Verdens største hurtigfærge på vej hjem til Rønne Havn

Verdens største hurtigfærge på vej hjem til Rønne Havn

Molslinjens nybyggede færge, Express 5 har efter nogen forsinkelse forladt værftet i Filippinerne og sat kurset mod Bornholm. Her vil den efter planen ankomme midt i april hvor den kan blive sat ind på ruten mellem Rønne og Ystad

Af Lisbeth Petersen

Molslinjens afgav ordre på færgen tilbage i oktober 2019, og siden har byggeriet foregået hos Austal's hurtigfærgeværft i Filippinerne.

De sidste papirer er underskrevet, og de sidste tests til søs er gennemført med succes, så natten til onsdag begyndte den lange sejltur hjem til Bornholm.

-Vi glæder os meget til at få Express 5 hjem til Rønne. Det har været en lang byggeproces, hvor corona har drillet os undervejs, så det bliver godt at se færgen i sin nye hjemhavn, siger Molslinjens administrerende direktør, Kristian Durhuus.

Turen hjem varer 24 til 26 dage afhængig af vejr og vind på den cirka 10.000 sømil. Det svarer til små 19.000 kilometer med en gennemsnitsfart på 20 knob, inden færgen kan gå ind mellem molehovederne i Rønne. Undervejs er der stop i bl.a. Colombo på Sri Lanka, ved Suezkanalen og på Malta

Den elleve-mand store besætning har ombord selskab af fire observatører; tre fra værftet og en fra motorproducenten Wärtsila.

Bygget til komfort i uroligt farvand
Med plads til 1610 passagerer og 451 biler er Molslinjens selskab, Bornholmslinjens nye hurtigfærge den største katamaranfærge i verden.

Express 5 er byggeten omfattende komfortpakke, der skal sikre en så rolig overfart som muligt i det urolige farvand.
På hvert skrog bliver Express 5 udstyret med t-foils foran og med trimtabs agter.

De to systemer sørger for at stabilisere færgens fire hjørner. Derudover får Express 5 i hvert skrig agter et såkaldt T-max-ror, som hjælper med at holde færgen retningsstabil i vandet. Det betyder, at de tre systemer hele tiden samarbejder om at sikre et højt komfortniveau i al slags vejr.

Derudover er Express 5 udstyret med helt moderne software udviklet specielt til færgen og til Østersøen, som gør, at alle tre systemer arbejder sammen på den bedste måde.

23/3 2023
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras