Stena Line søsætter ny færge på ruten Karlskrona-Gdynia

Stena Line søsætter ny færge på ruten Karlskrona-Gdynia

Den 11. januar 2023 fandt navngivningsceremonien for den helt nye færge Stena Ebba sted i Karlskrona i Sverige. Færgen er den anden af to nye E-flexer-færger på ruten Karlskrona-Gdynia, hvor rederiet dermed booster kapaciteten

Stena Ebba er en af de største færger, der er indsat i den almindelige færgedrift i Østersøen.

Skibets længde på 240 meter giver plads til 1.200 passagerer og op til 200 lastbiler og en fragtkapacitet på 3.600 meter, hvilket booster kapaciteten med hele 60 procent sammenlignet med den tidligere færge på ruten.

- Indsættelsen af vores nye moderne færge Stena Ebba i den sydlige del af Østersøen er Stena Lines svar på forbrugerefterspørgslen i et dynamisk og økonomisk område i forsat vækst, siger Niclas Mårtensson, CEO i Stena Line, og uddyber:

- Vi har drevet færgeruten i mere end 25 år, og med vores nye E-Flexer-færger vil vi gøre det muligt for vores partnere at vækste deres forretninger, forbedre adgangen til andre markeder og vedligeholde de europæiske forsyningskæder. 

Det er en helt ny færge – den ankom for nyligt til ruten Gdynia-Karlskrona direkte fra skibsværftet.

Færgens optimerede design gør den energibesparende og mere miljøvenlig, ikke mindst fordi den er i stand til at bruge landstrøm ved anløb i havnene, hvilket mindsker skibets udstødningsemission.

Indretningen på færgen er i skandinavisk stil med indbydende panoramavinduer.

- Med indvielsen af Stena Ebba på ruten Gdynia-Karlskrona i dag, såvel som med den tidligere introduktion af søsterskibet Stena Estelle, er vi trådt ind i starten af en ny fase i udviklingen af vores rute. Vi er glade for at kunne tilbyde vores kunder de mest moderne skibe på markedet.

- Moderniseringen af vores flåde vil øge kapaciteten mærkbart, hvilket ikke kun er vigtigt for os og vores kunder, men for hele regionen og de lande, som vi forbinder, sagde Marek Kiersnowski, Trade Director BR BSS in Stena Line.

Gennem det seneste år har Stena Line gjort et stort arbejde for at modernisere færgeforbindelsen Gdynia-Karlskrona.

I juni 2022 blev driften flyttet til den nye færgeterminal i Gdynia, hvor skibe på 240 meter kan anløbe, og som giver mulighed for udvikling af tilbud til flere forskellige typer transportmidler på grund af den tætte placering til jernbanen.

I september blev den nye færge Stena Estelle indsat på ruten, og nu er også Stena Ebba indsat på ruten.

På den anden side af havet halter havnen i Karlskrona ikke bagefter, hvad angår moderniteten.

I de 25 år, hvor Stena Line har drevet færgeruten til Polen, har havnen udviklet sig til en moderne terminal, der både imødekommer den stigende efterspørgsel fra passagerer, lige så vel som den håndterer den større mængde fragt.

-hawin

Fakta om Stena Ebba:
•    Bygget i 2022
•    Navngivningsceremoni: Karlskrona, Sverige, 11.01.2023
•    Gudmor: Ulrica Messing, guvernør i region Blekinge i Sverige 
•    Blev indsat i drift på ruten Karlskrona-Gdynia 02.01.2023
•    Længde: 240 meter
•    Dybgang: 6,4 meter
•    Bredde: 28 meter
•    Fragtkapacitet: 3.600 m
•    Antal passagerer: 1.200
•    Antal kahytter: 263

13/1 2023
  • Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    havne ›Aarhus Havns bestyrelse og ceo Thomas Haber Borch har efter fælles overenskomst aftalt, at Thomas Haber Borch fratræder sin stilling hos Aarhus Havn fra og med 15. december 2025
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere
  • November-run på den flydende metro

    November-run på den flydende metro

    havne ›Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år
  • By & Havn skifter diesel ud med el

    By & Havn skifter diesel ud med el

    havne ›To nye el-lastbiler sparer 20 ton CO2 om året hos By & Havn og gør driften i Københavns havne- og byudviklingsområder grønnere, mere effektiv og mere sikker for medarbejderne