Vestkysthavnene håber på Brexit-aftale

Vestkysthavnene håber på Brexit-aftale

Over 90 procent af alle fiskelandinger i Danmark foregår i seks havne på den jyske vestkyst. Et hårdt Brexit vil ramme ikke alene fiskerne men også hele følgeindustrien. Det var hovedemnet, da Hirtshals var vært for årsmødet for vestkysthavnene

Af Lisbeth Petersen

Storbritannien har direkte kurs mod et Hard Brexit, da det stadig ikke ser ud som om, at der kan opnås en forhandlingsløsning inden den 15. oktober, der er den praktiske frist for at nå en løsning mellem EU og Storbritannien.

Det var meldingen fra Venstres Søren Gade, som er medlem af Europa Parlamentet og vicepræsident i Europa-Parlamentets fiskeriudvalg, da han for nylig holdt et oplæg for deltagerne ved årsmødet i Vestkysthavnegruppen.

Det skete på Hirtshals Havn, som sammen med havnene i Skagen, Hanstholm, Thyborøn, Thorsminde og Hvide Sande udgør gruppen, der står for modtagelsen af mere end 90 procent af alle fiskelandinger i Danmark. Og som derfor har særlig interesse i, hvordan Storbritanniens udtræden af EU vil ende.


 
Søren Gade opridsede bl.a. problemstillingerne, at Briterne vil have deres fisk tilbage, til trods for at fordelingen af fiskekvoterne har ligget fast siden 1990'erne på grundlag af det faktiske fiskeri, og det faktum, at fiskerisektoren i Storbritannien ikke råder over hverken flåde eller industri, der kan fange og forarbejde den fisk, der fanges i engelsk sektor.

Fiskeriet er ikke blot en løsrevet del af det danske samfund
EU forventes da heller ikke at ville give køb på fiskeriet, og ved et hårdt Brexit, hvor den britiske regering lukker sine farvande for EU-fiskere og dermed også for danske fiskere, vil EU modsat kunne pålægge told på fisk og fiskeprodukter fra Storbritannien for at holde en balance i handlen med briterne, der på denne måde ikke vil kunne dumpe varer på EU's markeder.

Anker Laden-Andersen, som er formand for bestyrelsen på Hirtshals Havn, sagde efter mødet på vegne af alle bestyrelsesformændene ved Vestkysthavnene:

- Vi ser naturligvis helst en Brexitaftale, der fra og med den 31. december 2020 sikrer fair forhold mellem EU og Storbritannien, og som sikrer, at Danmarks fiskere og det danske fiskeri har adgang til den fisk, som vi gennem aftaler har haft adgang til siden 90'erne. Det er jo helt væsentligt at erindre, at fiskeriet ikke blot er en lille løsrevet del af det danske samfund, men at der er tale om betydelige værdikæder.

Værdikæder, som med udgangspunkt i fiskeriet, omfatter alt fra håndtering af fisken ved landing, over rederier og fiskeindustri til afledte serviceerhverv og følgeindustri. Hertil skal vi naturligvis huske havnene, der som rammerne om fiskeriaktiviteterne tilsvarende vil møde konsekvenserne af udfaldet af Brexit.

Den 15. oktober er sat som den praktiske frist for en løsning mellem EU og Storbritannien, da aftalen skal være oversat og underskrevet af regeringscheferne i EU inden den 31. december 2020.

23/9 2020
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien