Sveriges største reachstacker til Uddevalla Havneterminal
Havnens muskelbundt NCN100T i gang med at løfte en 95-tons tårnsektion til en vindmølle.

Sveriges største reachstacker til Uddevalla Havneterminal

Uddevalla Havneterminal har for nylig fået et kraftfuldt tilskud til maskinparken med Sveriges største reachstacker, leveret af N.C. Nielsen. Et rigtigt muskelbundt, der tager hele 100 ton i ét løft, hvilket er dobbelt så meget som havnens tidligere maskine. En kapacitet, der er brug for, da der håndteres meget tungt projektgods blandt andet i form af vindmøller

Uddevalla Havneterminal er et af Sveriges knudepunkter for tungt projektgods, og der var et stort behov for yderligere løftekraft, som også skulle være fleksibel.

Der blev ført drøftelser med N.C. Nielsen for at finde ud af, hvilken kapacitet, der ville være den mest optimale i forhold til virksomhedens behov. Valget faldt på en NCN 100T reachstacker, som kan tage hele 100 ton i ét løft, og som er en modificeret Konecranes med en egenvægt på godt 79 ton.

- Vindmøller bliver bare større og større, og vi havde brug for en maskine, som var både kraftfuld og fleksibel, siger Robert Rydén, Manager-Operation & Traffic i Uddevalla Havneterminal.

- Vi havde en reachstacker fra N.C. Nielsen fra tidligere, som tager 65 ton i ét løft, men der var behov for lidt mere. Alene i 2020 kommer vi til at håndtere 67 komplette vindmøller, som losses i havnen, og 31 forskellige gange skal vi laste 176 tårnsektioner på mindre skibe her i havnen. En enkelt tårnsektion kan veje op til 95 ton, og en nacelle (generatoren i toppen af vindmøllen) lige så meget. Nacellen kan vi nu klare med et enkelt løft med vores nye maskine, fortsætter Robert.

- Ud over vindmøller håndterer vi husmoduler, papir, køretøjer, krommalm, magnesiumklorid, kunstgødning og meget andet, siger Robert Rydén. N.C. Nielsen er meget kyndige på heavy handling-området, og vi har arbejdet tæt sammen siden 2010, hvor de følger vores udvikling og vores løftebehov på nært hold, slutter Robert.

Selv de rigtigt tunge løft skal være lette at håndtere.

En bærende filosofi hos N.C. Nielsen, som udvikler innovative og kraftfulde reachstackere til kunder over hele verden. Firmaets mangeårige ekspertise inden for tungt gods hæver konstant barren for maskinernes løftekapacitet, manøvrering, førerkomfort, fleksibilitet og tekniske ydeevne.

- Vores modelprogram inden for heavy handling reachstackere strækker sig fra 85 til 152 ton i løftekapacitet i dag, siger Per Löthner, distriktschef i Sverige hos N.C. Nielsen AB.

Forhandleren udvikler hele tiden unikke løsninger for at kunne imødekomme kundernes behov, både i dag og i morgen.

-Maskinen til Uddevalla Havneterminal er et vellykket eksempel på, hvordan vi langsigtet arbejder frem mod en god løsning sammen med kunden. Og det er, når vi har leveret en tilpasset maskine til en kunde, at det langsigtede arbejde begynder, forklarer Per Löthner.

-hawin

 

Fakta

Uddevalla Hamnterminal AB er et helejet datterselskab til Uddevalla Utvecklings AB og indgår i Uddevalla kommunekoncern. Koncernen Uddevalla Hamnterminal AB omfatter også det helejede datterselskab SwanFalk Shipping AB, som driver speditions- og klareringsvirksomhed. Havnen har ca. 80 medarbejdere og en årlig omsætning på 124 millioner kr. Selskabet har over 100 års erfaring med havnevirksomhed, og styrken ligger i alsidighed og fleksibilitet.

 

Hurtige fakta om Sveriges største reachstacker

Løftekapacitet: 100 ton på krogen

Egenvægt: 79,1 ton

Bredde: 4,16 meter

Længde: 13,3 meter (med nedfældet bom)

 

 

 

 

30/9 2020
  • Test af autonom rengøring af containere

    Test af autonom rengøring af containere

    havne ›Helsingborg Havn og virksomheden MCS Robotics AB undersøger de kommende måneder, om en robotløsning med AI-styret billedegenkendelse kan bidrage til et bedre arbejdsmiljø og et mindre miljøaftryk
  • Ny cfo hos Aarhus Havn

    Ny cfo hos Aarhus Havn

    havne ›Rikke Bjørn Sørensen er ny økonomidirektør i Aarhus Havn. Med sig har hun masser af erfaring fra dansk erhvervsliv
  • Stærk efterårsferie for Molslinjen

    Stærk efterårsferie for Molslinjen

    havne ›Mange passagerer valgte vandvejen i efterårsferien. Og flere af dem benyttede Molslinjen. Rederiets ti færgeruter var blot 363 passagerer fra at slå rekorden fra 2019, som er det seneste normale år før corona
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt
  • Visuel opdatering af havneidentiteten

    Visuel opdatering af havneidentiteten

    havne ›En ny visuel identitet og hjemmeside markerer Kalundborg Havns strategiske retning som en grøn, international og digital erhvervshavn
  • Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    havne ›Havnen har indgået aftale med virksomheden, Normod Carbon, som nu er eneret til trinvis udvikling af et mellemlager på 10 millioner tons CO2 om året