Svanehøj lander storordre til svensk-canadiske tankskibe

Svanehøj lander storordre til svensk-canadiske tankskibe

Marinepumpespecialisten Svanehøj afrunder et historisk travlt 2022 med en ordre på i alt 98 elektriske cargopumper til syv produkttankskibe. Kunden er joint venture-selskabet FureBear

Svenske Furetank AB og canadiske Algoma Central Corporation er via joint venture-selskabet FureBear gået sammen om en markant investering i otte LNG-/LBG-drevne produkttankere (17.999 DTW), der skal operere i Nordeuropa.

Det svensk-canadiske samarbejde kaster nu en stor ordre af sig til pumpespecialisten Svanehøj, der skal levere en løsning med 14 elektriske deepwell cargo-pumper til foreløbigt syv af de otte tankskibe.

Den samlede bestilling løber dermed op i 98 pumper til levering hos China Merchants Jinling Shipyard i Yangzhou, hvor de nye skibe bygges mellem 2023 og 2025.

Ordren sikrer Svanehøj en flot afslutning på et 2022 med markant frem gang på flere parametre. Omsætningen sætter ny rekord efter en vækst på omkring 70%, og samtidig er det lykkedes at fastholde et historisk højt niveau i ordreindgangen på mere end 700 millioner kroner.

Travlheden smitter også positivt af på medarbejderstaben, der er vokset fra 180 til over 290.

25% mindre brændstof til cargo-operationer
FureBear-skibene bygges efter det samme design som tankskibene i Furetanks Vinga-serie, der har markeret sig ved at opnå den hidtil bedste score i IMO’s Energy Efficiency Design Index (EEDI) i sit segment på verdensplan.

Vinga-designet er udviklet af Furetank i tæt samarbejde med FKAB Marine Design og en række leverandører, herunder Svanehøj.

Ved at designe skibene med Svanehøjs elektrisk drevne DL-pumpesystem har Furetank reduceret brændstofforbruget ved cargo-operationer med omkring 25% sammenlignet med øvrige skibe i flåden.

Skibene er forberedt til at betjene cargo-pumperne med 6,6 kV landstrøm, hvilket vil reducere brændstofforbrug og emissioner yderligere, når havnenes faciliteter giver mulighed for det.

Hertil kommer, at Svanehøjs elektriske cargo-pumper er lydsvage og medvirker til at reducere støjen ombord og i havneområdet. Furetanks målinger viser, at den hørbare lyd er reduceret med 73-85% sammenlignet med tankskibe af ældre design.

- Furetank har med Vinga-serien udviklet et skibsdesign, som sætter nye standarder for energieffektive tankskibe. For Svanehøj som leverandør er det en fantastisk god case, fordi vores elektriske cargo-pumper er med på listen over løsninger til et skibsdesign, som mange vil lade sig inspirere af, når de skal bygge eller renovere skibe i de kommende år, siger Lars Bo Kirkegaard, Sales Director, Energy, Svanehøj.

Energieffektivisering, og herunder øget elektrificering ombord, er et af de redskaber, der skal bringes i spil, hvis skibsfarten skal nå sine klimamål.

En ny rapport fra Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping pointerer, at energieffektivisering både vil være en gevinst for klimaet her og nu og samtidig reducere behovet for grønt brændstof i fremtiden.

Rapporten oplyser, at hvis den globale flåde forbedrer sin energiperformance ombord med blot 1% årligt frem til 2030, vil det medføre en besparelse i 2030 på 24 millioner tons fuel olie. Det svarer til 280.000 GWh. elektricitet – eller omtrent det årlige elforbrug i Mexico.

-hawin

 

Læs rapporten fra  Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping HER

3/1 2023
  • Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    havne ›Aarhus Havns bestyrelse og ceo Thomas Haber Borch har efter fælles overenskomst aftalt, at Thomas Haber Borch fratræder sin stilling hos Aarhus Havn fra og med 15. december 2025
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere
  • November-run på den flydende metro

    November-run på den flydende metro

    havne ›Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år
  • By & Havn skifter diesel ud med el

    By & Havn skifter diesel ud med el

    havne ›To nye el-lastbiler sparer 20 ton CO2 om året hos By & Havn og gør driften i Københavns havne- og byudviklingsområder grønnere, mere effektiv og mere sikker for medarbejderne