Søtransporten af flydende CO2 er i sikre hænder(Foto: Project Greensand pilot projekt)

Søtransporten af flydende CO2 er i sikre hænder

Et samarbejde om at etablere Europas første operationelle CO2-lagringsanlæg ved hjælp af et specialmodificeret CO2-transportskib til det Ineos-ledede CCS-projekt, Greensand Future har fået Blue Water med om bord som samarbejdspartner

Blue Water har samarbejdet med den hollandske skibsreder Royal Wagenborg om at støtte det Ineos-ledede Greensand Future-projekt, et CCS-initiativ (Carbon Capture and Storage) i den danske del af Nordsøen.

Projektet vil muliggøre omfattende søtransport af flydendeCO2 til Greensand Future-lageret i den danske del af Nordsøen, som, ifølge Blue Water, bliver det første operationelleCO2-lager i EU.

Søtransporten af flydende CO2 til offshore-anlægget i Nordsøen kræver et specialiseret skibsdesign med betydelige evner til at indtage og holde positionen.

Blue Water udpegede Royal Wagenborg til at spille denne nøglerolle ved at bygge et specialmodificeret CO2-fartøj til Greensand Future-projektet.

Skibet er baseret på Wagenborgs prisbelønnede Easymax-design og repræsenterer et stort skridt fremad i udviklingen af CCS-skibstransport i Europa.

Lokal ekspertise
- Det er en banebrydende løsning til et banebrydende projekt, siger Søren Gammelgaard Nielsen, Head of Projects hos Blue Water.

Han fortsætter:

- Denne løsning viser, hvordan lokal ekspertise kan bidrage til den globale bæredygtighedsindsats.

Det nye CO2-fartøj har de højeste standarder for sikkerhed og effektivitet.

Skibet skal sikre omfattende søtransport af flydende CO2 fra Esbjerg, hvor Blue Waters hovedkvarter ligger, til Greensand Futures anlæg i Nini-feltet i den danske del af Nordsøen til sikker og permanent lagring.

Ud af boksen
- Vi er taknemmelige for, at Blue Water har muliggjort partnerskabet mellem Wagenborg og Ineos, og vi ser frem til at fortsætte dette samarbejde i den nærmeste fremtid, siger Edwin de Vries, direktør for Wagenborg Offshore.

Gammelgaard Nielsen tilføjer:

- Dette projekt repræsenterer vores ‘Together We Create Solutions’-tankegang, hvor vi kombinerer avanceret ingeniørarbejde med en samarbejdsorienteret tilgang.

- Det krævede, at vi flyttede grænser for at finde den rigtige løsning. Vi er stolte af resultatet og ser frem til at se skibet, der ejes og drives af Wagenborg, blive en integreret del af Ineos' Greensand Future-projekt.

Det dedikerede CO2-fartøj vil blive bygget af Wagenborgs eget skibsværft Royal Niestern Sander i Holland, og det forventes at være klar ved udgangen af 2025.

I første omgang vil projektet lagre 400.000 tons CO2 om året, og den endelige kapacitet forventes at nå op på otte millioner tons om året.

-hawin

13/1 2025
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere
  • November-run på den flydende metro

    November-run på den flydende metro

    havne ›Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år
  • By & Havn skifter diesel ud med el

    By & Havn skifter diesel ud med el

    havne ›To nye el-lastbiler sparer 20 ton CO2 om året hos By & Havn og gør driften i Københavns havne- og byudviklingsområder grønnere, mere effektiv og mere sikker for medarbejderne
  • Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    havne ›Copenhagen Malmö Port, CMP, går ind i en ny tid med helårskrydstogt. Antallet af anløb uden for den traditionelle sommersæson når rekordhøjde