Svanehøj lander storordre til svensk-canadiske tankskibe

Svanehøj lander storordre til svensk-canadiske tankskibe

Marinepumpespecialisten Svanehøj afrunder et historisk travlt 2022 med en ordre på i alt 98 elektriske cargopumper til syv produkttankskibe. Kunden er joint venture-selskabet FureBear

Svenske Furetank AB og canadiske Algoma Central Corporation er via joint venture-selskabet FureBear gået sammen om en markant investering i otte LNG-/LBG-drevne produkttankere (17.999 DTW), der skal operere i Nordeuropa.

Det svensk-canadiske samarbejde kaster nu en stor ordre af sig til pumpespecialisten Svanehøj, der skal levere en løsning med 14 elektriske deepwell cargo-pumper til foreløbigt syv af de otte tankskibe.

Den samlede bestilling løber dermed op i 98 pumper til levering hos China Merchants Jinling Shipyard i Yangzhou, hvor de nye skibe bygges mellem 2023 og 2025.

Ordren sikrer Svanehøj en flot afslutning på et 2022 med markant frem gang på flere parametre. Omsætningen sætter ny rekord efter en vækst på omkring 70%, og samtidig er det lykkedes at fastholde et historisk højt niveau i ordreindgangen på mere end 700 millioner kroner.

Travlheden smitter også positivt af på medarbejderstaben, der er vokset fra 180 til over 290.

25% mindre brændstof til cargo-operationer
FureBear-skibene bygges efter det samme design som tankskibene i Furetanks Vinga-serie, der har markeret sig ved at opnå den hidtil bedste score i IMO’s Energy Efficiency Design Index (EEDI) i sit segment på verdensplan.

Vinga-designet er udviklet af Furetank i tæt samarbejde med FKAB Marine Design og en række leverandører, herunder Svanehøj.

Ved at designe skibene med Svanehøjs elektrisk drevne DL-pumpesystem har Furetank reduceret brændstofforbruget ved cargo-operationer med omkring 25% sammenlignet med øvrige skibe i flåden.

Skibene er forberedt til at betjene cargo-pumperne med 6,6 kV landstrøm, hvilket vil reducere brændstofforbrug og emissioner yderligere, når havnenes faciliteter giver mulighed for det.

Hertil kommer, at Svanehøjs elektriske cargo-pumper er lydsvage og medvirker til at reducere støjen ombord og i havneområdet. Furetanks målinger viser, at den hørbare lyd er reduceret med 73-85% sammenlignet med tankskibe af ældre design.

- Furetank har med Vinga-serien udviklet et skibsdesign, som sætter nye standarder for energieffektive tankskibe. For Svanehøj som leverandør er det en fantastisk god case, fordi vores elektriske cargo-pumper er med på listen over løsninger til et skibsdesign, som mange vil lade sig inspirere af, når de skal bygge eller renovere skibe i de kommende år, siger Lars Bo Kirkegaard, Sales Director, Energy, Svanehøj.

Energieffektivisering, og herunder øget elektrificering ombord, er et af de redskaber, der skal bringes i spil, hvis skibsfarten skal nå sine klimamål.

En ny rapport fra Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping pointerer, at energieffektivisering både vil være en gevinst for klimaet her og nu og samtidig reducere behovet for grønt brændstof i fremtiden.

Rapporten oplyser, at hvis den globale flåde forbedrer sin energiperformance ombord med blot 1% årligt frem til 2030, vil det medføre en besparelse i 2030 på 24 millioner tons fuel olie. Det svarer til 280.000 GWh. elektricitet – eller omtrent det årlige elforbrug i Mexico.

-hawin

 

Læs rapporten fra  Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping HER

3/1 2023
  • Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    havne ›En fælles industristandard for seafastening-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne accelererer opsætningen af havvindmøller og er samtidig ressourcebesparende, bl.a. fordi grejet til fastgørelse af komponenter går igen fra projekt til projekt
  • Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    havne ›Norske Windport vil gøre brug af den danske havns store ekspertise til rollen som udskibningshavn for landets første, store havvindprojekt. Port Esbjerg skal bl.a. bidrage med opbygning af en effektiv infrastruktur og logistik
  • Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    havne ›Copenhagen Malmö Ports første STS-kran, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København, ankom for nyligt fra Konecranes i Finland
  • Forstærkning på vej til Alslinjen

    Forstærkning på vej til Alslinjen

    havne ›To forsinkede elfærger får Molslinjen til at bytte rundt på flere færger for at få sommeren til at hænge sammen på Alslinjen. Alslinjen forstærkes i maj med øresundsfærgen, Mercandia lV, som sammen med færgen Frigg skal sikre timedrift mellem Bøjden og Fynshav
  • Omdannelsen realiseret: Aarhus Havn er nu et aktieselskab

    Omdannelsen realiseret: Aarhus Havn er nu et aktieselskab

    havne ›Tirsdag den 1. april markerede et nyt kapitel i Aarhus Havns lange historie. Her trådte en ny selskabsform nemlig i kraft, hvorved den østjyske erhvervshavn er ikke længere en kommunal selvstyrehavn, men nu i stedet et kommunalt aktieselskab
  • Omsætningsrekord i Port of Aalborg

    Omsætningsrekord i Port of Aalborg

    havne ›Masser af gods over kaj, en moderne erhvervspark hvor virksomhederne trives og stor succes med at servicere den grønne omstilling og særligt vindindustrien. Det er de væsentligste årsager til, at Port of Aalborg i 2024 løftede både top- og bundlinje markant
  • Nye kraner på vej til København fra Finland

    Nye kraner på vej til København fra Finland

    havne ›Nu begynder rejsen mod København for Copenhagen Malmö Ports nye STS-kraner, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn
  • ADP fejrer 25-års jubilæum

    ADP fejrer 25-års jubilæum

    havne ›ADP markerer sit 25-års jubilæum og fejrer et kvart århundredes havnedrift. Virksomhedens DNA fra år 2000 lever videre i en organisation, der har udviklet sig med markedet med fokus på at understøtte den danske import og eksport