Søtransporten af flydende CO2 er i sikre hænder(Foto: Project Greensand pilot projekt)

Søtransporten af flydende CO2 er i sikre hænder

Et samarbejde om at etablere Europas første operationelle CO2-lagringsanlæg ved hjælp af et specialmodificeret CO2-transportskib til det Ineos-ledede CCS-projekt, Greensand Future har fået Blue Water med om bord som samarbejdspartner

Blue Water har samarbejdet med den hollandske skibsreder Royal Wagenborg om at støtte det Ineos-ledede Greensand Future-projekt, et CCS-initiativ (Carbon Capture and Storage) i den danske del af Nordsøen.

Projektet vil muliggøre omfattende søtransport af flydendeCO2 til Greensand Future-lageret i den danske del af Nordsøen, som, ifølge Blue Water, bliver det første operationelleCO2-lager i EU.

Søtransporten af flydende CO2 til offshore-anlægget i Nordsøen kræver et specialiseret skibsdesign med betydelige evner til at indtage og holde positionen.

Blue Water udpegede Royal Wagenborg til at spille denne nøglerolle ved at bygge et specialmodificeret CO2-fartøj til Greensand Future-projektet.

Skibet er baseret på Wagenborgs prisbelønnede Easymax-design og repræsenterer et stort skridt fremad i udviklingen af CCS-skibstransport i Europa.

Lokal ekspertise
- Det er en banebrydende løsning til et banebrydende projekt, siger Søren Gammelgaard Nielsen, Head of Projects hos Blue Water.

Han fortsætter:

- Denne løsning viser, hvordan lokal ekspertise kan bidrage til den globale bæredygtighedsindsats.

Det nye CO2-fartøj har de højeste standarder for sikkerhed og effektivitet.

Skibet skal sikre omfattende søtransport af flydende CO2 fra Esbjerg, hvor Blue Waters hovedkvarter ligger, til Greensand Futures anlæg i Nini-feltet i den danske del af Nordsøen til sikker og permanent lagring.

Ud af boksen
- Vi er taknemmelige for, at Blue Water har muliggjort partnerskabet mellem Wagenborg og Ineos, og vi ser frem til at fortsætte dette samarbejde i den nærmeste fremtid, siger Edwin de Vries, direktør for Wagenborg Offshore.

Gammelgaard Nielsen tilføjer:

- Dette projekt repræsenterer vores ‘Together We Create Solutions’-tankegang, hvor vi kombinerer avanceret ingeniørarbejde med en samarbejdsorienteret tilgang.

- Det krævede, at vi flyttede grænser for at finde den rigtige løsning. Vi er stolte af resultatet og ser frem til at se skibet, der ejes og drives af Wagenborg, blive en integreret del af Ineos' Greensand Future-projekt.

Det dedikerede CO2-fartøj vil blive bygget af Wagenborgs eget skibsværft Royal Niestern Sander i Holland, og det forventes at være klar ved udgangen af 2025.

I første omgang vil projektet lagre 400.000 tons CO2 om året, og den endelige kapacitet forventes at nå op på otte millioner tons om året.

-hawin

13/1 2025
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt
  • Visuel opdatering af havneidentiteten

    Visuel opdatering af havneidentiteten

    havne ›En ny visuel identitet og hjemmeside markerer Kalundborg Havns strategiske retning som en grøn, international og digital erhvervshavn
  • Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    havne ›Havnen har indgået aftale med virksomheden, Normod Carbon, som nu er eneret til trinvis udvikling af et mellemlager på 10 millioner tons CO2 om året
  • Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    havne ›Et solidt, økonomisk resultat i første halvår og stigning på over 13 procent på containeromsætningen får landets største erhvervshavn til at opjustere forventninger med 23 millioner kr.
  • Stena Line i historisk aftale 

    Stena Line i historisk aftale 

    havne ›Stena Line har indgået en langsigtet aftale med Frederikshavn Kommune om driften af færgehavnen i Frederikshavn de næste 50 år
  • Kaj på vej til havnen

    Kaj på vej til havnen

    havne ›430 meter ny kaj er på vej til havnen i Aarhus. Byggeriet af projektet, som er godkendt af Trafikstyrelsen, begynder nu her i uge 39
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne