Transportministeren udsætter revidering af havnelovenEsbjerg havn er et godt eksempel de store forandringer i branchen. På 15 år er den transformeret fra Danmarks største fiskerihavn til global udskibningshavn for offshore havvind. Foto: Esbjerg havn

Transportministeren udsætter revidering af havneloven

Ole Birk Olesen har nedlagt nyt udvalg, men Danske Havne arbejder nu selv videre på en model, der kan indgå i det videre arbejde.

Organisationen Danske Havne går på sit bestyrelsesmøde i dag i gang med første udkast til branchens egne bud på en revideret havnelov.

Det sker, efter at transportminister, Ole Birk Olesen (LA) har valgt at nedlægge det udvalg, hans forgænger, Hans Christian Schmidt, netop havde nedsat før regeringsrokaden i efteråret.

Den nye minister har meddelt, at han har brug for mere viden om havnene, inden han går i dialog med branchen. Derfor vil han få analyseret havnesektoren og nedsætte et andet udvalg, som skal bestå af eksperter med både kommunale, økonomiske og juridiske kompetencer.

I Danske Havne er der forståelse for ministerens beslutning, som dog ikke bremser organisationens eget arbejde med at finde løsninger både de aktuelle og de kommende udfordringer.

Det er første og fremmest den fremtidige organisering og finansieringen af havnesektoren, bestyrelsen vil finde brugbare modeller på.

- Vi står over for en global godsudvikling, der grundlæggende har skiftet karakter, nye teknologier og skibstyper, som stiller nye krav til havnenes investeringer i kaj-anlæg, sejlrender o.lign. vi står overfor lokale krav om erhvervsudvikling på havnearealerne.
Det er udfordringer, havnene skal have mulighed for at respondere fornuftigt og klogt på, lyder det fra direktør i Danske Havne, Bjørn B. Christiansen.

Han påpeger, at det langt om længe ser ud til, at der i sektoren er en fælles vilje til moderniserede organisations- og finansieringsformer, og at det derfor er naturligt, at brancheorganisationen selv arbejder videre med en model, der kan præsenteres for de øvrige parter.

Direktøren hilser i øvrigt ministerens kommende ekspertudvalg velkomment, og regner med, at udsættelsen af lovrevisionen ikke bliver forsinket mere end et par måneder, så et udkast kan være klar lige efter sommerferien.

-lipe

 

7/2 2017
  • CMP's ceo stopper

    CMP's ceo stopper

    havne ›Efter mere end otte år på posten som ceo for Copenhagen Malmö Port (CMP) fratræder Barbara Scheel Agersnap sin stilling
  • Containerrekord i danske havne

    Containerrekord i danske havne

    havne ›Tredje kvartal i år har slået alle rekorder, når det kommer til flest lastede containere transporteret til eller fra større danske havne
  • Aarhus Havn ansætter midlertidig ceo

    Aarhus Havn ansætter midlertidig ceo

    havne ›Aarhus Havn har 16. december 2025 ansat Kåre Clemmesen som midlertidig administrerende direkktør. Kåre Clemmesen har omkring 25 års ledererfaring fra ministerier, styrelser, kommuner og offentligt ejede selskaber
  • Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    havne ›Aarhus Havns bestyrelse og ceo Thomas Haber Borch har efter fælles overenskomst aftalt, at Thomas Haber Borch fratræder sin stilling hos Aarhus Havn fra og med 15. december 2025
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge