Testhal til vindmøllevinger på Aalborg havn taget i brug

Testhal til vindmøllevinger på Aalborg havn taget i brug

Blade Test Centre A/S, BLAEST, har i løbet af sommeren taget sin nye testhal på Østhavnen i brug. Den 5.000 kvadratmeter store testhal tæt på fordobler BLAEST samlede kapacitet og skal indtil videre primært danne rammen om test af vindmøllevinger fra den danske vindmøllegigant Vestas Wind Systems A/S

Havneområdet i Aalborg har de seneste år udviklet sig til en central hub for den internationale vindbranche. I dag rummer området verdens absolut største koncentration af vingetestfaciliteter, og den førerposition er nu blevet styrket yderligere, efter at testcenteret BLAEST har taget sin spritnye og 5.000 kvadratmeter store testhal i brug.

Den nye testhal er generelt resultatet af en stigende efterspørgsel på vindmøllevingetest, som følge af et stadigt større fokus på vindenergi, og specifikt af at BLAEST i maj 2019 indgik en langsigtet aftale om test af vindmøllevinger med Vestas Wind Systems A/S.

- Udviklingen af nye og mere effektive vindmøllevinger, der kan bidrage til at reducere prisen på den producerede strøm, går utroligt hurtigt i disse år, og skal vi fortsætte vores vækst, kræver det, at vi har kapaciteten til at følge med. Med den nye hal får vi en ekstraordinær mulighed for at konsolidere vores position som det globalt førende uafhængige testcenter for strukturel test af vindmøllevinger i fuld skala, og vi er meget glade for at tage de nye faciliteter i brug, lyder det fra Erik Steen Jensen, adm. direktør i BLAEST.

Med den nye testhal har BLAEST tæt på fordoblet sin eksisterende testkapacitet, og netop nu er virksomheden i fuld gang med at teste den første Vestas-vinge, der efter en indledende statisk test over de kommende måneder skal udsættes for en accelereret udmattelsestest for at simulere den dynamiske belastning, som vingen udsættes for i dens fulde levetid.

Førerposition inden for vindtest skal skabe arbejdspladser
Det er Port of Aalborg, der ejer den nye testhal samt BLAESTs eksisterende testfaciliter, mens BLAEST selv ejer og har etableret alle teststande og alt testudstyr. De to parter har indgået et langsigtet samarbejde, der ifølge adm. direktør i Port of Aalborg, Claus Holstein, er en afgørende del af en strategi om at fastholde og styrke Østhavnens position som centrum for verdens test af vindmøllevinger:

- Det er en central del af vores strategi at bidrage til at skabe verdensførende miljøer for test og nulserieproduktion i Aalborg, særligt inden for brancher, der arbejder med løsninger til grøn omstilling og vedvarende energi, og her er samarbejdet med BLAEST et rigtig godt eksempel. Med virksomheder som BLAEST, Siemens Gamesa og Bladt samt en af verdens største forskningsinstitutioner inden for vind i baghaven i form af Aalborg Universitet er Aalborg i dag en central spiller på det globale marked inden for vindbranchen. Vi tror meget på, at vi i kraft af den position kan bidrage til at skabe yderligere vækst samt tiltrække nye virksomheder til Aalborg, som skal udmønte sig i flere arbejdspladser, fortæller Claus Holstein.

Etableringen af BLAESTs nye testhal har allerede betydet, at BLAEST er gået fra 20 medarbejdere til over 30 medarbejdere. Grundet corona er indvielsen af den nye testhal udskudt. Hallen forventes at blive indviet i starten af 2021.

Fakta: Den nye testhal
30 meter høj med et areal på 5000 kvadratmeter
Tæt på fordobler BLAEST's testkapacitet
Udstyret med tre moderne testrigge
Solpaneler på taget af bygningen, som leverer grøn strøm til testudstyret, der alt sammen er elektrisk drevet

-lipe

12/11 2020
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien