Ystad Havns nye færgepladser officielt indviet

Ystad Havns nye færgepladser officielt indviet

Udvidelsen af havnekapaciteten betyder mere fleksible afgange og mulighed for større mængder gods ad søvejen for færgerne fra Sverige og til Bornholm, Tyskland og Polen

Ystad Havns nye færgepladser, som har øget havnens kapacitet betydeligt, blev mandag indviet af Ystads borgmester Paula Nilsson (M) og Carl Johan Sonesson (M), formand for Region Skåne, som hver især kørte en slæbebådsfører i land fra Polferries' Ro-Pax-skib M/S Mazovia foran omkring 100 gæster, hovedsageligt politikere og repræsentanter fra det lokale erhvervsliv.

-Ystad Havn er allerede en af Sveriges største færgehavne. Med denne udvidelse har vi fremtidssikret den. Nu vil færgerne, der forbinder Sverige med Bornholm, Tyskland og Polen, kunne sejle endnu mere fleksibelt. Vi kan håndtere større mængder gods og dermed fortsat bidrage til den bæredygtige omstilling, idet vi gør det muligt at omdirigere gods, der ellers ville være gået ad landevej, til søtransport. Og vi kan rumme de større passagerfærger, som flere og flere rederier vælger at investere i, siger Björn Boström, administrerende direktør i Ystad Havn.

For at understrege dette ankom Viking Lines M/S Viking Cinderella, som var sejlet til Ystad fra Stockholm, midt under åbningsceremonien, for at give dagen en ekstra festlig stemning.

Ystads betydning for personbiler og gods betydelig
Indvielsestalerne fremhævede havnens betydning for Ystad Kommune, men også i et bredere perspektiv.

-Ved at udvide havnen har vi sikret Ystads fremtid som et knudepunkt i Østersøen med stigende betydning, vores fremtidige jobmuligheder og dermed også vores fremtidige skatteindtægter. Ved at skabe denne mulighed for at imødekomme de voksende strømme af varer og turister kan vi bringe Sverige lidt tættere på kontinentet, sagde Paula Nilsson (M), borgmester i Ystad, i sin tale.

En anden taler var Carl Johan Sonesson (M), formand for regionsrådet i Region Skåne.

-De fleste af os, der passerer Ystad Havn, tænker aldrig over, at det faktisk er Sveriges næststørste havn, når det gælder personbiler, Sveriges tredjestørste færgehavn og Sveriges femtestørste for godstrafik via lastbiler og trailere. Den er af største betydning, ikke kun for Ystad, men for hele Skåne og faktisk for hele Sverige. Det meste af det gods, der passerer gennem Ystad Havn, går videre til andre destinationer i Skåne og resten af Sverige, helt op til Stockholm, sagde han.

-lipe

 

30/8 2022
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere
  • November-run på den flydende metro

    November-run på den flydende metro

    havne ›Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år
  • By & Havn skifter diesel ud med el

    By & Havn skifter diesel ud med el

    havne ›To nye el-lastbiler sparer 20 ton CO2 om året hos By & Havn og gør driften i Københavns havne- og byudviklingsområder grønnere, mere effektiv og mere sikker for medarbejderne
  • Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    Krydstogtsæsonen forlænget med juleanløb

    havne ›Copenhagen Malmö Port, CMP, går ind i en ny tid med helårskrydstogt. Antallet af anløb uden for den traditionelle sommersæson når rekordhøjde