Søtransporten af flydende CO2 er i sikre hænder(Foto: Project Greensand pilot projekt)

Søtransporten af flydende CO2 er i sikre hænder

Et samarbejde om at etablere Europas første operationelle CO2-lagringsanlæg ved hjælp af et specialmodificeret CO2-transportskib til det Ineos-ledede CCS-projekt, Greensand Future har fået Blue Water med om bord som samarbejdspartner

Blue Water har samarbejdet med den hollandske skibsreder Royal Wagenborg om at støtte det Ineos-ledede Greensand Future-projekt, et CCS-initiativ (Carbon Capture and Storage) i den danske del af Nordsøen.

Projektet vil muliggøre omfattende søtransport af flydendeCO2 til Greensand Future-lageret i den danske del af Nordsøen, som, ifølge Blue Water, bliver det første operationelleCO2-lager i EU.

Søtransporten af flydende CO2 til offshore-anlægget i Nordsøen kræver et specialiseret skibsdesign med betydelige evner til at indtage og holde positionen.

Blue Water udpegede Royal Wagenborg til at spille denne nøglerolle ved at bygge et specialmodificeret CO2-fartøj til Greensand Future-projektet.

Skibet er baseret på Wagenborgs prisbelønnede Easymax-design og repræsenterer et stort skridt fremad i udviklingen af CCS-skibstransport i Europa.

Lokal ekspertise
- Det er en banebrydende løsning til et banebrydende projekt, siger Søren Gammelgaard Nielsen, Head of Projects hos Blue Water.

Han fortsætter:

- Denne løsning viser, hvordan lokal ekspertise kan bidrage til den globale bæredygtighedsindsats.

Det nye CO2-fartøj har de højeste standarder for sikkerhed og effektivitet.

Skibet skal sikre omfattende søtransport af flydende CO2 fra Esbjerg, hvor Blue Waters hovedkvarter ligger, til Greensand Futures anlæg i Nini-feltet i den danske del af Nordsøen til sikker og permanent lagring.

Ud af boksen
- Vi er taknemmelige for, at Blue Water har muliggjort partnerskabet mellem Wagenborg og Ineos, og vi ser frem til at fortsætte dette samarbejde i den nærmeste fremtid, siger Edwin de Vries, direktør for Wagenborg Offshore.

Gammelgaard Nielsen tilføjer:

- Dette projekt repræsenterer vores ‘Together We Create Solutions’-tankegang, hvor vi kombinerer avanceret ingeniørarbejde med en samarbejdsorienteret tilgang.

- Det krævede, at vi flyttede grænser for at finde den rigtige løsning. Vi er stolte af resultatet og ser frem til at se skibet, der ejes og drives af Wagenborg, blive en integreret del af Ineos' Greensand Future-projekt.

Det dedikerede CO2-fartøj vil blive bygget af Wagenborgs eget skibsværft Royal Niestern Sander i Holland, og det forventes at være klar ved udgangen af 2025.

I første omgang vil projektet lagre 400.000 tons CO2 om året, og den endelige kapacitet forventes at nå op på otte millioner tons om året.

-hawin

13/1 2025
  • Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

    Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

    havne ›Et flertal i byrådet i Kerteminde, har vedtaget et omdiskuteret lokalplanforslag om havneområdet ved det tidligere Lindøværft i Munkebo, som ejes af Odense Havn. Med vedtagelsen kan havnen udvides med 28 hektar til bl.a. vindmølleproduktion
  • Kunstige rev styrker biodiversiteten

    Kunstige rev styrker biodiversiteten

    havne ›ReefCircular har testet kunstige rev fremstillet af ler, og de første resultater viser en mere lovende fremtid for havets økosystemer og biodiversiteten. Siden sommer har 2,3 millioner fisk besøgt testrevet i Hundested Havn
  •  Nyt liv i gamle batterier

    Nyt liv i gamle batterier

    havne ›Gamle bilbatterier fra elbiler er nu klar til at blive genbrugt kraftvarmeværket i Rønne Havn. Det EU-finansierede projekt ”Second Life for Power Plants - 2LIPP”, står bag. Målet er at transformere gamle fossil-afhængige kraftvarmeværker til lagerplads for vedvarende energi
  • Rønne Havn modtager ESG Transparency Award

    Rønne Havn modtager ESG Transparency Award

    havne ›Rønne Havn har modtaget prisen ESG Transparency Award, som uddeles af EUPD Research – en organisation, der arbejder med analyser, optimering og anerkendelse af bæredygtighedsinitiativer på tværs af brancher
  • Esbjerg Havn sender jacket-fundamenter til USA

    Esbjerg Havn sender jacket-fundamenter til USA

    havne ›Det første fundament til USA’s største offshore vindprojekt, Coastal Virginia Offshore Wind (CVOW), blev for nyligt færdiggjort og afskibet fra Esbjerg Havn, som er den eneste havn i verden med infrastruktur og kapacitet til at facilitere produktionen af fundamenter i denne skala
  • Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

    Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

    transport ›Lufthavne er kritisk infrastruktur og skal ifølge NIS2 direktivet og CER, loven om kritiske enheders modstandsdygtighed, der begge træder i kraft i 2025, lave baggrundstjek af medarbejdere og virksomheder. Derfor har Billund Lufthavn indført en automatisk screeningsløsning
  • Odense Havn bygger sine største haller til dato

    Odense Havn bygger sine største haller til dato

    havne ›Odense Havn har netop taget første spadestik til nye produktions- og logistikhaller på 10.000 m2. De eksisterende bygninger og faciliteter på havnen er tæt på fuldt udlejet, og vindindustrien og den maritime branche efterspørger nye udvidelsesmuligheder
  • Erfaren økonomidirektør til Rønne Havn

    Erfaren økonomidirektør til Rønne Havn

    havne ›Fra 2025 tiltræder Ole Lund Madsen stillingen som CFO med ansvar for økonomi og administration på erhvervshavnen i Rønne. Den nye direktør bringer en tung maritim ledelseserfaring med sig, bl.a. fra tre årtier erfaring i Maersk Line