Sveriges største reachstacker til Uddevalla Havneterminal
Havnens muskelbundt NCN100T i gang med at løfte en 95-tons tårnsektion til en vindmølle.

Sveriges største reachstacker til Uddevalla Havneterminal

Uddevalla Havneterminal har for nylig fået et kraftfuldt tilskud til maskinparken med Sveriges største reachstacker, leveret af N.C. Nielsen. Et rigtigt muskelbundt, der tager hele 100 ton i ét løft, hvilket er dobbelt så meget som havnens tidligere maskine. En kapacitet, der er brug for, da der håndteres meget tungt projektgods blandt andet i form af vindmøller

Uddevalla Havneterminal er et af Sveriges knudepunkter for tungt projektgods, og der var et stort behov for yderligere løftekraft, som også skulle være fleksibel.

Der blev ført drøftelser med N.C. Nielsen for at finde ud af, hvilken kapacitet, der ville være den mest optimale i forhold til virksomhedens behov. Valget faldt på en NCN 100T reachstacker, som kan tage hele 100 ton i ét løft, og som er en modificeret Konecranes med en egenvægt på godt 79 ton.

- Vindmøller bliver bare større og større, og vi havde brug for en maskine, som var både kraftfuld og fleksibel, siger Robert Rydén, Manager-Operation & Traffic i Uddevalla Havneterminal.

- Vi havde en reachstacker fra N.C. Nielsen fra tidligere, som tager 65 ton i ét løft, men der var behov for lidt mere. Alene i 2020 kommer vi til at håndtere 67 komplette vindmøller, som losses i havnen, og 31 forskellige gange skal vi laste 176 tårnsektioner på mindre skibe her i havnen. En enkelt tårnsektion kan veje op til 95 ton, og en nacelle (generatoren i toppen af vindmøllen) lige så meget. Nacellen kan vi nu klare med et enkelt løft med vores nye maskine, fortsætter Robert.

- Ud over vindmøller håndterer vi husmoduler, papir, køretøjer, krommalm, magnesiumklorid, kunstgødning og meget andet, siger Robert Rydén. N.C. Nielsen er meget kyndige på heavy handling-området, og vi har arbejdet tæt sammen siden 2010, hvor de følger vores udvikling og vores løftebehov på nært hold, slutter Robert.

Selv de rigtigt tunge løft skal være lette at håndtere.

En bærende filosofi hos N.C. Nielsen, som udvikler innovative og kraftfulde reachstackere til kunder over hele verden. Firmaets mangeårige ekspertise inden for tungt gods hæver konstant barren for maskinernes løftekapacitet, manøvrering, førerkomfort, fleksibilitet og tekniske ydeevne.

- Vores modelprogram inden for heavy handling reachstackere strækker sig fra 85 til 152 ton i løftekapacitet i dag, siger Per Löthner, distriktschef i Sverige hos N.C. Nielsen AB.

Forhandleren udvikler hele tiden unikke løsninger for at kunne imødekomme kundernes behov, både i dag og i morgen.

-Maskinen til Uddevalla Havneterminal er et vellykket eksempel på, hvordan vi langsigtet arbejder frem mod en god løsning sammen med kunden. Og det er, når vi har leveret en tilpasset maskine til en kunde, at det langsigtede arbejde begynder, forklarer Per Löthner.

-hawin

 

Fakta

Uddevalla Hamnterminal AB er et helejet datterselskab til Uddevalla Utvecklings AB og indgår i Uddevalla kommunekoncern. Koncernen Uddevalla Hamnterminal AB omfatter også det helejede datterselskab SwanFalk Shipping AB, som driver speditions- og klareringsvirksomhed. Havnen har ca. 80 medarbejdere og en årlig omsætning på 124 millioner kr. Selskabet har over 100 års erfaring med havnevirksomhed, og styrken ligger i alsidighed og fleksibilitet.

 

Hurtige fakta om Sveriges største reachstacker

Løftekapacitet: 100 ton på krogen

Egenvægt: 79,1 ton

Bredde: 4,16 meter

Længde: 13,3 meter (med nedfældet bom)

 

 

 

 

30/9 2020
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien