Sveriges største reachstacker til Uddevalla Havneterminal
Havnens muskelbundt NCN100T i gang med at løfte en 95-tons tårnsektion til en vindmølle.

Sveriges største reachstacker til Uddevalla Havneterminal

Uddevalla Havneterminal har for nylig fået et kraftfuldt tilskud til maskinparken med Sveriges største reachstacker, leveret af N.C. Nielsen. Et rigtigt muskelbundt, der tager hele 100 ton i ét løft, hvilket er dobbelt så meget som havnens tidligere maskine. En kapacitet, der er brug for, da der håndteres meget tungt projektgods blandt andet i form af vindmøller

Uddevalla Havneterminal er et af Sveriges knudepunkter for tungt projektgods, og der var et stort behov for yderligere løftekraft, som også skulle være fleksibel.

Der blev ført drøftelser med N.C. Nielsen for at finde ud af, hvilken kapacitet, der ville være den mest optimale i forhold til virksomhedens behov. Valget faldt på en NCN 100T reachstacker, som kan tage hele 100 ton i ét løft, og som er en modificeret Konecranes med en egenvægt på godt 79 ton.

- Vindmøller bliver bare større og større, og vi havde brug for en maskine, som var både kraftfuld og fleksibel, siger Robert Rydén, Manager-Operation & Traffic i Uddevalla Havneterminal.

- Vi havde en reachstacker fra N.C. Nielsen fra tidligere, som tager 65 ton i ét løft, men der var behov for lidt mere. Alene i 2020 kommer vi til at håndtere 67 komplette vindmøller, som losses i havnen, og 31 forskellige gange skal vi laste 176 tårnsektioner på mindre skibe her i havnen. En enkelt tårnsektion kan veje op til 95 ton, og en nacelle (generatoren i toppen af vindmøllen) lige så meget. Nacellen kan vi nu klare med et enkelt løft med vores nye maskine, fortsætter Robert.

- Ud over vindmøller håndterer vi husmoduler, papir, køretøjer, krommalm, magnesiumklorid, kunstgødning og meget andet, siger Robert Rydén. N.C. Nielsen er meget kyndige på heavy handling-området, og vi har arbejdet tæt sammen siden 2010, hvor de følger vores udvikling og vores løftebehov på nært hold, slutter Robert.

Selv de rigtigt tunge løft skal være lette at håndtere.

En bærende filosofi hos N.C. Nielsen, som udvikler innovative og kraftfulde reachstackere til kunder over hele verden. Firmaets mangeårige ekspertise inden for tungt gods hæver konstant barren for maskinernes løftekapacitet, manøvrering, førerkomfort, fleksibilitet og tekniske ydeevne.

- Vores modelprogram inden for heavy handling reachstackere strækker sig fra 85 til 152 ton i løftekapacitet i dag, siger Per Löthner, distriktschef i Sverige hos N.C. Nielsen AB.

Forhandleren udvikler hele tiden unikke løsninger for at kunne imødekomme kundernes behov, både i dag og i morgen.

-Maskinen til Uddevalla Havneterminal er et vellykket eksempel på, hvordan vi langsigtet arbejder frem mod en god løsning sammen med kunden. Og det er, når vi har leveret en tilpasset maskine til en kunde, at det langsigtede arbejde begynder, forklarer Per Löthner.

-hawin

 

Fakta

Uddevalla Hamnterminal AB er et helejet datterselskab til Uddevalla Utvecklings AB og indgår i Uddevalla kommunekoncern. Koncernen Uddevalla Hamnterminal AB omfatter også det helejede datterselskab SwanFalk Shipping AB, som driver speditions- og klareringsvirksomhed. Havnen har ca. 80 medarbejdere og en årlig omsætning på 124 millioner kr. Selskabet har over 100 års erfaring med havnevirksomhed, og styrken ligger i alsidighed og fleksibilitet.

 

Hurtige fakta om Sveriges største reachstacker

Løftekapacitet: 100 ton på krogen

Egenvægt: 79,1 ton

Bredde: 4,16 meter

Længde: 13,3 meter (med nedfældet bom)

 

 

 

 

30/9 2020
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras