Støtte til havn bedre end statslige arbejdspladser

Støtte til havn bedre end statslige arbejdspladser

- Det er ikke nok blot at flytte arbejdspladser fra hovedstaden ud til os i de såkaldte yderområder. Skal vi skabe vækst, skal vi ikke kun omfordele kagen. Vi skal gøre kagen større siger borgmesteren på Ærø, hvor bl.a. verdens største elfærge bliver bygget

I regeringens finanslovsudspil er der afsat 150 mio. kr. til at udflytte cirka 300 statslige arbejdspladser. På Ærø ønsker politikerne at skabe private arbejdspladser, og beregner, at en statslig investering på kun 100 mio. kr. give 200 private arbejdspladser og nye eksportindtægter for hele Danmark.

- Det er ikke nok blot at flytte arbejdspladser fra hovedstaden ud til os i de såkaldte yderområder. Skal vi skabe vækst, skal vi ikke kun omfordele kagen. Vi skal gøre kagen større” siger Jørgen Otto Jørgensen, borgmester på Ærø, og tilføjer:

- For 150 mio. kr. kan der udflyttes cirka 300 statslige arbejdspladser. Man burde også give en håndsrækning til de konkrete projekter der reelt skaber nye private arbejdspladser

Og Jørgen Otto Jørgensen har da også et konkret bud.

- Vi har i øjeblikket nogle seriøse udfordringer med øens erhvervshavn. Skibene bliver større og større. Øens maritime virksomheder der lever af at reparere og servicere de store skibe taber derfor markedsandele og hele Danmark taber eksportindtægter. Havnen er vores motorvej. Det er dumt at flytte arbejdspladser ud til os, når vi rent faktisk kan skabe nye private arbejdspladser, fortsætter Jørgen Otto Jørgensen.

En udvidelse af Ærøs erhvervshavn koster i alt 161 mio. kr. En oplands- og erhvervsanalyse viser, at en udvidelse vil give 200 arbejdspladser.

- Hvis staten gav os en hjælpende hånd med et engangstilskud på 100 mio. kr. kan vi skaffe 200 private arbejdspladser. Vi sikrer eksportindtægter til Danmark og vi bidrager til et Danmark i Balance. Det vil betyde alt for Ærø,  Jørgen Otto Jørgensen.

Betydningen for Ærø understøttes af, at Ærø Kommune selv har afsat 41 mio. kr. til udvidelsen. Dette beløb svarer til cirka 10 % af kommunens samlede budget, eller svarende til en bevilling på 1,4 mia. kr. i Odense Kommune.

Ærø er Danmarks maritime kommune. 24 % af Ærøs arbejdsstyrke er beskæftiget indenfor maritime erhverv. Der er over 20 private maritime virksomheder på øen, der bl.a. lige nu bygger verdens kraftigste el-færge.

-lipe

5/9 2017
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind