Svanehøj leverer pumper til 22 LNG-drevne containerskibe

Svanehøj leverer pumper til 22 LNG-drevne containerskibe

Svanehøj får sit gennembrud på markedet for containerskibe. Værfterne Samsung Heavy Industries og Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering køber danske gaspumper for et tocifret millionbeløb til nye miljøvenlige containerskibe

Markedet for store containerskibe er i kraftig vækst, og rederierne vælger i stigende grad naturgassen LNG som brændstof til deres nybygninger.

Netop derfor er det af stor strategisk betydning, at Svanehøj nu har sikret sig sine første ordrer på deepwell (DW) fuel-pumper til LNG-drevne containerskibe i den helt store skala.

Det er Samsung Heavy Industries og Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, som har bestilt pumper i Danmark til hele 22 Ultra Large Container Vessels (ULCV) med kapacitet fra 15.000 til 23.500 containere (TEU). I alt 44 pumper i længder á 22 meter skal leveres til Sydkorea inden udgangen af 2023.

- De to ordrer er et gennembrud for os og resultat af en målrettet dialog med værfter og rederier. Vores deepwell-pumper er anderledes end de pumper, man traditionelt anvender på containerskibe. Det giver nogle indlysende fordele, som vi har haft god lejlighed til at fremlægge i processen. Det har rederierne købt fuldstændigt ind på, siger salgsdirektør i Svanehøj, Johnny Houmann.

Sammenlignet med andre fuel-pumper opererer Svanehøjs deepwell fuel-pumpe med markant længere serviceintervaller, hvilket gør det muligt at nøjes med to pumper pr. skib i stedet for normalt tre.

Desuden har det i dette tilfælde været en afgørende faktor, at Svanehøjs pumpe er designet, så den kan serviceres omgående uden først at tømme tanken for gas. Endelig er pumpen mere robust overfor urenheder i gassen, hvilket gør den mere driftssikker.

Interessen for LNG har aldrig været større

Ordrerne fra Sydkorea kommer i en periode, hvor markedet for containerskibe er i voldsom vækst. I løbet af blot otte måneder er den såkaldte ”orderbook-to-fleet ratio” for containerskibe vokset fra 8,8% til næsten 20%[1]. Samtidig har flere af de største container-rederier offentliggjort, at de investerer i LNG Dual Fuel-teknologi.

- Interessen for LNG har aldrig været større, og med de nye ordrer som rygstød retter vi nu et øget fokus mod container-segmentet. Vi har i forvejen en rigtig stærk referenceliste, der viser, at vores DW Fuel-pumpe er en gennemprøvet og fremtidssikret løsning.

- Vi har leveret Fuel-pumper til håndtering af både LNG, LPG og Ethan. Vores pumper anvendes også i projekter om at udvikle skibsmotorer med fremdrivning baseret på ammoniak, som af mange anses for det bedste bud på fremtidens CO2-neutrale brændstof, siger Johnny Houmann.

Svanehøjs salg af fuel-pumper blev tredoblet i 2020 og var kraftigt medvirkende til, at virksomheden kunne øge sin omsætning fra 288 til 388 mio. kr.

Svanehøj skal til hvert af de 22 containerskibe levere 2 x EFP 24-5 LNG Fuel pump (22 meter) med caisson, fodventil og kontrolsystemer.

-hawin

 [1]

29/6 2021
  • Skagen Havn fejrer fremgang i 2023

    Skagen Havn fejrer fremgang i 2023

    havne ›Havnen har sidste år overgået alle forventninger og leveret en vækst, der slår forrige års historiske resultat. Med en god aktivitet indenfor alle forretningsområder viser resultatet en omsætning på 81,8 millioner kroner og et resultat på 28,7 millioner kroner
  • Militært område etableret på Kalundborg Havn

    Militært område etableret på Kalundborg Havn

    havne ›Frem til og med den 3. maj vil et område af havnen være bevogtet af Forsvaret på grund af en såkaldt værtsnationsstøtte. Ifølge Forsvaret er der tale om en tropperotation, men der er ikke oplysninger om de nærmere detaljer
  • Rekordomsætning på Rønne Havn

    Rekordomsætning på Rønne Havn

    havne ›Bornholms største havn havde sidste år et øget aktivitetsniveau med vækst i flere af sine forretningsområder. Resultatet blev en nettoomsætning på 126 mio. kr. og et overskud på 35 mio. kr., og det er betydeligt mere end det forventede
  • Port of Aalborg fremtidssikrer havnedrift med ny mobilkran

    Port of Aalborg fremtidssikrer havnedrift med ny mobilkran

    havne ›Større og mere komplekse typer af gods hos Port of Aalborg har medført yderligere investeringer i materiel. En ny mobilkran skal fra 4. kvartal 2024 understøtte udviklingen i projekt-, bulk- og containergods – og blandt andet håndtere nogle af verdens største vindmøllevinger
  • Havneudvidelser udsat på ubestemt tid

    Havneudvidelser udsat på ubestemt tid

    havne ›Odense Havns storstilede planer om udvidelse af sejlrende i fjorden og havneområdet ved det tidligere Lindøværft i Munkebo er foreløbigt sat på pause. Det er plan- og miljøudvalget i Kerteminde kommune - som området hører under - der vil have undersøgelser om konsekvenserne
  • Stena Line vil styrke godstrafikken i Gibraltarstrædet

    Stena Line vil styrke godstrafikken i Gibraltarstrædet

    havne ›Det er ønsket om at ekspandere uden for Europa, der har fået Stena Line til at indgå en aftale om at købe 49 procent af aktierne i det marokkanske færgerederi Africa Morocco Link (AML)
  • Alslinjens elfærge, Nerthus søsat i Tyrkiet

    Alslinjens elfærge, Nerthus søsat i Tyrkiet

    havne ›Alslinjens nye elfærge til ruten mellem Bøjden og Fynshav kunne i weekenden for første gang vise sine flydeevner ved søsætningen på det tyrkiske værft Cemre. Se video
  • Østrigsk ministerbesøg hos Greenport Scandinavia og Hirtshals Havn

    Østrigsk ministerbesøg hos Greenport Scandinavia og Hirtshals Havn

    havne ›Den østrigske finansminister Magnus Brunner og den tyske Bundestag-politiker Oliver Grundmann har sammen med en større delegation netop været på besøg i blandt andet Hirtshals for at høre mere om CO2-lagring i tomme olie- og gasfelter i Nordsøen i regi af Greenport Scandinavia