Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentialeRepræsentanter fra Esbjerg, EU og NATO allierede markerede færdiggørelsen.

Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

Uddybningen af sejlrenden til Esbjerg Havn til 12,8 meter er nu afsluttet. Den strategiske udvidelse betyder, at havnen nu kan tage imod markant større skibe, hvilket både styrker Danmarks position i den grønne omstilling og som logistikknudepunkt for NATO

- Det her er en milepæl, der løfter hele havnens kapacitet og potentiale, siger Dennis Jul Pedersen, direktør for Esbjerg Havn.

Under arbejdet er der blevet suget, gravet og flyttet sand i store mængder. I alt er 3.702.000 kubikmeter materiale blevet flyttet, og dermed er indsejlingen til Esbjerg Havn nu uddybet fra 9,3 til 12,8 meter.

Og de 2,5 meters forskel gør en verden til forskel, lyder det fra havnedirektøren:

-Med uddybningen skaber vi mulighed for at fordoble vores godsmængde over det næste årti. Det er et kvantespring for både vores kunder og for Danmarks rolle i den internationale energiforsyning og i forsvarssamarbejdet, siger Dennis Jul Pedersen.

Dermed bliver Esbjerg Havn en af kun en håndfuld europæiske havne med samme kapacitet og muligheder, hvilket ruster havnen godt til at tage del i de globale logistiske forandringer som følger af den aktuelle geo- politiske udvikling og de forestående ændringer i det globale handelsmønster.

Tre strategiske gevinster
Med en dybere sejlrende, er Esbjerg Havn bedre i stand til at håndtere både større og tungere skibe. Det betyder for, at havnen kan håndtere langt større godsmængder og derfor er havnens ambitiøse målsætning en fordobling.

Herudover cementerer uddybningen Esbjerg Havns position som Europas førende indenfor udskibning af havvind. Fremtidens installationsfartøjer og komponenter til havvind vokser både i størrelse og vægt – og det kræver større dybde, som nu er skabt.
Endelig styrkes Esbjerg Havns muligheder for at modtage store RoRo-skibe og dermed også militære fartøjer.

Det betyder, at skibe med militært udstyr i endnu højere grad nu kan lægge til og operere hurtigere og mere effektivt i tilfælde af øget beredskab. Allerede nu er anløbet af skibe stort og uddybningen baner vejen for, at der kan skaleres i endnu højere grad.

-Vi ser allerede nu, at både vindindustrien og forsvarsalliancen har brug for en havn, der kan tage imod markant større skibe. Det er ikke længere noget, der ligger ude i fremtiden – det er her og nu. Og nu er vi klar, siger Dennis Jul Pedersen.

Europæisk støtte baner vejen
Uddybningen af sejlrenden er er blevet gjort muligt via støtte på 211 millioner kroner fra EU’s infrastrukturfond, Connecting Europe Facility (CEF).

Bevillingen betød også, at Esbjerg Havn blev optaget i EU’s Trans-Europæiske Transportnetværk (TEN-T) som et strategisk transportknudepunkt.

Det er en 21,6 km lang sejlrende gennem Grådyb, der nu er gravet færdig. En stor del af det opgravede materiale er blevet genanvendt i udbygningen af havnens sydlige områder.

-lipe


På billeder over artiklen ses fra venstre: Michael Sichler, tyske forsvarsattache, Major Thomas Sigvardt,
Morten Jensen, Leder EUs miljøagentur, borgmester Jesper Frost Rasmussen, US-forsvarsattache: Shawn Dillingham, fransk forsvarsattache: Bruno Costanzo, engelsk forsvarsattache: Neil Bellamy

22/4 2025
  • Ny containerrekord i Aarhus Havn

    Ny containerrekord i Aarhus Havn

    havne ›I årets første ni måneder har Aarhus Havn haft en containervækst på 27 procent. Og i årets tredje kvartal har havnen opnået den højeste containeromsætning nogensinde
  • Bølgetestet havnebyggeri

    Bølgetestet havnebyggeri

    havne ›I et bølgebassin på Aalborg Universitet, tester forskere hvordan den kommende udvidelse af Hirtshals Havn bliver påvirket af elementernes rasen. Resultaterne giver kritisk information om konstruktionen
  • Test af autonom rengøring af containere

    Test af autonom rengøring af containere

    havne ›Helsingborg Havn og virksomheden MCS Robotics AB undersøger de kommende måneder, om en robotløsning med AI-styret billedegenkendelse kan bidrage til et bedre arbejdsmiljø og et mindre miljøaftryk
  • Ny cfo hos Aarhus Havn

    Ny cfo hos Aarhus Havn

    havne ›Rikke Bjørn Sørensen er ny økonomidirektør i Aarhus Havn. Med sig har hun masser af erfaring fra dansk erhvervsliv
  • Stærk efterårsferie for Molslinjen

    Stærk efterårsferie for Molslinjen

    havne ›Mange passagerer valgte vandvejen i efterårsferien. Og flere af dem benyttede Molslinjen. Rederiets ti færgeruter var blot 363 passagerer fra at slå rekorden fra 2019, som er det seneste normale år før corona
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt