Søtransporten af flydende CO2 er i sikre hænder
Et samarbejde om at etablere Europas første operationelle CO2-lagringsanlæg ved hjælp af et specialmodificeret CO2-transportskib til det Ineos-ledede CCS-projekt, Greensand Future har fået Blue Water med om bord som samarbejdspartner
Blue Water har samarbejdet med den hollandske skibsreder Royal Wagenborg om at støtte det Ineos-ledede Greensand Future-projekt, et CCS-initiativ (Carbon Capture and Storage) i den danske del af Nordsøen.
Projektet vil muliggøre omfattende søtransport af flydendeCO2 til Greensand Future-lageret i den danske del af Nordsøen, som, ifølge Blue Water, bliver det første operationelleCO2-lager i EU.
Søtransporten af flydende CO2 til offshore-anlægget i Nordsøen kræver et specialiseret skibsdesign med betydelige evner til at indtage og holde positionen.
Blue Water udpegede Royal Wagenborg til at spille denne nøglerolle ved at bygge et specialmodificeret CO2-fartøj til Greensand Future-projektet.
Skibet er baseret på Wagenborgs prisbelønnede Easymax-design og repræsenterer et stort skridt fremad i udviklingen af CCS-skibstransport i Europa.
Lokal ekspertise
- Det er en banebrydende løsning til et banebrydende projekt, siger Søren Gammelgaard Nielsen, Head of Projects hos Blue Water.
Han fortsætter:
- Denne løsning viser, hvordan lokal ekspertise kan bidrage til den globale bæredygtighedsindsats.
Det nye CO2-fartøj har de højeste standarder for sikkerhed og effektivitet.
Skibet skal sikre omfattende søtransport af flydende CO2 fra Esbjerg, hvor Blue Waters hovedkvarter ligger, til Greensand Futures anlæg i Nini-feltet i den danske del af Nordsøen til sikker og permanent lagring.
Ud af boksen
- Vi er taknemmelige for, at Blue Water har muliggjort partnerskabet mellem Wagenborg og Ineos, og vi ser frem til at fortsætte dette samarbejde i den nærmeste fremtid, siger Edwin de Vries, direktør for Wagenborg Offshore.
Gammelgaard Nielsen tilføjer:
- Dette projekt repræsenterer vores ‘Together We Create Solutions’-tankegang, hvor vi kombinerer avanceret ingeniørarbejde med en samarbejdsorienteret tilgang.
- Det krævede, at vi flyttede grænser for at finde den rigtige løsning. Vi er stolte af resultatet og ser frem til at se skibet, der ejes og drives af Wagenborg, blive en integreret del af Ineos' Greensand Future-projekt.
Det dedikerede CO2-fartøj vil blive bygget af Wagenborgs eget skibsværft Royal Niestern Sander i Holland, og det forventes at være klar ved udgangen af 2025.
I første omgang vil projektet lagre 400.000 tons CO2 om året, og den endelige kapacitet forventes at nå op på otte millioner tons om året.
-hawin