMate app, bliver således mødt af den engelsktalende chatbot. Når Stena Line er tilfreds med Stinas formåen, bliver hun flersproget og introduceret på andre markeder.

 

- Vores mål er, at Stina skal tale modersmålet i alle vores regioner, og de næste markeder bliver Sverige og Tyskland. Vi er også ved at undersøge muligheden for, at vores kunder kan tale med Stina via talekommandoteknologi, som man kan med chatbotterne Siri og Alexa. Derudover arbejder vi hårdt på, at Stina skal kunne assistere vores kunder gennem hele booking-processen – fra start til køb, siger Anders Hellberg.

 

Hvordan blev Stina så klog?

Foruden en solid teknologisk platform, der er baseret på IBM Watson, spillede detaljerede oplysninger fra Stena Lines kontaktcentre en central rolle.

 

Da den grundlæggende viden var på plads, blev den kunstige intelligens bragt i spil. For hvert spørgsmål Stina besvarer, spørger hun, om svaret er tilfredsstillende. Baseret på denne information træner Stina sig selv uden menneskelig involvering.

 

- Dette er en af mange eksempler på, hvordan vi anvender kunstig intelligens til at øge vores effektivitet og forbedre kundeoplevelsen. Med Stina tager vi endnu et vigtigt skridt mod at blive verdens første kognitive færgerederi, siger Jari Virtanen, Chief Transformation Officer hos Stena Line.

 

-hawin

7/2 2019
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien