Verdens største hurtigfærge på vej hjem til Rønne Havn

Verdens største hurtigfærge på vej hjem til Rønne Havn

Molslinjens nybyggede færge, Express 5 har efter nogen forsinkelse forladt værftet i Filippinerne og sat kurset mod Bornholm. Her vil den efter planen ankomme midt i april hvor den kan blive sat ind på ruten mellem Rønne og Ystad

Af Lisbeth Petersen

Molslinjens afgav ordre på færgen tilbage i oktober 2019, og siden har byggeriet foregået hos Austal's hurtigfærgeværft i Filippinerne.

De sidste papirer er underskrevet, og de sidste tests til søs er gennemført med succes, så natten til onsdag begyndte den lange sejltur hjem til Bornholm.

-Vi glæder os meget til at få Express 5 hjem til Rønne. Det har været en lang byggeproces, hvor corona har drillet os undervejs, så det bliver godt at se færgen i sin nye hjemhavn, siger Molslinjens administrerende direktør, Kristian Durhuus.

Turen hjem varer 24 til 26 dage afhængig af vejr og vind på den cirka 10.000 sømil. Det svarer til små 19.000 kilometer med en gennemsnitsfart på 20 knob, inden færgen kan gå ind mellem molehovederne i Rønne. Undervejs er der stop i bl.a. Colombo på Sri Lanka, ved Suezkanalen og på Malta

Den elleve-mand store besætning har ombord selskab af fire observatører; tre fra værftet og en fra motorproducenten Wärtsila.

Bygget til komfort i uroligt farvand
Med plads til 1610 passagerer og 451 biler er Molslinjens selskab, Bornholmslinjens nye hurtigfærge den største katamaranfærge i verden.

Express 5 er byggeten omfattende komfortpakke, der skal sikre en så rolig overfart som muligt i det urolige farvand.
På hvert skrog bliver Express 5 udstyret med t-foils foran og med trimtabs agter.

De to systemer sørger for at stabilisere færgens fire hjørner. Derudover får Express 5 i hvert skrig agter et såkaldt T-max-ror, som hjælper med at holde færgen retningsstabil i vandet. Det betyder, at de tre systemer hele tiden samarbejder om at sikre et højt komfortniveau i al slags vejr.

Derudover er Express 5 udstyret med helt moderne software udviklet specielt til færgen og til Østersøen, som gør, at alle tre systemer arbejder sammen på den bedste måde.

23/3 2023
  • Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    havne ›Aarhus Havns bestyrelse og ceo Thomas Haber Borch har efter fælles overenskomst aftalt, at Thomas Haber Borch fratræder sin stilling hos Aarhus Havn fra og med 15. december 2025
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere
  • November-run på den flydende metro

    November-run på den flydende metro

    havne ›Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år
  • By & Havn skifter diesel ud med el

    By & Havn skifter diesel ud med el

    havne ›To nye el-lastbiler sparer 20 ton CO2 om året hos By & Havn og gør driften i Københavns havne- og byudviklingsområder grønnere, mere effektiv og mere sikker for medarbejderne