Thyborøn Havn bliver base for etablering af vindmølleparkFoto: Thyborøn Havn

Thyborøn Havn bliver base for etablering af vindmøllepark

Det tyske energiselskab RWE AG har valgt Thyborøn som service- og udskibningshavn til opførelsen af Danmarks største havvindmøllepark, Thor som skal gå i gang til foråret næste år. Og projektet skaber aktivitet og arbejdspladser i flere byer

Af Lisbeth Petersen

Thyborøn Havn bliver base for Havvindmølleparken Thors serviceskibe og kontrolcenter for styring af skibslogistik og trafik i hele anlægsperioden.

Derudover vil sekundære stålkonstruktioner til møllefundamenterne blive håndteret fra den danske havn.

Virksomheden Buss Ports skal håndtere logistikken med stålkonstruktionerne på havnen, og vil til dette formål leje og drive et område på ca. 100.000 kvadratmeter og den tilhørende kaj i den sydlige del af Thyborøn Havn.

Strøm til mere end en million husstande
Havvindmølleparken Thor ligger i den danske del af Nordsøen, cirka 22 kilometer ud for den jyske vestkyst. Med en kapacitet på én gigawatt vil den kunne producere grøn strøm svarende til at dække forbruget hos mere end en million danske husstande.

RWE har for nylig modtaget Energistyrelsens etableringstilladelse til installationsarbejdet på havet. Thor kommer til at bestå af 72 havvindmøller, hvoraf halvdelen af møllerne vil være udstyret med CO2 -reducerede ståltårne, og 40 vil have genanvendelige vinger.

Arbejdspladser i Thyborøn, Thorsminde og Esbjerg
Når byggeriet er færdigt i 2027, vil energiselskabet RWE drive og vedligeholde havvindmølleparken fra Thorsminde Havn, hvilket vil skabe 50-60 lokale arbejdspladser. Det første spadestik til RWEs nye servicebygning blev taget i sidste uge.

I begyndelsen af 2025 vil RWE forberede havbunden, inden møllefundamenterne skal installeres til foråret. Arbejdet med at installere vindmøllerne skal efter planen udføres fra Esbjerg Havn med start i 2026.

-Thyborøn kommer til at spille en vigtig rolle i den vellykkede levering af Thor Havvindmøllepark – Danmarks hidtil største havvindmøllepark. Det er bl.a. herfra vores sekundære stålkonstruktioner, som bådlandinger til fundamenterne, vil blive håndteret, hvilket er en enorm opgave, siger Günther Fenle, projektdirektør for Thor og uddyber:

- Thyborøn Havn stiller de nødvendige faciliteter og den nødvendige havneinfrastruktur til rådighed, mens Buss Ports står for havnelogistikken. Thyborøn vil være base for Thor-teamet i mere end to år, mens de overvåger og koordinerer alle byggeaktiviteterne.

Og Karl Kristian Bro, bestyrelsesformand for Thyborøn Havn glæder sig:

-RWEs valg af Thyborøn Havn som basehavn er en solid bekræftelse af vores strategiske retning, der sigter mod at øge havnekapaciteten for havvindmøllekomponenter. At sikre værdiskabelse igennem vores investeringer har topprioritet, derfor planlægger og udvikler vi løbende nye havnefaciliteter i tæt samarbejde med vores kunder. Det er en oprigtig fornøjelse at byde RWE velkommen i Thyborøn Havn på det helt nye kajnære oplagringsareal til havvindkomponenter og med de skræddersyede faciliteter til RWEs installationsteam, der kombinerer både kontorer og skibe i én sammenhængende enhed.

Mål om tredobling af kapacitet
RWE driver allerede 19 havvindmølleparker, herunder Rødsand 2 ud for den danske kyst.

Ud over Thor i Danmark bygger virksomheden i øjeblikket tre store havvindmølleparker: Sofia havvindmøllepark (1,4 GW) i Storbritannien, Nordseecluster (1,6 GW) ud for den tyske kyst og, sammen med TotalEnergies, OranjeWind havvindmøllepark (795 MW) i Holland. RWE har som mål at tredoble sin globale havvindkapacitet fra 3,3 GW i dag til 10 GW i 2030.

 

11/11 2024