Thyborøn Havn bliver base for etablering af vindmølleparkFoto: Thyborøn Havn

Thyborøn Havn bliver base for etablering af vindmøllepark

Det tyske energiselskab RWE AG har valgt Thyborøn som service- og udskibningshavn til opførelsen af Danmarks største havvindmøllepark, Thor som skal gå i gang til foråret næste år. Og projektet skaber aktivitet og arbejdspladser i flere byer

Af Lisbeth Petersen

Thyborøn Havn bliver base for Havvindmølleparken Thors serviceskibe og kontrolcenter for styring af skibslogistik og trafik i hele anlægsperioden.

Derudover vil sekundære stålkonstruktioner til møllefundamenterne blive håndteret fra den danske havn.

Virksomheden Buss Ports skal håndtere logistikken med stålkonstruktionerne på havnen, og vil til dette formål leje og drive et område på ca. 100.000 kvadratmeter og den tilhørende kaj i den sydlige del af Thyborøn Havn.

Strøm til mere end en million husstande
Havvindmølleparken Thor ligger i den danske del af Nordsøen, cirka 22 kilometer ud for den jyske vestkyst. Med en kapacitet på én gigawatt vil den kunne producere grøn strøm svarende til at dække forbruget hos mere end en million danske husstande.

RWE har for nylig modtaget Energistyrelsens etableringstilladelse til installationsarbejdet på havet. Thor kommer til at bestå af 72 havvindmøller, hvoraf halvdelen af møllerne vil være udstyret med CO2 -reducerede ståltårne, og 40 vil have genanvendelige vinger.

Arbejdspladser i Thyborøn, Thorsminde og Esbjerg
Når byggeriet er færdigt i 2027, vil energiselskabet RWE drive og vedligeholde havvindmølleparken fra Thorsminde Havn, hvilket vil skabe 50-60 lokale arbejdspladser. Det første spadestik til RWEs nye servicebygning blev taget i sidste uge.

I begyndelsen af 2025 vil RWE forberede havbunden, inden møllefundamenterne skal installeres til foråret. Arbejdet med at installere vindmøllerne skal efter planen udføres fra Esbjerg Havn med start i 2026.

-Thyborøn kommer til at spille en vigtig rolle i den vellykkede levering af Thor Havvindmøllepark – Danmarks hidtil største havvindmøllepark. Det er bl.a. herfra vores sekundære stålkonstruktioner, som bådlandinger til fundamenterne, vil blive håndteret, hvilket er en enorm opgave, siger Günther Fenle, projektdirektør for Thor og uddyber:

- Thyborøn Havn stiller de nødvendige faciliteter og den nødvendige havneinfrastruktur til rådighed, mens Buss Ports står for havnelogistikken. Thyborøn vil være base for Thor-teamet i mere end to år, mens de overvåger og koordinerer alle byggeaktiviteterne.

Og Karl Kristian Bro, bestyrelsesformand for Thyborøn Havn glæder sig:

-RWEs valg af Thyborøn Havn som basehavn er en solid bekræftelse af vores strategiske retning, der sigter mod at øge havnekapaciteten for havvindmøllekomponenter. At sikre værdiskabelse igennem vores investeringer har topprioritet, derfor planlægger og udvikler vi løbende nye havnefaciliteter i tæt samarbejde med vores kunder. Det er en oprigtig fornøjelse at byde RWE velkommen i Thyborøn Havn på det helt nye kajnære oplagringsareal til havvindkomponenter og med de skræddersyede faciliteter til RWEs installationsteam, der kombinerer både kontorer og skibe i én sammenhængende enhed.

Mål om tredobling af kapacitet
RWE driver allerede 19 havvindmølleparker, herunder Rødsand 2 ud for den danske kyst.

Ud over Thor i Danmark bygger virksomheden i øjeblikket tre store havvindmølleparker: Sofia havvindmøllepark (1,4 GW) i Storbritannien, Nordseecluster (1,6 GW) ud for den tyske kyst og, sammen med TotalEnergies, OranjeWind havvindmøllepark (795 MW) i Holland. RWE har som mål at tredoble sin globale havvindkapacitet fra 3,3 GW i dag til 10 GW i 2030.

 

11/11 2024
  • Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    havne ›En fælles industristandard for seafastening-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne accelererer opsætningen af havvindmøller og er samtidig ressourcebesparende, bl.a. fordi grejet til fastgørelse af komponenter går igen fra projekt til projekt
  • Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    havne ›Norske Windport vil gøre brug af den danske havns store ekspertise til rollen som udskibningshavn for landets første, store havvindprojekt. Port Esbjerg skal bl.a. bidrage med opbygning af en effektiv infrastruktur og logistik
  • Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    havne ›Copenhagen Malmö Ports første STS-kran, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København, ankom for nyligt fra Konecranes i Finland
  • Forstærkning på vej til Alslinjen

    Forstærkning på vej til Alslinjen

    havne ›To forsinkede elfærger får Molslinjen til at bytte rundt på flere færger for at få sommeren til at hænge sammen på Alslinjen. Alslinjen forstærkes i maj med øresundsfærgen, Mercandia lV, som sammen med færgen Frigg skal sikre timedrift mellem Bøjden og Fynshav
  • Omdannelsen realiseret: Aarhus Havn er nu et aktieselskab

    Omdannelsen realiseret: Aarhus Havn er nu et aktieselskab

    havne ›Tirsdag den 1. april markerede et nyt kapitel i Aarhus Havns lange historie. Her trådte en ny selskabsform nemlig i kraft, hvorved den østjyske erhvervshavn er ikke længere en kommunal selvstyrehavn, men nu i stedet et kommunalt aktieselskab
  • Omsætningsrekord i Port of Aalborg

    Omsætningsrekord i Port of Aalborg

    havne ›Masser af gods over kaj, en moderne erhvervspark hvor virksomhederne trives og stor succes med at servicere den grønne omstilling og særligt vindindustrien. Det er de væsentligste årsager til, at Port of Aalborg i 2024 løftede både top- og bundlinje markant
  • Nye kraner på vej til København fra Finland

    Nye kraner på vej til København fra Finland

    havne ›Nu begynder rejsen mod København for Copenhagen Malmö Ports nye STS-kraner, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn
  • ADP fejrer 25-års jubilæum

    ADP fejrer 25-års jubilæum

    havne ›ADP markerer sit 25-års jubilæum og fejrer et kvart århundredes havnedrift. Virksomhedens DNA fra år 2000 lever videre i en organisation, der har udviklet sig med markedet med fokus på at understøtte den danske import og eksport