Verdens største hurtigfærge på vej hjem til Rønne Havn

Verdens største hurtigfærge på vej hjem til Rønne Havn

Molslinjens nybyggede færge, Express 5 har efter nogen forsinkelse forladt værftet i Filippinerne og sat kurset mod Bornholm. Her vil den efter planen ankomme midt i april hvor den kan blive sat ind på ruten mellem Rønne og Ystad

Af Lisbeth Petersen

Molslinjens afgav ordre på færgen tilbage i oktober 2019, og siden har byggeriet foregået hos Austal's hurtigfærgeværft i Filippinerne.

De sidste papirer er underskrevet, og de sidste tests til søs er gennemført med succes, så natten til onsdag begyndte den lange sejltur hjem til Bornholm.

-Vi glæder os meget til at få Express 5 hjem til Rønne. Det har været en lang byggeproces, hvor corona har drillet os undervejs, så det bliver godt at se færgen i sin nye hjemhavn, siger Molslinjens administrerende direktør, Kristian Durhuus.

Turen hjem varer 24 til 26 dage afhængig af vejr og vind på den cirka 10.000 sømil. Det svarer til små 19.000 kilometer med en gennemsnitsfart på 20 knob, inden færgen kan gå ind mellem molehovederne i Rønne. Undervejs er der stop i bl.a. Colombo på Sri Lanka, ved Suezkanalen og på Malta

Den elleve-mand store besætning har ombord selskab af fire observatører; tre fra værftet og en fra motorproducenten Wärtsila.

Bygget til komfort i uroligt farvand
Med plads til 1610 passagerer og 451 biler er Molslinjens selskab, Bornholmslinjens nye hurtigfærge den største katamaranfærge i verden.

Express 5 er byggeten omfattende komfortpakke, der skal sikre en så rolig overfart som muligt i det urolige farvand.
På hvert skrog bliver Express 5 udstyret med t-foils foran og med trimtabs agter.

De to systemer sørger for at stabilisere færgens fire hjørner. Derudover får Express 5 i hvert skrig agter et såkaldt T-max-ror, som hjælper med at holde færgen retningsstabil i vandet. Det betyder, at de tre systemer hele tiden samarbejder om at sikre et højt komfortniveau i al slags vejr.

Derudover er Express 5 udstyret med helt moderne software udviklet specielt til færgen og til Østersøen, som gør, at alle tre systemer arbejder sammen på den bedste måde.

23/3 2023
  • Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    havne ›En fælles industristandard for seafastening-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne accelererer opsætningen af havvindmøller og er samtidig ressourcebesparende, bl.a. fordi grejet til fastgørelse af komponenter går igen fra projekt til projekt
  • Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    havne ›Norske Windport vil gøre brug af den danske havns store ekspertise til rollen som udskibningshavn for landets første, store havvindprojekt. Port Esbjerg skal bl.a. bidrage med opbygning af en effektiv infrastruktur og logistik
  • Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    havne ›Copenhagen Malmö Ports første STS-kran, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København, ankom for nyligt fra Konecranes i Finland
  • Forstærkning på vej til Alslinjen

    Forstærkning på vej til Alslinjen

    havne ›To forsinkede elfærger får Molslinjen til at bytte rundt på flere færger for at få sommeren til at hænge sammen på Alslinjen. Alslinjen forstærkes i maj med øresundsfærgen, Mercandia lV, som sammen med færgen Frigg skal sikre timedrift mellem Bøjden og Fynshav
  • Omdannelsen realiseret: Aarhus Havn er nu et aktieselskab

    Omdannelsen realiseret: Aarhus Havn er nu et aktieselskab

    havne ›Tirsdag den 1. april markerede et nyt kapitel i Aarhus Havns lange historie. Her trådte en ny selskabsform nemlig i kraft, hvorved den østjyske erhvervshavn er ikke længere en kommunal selvstyrehavn, men nu i stedet et kommunalt aktieselskab
  • Omsætningsrekord i Port of Aalborg

    Omsætningsrekord i Port of Aalborg

    havne ›Masser af gods over kaj, en moderne erhvervspark hvor virksomhederne trives og stor succes med at servicere den grønne omstilling og særligt vindindustrien. Det er de væsentligste årsager til, at Port of Aalborg i 2024 løftede både top- og bundlinje markant
  • Nye kraner på vej til København fra Finland

    Nye kraner på vej til København fra Finland

    havne ›Nu begynder rejsen mod København for Copenhagen Malmö Ports nye STS-kraner, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn
  • ADP fejrer 25-års jubilæum

    ADP fejrer 25-års jubilæum

    havne ›ADP markerer sit 25-års jubilæum og fejrer et kvart århundredes havnedrift. Virksomhedens DNA fra år 2000 lever videre i en organisation, der har udviklet sig med markedet med fokus på at understøtte den danske import og eksport