Udvidelse af Hirtshals Havn fortsætter i ny model

Udvidelse af Hirtshals Havn fortsætter i ny model

De igangværende udbud er annuleret og havneudvidelsen bliver nu delt op op i flere etaper, hvor forbedring af besejlingsforholdene fortsat bliver omdrejningspunktet. Med beslutningen vil havnen udvise økonomisk ansvarlighed

Hjørring Kommune og Hirtshals Havn fortsætter med planerne om at udvide havnen - men nu i et nyt set-up.

Projektet om udvidelse af Nordhavnen bliver nu delt op i etaper i en såkaldt Hirtshals-model, hvor der i første omgang kommer fokus på at forbedre besejlingsforholdene.

Den nye model påvirker hastigheden, hvormed havneudvidelsen vil ske, men har ikke indflydelse på havnens øvrige aktiviteter.

- Det er vigtigt, at vi på Hirtshals Havn hele tiden har en sund balance mellem vores udgifter og potentielle indtægter. Jeg kan bedst sammenligne beslutningen om at opdele havneudvidelsen i etaper med en familie, som vil renovere deres hus og bygge til, siger bestyrelsesformand for Hirtshals Havn, Michael Lundgaard Thomsen, og uddyber:

- De kan godt have et ønske om at få det hele gjort inden for et halvt år, men hvis de grundlæggende forudsætninger ændrer sig grundet uforudsete tekniske udfordringer eller budgettet overskrider den opsatte ramme, kan det godt være, at man skal vente et år eller to med at bygge en ny carport eller overveje alternative billigere løsninger. Det er altid et sundt princip at have styr på sit cashflow.

Tæring efter næring
Hirtshals Havn er stadig en havn i vækst og arbejder målrettet videre med blandt andet et stort CO2-lagringsprojekt og ambitionen om at blive Europas grønneste havn.

Annulleringen af det samlede udbud er derved et udtryk for, at havnens bestyrelse – ligesom med den øvrige forretning – ønsker, at udvidelsen af havnen skal ske på forsvarlig vis. Derfor vil udvidelsen ske i etaper, som matcher kundernes behov og havnens økonomi.

- Det er derfor rettidig omhu, at vi annullerer udbuddet og fortsætter med havneudvidelsen på en anden måde. Vi går stadig målrettet efter at gennemføre havneudvidelsen, men vi deler det meget store projekt op i mindre bidder i stedet for at gøre det hele på én gang. Det vil ganske enkelt sige, at vi sætter tæring efter næring. Havnen har en bundsolid økonomi, og så sent som sidste år overgik vi vores økonomiske forventninger. Det er utrolig vigtigt, at vi viser økonomisk bevidsthed, for ingen har interesse i, at vi påtager os en større risiko, end vi ønsker eller kan bære, siger Michael Lundgaard Thomsen.

Hirtshals Havn havde budgetteret med udgifter på 1 milliard kroner til udvidelsen, men de indikative bud var betydeligt dyrere. Kombinationen af blandt andet dyrere materialer og usikkerheder om den generelle økonomiske udvikling på markederne resulterede i større forventede udgifter til havneudvidelsen end først estimeret. Derfor arbejder havnen nu i stedet videre med havneudvidelsen i en ny model, hvor udvidelsen foregår i et tempo, der er økonomisk forsvarligt.

Grønne projekter fortsætter som planlagt
Hirtshals Havns ambition om at blive den grønneste havn i Europa bliver ikke påvirket af beslutningen om at annullere udbuddet. Havnen fortsætter målrettet med planerne om at blive knudepunkt for produktion og forbrug af vedvarende energi og at etablere samarbejder med virksomheder, der arbejder med grøn omstilling.

For eksempel offentliggjorde havnen for nylig, at virksomheden Green Energy Vault vil gennemføre en investering på 500 mio. kr. på Hirtshals Havn, og tidligere på året besluttede virksomheden Norwegian Hydrogen at etablere et stort anlæg til brintproduktion på havnen.

