Svanehøj leverer pumper til 22 LNG-drevne containerskibe

Svanehøj leverer pumper til 22 LNG-drevne containerskibe

Svanehøj får sit gennembrud på markedet for containerskibe. Værfterne Samsung Heavy Industries og Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering køber danske gaspumper for et tocifret millionbeløb til nye miljøvenlige containerskibe

Markedet for store containerskibe er i kraftig vækst, og rederierne vælger i stigende grad naturgassen LNG som brændstof til deres nybygninger.

Netop derfor er det af stor strategisk betydning, at Svanehøj nu har sikret sig sine første ordrer på deepwell (DW) fuel-pumper til LNG-drevne containerskibe i den helt store skala.

Det er Samsung Heavy Industries og Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, som har bestilt pumper i Danmark til hele 22 Ultra Large Container Vessels (ULCV) med kapacitet fra 15.000 til 23.500 containere (TEU). I alt 44 pumper i længder á 22 meter skal leveres til Sydkorea inden udgangen af 2023.

- De to ordrer er et gennembrud for os og resultat af en målrettet dialog med værfter og rederier. Vores deepwell-pumper er anderledes end de pumper, man traditionelt anvender på containerskibe. Det giver nogle indlysende fordele, som vi har haft god lejlighed til at fremlægge i processen. Det har rederierne købt fuldstændigt ind på, siger salgsdirektør i Svanehøj, Johnny Houmann.

Sammenlignet med andre fuel-pumper opererer Svanehøjs deepwell fuel-pumpe med markant længere serviceintervaller, hvilket gør det muligt at nøjes med to pumper pr. skib i stedet for normalt tre.

Desuden har det i dette tilfælde været en afgørende faktor, at Svanehøjs pumpe er designet, så den kan serviceres omgående uden først at tømme tanken for gas. Endelig er pumpen mere robust overfor urenheder i gassen, hvilket gør den mere driftssikker.

Interessen for LNG har aldrig været større

Ordrerne fra Sydkorea kommer i en periode, hvor markedet for containerskibe er i voldsom vækst. I løbet af blot otte måneder er den såkaldte ”orderbook-to-fleet ratio” for containerskibe vokset fra 8,8% til næsten 20%[1]. Samtidig har flere af de største container-rederier offentliggjort, at de investerer i LNG Dual Fuel-teknologi.

- Interessen for LNG har aldrig været større, og med de nye ordrer som rygstød retter vi nu et øget fokus mod container-segmentet. Vi har i forvejen en rigtig stærk referenceliste, der viser, at vores DW Fuel-pumpe er en gennemprøvet og fremtidssikret løsning.

- Vi har leveret Fuel-pumper til håndtering af både LNG, LPG og Ethan. Vores pumper anvendes også i projekter om at udvikle skibsmotorer med fremdrivning baseret på ammoniak, som af mange anses for det bedste bud på fremtidens CO2-neutrale brændstof, siger Johnny Houmann.

Svanehøjs salg af fuel-pumper blev tredoblet i 2020 og var kraftigt medvirkende til, at virksomheden kunne øge sin omsætning fra 288 til 388 mio. kr.

Svanehøj skal til hvert af de 22 containerskibe levere 2 x EFP 24-5 LNG Fuel pump (22 meter) med caisson, fodventil og kontrolsystemer.

-hawin

 [1]

29/6 2021
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras