Stena Lines nye færger tager form
Med en traditionel møntceremoni har Stena Line nu indledt byggeriet af den første af fire nye, energibesparende RoPax-færger. Foto: Stena Line

Stena Lines nye færger tager form

Byggeriet af den første af fire nyskabende Stena Line-færger er nu i gang i Kina. Der er tale om verdens bedste og mest effektive RoPax-færger, når det kommer til fleksibilitet, energieffektivitet og kundeservice, lover rederiet

Konstruktionen af den første af Stena Lines fire nye færger blev skudt i gang med en traditionel ceremoni på Avic Weihai Ship yard i Kina, hvor byggeriet af den 214,5 meter lange færge vil foregå.

- Vores mål er, at RoPax-fartøjerne bliver de bedste og mest effektive når det kommer til fleksibilitet, energieffektivitet og kundeservice. Vi lægger desuden særlig vægt på digitalisering med udviklingen af en række spændende digitale løsninger, der vil give vores kunder både nye oplevelser ombord og bedre service i forbindelse med rejsen, siger Stena Lines administrerende direktør Niclas Mårtensson, som deltog i den traditionelle ceremoni, hvor fire forskellige mønter blev placeret under kølen som et symbol på lykke og fremgang til søs.

De nye fartøjer bliver cirka 50 procent større end standardmålene på nutidens RoPax-færger. Den store investering i nye fartøjer illustrerer, at rederiet fortsætter sin forretningsmodel med RoPax-konceptet, der i Stena Lines tilfælde mixer fragt og passagerer.

De nye RoPax-færger, der har plads til op til 1.000 passagerer og 120 personbiler, repræsenterer en stor strategisk investering for Stena Line.

- Vi ser positivt på fremtiden, og vi forudser, at væksten inden for færgetrafikken fortsætter. Derfor er de nye færger et vigtigt strategisk træk, der skal hjælpe og forberede os på den kommende vækst, uddyber Niclas Mårtensson.

Færgerne vil blive leveret løbende i 2019 og 2020, og kontrakten indeholder en option på yderligere fire RoPax-færger af samme type. Stena Line forventer at indsætte de nye færger i det Irske Hav mellem Irland og England.

-lipe

Tekniske specifikationer på Stena Lines nye RoPax-færger

Længde : 214,5 m

Dybde : 6,4 m

Bredde : 27,8 m

Kapacitet bildæk : 3.100 banemeter + 120 personbiler

Kapacitet passagerer : 1.000

Kahytter : 175

Motorer : 2 x V12 4-stroke diesel (2 x 12,600 kW)

Hastighed : 22 knob

Skibsværft : AVIC Weihai Ship yard, Kina

 

 

 

 

14/2 2018
  • Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    havne ›For sjette år i træk kan havnen præsentere rekordomsætning i årsregnskabet. Nettoomsætningen sidste år steg ca. ni millioner kroner i forhold til året før, og udover stor aktivitet og nye investeringer, kan Grenaa Havn glæde sig over en meget høj kundetilfredshed
  • Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    havne ›Fremtidssikringen af Rønne Havn har været i fokus det forgangne år. Med en nettoomsætning på ca. 170 mio. kr. og et overskud på knap 63 mio. kr., svarende til et afkast på godt fem procent, har havnen oplevet fornyet vækst og styrket sin position, som nu skal fastholdes
  • Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    havne ›Lørdagen før påske anløb AIDAmar til krydstogtskajen i Aarhus Havn. Det blev starten på en sæson, hvor flere sejlende turister end nogensinde før - faktisk helt op imod 200.000 - forventes at komme til byen
  • Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    havne ›Fremover samles hele transportsektoren i én trusselsvurdering. Den nye vurdering af cybertruslen mod land-, luft- og jernbanetransporten i Danmark viser, at truslerne, som primært er fra Rusland, enten er meget høje eller høje, og det skal sektoren være klar til at håndtere, siger ministeren
  • Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    havne ›Uddybningen af sejlrenden til Esbjerg Havn til 12,8 meter er nu afsluttet. Den strategiske udvidelse betyder, at havnen nu kan tage imod markant større skibe, hvilket både styrker Danmarks position i den grønne omstilling og som logistikknudepunkt for NATO
  • Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    havne ›En fælles industristandard for seafastening-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne accelererer opsætningen af havvindmøller og er samtidig ressourcebesparende, bl.a. fordi grejet til fastgørelse af komponenter går igen fra projekt til projekt
  • Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    havne ›Norske Windport vil gøre brug af den danske havns store ekspertise til rollen som udskibningshavn for landets første, store havvindprojekt. Port Esbjerg skal bl.a. bidrage med opbygning af en effektiv infrastruktur og logistik
  • Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    havne ›Copenhagen Malmö Ports første STS-kran, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København, ankom for nyligt fra Konecranes i Finland