Vestkysthavnene håber på Brexit-aftale

Vestkysthavnene håber på Brexit-aftale

Over 90 procent af alle fiskelandinger i Danmark foregår i seks havne på den jyske vestkyst. Et hårdt Brexit vil ramme ikke alene fiskerne men også hele følgeindustrien. Det var hovedemnet, da Hirtshals var vært for årsmødet for vestkysthavnene

Af Lisbeth Petersen

Storbritannien har direkte kurs mod et Hard Brexit, da det stadig ikke ser ud som om, at der kan opnås en forhandlingsløsning inden den 15. oktober, der er den praktiske frist for at nå en løsning mellem EU og Storbritannien.

Det var meldingen fra Venstres Søren Gade, som er medlem af Europa Parlamentet og vicepræsident i Europa-Parlamentets fiskeriudvalg, da han for nylig holdt et oplæg for deltagerne ved årsmødet i Vestkysthavnegruppen.

Det skete på Hirtshals Havn, som sammen med havnene i Skagen, Hanstholm, Thyborøn, Thorsminde og Hvide Sande udgør gruppen, der står for modtagelsen af mere end 90 procent af alle fiskelandinger i Danmark. Og som derfor har særlig interesse i, hvordan Storbritanniens udtræden af EU vil ende.


 
Søren Gade opridsede bl.a. problemstillingerne, at Briterne vil have deres fisk tilbage, til trods for at fordelingen af fiskekvoterne har ligget fast siden 1990'erne på grundlag af det faktiske fiskeri, og det faktum, at fiskerisektoren i Storbritannien ikke råder over hverken flåde eller industri, der kan fange og forarbejde den fisk, der fanges i engelsk sektor.

Fiskeriet er ikke blot en løsrevet del af det danske samfund
EU forventes da heller ikke at ville give køb på fiskeriet, og ved et hårdt Brexit, hvor den britiske regering lukker sine farvande for EU-fiskere og dermed også for danske fiskere, vil EU modsat kunne pålægge told på fisk og fiskeprodukter fra Storbritannien for at holde en balance i handlen med briterne, der på denne måde ikke vil kunne dumpe varer på EU's markeder.

Anker Laden-Andersen, som er formand for bestyrelsen på Hirtshals Havn, sagde efter mødet på vegne af alle bestyrelsesformændene ved Vestkysthavnene:

- Vi ser naturligvis helst en Brexitaftale, der fra og med den 31. december 2020 sikrer fair forhold mellem EU og Storbritannien, og som sikrer, at Danmarks fiskere og det danske fiskeri har adgang til den fisk, som vi gennem aftaler har haft adgang til siden 90'erne. Det er jo helt væsentligt at erindre, at fiskeriet ikke blot er en lille løsrevet del af det danske samfund, men at der er tale om betydelige værdikæder.

Værdikæder, som med udgangspunkt i fiskeriet, omfatter alt fra håndtering af fisken ved landing, over rederier og fiskeindustri til afledte serviceerhverv og følgeindustri. Hertil skal vi naturligvis huske havnene, der som rammerne om fiskeriaktiviteterne tilsvarende vil møde konsekvenserne af udfaldet af Brexit.

Den 15. oktober er sat som den praktiske frist for en løsning mellem EU og Storbritannien, da aftalen skal være oversat og underskrevet af regeringscheferne i EU inden den 31. december 2020.

23/9 2020
  • Test af autonom rengøring af containere

    Test af autonom rengøring af containere

    havne ›Helsingborg Havn og virksomheden MCS Robotics AB undersøger de kommende måneder, om en robotløsning med AI-styret billedegenkendelse kan bidrage til et bedre arbejdsmiljø og et mindre miljøaftryk
  • Ny cfo hos Aarhus Havn

    Ny cfo hos Aarhus Havn

    havne ›Rikke Bjørn Sørensen er ny økonomidirektør i Aarhus Havn. Med sig har hun masser af erfaring fra dansk erhvervsliv
  • Stærk efterårsferie for Molslinjen

    Stærk efterårsferie for Molslinjen

    havne ›Mange passagerer valgte vandvejen i efterårsferien. Og flere af dem benyttede Molslinjen. Rederiets ti færgeruter var blot 363 passagerer fra at slå rekorden fra 2019, som er det seneste normale år før corona
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt
  • Visuel opdatering af havneidentiteten

    Visuel opdatering af havneidentiteten

    havne ›En ny visuel identitet og hjemmeside markerer Kalundborg Havns strategiske retning som en grøn, international og digital erhvervshavn
  • Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    havne ›Havnen har indgået aftale med virksomheden, Normod Carbon, som nu er eneret til trinvis udvikling af et mellemlager på 10 millioner tons CO2 om året