Verdens største havnemobilkran lander på Lindø
Liebherrkran1 er taget på kajen i Rostock hos kranleverandøren Liebherr. LINDØ-direktør Carsten Aa ses i midten af billedet med rødt slips.

Verdens største havnemobilkran lander på Lindø

Med købet af verdens største havnemobilkran er Lindø port of Odense gearet til at håndtere fremtidens kæmpe havvindmøller. Indbygget elmotor sparer samtidig Lindø port of Odense for 300 ton CO2-udledning om året

Lindø port of Odense har netop underskrevet en købsaftale på verdens største havnemobilkran hos Liebherr i Rostock.

Der er tale om en unik specialbygget Heavy Lift version med High Rise af verdens største havnemobilkran, LHM 800, fra den tyske producent Liebherr.

Megakranen er den første af sin art på verdensplan og helt unik med en løftekapacitet på 308 ton og en løftehøjde på 96,7 meter.

Kranen supplerer havnens eksisterende kranportefølje, som eksempelvis også omfatter den særlige portalkran med en løftekapacitet på 1200 tons, og den nye kran vil i kombination med den nuværende Liebherr LHM 550 havnemobilkran blandt andet gøre Lindø port of Odense i stand til at håndtere morgendagens kæmpe havvindmøller.

Som en af de eneste havne i verden vil Lindø port of Odense eksempelvis kunne løfte 400 tons tunge naceller til havvindmøller udelukkende med mobile kraner, og samtidig giver megakranen rigtig gode muligheder for maksimal udnyttelse af den nye havneudvidelse.

Unikke produktionsfaciliteter

- Med købet af den nye megakran cementerer LINDØ port of ODENSE sin nøglerolle som en af verdens største havneaktører i den grønne omstilling med unikke produktionsfaciliteter for fremtidens kæmpe havvindmøller.

- Vi kan se, at emnerne bliver større og større, og den udvikling imødekommer vi nu med denne investering, så vi fortsat kan bidrage til facilitering af grønne arbejdspladser indenfor bæredygtig energiproduktion, udtaler administrerende direktør Carsten Aa, Lindø port of Odense.

For Lindø port of Odenses bulkkunder vil den nye megakran også betyde en hurtigere håndtering af eksempelvis stålskrot, og skibenes liggetid ved kaj vil blive kraftigt reduceret.

Eldrift sparer 300 ton CO2 årligt

Som noget ganske særligt er den specialbyggede LHM 800-kran udstyret med en elmotor, der kan erstatte dieselmotoren under drift. Ud over en væsentlig støjreduktion udmønter det sig i en markant CO2-reduktion på anslået 300 ton om året.

- Det er en voldsom reduktion. Samtidig bliver eldriften af kranen CO2-neutral, fordi strømmen kommer fra vindmøllestrøm. Det er vigtigt for os også at gå forrest på det område.

- Vi arbejder kontinuerligt på at tage samfundsansvar, og vi deltager aktivt på mange områder i retning af en bæredygtig udvikling. Derfor er det yderligere en gevinst, at vi som de første får en model, som udover diesel kan køre på ren el, hvorved vi kan reducere vores CO2 udledning betydeligt, siger Carsten Aa.

En anden særlig feature er, at LINDØ Port of ODENSEs to Liebherr-kraners styresystemer kan parres med hinanden, så én kranfører kan styre begge kraner samtidig. Denne funktionalitet betyder, at man kan udnytte de to kraners samlede løftekapacitet på op til 441 tons.

Del af større udvidelse

Udbygningen af krankapaciteten er et led i den igangværende udvidelse af Lindø port of Odense.

- Vi er godt på vej til at skabe markedets mest optimale rammer for fremtidens grønne produktion og jobskabelse med vores havneudvidelse. Optimale rammer nødvendiggør den størst mulige og mest fleksible krankapacitet, og her bidrager investeringen i megakranen til, at vi fortsat er på forkant af kundernes behov, siger Carsten Aa.

I alt findes der kun 12 LHM 800-kraner i drift på verdensplan. LINDØ port of ODENSEs specialbyggede Heavy Lift model er den foreløbig eneste af sin slags. Kranen forventes leveret ultimo 2019.

-hawin

 

 

Kort om Liebherr LHM 800 High Rise (heavy lift-version):

Lindø port of Odenses kommende kran kombinerer en række egenskaber fra 'standard'-, 'heavy lift'- og 'High Rise'-udgaverne af Liebherr LHM 800. Kranen er således helt unik i sin kombination af et ekstra højt tårn (med høj kabineplacering), en løfteevne på 308 ton, en maks. løftehøjde på 96,7 m og ekstra bogier (hjul).

Verdens største havnemobilkran

Løftekapacitet: 308 ton

Løftehøjde: 96,7 m

Antal aksler (hjul): 36 (144)

Egenvægt: 824 ton

Tårnhøjde: 57,5 m

Kabinehøjde: 40,4 m

31/10 2019
  • Test af autonom rengøring af containere

    Test af autonom rengøring af containere

    havne ›Helsingborg Havn og virksomheden MCS Robotics AB undersøger de kommende måneder, om en robotløsning med AI-styret billedegenkendelse kan bidrage til et bedre arbejdsmiljø og et mindre miljøaftryk
  • Ny cfo hos Aarhus Havn

    Ny cfo hos Aarhus Havn

    havne ›Rikke Bjørn Sørensen er ny økonomidirektør i Aarhus Havn. Med sig har hun masser af erfaring fra dansk erhvervsliv
  • Stærk efterårsferie for Molslinjen

    Stærk efterårsferie for Molslinjen

    havne ›Mange passagerer valgte vandvejen i efterårsferien. Og flere af dem benyttede Molslinjen. Rederiets ti færgeruter var blot 363 passagerer fra at slå rekorden fra 2019, som er det seneste normale år før corona
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt
  • Visuel opdatering af havneidentiteten

    Visuel opdatering af havneidentiteten

    havne ›En ny visuel identitet og hjemmeside markerer Kalundborg Havns strategiske retning som en grøn, international og digital erhvervshavn
  • Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    havne ›Havnen har indgået aftale med virksomheden, Normod Carbon, som nu er eneret til trinvis udvikling af et mellemlager på 10 millioner tons CO2 om året