Tredje Øresundsfærge gøres klar til at sejle på grøn strøm

Tredje Øresundsfærge gøres klar til at sejle på grøn strøm

Efter elektrificeringen af færgerne, Tycho Brahe og Aurora mellem Helsingør og Helsingborg forbereder Molslinjen nu M/F Hamlet til drift på batterier ladet med strøm fra vind- og solenergi

Molslinjen har netop lagt endnu en ordre på nogle af verdens største færgebatterier.

Det bliver den førende svenske leverandør af maritime batterier, Echandia, som skal levere den batteripakke, som skal konvertere færgen M/F Hamlet fra fossil drift til en fuldt elektrisk operation.

-Echandia har batterier, som tilbyder en kombination af lang holdbarhed og lav vægt, og det sikrer os de laveste omkostninger og den laveste klimabelastning set over hele batteripakkens levetid, siger Molslinjens administrerende direktør, Kristian Durhuus.

Batteripakken skal leveres i første halvdel af 2025, og med Hamlets 8000 årlige afgange på fuld elektrisk drift vil 95 procent af alle de 41.000 afgange årligt på ruten over det smalle Øresund mellem Danmark og Sverige blive sejlet på ren grøn strøm. Det vil sænke rutens samlede klimabelastning helt ned til under 1500 ton CO2 årligt.

Før konverteringen af de to første Øresundsfærger i 2016 havde ruten årlige emissioner på 37.800 tons CO2.

Echandia leverer i forvejen batteripakkerne til Molslinjens to nye elfærger til Alslinjen og til Samsølinjen. Disse færger bygges på værft i Tyrkiet, og de sejles til Danmark i slutningen af 2024 og i begyndelsen af 2025.

-Den grønne omstilling af vores færger er den altoverskyggende opgave for os de kommende år. Nu omstiller vi M/F Hamlet på Øresundslinjen – og senere kommer verdens største færge-elektrificeringsprojekt nogensinde, når der skal sættes strøm til vores hurtigfærger på Kattegat, siger Kristian Durhuus.

Konverteringen af M/F Hamlet forventes gennemført i løbet af 2025.

-lipe

13/5 2024
  • Rekordsommer for Scandlines

    Rekordsommer for Scandlines

    havne ›Rederiet har i løbet af juni, juli og august transporteret 2,7 millioner passagerer på færgerne mellem Danmark og Tyskland - og det er 100.000 flere end sidste sommer. Både personbiler, lastbiler og busser har bidraget til den travle sæson
  • Fossilfri containerhåndtering indfaset i København

    Fossilfri containerhåndtering indfaset i København

    havne ›Brændstofforbruget i Copenhagen Malmö Ports containerterminal er nu fuldt fossilfrit efter indfasning af HVO100-brændstof. Det reducerer forbruget af fossil diesel med over 286.000 liter og udledningen af CO2e med 640 ton årligt
  • Containermængderne stiger i Gøteborg Havn

    Containermængderne stiger i Gøteborg Havn

    havne ›I 2023 blev der håndteret flere containere på Gøteborg Havn end nogensinde før. Når første halvdel af 2024 opsummeres, viser tallene, at havnen i øjeblikket er på vej mod endnu et rekordår for containermængder
  • APM-Terminals har udvidet i Kalundborg Havn

    APM-Terminals har udvidet i Kalundborg Havn

    havne ›Lejearealet for den Mærkejede containerterminal på Ny Vesthavn er pr. 1.august vokset fra 50.000 til 75.000 m2. Udvidelsen er et led i havnens og APMs samarbejde og vision om at skabe en konkurrencedygtig og ambitiøs havn
  • Laura Mærsks ankomst varsler vækst i Fredericia

    Laura Mærsks ankomst varsler vækst i Fredericia

    havne ›Når verdens første metanoldrevne containerskib den 26. august lægger til kaj i Fredericia for første gang, markerer det en videreudvikling af det strategiske samarbejde mellem de tre parter ADP, Bestseller og Mærsk
  • Mærsk går rettens vej mod Aarhus Havn

    Mærsk går rettens vej mod Aarhus Havn

    havne ›Rederiets APM Terminals, som driver containerhavnen, vil have Retten i Aarhus til at udstede forbud mod, at havnen kan indgå aftaler med andre udbydere af containerhåndteringen
  • Rønne Havn er valgt som udskibningshavn for polske vindmøller

    Rønne Havn er valgt som udskibningshavn for polske vindmøller

    havne ›Baltic Power er den mest avancerede og første offshore vindmøllepark, der skal bygges i Polen. De 76 nye 15 MW vindmøller fra Vestas vil blive udskibet fra Rønne Havn i slutningen af 2024
  • For en ny generation af rejsende går turen over vandet via TikTok

    For en ny generation af rejsende går turen over vandet via TikTok

    havne ›Rederiet Stena Line skaber bølger på TikTok med ny kampagne rettet mod Generation Z, der gennem kreativt og engagerende indhold forsøger skabe forbindelse mellem den yngre svenske og danske generation af potentielle rejsende