Vestkysthavnene håber på Brexit-aftale

Vestkysthavnene håber på Brexit-aftale

Over 90 procent af alle fiskelandinger i Danmark foregår i seks havne på den jyske vestkyst. Et hårdt Brexit vil ramme ikke alene fiskerne men også hele følgeindustrien. Det var hovedemnet, da Hirtshals var vært for årsmødet for vestkysthavnene

Af Lisbeth Petersen

Storbritannien har direkte kurs mod et Hard Brexit, da det stadig ikke ser ud som om, at der kan opnås en forhandlingsløsning inden den 15. oktober, der er den praktiske frist for at nå en løsning mellem EU og Storbritannien.

Det var meldingen fra Venstres Søren Gade, som er medlem af Europa Parlamentet og vicepræsident i Europa-Parlamentets fiskeriudvalg, da han for nylig holdt et oplæg for deltagerne ved årsmødet i Vestkysthavnegruppen.

Det skete på Hirtshals Havn, som sammen med havnene i Skagen, Hanstholm, Thyborøn, Thorsminde og Hvide Sande udgør gruppen, der står for modtagelsen af mere end 90 procent af alle fiskelandinger i Danmark. Og som derfor har særlig interesse i, hvordan Storbritanniens udtræden af EU vil ende.


 
Søren Gade opridsede bl.a. problemstillingerne, at Briterne vil have deres fisk tilbage, til trods for at fordelingen af fiskekvoterne har ligget fast siden 1990'erne på grundlag af det faktiske fiskeri, og det faktum, at fiskerisektoren i Storbritannien ikke råder over hverken flåde eller industri, der kan fange og forarbejde den fisk, der fanges i engelsk sektor.

Fiskeriet er ikke blot en løsrevet del af det danske samfund
EU forventes da heller ikke at ville give køb på fiskeriet, og ved et hårdt Brexit, hvor den britiske regering lukker sine farvande for EU-fiskere og dermed også for danske fiskere, vil EU modsat kunne pålægge told på fisk og fiskeprodukter fra Storbritannien for at holde en balance i handlen med briterne, der på denne måde ikke vil kunne dumpe varer på EU's markeder.

Anker Laden-Andersen, som er formand for bestyrelsen på Hirtshals Havn, sagde efter mødet på vegne af alle bestyrelsesformændene ved Vestkysthavnene:

- Vi ser naturligvis helst en Brexitaftale, der fra og med den 31. december 2020 sikrer fair forhold mellem EU og Storbritannien, og som sikrer, at Danmarks fiskere og det danske fiskeri har adgang til den fisk, som vi gennem aftaler har haft adgang til siden 90'erne. Det er jo helt væsentligt at erindre, at fiskeriet ikke blot er en lille løsrevet del af det danske samfund, men at der er tale om betydelige værdikæder.

Værdikæder, som med udgangspunkt i fiskeriet, omfatter alt fra håndtering af fisken ved landing, over rederier og fiskeindustri til afledte serviceerhverv og følgeindustri. Hertil skal vi naturligvis huske havnene, der som rammerne om fiskeriaktiviteterne tilsvarende vil møde konsekvenserne af udfaldet af Brexit.

Den 15. oktober er sat som den praktiske frist for en løsning mellem EU og Storbritannien, da aftalen skal være oversat og underskrevet af regeringscheferne i EU inden den 31. december 2020.

23/9 2020
  • Grenaa Havn og Hallands Havne danner Kattegat Port Alliance

    Grenaa Havn og Hallands Havne danner Kattegat Port Alliance

    havne ›De to venskabshavne med relationer til Stena Lines færgeforbindelse imellem Grenaa, tidligere Varberg og nu Halmstad i Sverige, tager skridtet videre med et strategisk samarbejde for nøglesegmenterne Cargo Mobility, Energy og Offshore Wind
  • Søtransporten af flydende CO2 er i sikre hænder

    Søtransporten af flydende CO2 er i sikre hænder

    havne ›Et samarbejde om at etablere Europas første operationelle CO2-lagringsanlæg ved hjælp af et specialmodificeret CO2-transportskib til det Ineos-ledede CCS-projekt, Greensand Future har fået Blue Water med om bord som samarbejdspartner
  • Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

    Udvidelse af Odense Havn har fået grønt lys

    havne ›Et flertal i byrådet i Kerteminde, har vedtaget et omdiskuteret lokalplanforslag om havneområdet ved det tidligere Lindøværft i Munkebo, som ejes af Odense Havn. Med vedtagelsen kan havnen udvides med 28 hektar til bl.a. vindmølleproduktion
  • Kunstige rev styrker biodiversiteten

    Kunstige rev styrker biodiversiteten

    havne ›ReefCircular har testet kunstige rev fremstillet af ler, og de første resultater viser en mere lovende fremtid for havets økosystemer og biodiversiteten. Siden sommer har 2,3 millioner fisk besøgt testrevet i Hundested Havn
  •  Nyt liv i gamle batterier

    Nyt liv i gamle batterier

    havne ›Gamle bilbatterier fra elbiler er nu klar til at blive genbrugt kraftvarmeværket i Rønne Havn. Det EU-finansierede projekt ”Second Life for Power Plants - 2LIPP”, står bag. Målet er at transformere gamle fossil-afhængige kraftvarmeværker til lagerplads for vedvarende energi
  • Rønne Havn modtager ESG Transparency Award

    Rønne Havn modtager ESG Transparency Award

    havne ›Rønne Havn har modtaget prisen ESG Transparency Award, som uddeles af EUPD Research – en organisation, der arbejder med analyser, optimering og anerkendelse af bæredygtighedsinitiativer på tværs af brancher
  • Esbjerg Havn sender jacket-fundamenter til USA

    Esbjerg Havn sender jacket-fundamenter til USA

    havne ›Det første fundament til USA’s største offshore vindprojekt, Coastal Virginia Offshore Wind (CVOW), blev for nyligt færdiggjort og afskibet fra Esbjerg Havn, som er den eneste havn i verden med infrastruktur og kapacitet til at facilitere produktionen af fundamenter i denne skala
  • Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

    Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

    transport ›Lufthavne er kritisk infrastruktur og skal ifølge NIS2 direktivet og CER, loven om kritiske enheders modstandsdygtighed, der begge træder i kraft i 2025, lave baggrundstjek af medarbejdere og virksomheder. Derfor har Billund Lufthavn indført en automatisk screeningsløsning