Tankanlæg ved Aalborg Havn bliver markant grønnere

Tankanlæg ved Aalborg Havn bliver markant grønnere

En konvertering af varmeforsyningen vil hen over efteråret resultere i en reduktion på mellem 80-90 procent af den CO2-udledning, der er forbundet med opvarmning af de fire tanke ved Nordjyllandsværket

Port of Aalborg, der ejer og driver kul- og olieterminalen ved Nordjyllandsværket, har igangsat en ombygning af varmetilførslen til terminalens fire 55.000 kubikmeter store tanke, der i løbet af de kommende måneder overgår fra at blive opvarmet via damp fra Nordjyllandsværkets blok 3 til at blive tilsluttet Aalborgs fjernvarmenet.

Dermed bliver tankene allerede i år uafhængige af varme fra Nordjyllandsværket, hvis sidste kulfyrede blok skal være udfaset i 2028

- Med konverteringen af varmeforsyningen går vi fra at opvarme tankene med damp fra kul til at opvarme med fjernvarme fra Aalborg Forsynings fjernvarmenet. Det er endnu et vigtig skridt i fremtidssikringen af terminalen ved Nordjyllandsværket og medfører samtidig en markant reduktion af tankenes CO2-belastning på mellem 80 og 90 procent, fortæller adm. direktør i Port of Aalborg, Claus Holstein, og fortsætter:

- Vi har jo længe vidst, at Nordjyllandsværket står foran en større transformation frem mod 2028, der blandt andet indebærer, at vi skulle finde en anden måde at opvarme vores tankanlæg på. Det kunne fx være via gas eller træflis, men vi har set store fordele i fjernvarmen, selvom det ikke har været uden udfordringer, da det ikke er en løsning, man ser mange steder. Særligt når det kommer til bæredygtighed, er der store fordele, da en stor del af fjernvarmeforsyningen i Aalborg allerede i dag kommer fra spildvarme, mens Aalborg Forsyning har store ambitioner og planer for den videre grønne omstilling.

En del af en større renovering
Ombygningen af varmetilførslen er samtidig sidste etape af en større renovering af de fire tanke, der, inden Port of Aalborg købte kul- og olieterminalen ved Nordjyllandsværket i 2015, havde været inaktive i 15 år.

- Da vi overtog området, var det med en klar ambition om at reetablere driften af tankanlæggene. Derfor igangsatte vi et større renoveringsprojekt og en modernisering af tankene med fokus på blandt andet isolering, reduktion af elforbrug og optimering af motorstyring mv., og i dag har vi lejeaftaler for alle fire tanke, hvilket er rigtig positivt, siger Claus Holstein.

Fra tidligere at være blevet brugt til opbevaring af brændselsolie til elproduktionen på værket henvender tankene sig i dag fortrinsvis til opbevaring af skibsbrændstof med lavt svovlindhold, som dermed lever op til de skrappe miljøkrav i Østersøen. Netop i forhold til skibsbrændstof er det helt afgørende, at der er styr på varmeforsyningen. Brændstoffet skal nemlig opbevares ved en stabil temperatur, der varierer afhængigt af olietypen.

-lipe

 

16/11 2020
  • Tidligere færgehavne skal vækkes til live igen

    Tidligere færgehavne skal vækkes til live igen

    havne ›Sund & Bælt, der ejer og driver Storebæltsforbindelsen, har købt den tidligere færgehavn af Slagelse Kommune, og ønsker også at overtage forbindelseshavnen I Knudshoved på Fyn. Opkøbene skal sikre beredskabet og mobiliteten mellem landsdelene
  • Verdo rykker ind i nyt domicil på Aalborg havn   

    Verdo rykker ind i nyt domicil på Aalborg havn  

    havne ›Verdo har netop indviet sine splinternye kontor- og produktionsfaciliteter på Østhavnen i Aalborg, og dermed samles energikoncernens nordjyske aktiviteter og i alt cirka 80 medarbejdere på én strategisk placering hos Port of Aalborg
  • Skagen Havn øger omsætningen i 2024

    Skagen Havn øger omsætningen i 2024

    havne ›I 2024 var aktivitetsniveauet højt hos Skagen Havn. Den samlede omsætning steg markant og Skagen Havn havde en rekordomsætning på 86,4 millioner kroner, mod en hidtidig rekord i 2023 på 81,8 millioner kroner. I 2024 realiserede Skagen Havn et resultat på 26,9 millioner kroner
  • -Genvalg understreger fortsat stabilitet i en uforudsigelig virkelighed

    -Genvalg understreger fortsat stabilitet i en uforudsigelig virkelighed

    havne ›Lars Jespersen er på generalforsamlingen i Danske Shipping- og Havnevirksomheder, (DSHV), genvalgt som formand. Foreningen fortsætter sin dedikation til at forbedre rammerammebetingelserne for danske shipping- og havnevirksomheder, udtaler bestyrelsen, hvor Michael Rühe fra Jutlandia Terminals A/S er nyvalgt medlem
  • Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    havne ›For sjette år i træk kan havnen præsentere rekordomsætning i årsregnskabet. Nettoomsætningen sidste år steg ca. ni millioner kroner i forhold til året før, og udover stor aktivitet og nye investeringer, kan Grenaa Havn glæde sig over en meget høj kundetilfredshed
  • Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    havne ›Fremtidssikringen af Rønne Havn har været i fokus det forgangne år. Med en nettoomsætning på ca. 170 mio. kr. og et overskud på knap 63 mio. kr., svarende til et afkast på godt fem procent, har havnen oplevet fornyet vækst og styrket sin position, som nu skal fastholdes
  • Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    havne ›Lørdagen før påske anløb AIDAmar til krydstogtskajen i Aarhus Havn. Det blev starten på en sæson, hvor flere sejlende turister end nogensinde før - faktisk helt op imod 200.000 - forventes at komme til byen
  • Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    havne ›Fremover samles hele transportsektoren i én trusselsvurdering. Den nye vurdering af cybertruslen mod land-, luft- og jernbanetransporten i Danmark viser, at truslerne, som primært er fra Rusland, enten er meget høje eller høje, og det skal sektoren være klar til at håndtere, siger ministeren