Verdens største hurtigfærge er kommet til BornholmBornholmere strømmede til havnen i Rønne, da verdens største hurtigfærge søndag eftermiddag ankom til Bornholm.

Verdens største hurtigfærge er kommet til Bornholm

Bornholmslinjens Express 5, tog søndag eftermiddag den 16. april plads ved kajen i den nye hjemhavn i Rønne på Bornholm. Her skal hurtigfærgen sejle bornholmere og turister på ruten mellem Rønne og Ystad

Express 5 er målt på biler og passagerer verdens største hurtigfærge. Og efter en 26 dage og 19.000 kilometer lang hjemtur fra værftet i Filippinerne kunne den søndag eftermiddag for første gang sejle ind gennem molehovederne ved Rønne Havn og lægge til på Bornholm.

Færgen er 115 meter lang og 30,5 meter bred. Den kan tage 1610 passagerer og 451 biler, som de fire store waterjet-motorer med tilsammen mere end 53.000 hestekræfter kan skyde afsted med 75 kilometer i timen.

Færgen er bygget i Filippinerne hos det australske hurtigfærgeværft, Austal.

Færgeruterne til og fra Bornholm er samfundsbegrundede, og der var derfor i samarbejde med Transportministeriet, at Molslinjen i 2019 kunne fortælle, at der var lagt en ordre på verdens største hurtigfærge. Et udbud i 2016 sænkede billetpriserne på Bornholm til mere end det halve af, hvad turen før havde kostet – og det øgede trafikken til Bornholm dramatisk fra 2018, hvor Molslinjen overtog færgebetjeningen.

-Express 5 kommer med stor ekstra kapacitet og alt hvad en moderne hurtigfærge kan byde på i form af komfort. Vi er meget begejstrede for at se vores nye færge i sine nye omgivelser, og vi er overbeviste om, at trafikken til Bornholm kan udvikles endnu mere, siger Molslinjens administrerende direktør, Kristian Durhuus.

Express 5 skal nu synes og godkendes til sejlads i Danmark og Sverige i de kommende dage, hvor også de sidste ting i færgens passagerområder skal gøres færdig. Express 5 sejler sin første tur fra Rønne lørdag den 29. april klokken 06.30.

-lipe

 

17/4 2023
  • Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    havne ›Aarhus Havns bestyrelse og ceo Thomas Haber Borch har efter fælles overenskomst aftalt, at Thomas Haber Borch fratræder sin stilling hos Aarhus Havn fra og med 15. december 2025
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere
  • November-run på den flydende metro

    November-run på den flydende metro

    havne ›Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år
  • By & Havn skifter diesel ud med el

    By & Havn skifter diesel ud med el

    havne ›To nye el-lastbiler sparer 20 ton CO2 om året hos By & Havn og gør driften i Københavns havne- og byudviklingsområder grønnere, mere effektiv og mere sikker for medarbejderne