Samarbejdet i Greenport Scandinavia-regi om etablering af Nordeuropas største CO2-hub på Hirtshals Havn fortsætter også som planlagt. Projektet vil gøre Hirtshals Havn til omdrejningspunkt for lagring og udskibning af flere millioner tons CO2 årligt til tomme olie- og gasfelter i Nordsøen.

- Som ejer af Hirtshals Havn kan vi hos Hjørring Kommune kun støtte op om, at havnen vælger at annullere det igangværende udbud. Det er med til at sikre, at udvidelsen sker i det rigtige tempo, der ikke påfører havnen – eller kommunens borgere – større økonomisk risiko end højst nødvendigt. Hirtshals Havn er en vigtig erhvervskatalysator i kommunen og vi ser frem til at følge de mange spændende projekter, som havnen hver dag arbejder benhårdt på at realisere, siger Søren Smalbro, Borgmester i Hjørring Kommune og Næstformand i Hirtshals Havn.

-lipe

1/11 2024
  • Skagen Havn styrker sin position som Danmarks største fiskerihavn

    Skagen Havn styrker sin position som Danmarks største fiskerihavn

    havne ›Skagen havn fortsætter sin positive udvikling og cementerer sin rolle som Danmarks førende fiskerihavn, det viser de seneste tal fra Fiskeristyrelsen
  • Fiskeribranchen går sammen om indsamling af affald fra fiskeredskaber

    Fiskeribranchen går sammen om indsamling af affald fra fiskeredskaber

    havne ›Fiskeriretur bliver den femte ordning under Retur-ordningen, der også tæller Elretur, Batteriretur, Emballageretur og Tekstilretur. Den nye kollektivordning er affødt af producentansvaret for fiskeredskaber, og forventes af indsamle mellem 300 og 600 tons plast om året især i de store, jyske fiskerihavne
  • Hirtshals Havn sejler på ny trafik- og vækstbølge

    Hirtshals Havn sejler på ny trafik- og vækstbølge

    havne ›Antallet af passagerer, personbiler, lastbiler og gods, der krydsede kajkanten i Hirtshals, steg i 2024 sammenlignet med 2023, mens værdien af landinger af fisk viser de bedste tal i fem år. Fremgangen kommer efter flere års påvirkning fra coronarestriktioner, krigstilstande og nedgang i den norske krone
  • Stena Line skal hjælpe danske turister til Göteborg

    Stena Line skal hjælpe danske turister til Göteborg

    havne ›Når turismemessen Ferie for Alle løber af stablen i Herning den 21.-23. februar, er Stena Line på plads sammen med World of Volvo, Liseberg og Universeum for at sætte fokus på Gøteborg som destination for danske rejsende
  • Ny togrute sender tusindvis af biler til udskibning i Esbjerg Havn

    Ny togrute sender tusindvis af biler til udskibning i Esbjerg Havn

    havne ›10.000 nye biler forventes årligt via ny togrute direkte fra Slovakiet til Esbjerg Havn, hvor de bliver omlastet og sendt til Storbritannien. Første levering gik tæt på perfekt. er meldingen fra Scandinavian Auto Logistics, der håndterer bilerne på havnen
  • Skagen Havn har ansat maritim koordinator

    Skagen Havn har ansat maritim koordinator

    havne ›Majbritt Larsen er ansat i en nyoprettet stilling. Hun kommer fra en lignende stilling ved Port of Aalborg, men har tidligere været ansat ved Skagen Havn, som havneassistent og har i 10 år sejlet jack-up kranskibe, der installerer havvindmøller
  • Eimskip bygger nyt køle- og frysehus på Aarhus Havn

    Eimskip bygger nyt køle- og frysehus på Aarhus Havn

    havne ›Det islandske rederi tog forleden første spadestik til ialt 4400 kvm køle- og fryseopbevaring på Danmarks største erhvervshavn Byggeriet åbner nye muligheder for Eimskib, der især sejler til og fra Island, Grønland og Færøerne
  • ADP bliver medejer af Hanstholm Havn

    ADP bliver medejer af Hanstholm Havn

    havne ›Thisted Kommune og Associated Danish Ports (ADP) har indgået aftale om fælles ejerskab af Hanstholm Havn. ADP får aktiemajoriteten