Udvidelse af Hirtshals Havn fortsætter i ny model

Udvidelse af Hirtshals Havn fortsætter i ny model

De igangværende udbud er annuleret og havneudvidelsen bliver nu delt op op i flere etaper, hvor forbedring af besejlingsforholdene fortsat bliver omdrejningspunktet. Med beslutningen vil havnen udvise økonomisk ansvarlighed

Hjørring Kommune og Hirtshals Havn fortsætter med planerne om at udvide havnen - men nu i et nyt set-up.

Projektet om udvidelse af Nordhavnen bliver nu delt op i etaper i en såkaldt Hirtshals-model, hvor der i første omgang kommer fokus på at forbedre besejlingsforholdene.

Den nye model påvirker hastigheden, hvormed havneudvidelsen vil ske, men har ikke indflydelse på havnens øvrige aktiviteter.

- Det er vigtigt, at vi på Hirtshals Havn hele tiden har en sund balance mellem vores udgifter og potentielle indtægter. Jeg kan bedst sammenligne beslutningen om at opdele havneudvidelsen i etaper med en familie, som vil renovere deres hus og bygge til, siger bestyrelsesformand for Hirtshals Havn, Michael Lundgaard Thomsen, og uddyber:

- De kan godt have et ønske om at få det hele gjort inden for et halvt år, men hvis de grundlæggende forudsætninger ændrer sig grundet uforudsete tekniske udfordringer eller budgettet overskrider den opsatte ramme, kan det godt være, at man skal vente et år eller to med at bygge en ny carport eller overveje alternative billigere løsninger. Det er altid et sundt princip at have styr på sit cashflow.

Tæring efter næring
Hirtshals Havn er stadig en havn i vækst og arbejder målrettet videre med blandt andet et stort CO2-lagringsprojekt og ambitionen om at blive Europas grønneste havn.

Annulleringen af det samlede udbud er derved et udtryk for, at havnens bestyrelse – ligesom med den øvrige forretning – ønsker, at udvidelsen af havnen skal ske på forsvarlig vis. Derfor vil udvidelsen ske i etaper, som matcher kundernes behov og havnens økonomi.

- Det er derfor rettidig omhu, at vi annullerer udbuddet og fortsætter med havneudvidelsen på en anden måde. Vi går stadig målrettet efter at gennemføre havneudvidelsen, men vi deler det meget store projekt op i mindre bidder i stedet for at gøre det hele på én gang. Det vil ganske enkelt sige, at vi sætter tæring efter næring. Havnen har en bundsolid økonomi, og så sent som sidste år overgik vi vores økonomiske forventninger. Det er utrolig vigtigt, at vi viser økonomisk bevidsthed, for ingen har interesse i, at vi påtager os en større risiko, end vi ønsker eller kan bære, siger Michael Lundgaard Thomsen.

Hirtshals Havn havde budgetteret med udgifter på 1 milliard kroner til udvidelsen, men de indikative bud var betydeligt dyrere. Kombinationen af blandt andet dyrere materialer og usikkerheder om den generelle økonomiske udvikling på markederne resulterede i større forventede udgifter til havneudvidelsen end først estimeret. Derfor arbejder havnen nu i stedet videre med havneudvidelsen i en ny model, hvor udvidelsen foregår i et tempo, der er økonomisk forsvarligt.

Grønne projekter fortsætter som planlagt
Hirtshals Havns ambition om at blive den grønneste havn i Europa bliver ikke påvirket af beslutningen om at annullere udbuddet. Havnen fortsætter målrettet med planerne om at blive knudepunkt for produktion og forbrug af vedvarende energi og at etablere samarbejder med virksomheder, der arbejder med grøn omstilling.

For eksempel offentliggjorde havnen for nylig, at virksomheden Green Energy Vault vil gennemføre en investering på 500 mio. kr. på Hirtshals Havn, og tidligere på året besluttede virksomheden Norwegian Hydrogen at etablere et stort anlæg til brintproduktion på havnen.

Samarbejdet i Greenport Scandinavia-regi om etablering af Nordeuropas største CO2-hub på Hirtshals Havn fortsætter også som planlagt. Projektet vil gøre Hirtshals Havn til omdrejningspunkt for lagring og udskibning af flere millioner tons CO2 årligt til tomme olie- og gasfelter i Nordsøen.

- Som ejer af Hirtshals Havn kan vi hos Hjørring Kommune kun støtte op om, at havnen vælger at annullere det igangværende udbud. Det er med til at sikre, at udvidelsen sker i det rigtige tempo, der ikke påfører havnen – eller kommunens borgere – større økonomisk risiko end højst nødvendigt. Hirtshals Havn er en vigtig erhvervskatalysator i kommunen og vi ser frem til at følge de mange spændende projekter, som havnen hver dag arbejder benhårdt på at realisere, siger Søren Smalbro, Borgmester i Hjørring Kommune og Næstformand i Hirtshals Havn.

-lipe

1/11 2024
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt
  • Visuel opdatering af havneidentiteten

    Visuel opdatering af havneidentiteten

    havne ›En ny visuel identitet og hjemmeside markerer Kalundborg Havns strategiske retning som en grøn, international og digital erhvervshavn
  • Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    havne ›Havnen har indgået aftale med virksomheden, Normod Carbon, som nu er eneret til trinvis udvikling af et mellemlager på 10 millioner tons CO2 om året
  • Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    havne ›Et solidt, økonomisk resultat i første halvår og stigning på over 13 procent på containeromsætningen får landets største erhvervshavn til at opjustere forventninger med 23 millioner kr.
  • Stena Line i historisk aftale 

    Stena Line i historisk aftale 

    havne ›Stena Line har indgået en langsigtet aftale med Frederikshavn Kommune om driften af færgehavnen i Frederikshavn de næste 50 år
  • Kaj på vej til havnen

    Kaj på vej til havnen

    havne ›430 meter ny kaj er på vej til havnen i Aarhus. Byggeriet af projektet, som er godkendt af Trafikstyrelsen, begynder nu her i uge 39
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne