Travlhed i de danske havne – korneksporten buldrer afsted

Travlhed i de danske havne – korneksporten buldrer afsted

Korn af høj kvalitet fra høsten 2020 skaber en stor efterspørgsel på danske råvarer. Det giver travlhed i DLG, som siden januar har eksporteret intet mindre end 130.000 tons korn ud af havnene ved Masnedø, Kalundborg og Nakskov

Gode samarbejdspartnere, stærk logistik og korn af høj kvalitet. Det er nogle af de afgørende faktorer, der medvirker til stor travlhed i DLG i øjeblikket. 130.000 tons korn har siden januar forladt Danmark fordelt ud over 24 skibe 

God logistik letter chaufførernes arbejde

Normalt vil sådan en proces skabe lange køer blandt lastbilerne på vej ind til havnene, men sådan har det ikke været denne gang.

Det skyldes, at DLG løbende har optimeret logistikken, samt haft fokus på at skabe større lagerkapacitet omkring de sjællandske havne ved Masnedø, Kalundborg og Nakskov. 

Det er Thomas Lau Sørensen, der er chauffør i DLG, meget tilfreds med.

- I dag er det lettere og mindre tidskrævende for chaufførerne at komme af med kornet. For eksempel har vi, efter udvidelsen af Masnedø, muligheden for at levere kornet, der skal eksporteres, over en længere periode grundet den store lagerkapacitet. På den måde undgår lastbilerne at holde i kø, når skibene skal lastes, siger Thomas Lau Sørensen. 

Vil flytte kornet så få gange som muligt

På trods af Covid-19 mærker DLG en stor efterspørgsel på danske råvarer. Årsagen skyldes blandt andet råvarernes høje kvalitet, der kommer i kølvandet på den gode høst, som dansk landbrug havde i 2020. 

Ifølge Søren Hovmand, der er driftsleder i DLG Øst, er det flere elementer, der spiller ind, når DLG oplever stor efterspørgsel fra udlandet. 

- Når landmændene leverer korn af høj kvalitet, har vi lettere ved at eksporterer det til verdensmarkedet, men samtidig er det også vores logistiske setup, der gør os konkurrencedygtige på det globale marked. Jo færre gange vi flytter kornet desto mere omkostningseffektive bliver vi.

- Derfor er det et fokuspunkt for os, at vi skal laste skibene på en eller to dage efter de er kommet i havn, så vi kan få næste skib ind. I DLG er vi gode, til det vi gør, og det vinder gehør internationalt, siger Søren Hovmand.

-hawin

 

Fakta

  • 24 skibe har været i havn og fået en last dansk korn med ombord
  • 130.00 tons er den samlede mængde, der har forladt det østlige Danmark
  • DLG har lastet skibe fra 2-33.000 tons
24/3 2021
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras