Søtransporten af flydende CO2 er i sikre hænder(Foto: Project Greensand pilot projekt)

Søtransporten af flydende CO2 er i sikre hænder

Et samarbejde om at etablere Europas første operationelle CO2-lagringsanlæg ved hjælp af et specialmodificeret CO2-transportskib til det Ineos-ledede CCS-projekt, Greensand Future har fået Blue Water med om bord som samarbejdspartner

Blue Water har samarbejdet med den hollandske skibsreder Royal Wagenborg om at støtte det Ineos-ledede Greensand Future-projekt, et CCS-initiativ (Carbon Capture and Storage) i den danske del af Nordsøen.

Projektet vil muliggøre omfattende søtransport af flydendeCO2 til Greensand Future-lageret i den danske del af Nordsøen, som, ifølge Blue Water, bliver det første operationelleCO2-lager i EU.

Søtransporten af flydende CO2 til offshore-anlægget i Nordsøen kræver et specialiseret skibsdesign med betydelige evner til at indtage og holde positionen.

Blue Water udpegede Royal Wagenborg til at spille denne nøglerolle ved at bygge et specialmodificeret CO2-fartøj til Greensand Future-projektet.

Skibet er baseret på Wagenborgs prisbelønnede Easymax-design og repræsenterer et stort skridt fremad i udviklingen af CCS-skibstransport i Europa.

Lokal ekspertise
- Det er en banebrydende løsning til et banebrydende projekt, siger Søren Gammelgaard Nielsen, Head of Projects hos Blue Water.

Han fortsætter:

- Denne løsning viser, hvordan lokal ekspertise kan bidrage til den globale bæredygtighedsindsats.

Det nye CO2-fartøj har de højeste standarder for sikkerhed og effektivitet.

Skibet skal sikre omfattende søtransport af flydende CO2 fra Esbjerg, hvor Blue Waters hovedkvarter ligger, til Greensand Futures anlæg i Nini-feltet i den danske del af Nordsøen til sikker og permanent lagring.

Ud af boksen
- Vi er taknemmelige for, at Blue Water har muliggjort partnerskabet mellem Wagenborg og Ineos, og vi ser frem til at fortsætte dette samarbejde i den nærmeste fremtid, siger Edwin de Vries, direktør for Wagenborg Offshore.

Gammelgaard Nielsen tilføjer:

- Dette projekt repræsenterer vores ‘Together We Create Solutions’-tankegang, hvor vi kombinerer avanceret ingeniørarbejde med en samarbejdsorienteret tilgang.

- Det krævede, at vi flyttede grænser for at finde den rigtige løsning. Vi er stolte af resultatet og ser frem til at se skibet, der ejes og drives af Wagenborg, blive en integreret del af Ineos' Greensand Future-projekt.

Det dedikerede CO2-fartøj vil blive bygget af Wagenborgs eget skibsværft Royal Niestern Sander i Holland, og det forventes at være klar ved udgangen af 2025.

I første omgang vil projektet lagre 400.000 tons CO2 om året, og den endelige kapacitet forventes at nå op på otte millioner tons om året.

-hawin

13/1 2025
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale