Stena Line leverer resultater på bæredygtige tiltag

Stena Line leverer resultater på bæredygtige tiltag

Over de seneste år har rederiet Stena Line øget sit strategiske fokus på bæredygtige og miljøvenlige forbedringer. Et fokus der nu udmønter sig i markante resultater

Målingsdata fra Stena Line viser, at niveauerne for brændstofforbrug og udledninger i luft og hav begge er faldet.  Resultaterne præsenteres i Stena Lines nye publikation 'Sustainable Journey' der også fremlægger de ambitiøse, målsætninger, som rederiet har sat for sig selv for at opnå en mere bæredygtig fremtid.

- Som et af verdens førende rederier med 27.000 årlige afgange fordelt på 20 forskellige ruter er vi fuldt ud klar over vores ansvar for at agere på en bæredygtig måde. Vi tror på, at en reduceret miljøpåvirkning også er essentiel for at skabe langvarig, økonomisk rentabilitet. Det er derfor, at de bæredygtige indsatser er inkluderet som en central del af vores strategi, hvor vi har sat ambitiøse, bæredygtige mål for os selv, siger Stena Lines administrerende direktør, Niclas Mårtensson.

Stena Line har omfattende erfaring med at investere i energieffektiv transport. Lanceringen af verdens første metanol-drevne færge Stena Germanica i 2015 er et eksempel på dette. Ligeledes er forsyningen af strøm til færger under disses ophold i havn. Dette er imidlertid kun to ud af flere end 300 initiativer, som Stena Line har implementeret for at reducere brændstofforbrug og udledninger i hav og luft for rederiets 35 fartøjer. Et resumé i publikationen 'A Sustainable Journey' viser, at Stena Line imellem 2013 og 2016 formåede at reducere brændstofforbruget med 6,5 procent og CO2-udledningen med 6,2 procent per sømil.

Stena Line strammer nu kursen mod en mere bæredygtig fremtid. Det bæredygtige fokus er inddelt i fire strategiske hovedområder baseret på FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling – Bæredygtig Energi, Ansvarligt Forbrug og Produktion, Livet i Havet samt Sundhed og Trivsel. Inden for hvert hovedområde har Stena Line sat en række specifikke og ambitiøse mål på både kort og lang sigt, blandt andet:

Bæredygtig Energi: En årlig reduktion af CO2-udledning på 2,5 procent per sømil og en samlet reduktion på 35 procent mellem 2010-2030.

Ansvarligt Forbrug og Produktion: En erstatning af plastikposer og genstande af engangsmateriale ombord på færgerne i løbet af 2017-2018.

Livet i Havet: En halvering af forbruget af skrappe kemikalier inden 2020 og en fuld udfasning inden 2030.

Sundhed og Trivsel: En løbende reduktion af antallet af ulykker på arbejdspladsen.

- Målene giver os et stærkt fundament og sætter retningen for de bæredygtige tiltag, vi har foran os. I det kommende år vil vi lancere et antal nye, større projekter primært inden for områderne bæredygtig energi og ansvarligt forbrug og produktion. Test af batterier som energikilde på en af vores færger og brugen af biologisk nedbrydelige poser ombord er bare to af de spændende projekter, vi har i pipelinen, siger Erik Lewenhaupt, Stena Lines Head of Sustainability.

I efteråret 2017 vil konstruktionen af Stena Lines nye RoPax-fartøjer påbegynde i Kina. De nye skibe er planlagt til overlevering i 2019 eller 2020 og vil være blandt de mest energieffektive RoPax-fartøjer i verden. De nye fartøjer vil være forberedt til gasdrift, brug af scrubbere og katalytiske reduktionssystemer.

 

"A Sustainable Journey" kan downloades her:

 

7/4 2017
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind