Travlhed i de danske havne – korneksporten buldrer afsted

Travlhed i de danske havne – korneksporten buldrer afsted

Korn af høj kvalitet fra høsten 2020 skaber en stor efterspørgsel på danske råvarer. Det giver travlhed i DLG, som siden januar har eksporteret intet mindre end 130.000 tons korn ud af havnene ved Masnedø, Kalundborg og Nakskov

Gode samarbejdspartnere, stærk logistik og korn af høj kvalitet. Det er nogle af de afgørende faktorer, der medvirker til stor travlhed i DLG i øjeblikket. 130.000 tons korn har siden januar forladt Danmark fordelt ud over 24 skibe 

God logistik letter chaufførernes arbejde

Normalt vil sådan en proces skabe lange køer blandt lastbilerne på vej ind til havnene, men sådan har det ikke været denne gang.

Det skyldes, at DLG løbende har optimeret logistikken, samt haft fokus på at skabe større lagerkapacitet omkring de sjællandske havne ved Masnedø, Kalundborg og Nakskov. 

Det er Thomas Lau Sørensen, der er chauffør i DLG, meget tilfreds med.

- I dag er det lettere og mindre tidskrævende for chaufførerne at komme af med kornet. For eksempel har vi, efter udvidelsen af Masnedø, muligheden for at levere kornet, der skal eksporteres, over en længere periode grundet den store lagerkapacitet. På den måde undgår lastbilerne at holde i kø, når skibene skal lastes, siger Thomas Lau Sørensen. 

Vil flytte kornet så få gange som muligt

På trods af Covid-19 mærker DLG en stor efterspørgsel på danske råvarer. Årsagen skyldes blandt andet råvarernes høje kvalitet, der kommer i kølvandet på den gode høst, som dansk landbrug havde i 2020. 

Ifølge Søren Hovmand, der er driftsleder i DLG Øst, er det flere elementer, der spiller ind, når DLG oplever stor efterspørgsel fra udlandet. 

- Når landmændene leverer korn af høj kvalitet, har vi lettere ved at eksporterer det til verdensmarkedet, men samtidig er det også vores logistiske setup, der gør os konkurrencedygtige på det globale marked. Jo færre gange vi flytter kornet desto mere omkostningseffektive bliver vi.

- Derfor er det et fokuspunkt for os, at vi skal laste skibene på en eller to dage efter de er kommet i havn, så vi kan få næste skib ind. I DLG er vi gode, til det vi gør, og det vinder gehør internationalt, siger Søren Hovmand.

-hawin

 

Fakta

  • 24 skibe har været i havn og fået en last dansk korn med ombord
  • 130.00 tons er den samlede mængde, der har forladt det østlige Danmark
  • DLG har lastet skibe fra 2-33.000 tons
24/3 2021
  • Skagen Havn styrker sin position som Danmarks største fiskerihavn

    Skagen Havn styrker sin position som Danmarks største fiskerihavn

    havne ›Skagen havn fortsætter sin positive udvikling og cementerer sin rolle som Danmarks førende fiskerihavn, det viser de seneste tal fra Fiskeristyrelsen
  • Fiskeribranchen går sammen om indsamling af affald fra fiskeredskaber

    Fiskeribranchen går sammen om indsamling af affald fra fiskeredskaber

    havne ›Fiskeriretur bliver den femte ordning under Retur-ordningen, der også tæller Elretur, Batteriretur, Emballageretur og Tekstilretur. Den nye kollektivordning er affødt af producentansvaret for fiskeredskaber, og forventes af indsamle mellem 300 og 600 tons plast om året især i de store, jyske fiskerihavne
  • Hirtshals Havn sejler på ny trafik- og vækstbølge

    Hirtshals Havn sejler på ny trafik- og vækstbølge

    havne ›Antallet af passagerer, personbiler, lastbiler og gods, der krydsede kajkanten i Hirtshals, steg i 2024 sammenlignet med 2023, mens værdien af landinger af fisk viser de bedste tal i fem år. Fremgangen kommer efter flere års påvirkning fra coronarestriktioner, krigstilstande og nedgang i den norske krone
  • Stena Line skal hjælpe danske turister til Göteborg

    Stena Line skal hjælpe danske turister til Göteborg

    havne ›Når turismemessen Ferie for Alle løber af stablen i Herning den 21.-23. februar, er Stena Line på plads sammen med World of Volvo, Liseberg og Universeum for at sætte fokus på Gøteborg som destination for danske rejsende
  • Ny togrute sender tusindvis af biler til udskibning i Esbjerg Havn

    Ny togrute sender tusindvis af biler til udskibning i Esbjerg Havn

    havne ›10.000 nye biler forventes årligt via ny togrute direkte fra Slovakiet til Esbjerg Havn, hvor de bliver omlastet og sendt til Storbritannien. Første levering gik tæt på perfekt. er meldingen fra Scandinavian Auto Logistics, der håndterer bilerne på havnen
  • Skagen Havn har ansat maritim koordinator

    Skagen Havn har ansat maritim koordinator

    havne ›Majbritt Larsen er ansat i en nyoprettet stilling. Hun kommer fra en lignende stilling ved Port of Aalborg, men har tidligere været ansat ved Skagen Havn, som havneassistent og har i 10 år sejlet jack-up kranskibe, der installerer havvindmøller
  • Eimskip bygger nyt køle- og frysehus på Aarhus Havn

    Eimskip bygger nyt køle- og frysehus på Aarhus Havn

    havne ›Det islandske rederi tog forleden første spadestik til ialt 4400 kvm køle- og fryseopbevaring på Danmarks største erhvervshavn Byggeriet åbner nye muligheder for Eimskib, der især sejler til og fra Island, Grønland og Færøerne
  • ADP bliver medejer af Hanstholm Havn

    ADP bliver medejer af Hanstholm Havn

    havne ›Thisted Kommune og Associated Danish Ports (ADP) har indgået aftale om fælles ejerskab af Hanstholm Havn. ADP får aktiemajoriteten