Stena Line lancerer søens Siri

Stena Line lancerer søens Siri

Rederiet Stena Line introducerer nu førende chatbot-teknologi i færgeindustrien. Den digitale serviceassistent Stina skal forbedre kundeoplevelsen og udgør en vigtig milepæl i Stena Lines målsætning om at blive verdens første kognitive færgerederi

Chatbotten Stina anvender kunstig intelligens, og kan give Stena Lines kunder opdateringer vedrørende afgangstider, priser og besvare de oftest stillede spørgsmål døgnet rundt. Det kan være spørgsmål, om kunderne må medbringe kæledyr om bord, hvordan man ændrer en booking, og hvornår kunden skal checke ind. Dertil kan Stina hjælpe Stena Lines kunder med at bestille rejser samt holde styr på eventuelle forsinkelser.  

 

- Når du chatter med Stina, hjælper hun med at finde ud af, hvor og hvornår du ønsker at rejse, så hun kan guide dig gennem vores online booking-system, hvor rejsen bestilles. Det er en unik service i færgeindustrien og bare en af nøglefunktionerne, der gør Stina klogere end andre chatbots, især fordi hun også holder styr på forsinkelser i realtid, siger Anders Hellberg, Head of Customer Acquisition & Conversion hos Stena Line.    

 

Stina er stadig i udviklingsfasen, og derfor har Stena Line valgt i første omgang at teste chatbotten på det britiske marked. Engelske kunder, der trykker ”Need help” på stenaline.co.uk eller anvender Stena Line TravelMate app, bliver således mødt af den engelsktalende chatbot. Når Stena Line er tilfreds med Stinas formåen, bliver hun flersproget og introduceret på andre markeder.

 

- Vores mål er, at Stina skal tale modersmålet i alle vores regioner, og de næste markeder bliver Sverige og Tyskland. Vi er også ved at undersøge muligheden for, at vores kunder kan tale med Stina via talekommandoteknologi, som man kan med chatbotterne Siri og Alexa. Derudover arbejder vi hårdt på, at Stina skal kunne assistere vores kunder gennem hele booking-processen – fra start til køb, siger Anders Hellberg.

 

Hvordan blev Stina så klog?

Foruden en solid teknologisk platform, der er baseret på IBM Watson, spillede detaljerede oplysninger fra Stena Lines kontaktcentre en central rolle.

 

Da den grundlæggende viden var på plads, blev den kunstige intelligens bragt i spil. For hvert spørgsmål Stina besvarer, spørger hun, om svaret er tilfredsstillende. Baseret på denne information træner Stina sig selv uden menneskelig involvering.

 

- Dette er en af mange eksempler på, hvordan vi anvender kunstig intelligens til at øge vores effektivitet og forbedre kundeoplevelsen. Med Stina tager vi endnu et vigtigt skridt mod at blive verdens første kognitive færgerederi, siger Jari Virtanen, Chief Transformation Officer hos Stena Line.

 

-hawin

7/2 2019
  • Skandaleramte Frederikshavn Havn overtages af kommunen

    Skandaleramte Frederikshavn Havn overtages af kommunen

    havne ›Med en gæld på 1,6 mia. kroner og ubetalte regninger har havnen fået ophævet sin status som kommunal selvstyrehavn. En advokatundersøgelse skal nu vise, hvor ansvaret kan placeres, og borgmester Birgit S. Hansen udtaler, at hun 'føler sig taget i røven'
  • Nedbrydelige fiskenet bliver testet i Hirtshals

    Nedbrydelige fiskenet bliver testet i Hirtshals

    havne ›Hirtshals Havn deltager sammen med forskere og fiskere i et seksårigt forskningsprojekt som skal vise, om biologisk nedbrydelige fiskenet kan være en del af løsningen på plastforurening i havene
  • Stormflod har kostet Kolding Havn en million på bundlinjen

    Stormflod har kostet Kolding Havn en million på bundlinjen

    havne ›Havnens årsregnskab for 2023 bærer præg af den generelle afmatning, færre skibe og oktober måneds stormflod. Trods det er der ros fra bestyrelsen til ledelsen for at navigere i et svært marked
  • Port af Aalborg: Tilfredsstillende resultat på trods af udfordrende år

    Port af Aalborg: Tilfredsstillende resultat på trods af udfordrende år

    havne ›Sidste år var det første hele år uden grønlandsskibe i havnen i Aalborg. Det kan ses på årets regnskab, som dog, takket være en stærk slutspurt, betegnes som 'over forventning
  • ADP A/S fremlægger nyt rekordregnskab

    ADP A/S fremlægger nyt rekordregnskab

    havne ›På trods af øgede geopolitiske spændinger, stigende renter og truslen om recession formåede ADP at fastholde godsomsætningen på niveau med 2022. Samtidig indtog havneselskabet også nye markedsandele og øgede nettoomsætningen med intet mindre end 22 procent i forhold til 2022
  • Skagen Havn fejrer fremgang i 2023

    Skagen Havn fejrer fremgang i 2023

    havne ›Havnen har sidste år overgået alle forventninger og leveret en vækst, der slår forrige års historiske resultat. Med en god aktivitet indenfor alle forretningsområder viser resultatet en omsætning på 81,8 millioner kroner og et resultat på 28,7 millioner kroner
  • Militært område etableret på Kalundborg Havn

    Militært område etableret på Kalundborg Havn

    havne ›Frem til og med den 3. maj vil et område af havnen være bevogtet af Forsvaret på grund af en såkaldt værtsnationsstøtte. Ifølge Forsvaret er der tale om en tropperotation, men der er ikke oplysninger om de nærmere detaljer
  • Rekordomsætning på Rønne Havn

    Rekordomsætning på Rønne Havn

    havne ›Bornholms største havn havde sidste år et øget aktivitetsniveau med vækst i flere af sine forretningsområder. Resultatet blev en nettoomsætning på 126 mio. kr. og et overskud på 35 mio. kr., og det er betydeligt mere end det forventede