Thyborøn Havn bliver base for etablering af vindmølleparkFoto: Thyborøn Havn

Thyborøn Havn bliver base for etablering af vindmøllepark

Det tyske energiselskab RWE AG har valgt Thyborøn som service- og udskibningshavn til opførelsen af Danmarks største havvindmøllepark, Thor som skal gå i gang til foråret næste år. Og projektet skaber aktivitet og arbejdspladser i flere byer

Af Lisbeth Petersen

Thyborøn Havn bliver base for Havvindmølleparken Thors serviceskibe og kontrolcenter for styring af skibslogistik og trafik i hele anlægsperioden.

Derudover vil sekundære stålkonstruktioner til møllefundamenterne blive håndteret fra den danske havn.

Virksomheden Buss Ports skal håndtere logistikken med stålkonstruktionerne på havnen, og vil til dette formål leje og drive et område på ca. 100.000 kvadratmeter og den tilhørende kaj i den sydlige del af Thyborøn Havn.

Strøm til mere end en million husstande
Havvindmølleparken Thor ligger i den danske del af Nordsøen, cirka 22 kilometer ud for den jyske vestkyst. Med en kapacitet på én gigawatt vil den kunne producere grøn strøm svarende til at dække forbruget hos mere end en million danske husstande.

RWE har for nylig modtaget Energistyrelsens etableringstilladelse til installationsarbejdet på havet. Thor kommer til at bestå af 72 havvindmøller, hvoraf halvdelen af møllerne vil være udstyret med CO2 -reducerede ståltårne, og 40 vil have genanvendelige vinger.

Arbejdspladser i Thyborøn, Thorsminde og Esbjerg
Når byggeriet er færdigt i 2027, vil energiselskabet RWE drive og vedligeholde havvindmølleparken fra Thorsminde Havn, hvilket vil skabe 50-60 lokale arbejdspladser. Det første spadestik til RWEs nye servicebygning blev taget i sidste uge.

I begyndelsen af 2025 vil RWE forberede havbunden, inden møllefundamenterne skal installeres til foråret. Arbejdet med at installere vindmøllerne skal efter planen udføres fra Esbjerg Havn med start i 2026.

-Thyborøn kommer til at spille en vigtig rolle i den vellykkede levering af Thor Havvindmøllepark – Danmarks hidtil største havvindmøllepark. Det er bl.a. herfra vores sekundære stålkonstruktioner, som bådlandinger til fundamenterne, vil blive håndteret, hvilket er en enorm opgave, siger Günther Fenle, projektdirektør for Thor og uddyber:

- Thyborøn Havn stiller de nødvendige faciliteter og den nødvendige havneinfrastruktur til rådighed, mens Buss Ports står for havnelogistikken. Thyborøn vil være base for Thor-teamet i mere end to år, mens de overvåger og koordinerer alle byggeaktiviteterne.

Og Karl Kristian Bro, bestyrelsesformand for Thyborøn Havn glæder sig:

-RWEs valg af Thyborøn Havn som basehavn er en solid bekræftelse af vores strategiske retning, der sigter mod at øge havnekapaciteten for havvindmøllekomponenter. At sikre værdiskabelse igennem vores investeringer har topprioritet, derfor planlægger og udvikler vi løbende nye havnefaciliteter i tæt samarbejde med vores kunder. Det er en oprigtig fornøjelse at byde RWE velkommen i Thyborøn Havn på det helt nye kajnære oplagringsareal til havvindkomponenter og med de skræddersyede faciliteter til RWEs installationsteam, der kombinerer både kontorer og skibe i én sammenhængende enhed.

Mål om tredobling af kapacitet
RWE driver allerede 19 havvindmølleparker, herunder Rødsand 2 ud for den danske kyst.

Ud over Thor i Danmark bygger virksomheden i øjeblikket tre store havvindmølleparker: Sofia havvindmøllepark (1,4 GW) i Storbritannien, Nordseecluster (1,6 GW) ud for den tyske kyst og, sammen med TotalEnergies, OranjeWind havvindmøllepark (795 MW) i Holland. RWE har som mål at tredoble sin globale havvindkapacitet fra 3,3 GW i dag til 10 GW i 2030.

 

11/11 2024
  • Grenaa Havn og Hallands Havne danner Kattegat Port Alliance

    Grenaa Havn og Hallands Havne danner Kattegat Port Alliance

    havne ›De to venskabshavne med relationer til Stena Lines færgeforbindelse imellem Grenaa, tidligere Varberg og nu Halmstad i Sverige, tager skridtet videre med et strategisk samarbejde for nøglesegmenterne Cargo Mobility, Energy og Offshore Wind
  • Søtransporten af flydende CO2 er i sikre hænder

    Søtransporten af flydende CO2 er i sikre hænder

    havne ›Et samarbejde om at etablere Europas første operationelle CO2-lagringsanlæg ved hjælp af et specialmodificeret CO2-transportskib til det Ineos-ledede CCS-projekt, Greensand Future har fået Blue Water med om bord som samarbejdspartner
  • Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

    Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

    havne ›Et flertal i byrådet i Kerteminde, har vedtaget et omdiskuteret lokalplanforslag om havneområdet ved det tidligere Lindøværft i Munkebo, som ejes af Odense Havn. Med vedtagelsen kan havnen udvides med 28 hektar til bl.a. vindmølleproduktion
  • Kunstige rev styrker biodiversiteten

    Kunstige rev styrker biodiversiteten

    havne ›ReefCircular har testet kunstige rev fremstillet af ler, og de første resultater viser en mere lovende fremtid for havets økosystemer og biodiversiteten. Siden sommer har 2,3 millioner fisk besøgt testrevet i Hundested Havn
  •  Nyt liv i gamle batterier

    Nyt liv i gamle batterier

    havne ›Gamle bilbatterier fra elbiler er nu klar til at blive genbrugt kraftvarmeværket i Rønne Havn. Det EU-finansierede projekt ”Second Life for Power Plants - 2LIPP”, står bag. Målet er at transformere gamle fossil-afhængige kraftvarmeværker til lagerplads for vedvarende energi
  • Rønne Havn modtager ESG Transparency Award

    Rønne Havn modtager ESG Transparency Award

    havne ›Rønne Havn har modtaget prisen ESG Transparency Award, som uddeles af EUPD Research – en organisation, der arbejder med analyser, optimering og anerkendelse af bæredygtighedsinitiativer på tværs af brancher
  • Esbjerg Havn sender jacket-fundamenter til USA

    Esbjerg Havn sender jacket-fundamenter til USA

    havne ›Det første fundament til USA’s største offshore vindprojekt, Coastal Virginia Offshore Wind (CVOW), blev for nyligt færdiggjort og afskibet fra Esbjerg Havn, som er den eneste havn i verden med infrastruktur og kapacitet til at facilitere produktionen af fundamenter i denne skala
  • Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

    Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

    transport ›Lufthavne er kritisk infrastruktur og skal ifølge NIS2 direktivet og CER, loven om kritiske enheders modstandsdygtighed, der begge træder i kraft i 2025, lave baggrundstjek af medarbejdere og virksomheder. Derfor har Billund Lufthavn indført en automatisk screeningsløsning