Tycho Brahe opgraderet med verdens største batteripakke

Tycho Brahe opgraderet med verdens største batteripakke

ForSea reducerer CO2 udslippet med mindst 70% i efteråret. Færgen Aurora har sejlet på el i 93% af året og Tycho Brahe har været igennem en større opgraderingsproces, hvor samtlige batterier er udskiftet, så de nu kan lagre mere energi og har fordoblet levetidenfra 5 til 10 år

Rederiet bag Helsingør-Helsingborg-overfarten har opgraderet energilagringssystemet ombord på Tycho Brahe og derved øget batterikapaciteten fra 4.160 kWh til 6.400 kWh, uden at udvide selve pladsen, som batterierne optager på færgen.

Ved at øge batterikapaciteten med 50% kan ForSea reducere udslippet yderligere, til gavn for både lokalmiljø og passagerer. Fra i dag sejler Tycho Brahe igen med batteridrift og nu også med verdens største batteripakke. ForSea har dermed gennemført endnu et stort projekt, der bidrager med betragtelige miljøgevinster til hele øresundsregionen, bl.a. en reduktion af CO2-udslippet på over 70% pr. år (sammenlignet med basisåret 2016), hvilket svarer til en årlig reduktion på 26.000 ton CO2.

Tycho Brahes opgraderede energisystem og batteripakke styrker visionen om bæredygtige transporter og rejser til søs, som kan virkeliggøres gennem innovation og engagement.

-Det er med stolthed at vi i dag fejrer Tycho Brahes vellykkede opgradering af batteridriften. Vi inspireres af vores fremskridt, lærer af vores modgang og kommer aldrig til at afvige fra vores grønne rejse. Vores mål er ambitiøse og det her er endnu et stort skridt i den rigtige retning, for at nå vores realistiske drøm om at blive et af verdens mest bæredygtige transportvirksomheder, siger Kristian Durhuus, CEO ForSea.ForSea vil allerede i efteråret 2022, på færgelinjen Helsingør-Helsingborg, leve op til den danske og svenske regerings respektive mål om 70% CO2 reduktion inden år 2030.

Fakta om batteridriften

  • Batteridrift af færgerne er et særligt innovativt system, der kræver store justeringer, både ombord og i land.

  • En helautomatisk laserstyret robotarm tilsluttes færgerne for opladning, hver gang de er i havn. Færgerne drives udelukkende af grøn el fra vind, vand og sol. En opladning er tilstrækkelig for overfarten på tyve minutter. Med eldriften reduceres også støjniveau og vibrationer markant, hvilket er positivt for passagerer, naboer og marinelivet.

  • ForSea har verdens to største batteridrevne færger på en højfrekvent færgelinje og Tycho Brahe har verdens største batteripakke.

  • CO2-udslippet er reduceret med 65.000 ton siden Aurora og Tycho Brahe blev konverteret til batteridrift i september 2018
  • Ved fuld batteridrift på to færger reduceres rederiets totale CO2-udslip med mindst 70% årligt (ca. 26.000 ton).

  • 93% af alle overfarter med Aurora i 2022 er gennemført ved batteridrift.

  • 97% af alle ture med færgerne Aurora og Tycho Brahe vil fremover blive gennemført ved batteridrift.

  • Kun grøn vedvarende el (med højeste klassificering) anvendes ved ladning.

-lipe

21/10 2022
  • Skagen Havn fejrer fremgang i 2023

    Skagen Havn fejrer fremgang i 2023

    havne ›Havnen har sidste år overgået alle forventninger og leveret en vækst, der slår forrige års historiske resultat. Med en god aktivitet indenfor alle forretningsområder viser resultatet en omsætning på 81,8 millioner kroner og et resultat på 28,7 millioner kroner
  • Militært område etableret på Kalundborg Havn

    Militært område etableret på Kalundborg Havn

    havne ›Frem til og med den 3. maj vil et område af havnen være bevogtet af Forsvaret på grund af en såkaldt værtsnationsstøtte. Ifølge Forsvaret er der tale om en tropperotation, men der er ikke oplysninger om de nærmere detaljer
  • Rekordomsætning på Rønne Havn

    Rekordomsætning på Rønne Havn

    havne ›Bornholms største havn havde sidste år et øget aktivitetsniveau med vækst i flere af sine forretningsområder. Resultatet blev en nettoomsætning på 126 mio. kr. og et overskud på 35 mio. kr., og det er betydeligt mere end det forventede
  • Port of Aalborg fremtidssikrer havnedrift med ny mobilkran

    Port of Aalborg fremtidssikrer havnedrift med ny mobilkran

    havne ›Større og mere komplekse typer af gods hos Port of Aalborg har medført yderligere investeringer i materiel. En ny mobilkran skal fra 4. kvartal 2024 understøtte udviklingen i projekt-, bulk- og containergods – og blandt andet håndtere nogle af verdens største vindmøllevinger
  • Havneudvidelser udsat på ubestemt tid

    Havneudvidelser udsat på ubestemt tid

    havne ›Odense Havns storstilede planer om udvidelse af sejlrende i fjorden og havneområdet ved det tidligere Lindøværft i Munkebo er foreløbigt sat på pause. Det er plan- og miljøudvalget i Kerteminde kommune - som området hører under - der vil have undersøgelser om konsekvenserne
  • Stena Line vil styrke godstrafikken i Gibraltarstrædet

    Stena Line vil styrke godstrafikken i Gibraltarstrædet

    havne ›Det er ønsket om at ekspandere uden for Europa, der har fået Stena Line til at indgå en aftale om at købe 49 procent af aktierne i det marokkanske færgerederi Africa Morocco Link (AML)
  • Alslinjens elfærge, Nerthus søsat i Tyrkiet

    Alslinjens elfærge, Nerthus søsat i Tyrkiet

    havne ›Alslinjens nye elfærge til ruten mellem Bøjden og Fynshav kunne i weekenden for første gang vise sine flydeevner ved søsætningen på det tyrkiske værft Cemre. Se video
  • Østrigsk ministerbesøg hos Greenport Scandinavia og Hirtshals Havn

    Østrigsk ministerbesøg hos Greenport Scandinavia og Hirtshals Havn

    havne ›Den østrigske finansminister Magnus Brunner og den tyske Bundestag-politiker Oliver Grundmann har sammen med en større delegation netop været på besøg i blandt andet Hirtshals for at høre mere om CO2-lagring i tomme olie- og gasfelter i Nordsøen i regi af Greenport Scandinavia