Stena Lines hybrid færge sejler derudaf
Færgen Stena Jutlandicas første måned som hybridfærge er gået over al forventning.

Stena Lines hybrid færge sejler derudaf

Den el- og dieseldrevne færge Stena Jutlandica har nu sejlet i en måned. Resultaterne har overgået alle forventninger

- Det er meget spændende, at vi nu sejler med el-drift på Stena Jutlandica. Dette projekt er en vigtig del af vores målrettede indsats for at reducere vores skibes påvirkning af miljøet. I takt med at størrelsen og prisen på batterier falder, bliver batteridrift et meget attraktivt alternativ til traditionelle brændstoffer til søfart, eftersom udledninger skal kunne elimineres fuldstændig i fremtiden, siger chef for bæredygtighed i Stena Line, Erik Lewenhaupt.

Stena Lines projekt med at konvertere færgen Stena Jutlandica, som sejler mellem Gøteborg og Frederikshavn, til en batteridreven hybrid gennemføres i etaper, og det forventes, at færgen kan drives udelukkende på batterier i 2030.

I første etape, som nu har været i gang i en måned, er målet, at transformere en del af det elforbrug, der normalt har været forsynet fra en dieselgenerator, med el fra batterier. Derved reduceres brugen af dieselgeneratorer for manøvrering og brug af bovpropeller, når færgen lægger til kaj.

I næste omgang handler det om at forbinde batteridriften med to af de fire centrale maskiner, hvilket betyder, at Stena Jutlandica vil være i stand til at sejle på el-drift omkring 10 sømil inden for øhavet ved Gøteborg og ud til Vinga fyrtårnet.

I processens tredje trin forbindes batteriet med alle fire hovedmaskiner, og skibet vil derved kunne sejle cirka 50 sømil mellem Sverige og Danmark udelukkende ved hjælp af elektricitet.

Efter kun en måned på farten har de positive resultater allerede vist sig.

- Indtil videre har vi kunnet mindske brugen af vores dieselgeneratorer kraftigt og har kunnet nøjes med at bruge én i stedet for tre. En anden positiv effekt er et rent sikkerhedsaspekt, idet vi minimerer risikoen for strømafbrydelse, da vi konstant har adgang til elektricitet, siger Johan Stranne, som er Senior Chief Engineer på Stena Jutlandica.

De miljømæssige besparelser i første etape, ved at anvende batteridrift og derved reducere brugen af dieselgeneratorer og manøvren i havnen, udgør cirka 500 ton brændstof og 1.500 ton CO2. Det svarer til den mængde, som 600 personbiler udleder på årlig basis.

Stena Line gennemfører overgangen til batteridrift i etaper, da de således kan teste og vurdere projektet løbende. Hvis projektet viser positiv fremdrift, kan batteridriften blive aktuel på andre af Stena Lines fartøjer. Arbejdet med næste trin er allerede påbegyndt, og målsætningen er at være oppe at køre inden for tre år.

De tekniske løsninger i første etape er udviklet af Stena Teknik i samarbejde med Callenberg Technology Group, og halvdelen af projektet finansieres af den svenske trafik administration, Trafikverket og EU.

 

 

23/10 2018
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind