Thyborøn Havn bliver base for etablering af vindmølleparkFoto: Thyborøn Havn

Thyborøn Havn bliver base for etablering af vindmøllepark

Det tyske energiselskab RWE AG har valgt Thyborøn som service- og udskibningshavn til opførelsen af Danmarks største havvindmøllepark, Thor som skal gå i gang til foråret næste år. Og projektet skaber aktivitet og arbejdspladser i flere byer

Af Lisbeth Petersen

Thyborøn Havn bliver base for Havvindmølleparken Thors serviceskibe og kontrolcenter for styring af skibslogistik og trafik i hele anlægsperioden.

Derudover vil sekundære stålkonstruktioner til møllefundamenterne blive håndteret fra den danske havn.

Virksomheden Buss Ports skal håndtere logistikken med stålkonstruktionerne på havnen, og vil til dette formål leje og drive et område på ca. 100.000 kvadratmeter og den tilhørende kaj i den sydlige del af Thyborøn Havn.

Strøm til mere end en million husstande
Havvindmølleparken Thor ligger i den danske del af Nordsøen, cirka 22 kilometer ud for den jyske vestkyst. Med en kapacitet på én gigawatt vil den kunne producere grøn strøm svarende til at dække forbruget hos mere end en million danske husstande.

RWE har for nylig modtaget Energistyrelsens etableringstilladelse til installationsarbejdet på havet. Thor kommer til at bestå af 72 havvindmøller, hvoraf halvdelen af møllerne vil være udstyret med CO2 -reducerede ståltårne, og 40 vil have genanvendelige vinger.

Arbejdspladser i Thyborøn, Thorsminde og Esbjerg
Når byggeriet er færdigt i 2027, vil energiselskabet RWE drive og vedligeholde havvindmølleparken fra Thorsminde Havn, hvilket vil skabe 50-60 lokale arbejdspladser. Det første spadestik til RWEs nye servicebygning blev taget i sidste uge.

I begyndelsen af 2025 vil RWE forberede havbunden, inden møllefundamenterne skal installeres til foråret. Arbejdet med at installere vindmøllerne skal efter planen udføres fra Esbjerg Havn med start i 2026.

-Thyborøn kommer til at spille en vigtig rolle i den vellykkede levering af Thor Havvindmøllepark – Danmarks hidtil største havvindmøllepark. Det er bl.a. herfra vores sekundære stålkonstruktioner, som bådlandinger til fundamenterne, vil blive håndteret, hvilket er en enorm opgave, siger Günther Fenle, projektdirektør for Thor og uddyber:

- Thyborøn Havn stiller de nødvendige faciliteter og den nødvendige havneinfrastruktur til rådighed, mens Buss Ports står for havnelogistikken. Thyborøn vil være base for Thor-teamet i mere end to år, mens de overvåger og koordinerer alle byggeaktiviteterne.

Og Karl Kristian Bro, bestyrelsesformand for Thyborøn Havn glæder sig:

-RWEs valg af Thyborøn Havn som basehavn er en solid bekræftelse af vores strategiske retning, der sigter mod at øge havnekapaciteten for havvindmøllekomponenter. At sikre værdiskabelse igennem vores investeringer har topprioritet, derfor planlægger og udvikler vi løbende nye havnefaciliteter i tæt samarbejde med vores kunder. Det er en oprigtig fornøjelse at byde RWE velkommen i Thyborøn Havn på det helt nye kajnære oplagringsareal til havvindkomponenter og med de skræddersyede faciliteter til RWEs installationsteam, der kombinerer både kontorer og skibe i én sammenhængende enhed.

Mål om tredobling af kapacitet
RWE driver allerede 19 havvindmølleparker, herunder Rødsand 2 ud for den danske kyst.

Ud over Thor i Danmark bygger virksomheden i øjeblikket tre store havvindmølleparker: Sofia havvindmøllepark (1,4 GW) i Storbritannien, Nordseecluster (1,6 GW) ud for den tyske kyst og, sammen med TotalEnergies, OranjeWind havvindmøllepark (795 MW) i Holland. RWE har som mål at tredoble sin globale havvindkapacitet fra 3,3 GW i dag til 10 GW i 2030.

 

11/11 2024
  • Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    havne ›Aarhus Havns bestyrelse og ceo Thomas Haber Borch har efter fælles overenskomst aftalt, at Thomas Haber Borch fratræder sin stilling hos Aarhus Havn fra og med 15. december 2025
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere
  • November-run på den flydende metro

    November-run på den flydende metro

    havne ›Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år
  • By & Havn skifter diesel ud med el

    By & Havn skifter diesel ud med el

    havne ›To nye el-lastbiler sparer 20 ton CO2 om året hos By & Havn og gør driften i Københavns havne- og byudviklingsområder grønnere, mere effektiv og mere sikker for medarbejderne