Tyve søger i højere grad til de danske havne

Tyve søger i højere grad til de danske havne

ANNONCE: Maskiner, byggematerialer og andre værdifulde genstande samlet samme sted, er blevet et populært mål for mange tyve.

 På de fleste danske byggepladser findes der nu omfattende sikkerhedssystemer, hvilket har bragt antallet af indbrud og værditab betydeligt ned. Derfor har tyve, specielt i 2019, søgt mod de danske kyster - nærmere bestemt til danske havne, hvor der ligeledes findes store værdier.

Tyveri af gods, værktøj og materialer fra containere på havne er, som følge af dette blevet mere organiseret, og tyvene er også blevet dygtigere. Derfor stilles der nu højere krav til sikkerhedsløsningerne i forhold til at sikre den enkelte container, såvel som på hele havnen.

“Sikker havn” skabes af videoovervågning og talevarsling

Hos Danmarks største sikringscenter, Bagger Låse & Alarm A/S, peger de på de nye og moderne sikringsløsninger til effektivt at holde tyven væk fra havnen. Særligt videoovervågning kombineret med talevarsling er velegnet, fortæller direktør Thomas Bagger. Han uddyber:

Videoovervågning og talevarsling i kombination har vist sig særdeles effektivt, når det kommer til at sikre større udendørs områder, hvor effektive arbejdsgange også er helt afgørende - det gælder på byggepladsen såvel som på havnen. Deres respektive funktioner fungerer særlig godt i samspil, da talevarslingen giver mulighed for at reagere, hvis videoovervågningen fanger en tyv i gerningen. I real-tid kan man altså advare tyven, hvilket ofte skræmmer tyven på flugt igen”, fortæller Thomas.

Undgå indbrud i containeren på havnen

En stor del af de stigende antal indbrud på danske havne kommer gennem tyverier fra containere, som er placerede på havnene. Thomas Bagger anbefaler at investere i effektive sikringsløsninger, hvis man ønsker at holde tyven ude af sin container. Han nævner i denne forbindelse bl.a. at placeringen er vigtig:

Det er altid en god idé at placere containeren på et oplyst sted. Det udsætter tyven for en stor eksponerings-risiko. En god og sikker lås er naturligvis særdeles vigtig, ligesom en alarm er yderst effektiv. Skiltes der tydeligt for alarmen uden på containeren, kan det også betyde, at tyven holder sig helt væk derfra. Uanset om du opbevarer værktøj, varer eller noget tredje i containeren, er det endvidere vores klare anbefaling, at du DNA-mærker alt. Det gør emnerne betydeligt mindre attraktive for tyven, da videresalgsværdien og -mulighederne mindskes. Sådan DNA-mærkning skal naturligvis også skiltes på uden for containeren”, fortæller Thomas Bagger fra Bagger Låse & Alarm A/S.

Du skal læse mere om talevarsling og andre sikringsløsninger hos Bagger Låse & Alarm A/S her.

6/12 2019
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien