Svanehøj lander storordre til svensk-canadiske tankskibe

Svanehøj lander storordre til svensk-canadiske tankskibe

Marinepumpespecialisten Svanehøj afrunder et historisk travlt 2022 med en ordre på i alt 98 elektriske cargopumper til syv produkttankskibe. Kunden er joint venture-selskabet FureBear

Svenske Furetank AB og canadiske Algoma Central Corporation er via joint venture-selskabet FureBear gået sammen om en markant investering i otte LNG-/LBG-drevne produkttankere (17.999 DTW), der skal operere i Nordeuropa.

Det svensk-canadiske samarbejde kaster nu en stor ordre af sig til pumpespecialisten Svanehøj, der skal levere en løsning med 14 elektriske deepwell cargo-pumper til foreløbigt syv af de otte tankskibe.

Den samlede bestilling løber dermed op i 98 pumper til levering hos China Merchants Jinling Shipyard i Yangzhou, hvor de nye skibe bygges mellem 2023 og 2025.

Ordren sikrer Svanehøj en flot afslutning på et 2022 med markant frem gang på flere parametre. Omsætningen sætter ny rekord efter en vækst på omkring 70%, og samtidig er det lykkedes at fastholde et historisk højt niveau i ordreindgangen på mere end 700 millioner kroner.

Travlheden smitter også positivt af på medarbejderstaben, der er vokset fra 180 til over 290.

25% mindre brændstof til cargo-operationer
FureBear-skibene bygges efter det samme design som tankskibene i Furetanks Vinga-serie, der har markeret sig ved at opnå den hidtil bedste score i IMO’s Energy Efficiency Design Index (EEDI) i sit segment på verdensplan.

Vinga-designet er udviklet af Furetank i tæt samarbejde med FKAB Marine Design og en række leverandører, herunder Svanehøj.

Ved at designe skibene med Svanehøjs elektrisk drevne DL-pumpesystem har Furetank reduceret brændstofforbruget ved cargo-operationer med omkring 25% sammenlignet med øvrige skibe i flåden.

Skibene er forberedt til at betjene cargo-pumperne med 6,6 kV landstrøm, hvilket vil reducere brændstofforbrug og emissioner yderligere, når havnenes faciliteter giver mulighed for det.

Hertil kommer, at Svanehøjs elektriske cargo-pumper er lydsvage og medvirker til at reducere støjen ombord og i havneområdet. Furetanks målinger viser, at den hørbare lyd er reduceret med 73-85% sammenlignet med tankskibe af ældre design.

- Furetank har med Vinga-serien udviklet et skibsdesign, som sætter nye standarder for energieffektive tankskibe. For Svanehøj som leverandør er det en fantastisk god case, fordi vores elektriske cargo-pumper er med på listen over løsninger til et skibsdesign, som mange vil lade sig inspirere af, når de skal bygge eller renovere skibe i de kommende år, siger Lars Bo Kirkegaard, Sales Director, Energy, Svanehøj.

Energieffektivisering, og herunder øget elektrificering ombord, er et af de redskaber, der skal bringes i spil, hvis skibsfarten skal nå sine klimamål.

En ny rapport fra Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping pointerer, at energieffektivisering både vil være en gevinst for klimaet her og nu og samtidig reducere behovet for grønt brændstof i fremtiden.

Rapporten oplyser, at hvis den globale flåde forbedrer sin energiperformance ombord med blot 1% årligt frem til 2030, vil det medføre en besparelse i 2030 på 24 millioner tons fuel olie. Det svarer til 280.000 GWh. elektricitet – eller omtrent det årlige elforbrug i Mexico.

-hawin

 

Læs rapporten fra  Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping HER

3/1 2023
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien