Sveriges største reachstacker til Uddevalla Havneterminal
Havnens muskelbundt NCN100T i gang med at løfte en 95-tons tårnsektion til en vindmølle.

Sveriges største reachstacker til Uddevalla Havneterminal

Uddevalla Havneterminal har for nylig fået et kraftfuldt tilskud til maskinparken med Sveriges største reachstacker, leveret af N.C. Nielsen. Et rigtigt muskelbundt, der tager hele 100 ton i ét løft, hvilket er dobbelt så meget som havnens tidligere maskine. En kapacitet, der er brug for, da der håndteres meget tungt projektgods blandt andet i form af vindmøller

Uddevalla Havneterminal er et af Sveriges knudepunkter for tungt projektgods, og der var et stort behov for yderligere løftekraft, som også skulle være fleksibel.

Der blev ført drøftelser med N.C. Nielsen for at finde ud af, hvilken kapacitet, der ville være den mest optimale i forhold til virksomhedens behov. Valget faldt på en NCN 100T reachstacker, som kan tage hele 100 ton i ét løft, og som er en modificeret Konecranes med en egenvægt på godt 79 ton.

- Vindmøller bliver bare større og større, og vi havde brug for en maskine, som var både kraftfuld og fleksibel, siger Robert Rydén, Manager-Operation & Traffic i Uddevalla Havneterminal.

- Vi havde en reachstacker fra N.C. Nielsen fra tidligere, som tager 65 ton i ét løft, men der var behov for lidt mere. Alene i 2020 kommer vi til at håndtere 67 komplette vindmøller, som losses i havnen, og 31 forskellige gange skal vi laste 176 tårnsektioner på mindre skibe her i havnen. En enkelt tårnsektion kan veje op til 95 ton, og en nacelle (generatoren i toppen af vindmøllen) lige så meget. Nacellen kan vi nu klare med et enkelt løft med vores nye maskine, fortsætter Robert.

- Ud over vindmøller håndterer vi husmoduler, papir, køretøjer, krommalm, magnesiumklorid, kunstgødning og meget andet, siger Robert Rydén. N.C. Nielsen er meget kyndige på heavy handling-området, og vi har arbejdet tæt sammen siden 2010, hvor de følger vores udvikling og vores løftebehov på nært hold, slutter Robert.

Selv de rigtigt tunge løft skal være lette at håndtere.

En bærende filosofi hos N.C. Nielsen, som udvikler innovative og kraftfulde reachstackere til kunder over hele verden. Firmaets mangeårige ekspertise inden for tungt gods hæver konstant barren for maskinernes løftekapacitet, manøvrering, førerkomfort, fleksibilitet og tekniske ydeevne.

- Vores modelprogram inden for heavy handling reachstackere strækker sig fra 85 til 152 ton i løftekapacitet i dag, siger Per Löthner, distriktschef i Sverige hos N.C. Nielsen AB.

Forhandleren udvikler hele tiden unikke løsninger for at kunne imødekomme kundernes behov, både i dag og i morgen.

-Maskinen til Uddevalla Havneterminal er et vellykket eksempel på, hvordan vi langsigtet arbejder frem mod en god løsning sammen med kunden. Og det er, når vi har leveret en tilpasset maskine til en kunde, at det langsigtede arbejde begynder, forklarer Per Löthner.

-hawin

 

Fakta

Uddevalla Hamnterminal AB er et helejet datterselskab til Uddevalla Utvecklings AB og indgår i Uddevalla kommunekoncern. Koncernen Uddevalla Hamnterminal AB omfatter også det helejede datterselskab SwanFalk Shipping AB, som driver speditions- og klareringsvirksomhed. Havnen har ca. 80 medarbejdere og en årlig omsætning på 124 millioner kr. Selskabet har over 100 års erfaring med havnevirksomhed, og styrken ligger i alsidighed og fleksibilitet.

 

Hurtige fakta om Sveriges største reachstacker

Løftekapacitet: 100 ton på krogen

Egenvægt: 79,1 ton

Bredde: 4,16 meter

Længde: 13,3 meter (med nedfældet bom)

 

 

 

 

30/9 2020
  • Grenaa Havn og Hallands Havne danner Kattegat Port Alliance

    Grenaa Havn og Hallands Havne danner Kattegat Port Alliance

    havne ›De to venskabshavne med relationer til Stena Lines færgeforbindelse imellem Grenaa, tidligere Varberg og nu Halmstad i Sverige, tager skridtet videre med et strategisk samarbejde for nøglesegmenterne Cargo Mobility, Energy og Offshore Wind
  • Søtransporten af flydende CO2 er i sikre hænder

    Søtransporten af flydende CO2 er i sikre hænder

    havne ›Et samarbejde om at etablere Europas første operationelle CO2-lagringsanlæg ved hjælp af et specialmodificeret CO2-transportskib til det Ineos-ledede CCS-projekt, Greensand Future har fået Blue Water med om bord som samarbejdspartner
  • Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

    Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

    havne ›Et flertal i byrådet i Kerteminde, har vedtaget et omdiskuteret lokalplanforslag om havneområdet ved det tidligere Lindøværft i Munkebo, som ejes af Odense Havn. Med vedtagelsen kan havnen udvides med 28 hektar til bl.a. vindmølleproduktion
  • Kunstige rev styrker biodiversiteten

    Kunstige rev styrker biodiversiteten

    havne ›ReefCircular har testet kunstige rev fremstillet af ler, og de første resultater viser en mere lovende fremtid for havets økosystemer og biodiversiteten. Siden sommer har 2,3 millioner fisk besøgt testrevet i Hundested Havn
  •  Nyt liv i gamle batterier

    Nyt liv i gamle batterier

    havne ›Gamle bilbatterier fra elbiler er nu klar til at blive genbrugt kraftvarmeværket i Rønne Havn. Det EU-finansierede projekt ”Second Life for Power Plants - 2LIPP”, står bag. Målet er at transformere gamle fossil-afhængige kraftvarmeværker til lagerplads for vedvarende energi
  • Rønne Havn modtager ESG Transparency Award

    Rønne Havn modtager ESG Transparency Award

    havne ›Rønne Havn har modtaget prisen ESG Transparency Award, som uddeles af EUPD Research – en organisation, der arbejder med analyser, optimering og anerkendelse af bæredygtighedsinitiativer på tværs af brancher
  • Esbjerg Havn sender jacket-fundamenter til USA

    Esbjerg Havn sender jacket-fundamenter til USA

    havne ›Det første fundament til USA’s største offshore vindprojekt, Coastal Virginia Offshore Wind (CVOW), blev for nyligt færdiggjort og afskibet fra Esbjerg Havn, som er den eneste havn i verden med infrastruktur og kapacitet til at facilitere produktionen af fundamenter i denne skala
  • Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

    Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

    transport ›Lufthavne er kritisk infrastruktur og skal ifølge NIS2 direktivet og CER, loven om kritiske enheders modstandsdygtighed, der begge træder i kraft i 2025, lave baggrundstjek af medarbejdere og virksomheder. Derfor har Billund Lufthavn indført en automatisk screeningsløsning