Transportministeren udsætter revidering af havneloven
Esbjerg havn er et godt eksempel de store forandringer i branchen. På 15 år er den transformeret fra Danmarks største fiskerihavn til global udskibningshavn for offshore havvind. Foto: Esbjerg havn

Transportministeren udsætter revidering af havneloven

Ole Birk Olesen har nedlagt nyt udvalg, men Danske Havne arbejder nu selv videre på en model, der kan indgå i det videre arbejde.

Organisationen Danske Havne går på sit bestyrelsesmøde i dag i gang med første udkast til branchens egne bud på en revideret havnelov.

Det sker, efter at transportminister, Ole Birk Olesen (LA) har valgt at nedlægge det udvalg, hans forgænger, Hans Christian Schmidt, netop havde nedsat før regeringsrokaden i efteråret.

Den nye minister har meddelt, at han har brug for mere viden om havnene, inden han går i dialog med branchen. Derfor vil han få analyseret havnesektoren og nedsætte et andet udvalg, som skal bestå af eksperter med både kommunale, økonomiske og juridiske kompetencer.

I Danske Havne er der forståelse for ministerens beslutning, som dog ikke bremser organisationens eget arbejde med at finde løsninger både de aktuelle og de kommende udfordringer.

Det er første og fremmest den fremtidige organisering og finansieringen af havnesektoren, bestyrelsen vil finde brugbare modeller på.

- Vi står over for en global godsudvikling, der grundlæggende har skiftet karakter, nye teknologier og skibstyper, som stiller nye krav til havnenes investeringer i kaj-anlæg, sejlrender o.lign. vi står overfor lokale krav om erhvervsudvikling på havnearealerne.
Det er udfordringer, havnene skal have mulighed for at respondere fornuftigt og klogt på, lyder det fra direktør i Danske Havne, Bjørn B. Christiansen.

Han påpeger, at det langt om længe ser ud til, at der i sektoren er en fælles vilje til moderniserede organisations- og finansieringsformer, og at det derfor er naturligt, at brancheorganisationen selv arbejder videre med en model, der kan præsenteres for de øvrige parter.

Direktøren hilser i øvrigt ministerens kommende ekspertudvalg velkomment, og regner med, at udsættelsen af lovrevisionen ikke bliver forsinket mere end et par måneder, så et udkast kan være klar lige efter sommerferien.

-lipe

 

7/2 2017
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien
  • Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    havne ›Moonshine er det nye samlingssted for kultur og fællesskab i Hirtshals. Det er det tidligere smedjeværksted på Sydvestkajen 5 på Hirtshals Havn som lægger lokaler til. Tirsdag den 17. juni var der officiel åbning
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid
  • Molslinjens nyeste elfærge i drift

    Molslinjens nyeste elfærge i drift

    havne ›Molslinjens nyeste elfærge, ’Nerthus’, har bestået alle test og syn, og færgen er således af myndighederne godkendt til sejlads på ruten fra Ballen på Samsø til Kalundborg på Sjælland
  • ADP udvider logistikaktiviteter i Taulov Dry Port med ny aftale

    ADP udvider logistikaktiviteter i Taulov Dry Port med ny aftale

    logistikcentre ›Siden 2021 har ADP haft et strategisk samarbejde med Bestseller om lager- og logistikfaciliteter i Taulov Dry Port. Nu har parterne indgået en aftale om at udvide modetøjsvirksomhedens tilstedeværelse i Taulov og dermed konsolidere deres danske logistikaktiviteter centralt i Danmark i direkte relation til Fredericia Havn
  • Nornes CO2-modtageanlæg opføres på Aalborg Havn

    Nornes CO2-modtageanlæg opføres på Aalborg Havn

    havne ›Norne og Port of Aalborg underskriver 30-årig eksklusiv aftale, modtager EU CEF-støtte og påbegynder opførelsen af CO2-hub. Med støtte fra EU's Connecting Europe Facility vil projektet levere CO2-modtageinfrastruktur i verdensskala og skabe stordriftsfordele for Danmark og EU