Tycho Brahe opgraderet med verdens største batteripakke

Tycho Brahe opgraderet med verdens største batteripakke

ForSea reducerer CO2 udslippet med mindst 70% i efteråret. Færgen Aurora har sejlet på el i 93% af året og Tycho Brahe har været igennem en større opgraderingsproces, hvor samtlige batterier er udskiftet, så de nu kan lagre mere energi og har fordoblet levetidenfra 5 til 10 år

Rederiet bag Helsingør-Helsingborg-overfarten har opgraderet energilagringssystemet ombord på Tycho Brahe og derved øget batterikapaciteten fra 4.160 kWh til 6.400 kWh, uden at udvide selve pladsen, som batterierne optager på færgen.

Ved at øge batterikapaciteten med 50% kan ForSea reducere udslippet yderligere, til gavn for både lokalmiljø og passagerer. Fra i dag sejler Tycho Brahe igen med batteridrift og nu også med verdens største batteripakke. ForSea har dermed gennemført endnu et stort projekt, der bidrager med betragtelige miljøgevinster til hele øresundsregionen, bl.a. en reduktion af CO2-udslippet på over 70% pr. år (sammenlignet med basisåret 2016), hvilket svarer til en årlig reduktion på 26.000 ton CO2.

Tycho Brahes opgraderede energisystem og batteripakke styrker visionen om bæredygtige transporter og rejser til søs, som kan virkeliggøres gennem innovation og engagement.

-Det er med stolthed at vi i dag fejrer Tycho Brahes vellykkede opgradering af batteridriften. Vi inspireres af vores fremskridt, lærer af vores modgang og kommer aldrig til at afvige fra vores grønne rejse. Vores mål er ambitiøse og det her er endnu et stort skridt i den rigtige retning, for at nå vores realistiske drøm om at blive et af verdens mest bæredygtige transportvirksomheder, siger Kristian Durhuus, CEO ForSea.ForSea vil allerede i efteråret 2022, på færgelinjen Helsingør-Helsingborg, leve op til den danske og svenske regerings respektive mål om 70% CO2 reduktion inden år 2030.

Fakta om batteridriften

  • Batteridrift af færgerne er et særligt innovativt system, der kræver store justeringer, både ombord og i land.

  • En helautomatisk laserstyret robotarm tilsluttes færgerne for opladning, hver gang de er i havn. Færgerne drives udelukkende af grøn el fra vind, vand og sol. En opladning er tilstrækkelig for overfarten på tyve minutter. Med eldriften reduceres også støjniveau og vibrationer markant, hvilket er positivt for passagerer, naboer og marinelivet.

  • ForSea har verdens to største batteridrevne færger på en højfrekvent færgelinje og Tycho Brahe har verdens største batteripakke.

  • CO2-udslippet er reduceret med 65.000 ton siden Aurora og Tycho Brahe blev konverteret til batteridrift i september 2018
  • Ved fuld batteridrift på to færger reduceres rederiets totale CO2-udslip med mindst 70% årligt (ca. 26.000 ton).

  • 93% af alle overfarter med Aurora i 2022 er gennemført ved batteridrift.

  • 97% af alle ture med færgerne Aurora og Tycho Brahe vil fremover blive gennemført ved batteridrift.

  • Kun grøn vedvarende el (med højeste klassificering) anvendes ved ladning.

-lipe

21/10 2022
  • Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    havne ›En fælles industristandard for seafastening-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne accelererer opsætningen af havvindmøller og er samtidig ressourcebesparende, bl.a. fordi grejet til fastgørelse af komponenter går igen fra projekt til projekt
  • Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    havne ›Norske Windport vil gøre brug af den danske havns store ekspertise til rollen som udskibningshavn for landets første, store havvindprojekt. Port Esbjerg skal bl.a. bidrage med opbygning af en effektiv infrastruktur og logistik
  • Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    havne ›Copenhagen Malmö Ports første STS-kran, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København, ankom for nyligt fra Konecranes i Finland
  • Forstærkning på vej til Alslinjen

    Forstærkning på vej til Alslinjen

    havne ›To forsinkede elfærger får Molslinjen til at bytte rundt på flere færger for at få sommeren til at hænge sammen på Alslinjen. Alslinjen forstærkes i maj med øresundsfærgen, Mercandia lV, som sammen med færgen Frigg skal sikre timedrift mellem Bøjden og Fynshav
  • Omdannelsen realiseret: Aarhus Havn er nu et aktieselskab

    Omdannelsen realiseret: Aarhus Havn er nu et aktieselskab

    havne ›Tirsdag den 1. april markerede et nyt kapitel i Aarhus Havns lange historie. Her trådte en ny selskabsform nemlig i kraft, hvorved den østjyske erhvervshavn er ikke længere en kommunal selvstyrehavn, men nu i stedet et kommunalt aktieselskab
  • Omsætningsrekord i Port of Aalborg

    Omsætningsrekord i Port of Aalborg

    havne ›Masser af gods over kaj, en moderne erhvervspark hvor virksomhederne trives og stor succes med at servicere den grønne omstilling og særligt vindindustrien. Det er de væsentligste årsager til, at Port of Aalborg i 2024 løftede både top- og bundlinje markant
  • Nye kraner på vej til København fra Finland

    Nye kraner på vej til København fra Finland

    havne ›Nu begynder rejsen mod København for Copenhagen Malmö Ports nye STS-kraner, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn
  • ADP fejrer 25-års jubilæum

    ADP fejrer 25-års jubilæum

    havne ›ADP markerer sit 25-års jubilæum og fejrer et kvart århundredes havnedrift. Virksomhedens DNA fra år 2000 lever videre i en organisation, der har udviklet sig med markedet med fokus på at understøtte den danske import og eksport