Ystad Havn slår rekord – igen

Ystad Havn slår rekord – igen

Når statistikken for 2017 sammenregnes kan Ystad Havn endnu engang se tilbage på et rekordår. I både 2015 og 2016 slog havnen ny rekord. Den trend fortsatte også sidste år, hvor både godstransporterne og antallet af lastbiler, personbiler og passagerer steg

Ystad Havn nåede i løbet af 2017 endnu engang rekordniveauer – en trend der startede tilbage i 2015.

- Det er rigtig glædeligt, at havnens og vores kunders anstrengelser samt den kraftige tilvækst på markedet fortsætter med at give afkast. Vi stadfæster dermed vores position som en af Sveriges største havne, konstaterer Ystad Havns administrerende direktør Björn Boström.

Ystad Havn er den største havn i Sverige med sin daglige færgetrafik til Polen og Bornholm. Det stigende antal passagerer skal findes i trafikken til Bornholm, mens øgningen af gods hovedsageligt ses i trafikken mod Polen. Ystad Havn er desuden Sveriges tredje største færgepassagerhavn, den femtestørste i forhold til det samlede antal færgebesøg og den ellevte største, når det gælder den totale transport af gods gennem havnen.

Antallet af togvogne er fortsat faldende, og i år ses også en mindskning i antallet af busser - især i den polske trafik. Årsagen til det mindskede antal busser i Polen kan hænge sammen med, at flere polakker i dag har egne biler.

Mængden af busser der kører til Bornholm øges fortsat, hvilket kan forklares med den stigning der ses i antallet af dagsturister til Bornholm, i kombination med øgningen af den regulære bustrafik mellem Bornholm og København. Desuden steg antallet af både passagerer og personbiler sidste år på både ruten mellem Rønne og Ystad samt ruten mellem Ystad og Swinoujscie.

- Foruden den højkonjunktur vi er inde i nu, har både sænkede billetpriser til Bornholm samt Polferries’ satsning på større og flere fartøjer til Polen dannet grundlaget for den nye rekord. Havnen har dermed kunnet tage en større andel af det voksende marked , hvilket er en udvikling, vi forventer vil fortsætte fremadrettet, afslutter Björn Boström.

-hawin

 

 

 Antal

Afvigelse

 

Total

 

 

 

Gods (ton)

3.568.129

3,3%

Rekord

Togvogne

8.112

-11,7%

 

Lastbiler/trailers

249.903

9,8%

Rekord

Busser

2.929

-3,7%

 

Personbiler

569.836

5,0%

Rekord

Passagerer

2.180.475

4,5%

Rekord

Anløb

3.570

1,4%

 

5/2 2018
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind