Verdens største hurtigfærge på vej hjem til Rønne Havn

Verdens største hurtigfærge på vej hjem til Rønne Havn

Molslinjens nybyggede færge, Express 5 har efter nogen forsinkelse forladt værftet i Filippinerne og sat kurset mod Bornholm. Her vil den efter planen ankomme midt i april hvor den kan blive sat ind på ruten mellem Rønne og Ystad

Af Lisbeth Petersen

Molslinjens afgav ordre på færgen tilbage i oktober 2019, og siden har byggeriet foregået hos Austal's hurtigfærgeværft i Filippinerne.

De sidste papirer er underskrevet, og de sidste tests til søs er gennemført med succes, så natten til onsdag begyndte den lange sejltur hjem til Bornholm.

-Vi glæder os meget til at få Express 5 hjem til Rønne. Det har været en lang byggeproces, hvor corona har drillet os undervejs, så det bliver godt at se færgen i sin nye hjemhavn, siger Molslinjens administrerende direktør, Kristian Durhuus.

Turen hjem varer 24 til 26 dage afhængig af vejr og vind på den cirka 10.000 sømil. Det svarer til små 19.000 kilometer med en gennemsnitsfart på 20 knob, inden færgen kan gå ind mellem molehovederne i Rønne. Undervejs er der stop i bl.a. Colombo på Sri Lanka, ved Suezkanalen og på Malta

Den elleve-mand store besætning har ombord selskab af fire observatører; tre fra værftet og en fra motorproducenten Wärtsila.

Bygget til komfort i uroligt farvand
Med plads til 1610 passagerer og 451 biler er Molslinjens selskab, Bornholmslinjens nye hurtigfærge den største katamaranfærge i verden.

Express 5 er byggeten omfattende komfortpakke, der skal sikre en så rolig overfart som muligt i det urolige farvand.
På hvert skrog bliver Express 5 udstyret med t-foils foran og med trimtabs agter.

De to systemer sørger for at stabilisere færgens fire hjørner. Derudover får Express 5 i hvert skrig agter et såkaldt T-max-ror, som hjælper med at holde færgen retningsstabil i vandet. Det betyder, at de tre systemer hele tiden samarbejder om at sikre et højt komfortniveau i al slags vejr.

Derudover er Express 5 udstyret med helt moderne software udviklet specielt til færgen og til Østersøen, som gør, at alle tre systemer arbejder sammen på den bedste måde.

23/3 2023
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt
  • Visuel opdatering af havneidentiteten

    Visuel opdatering af havneidentiteten

    havne ›En ny visuel identitet og hjemmeside markerer Kalundborg Havns strategiske retning som en grøn, international og digital erhvervshavn
  • Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    havne ›Havnen har indgået aftale med virksomheden, Normod Carbon, som nu er eneret til trinvis udvikling af et mellemlager på 10 millioner tons CO2 om året
  • Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    havne ›Et solidt, økonomisk resultat i første halvår og stigning på over 13 procent på containeromsætningen får landets største erhvervshavn til at opjustere forventninger med 23 millioner kr.
  • Stena Line i historisk aftale 

    Stena Line i historisk aftale 

    havne ›Stena Line har indgået en langsigtet aftale med Frederikshavn Kommune om driften af færgehavnen i Frederikshavn de næste 50 år
  • Kaj på vej til havnen

    Kaj på vej til havnen

    havne ›430 meter ny kaj er på vej til havnen i Aarhus. Byggeriet af projektet, som er godkendt af Trafikstyrelsen, begynder nu her i uge 39