Ystad Havns nye færgepladser officielt indviet

Ystad Havns nye færgepladser officielt indviet

Udvidelsen af havnekapaciteten betyder mere fleksible afgange og mulighed for større mængder gods ad søvejen for færgerne fra Sverige og til Bornholm, Tyskland og Polen

Ystad Havns nye færgepladser, som har øget havnens kapacitet betydeligt, blev mandag indviet af Ystads borgmester Paula Nilsson (M) og Carl Johan Sonesson (M), formand for Region Skåne, som hver især kørte en slæbebådsfører i land fra Polferries' Ro-Pax-skib M/S Mazovia foran omkring 100 gæster, hovedsageligt politikere og repræsentanter fra det lokale erhvervsliv.

-Ystad Havn er allerede en af Sveriges største færgehavne. Med denne udvidelse har vi fremtidssikret den. Nu vil færgerne, der forbinder Sverige med Bornholm, Tyskland og Polen, kunne sejle endnu mere fleksibelt. Vi kan håndtere større mængder gods og dermed fortsat bidrage til den bæredygtige omstilling, idet vi gør det muligt at omdirigere gods, der ellers ville være gået ad landevej, til søtransport. Og vi kan rumme de større passagerfærger, som flere og flere rederier vælger at investere i, siger Björn Boström, administrerende direktør i Ystad Havn.

For at understrege dette ankom Viking Lines M/S Viking Cinderella, som var sejlet til Ystad fra Stockholm, midt under åbningsceremonien, for at give dagen en ekstra festlig stemning.

Ystads betydning for personbiler og gods betydelig
Indvielsestalerne fremhævede havnens betydning for Ystad Kommune, men også i et bredere perspektiv.

-Ved at udvide havnen har vi sikret Ystads fremtid som et knudepunkt i Østersøen med stigende betydning, vores fremtidige jobmuligheder og dermed også vores fremtidige skatteindtægter. Ved at skabe denne mulighed for at imødekomme de voksende strømme af varer og turister kan vi bringe Sverige lidt tættere på kontinentet, sagde Paula Nilsson (M), borgmester i Ystad, i sin tale.

En anden taler var Carl Johan Sonesson (M), formand for regionsrådet i Region Skåne.

-De fleste af os, der passerer Ystad Havn, tænker aldrig over, at det faktisk er Sveriges næststørste havn, når det gælder personbiler, Sveriges tredjestørste færgehavn og Sveriges femtestørste for godstrafik via lastbiler og trailere. Den er af største betydning, ikke kun for Ystad, men for hele Skåne og faktisk for hele Sverige. Det meste af det gods, der passerer gennem Ystad Havn, går videre til andre destinationer i Skåne og resten af Sverige, helt op til Stockholm, sagde han.

-lipe

 

30/8 2022
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien