Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentialeRepræsentanter fra Esbjerg, EU og NATO allierede markerede færdiggørelsen.

Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

Uddybningen af sejlrenden til Esbjerg Havn til 12,8 meter er nu afsluttet. Den strategiske udvidelse betyder, at havnen nu kan tage imod markant større skibe, hvilket både styrker Danmarks position i den grønne omstilling og som logistikknudepunkt for NATO

- Det her er en milepæl, der løfter hele havnens kapacitet og potentiale, siger Dennis Jul Pedersen, direktør for Esbjerg Havn.

Under arbejdet er der blevet suget, gravet og flyttet sand i store mængder. I alt er 3.702.000 kubikmeter materiale blevet flyttet, og dermed er indsejlingen til Esbjerg Havn nu uddybet fra 9,3 til 12,8 meter.

Og de 2,5 meters forskel gør en verden til forskel, lyder det fra havnedirektøren:

-Med uddybningen skaber vi mulighed for at fordoble vores godsmængde over det næste årti. Det er et kvantespring for både vores kunder og for Danmarks rolle i den internationale energiforsyning og i forsvarssamarbejdet, siger Dennis Jul Pedersen.

Dermed bliver Esbjerg Havn en af kun en håndfuld europæiske havne med samme kapacitet og muligheder, hvilket ruster havnen godt til at tage del i de globale logistiske forandringer som følger af den aktuelle geo- politiske udvikling og de forestående ændringer i det globale handelsmønster.

Tre strategiske gevinster
Med en dybere sejlrende, er Esbjerg Havn bedre i stand til at håndtere både større og tungere skibe. Det betyder for, at havnen kan håndtere langt større godsmængder og derfor er havnens ambitiøse målsætning en fordobling.

Herudover cementerer uddybningen Esbjerg Havns position som Europas førende indenfor udskibning af havvind. Fremtidens installationsfartøjer og komponenter til havvind vokser både i størrelse og vægt – og det kræver større dybde, som nu er skabt.
Endelig styrkes Esbjerg Havns muligheder for at modtage store RoRo-skibe og dermed også militære fartøjer.

Det betyder, at skibe med militært udstyr i endnu højere grad nu kan lægge til og operere hurtigere og mere effektivt i tilfælde af øget beredskab. Allerede nu er anløbet af skibe stort og uddybningen baner vejen for, at der kan skaleres i endnu højere grad.

-Vi ser allerede nu, at både vindindustrien og forsvarsalliancen har brug for en havn, der kan tage imod markant større skibe. Det er ikke længere noget, der ligger ude i fremtiden – det er her og nu. Og nu er vi klar, siger Dennis Jul Pedersen.

Europæisk støtte baner vejen
Uddybningen af sejlrenden er er blevet gjort muligt via støtte på 211 millioner kroner fra EU’s infrastrukturfond, Connecting Europe Facility (CEF).

Bevillingen betød også, at Esbjerg Havn blev optaget i EU’s Trans-Europæiske Transportnetværk (TEN-T) som et strategisk transportknudepunkt.

Det er en 21,6 km lang sejlrende gennem Grådyb, der nu er gravet færdig. En stor del af det opgravede materiale er blevet genanvendt i udbygningen af havnens sydlige områder.

-lipe


På billeder over artiklen ses fra venstre: Michael Sichler, tyske forsvarsattache, Major Thomas Sigvardt,
Morten Jensen, Leder EUs miljøagentur, borgmester Jesper Frost Rasmussen, US-forsvarsattache: Shawn Dillingham, fransk forsvarsattache: Bruno Costanzo, engelsk forsvarsattache: Neil Bellamy

22/4 2025
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid
  • Molslinjens nyeste elfærge i drift

    Molslinjens nyeste elfærge i drift

    havne ›Molslinjens nyeste elfærge, ’Nerthus’, har bestået alle test og syn, og færgen er således af myndighederne godkendt til sejlads på ruten fra Ballen på Samsø til Kalundborg på Sjælland
  • ADP udvider logistikaktiviteter i Taulov Dry Port med ny aftale

    ADP udvider logistikaktiviteter i Taulov Dry Port med ny aftale

    logistikcentre ›Siden 2021 har ADP haft et strategisk samarbejde med Bestseller om lager- og logistikfaciliteter i Taulov Dry Port. Nu har parterne indgået en aftale om at udvide modetøjsvirksomhedens tilstedeværelse i Taulov og dermed konsolidere deres danske logistikaktiviteter centralt i Danmark i direkte relation til Fredericia Havn
  • Nornes CO2-modtageanlæg opføres på Aalborg Havn

    Nornes CO2-modtageanlæg opføres på Aalborg Havn

    havne ›Norne og Port of Aalborg underskriver 30-årig eksklusiv aftale, modtager EU CEF-støtte og påbegynder opførelsen af CO2-hub. Med støtte fra EU's Connecting Europe Facility vil projektet levere CO2-modtageinfrastruktur i verdensskala og skabe stordriftsfordele for Danmark og EU
  • Byggeriet af Marselistunnelen er vedtaget

    Byggeriet af Marselistunnelen er vedtaget

    havne ›Marselistunnelen har været et diskussionsemne i årevis. Nu har et bredt politisk flertal sikret, at projektet kan komme i gang. Det ser Aarhus Havn som en anerkendelse af havnens betydning
  • Molslinjens nye elfærge er i havn

    Molslinjens nye elfærge er i havn

    havne ›Molslinjens elfærge, Nerthus, afsluttede i dag en næsten tre uger lang hjemsejlads fra værftet i Tyrkiet. Færgen lagde til kaj i Kalundborg, hvor et intenst program nu begynder for at få færgen klar til drift den 16. juni
  • Skagen Havn er klar til fremtidens fiskefartøjer

    Skagen Havn er klar til fremtidens fiskefartøjer

    havne ›Projektet med udvidelse af kajen og øget vanddybde i havnebassinet ved auktionskajen står nu færdigt. Forud for projektet har der været en tæt dialog med erhvervet og fiskerne, for at sikre de bedst mulige forhold
  •  På vej med 430 meter ny kaj

    På vej med 430 meter ny kaj

    havne ›Aarhus Havn har netop indgået en aftale med MT Højgaard Danmark, som skal færdiggøre kajen på den såkaldte Omniterminal