Succesfuld flytning af lager og medarbejdere

Succesfuld flytning af lager og medarbejdere

Det er sin sag at opretholde lagerdrift, når der samtidig skal flyttes flere tusinde varenumre. Det var den udfordring, butikskæden Normal stod over for, da de flyttede lagerlokation. For at minimere den risiko der var forbundet med opgaven, allierede Normal sig med Logistikkompagniet. Virksomhedens professionelle viden om opbygning og drift af lager sikrede, at lagerflytningen kom sikkert i mål

De første paller blev flyttet fra Brabrand til det nye lager i Horsens i juli 2018, og i uge 39 lød startskuddet til den første uge med fuld drift på det nye lager. Det var dog på en kold januardag i år, at beslutningen om at flytte lageret blev truffet og planlægningen af flytningen påbegyndt.

Lige fra starten har der været tale om et tæt parløb mellem Logistikkompagniet og Normal. Et mix af kompetencer og knowhow fra begge verdener har givet optimale betingelser for et succesfuldt forløb.

Vigtig knowhow i flytteprocessen

Logistikdirektør hos Normal, Henrik Bøgelund, fortæller:

- Da vi besluttede os for selv at etablere og drive lager, havde vi reelt intet kendskab til vores egne lagerprocesser og ingen ressourcer til at køre et parallelt set-up i overgangsfasen. Derfor hyrede vi Logistikkompagniet til at håndtere overgangs- og opstartsprocessen. Deres knowhow inden for lagerdrift, it-systemer og koncepter var det, vi havde brug for, for at få så god en overgang som muligt.

Fordelen for Normal har været, at det var Logistikkompagniet, der stillede med de ledelseskompetencer, der var nødvendige for at nå i mål med så stort et projekt som dette. Således var det blandt andet også opgaven at ansætte både lagermedarbejdere og teamleder, forklarer kundelogistikchef hos Logistikkompagniet, Jan Glintborg.

En stor fordel for Normal

At det var Logistikkompagniet, der varetog ledelsen i den periode, hvor lageret skiftede lokation, har været en stor fordel for Normal.

Henrik Bøgelund beretter:

- Helt konkret undgik Normal at bruge tid og ressourcer på at etablere en midlertidig ledelse, der skulle afvikles efter endt flytning. Logistikkompagniet gik simpelthen ind og tog rollen som ekstra ledelseslag. Det har givet stor tryghed, at vi har haft folk med spidskompetencer inden for lagerdrift til at varetage den tidsafgrænsede ledelsesopgave. Det har fra dag et været med til at minimere risikoen for fejl og forsinkelser.

Vi er sammen om at nå i mål

Logistikkompagniet har ageret på både praktisktog ledelsesmæssigt niveau, hvilket vi ser som en investering i at støtte op om den idé, at ’vi er sammen om at nå i mål med flytteprojektet’. Logistikkompagniet har naturligvis løbende sparret med Normals ledelse.

- Sammenlagt giver det de bedste forudsætninger for, at Normal selv kan drive lageret videre, når vores samarbejde afsluttes ved årsskiftet, understreger Jan Glintborg.

Fælles kultur – en vigtig brik i flytteprocessen

Arbejdet med at forme den rigtige fælles kultur anser vi hos Logistikkompagniet som en af de vigtigste opgaver. Med vores adfærd og DNA opbyggede vi en værdiskabende kultur, som er en væsentlig forudsætning for at få succes med egen lagerdrift.

Jan Glintborg fortæller:

- Vi sørgede for at afholde jobsamtaler og ansætte ca. 35 medarbejdere på det nye lager i Horsens. Drypvis stødte Normals medarbejdere fra det eksisterende lager til, så lageret i dag kører med fuld bemanding. Vores fokus har været at få de rigtige folk ansat fra starten, og at varetage processen med at få eksisterende og nye medarbejdere til at ’smelte sammen’ omkring fælles værdier. Det er en vigtig forudsætning for, at alle føler sig som en del af et solidt og meningsfuldt fællesskab.

-hawin

 

Fakta:

Lageret i Brabrand blev tømt, efterhånden som diverse produktgrupper blev plukket for sidste gang og restvarer sendt til Horsenslageret.

Flytningen af Normals lager er foregået over en 10 ugers periode.

Gamle medarbejdere er flyttet drypvis – 4-8 medarbejdere pr. uge.

Logistikkompagniet implementerede nyt it-system og sørgede for, at det kørte optimalt.

20/12 2018
  •  Unimec bygger ny montagehal og udvider med 33 procent

    Unimec bygger ny montagehal og udvider med 33 procent

    lagerindretning ›Automations- og ingeniørvirksomheden Unimec har taget første spadestik til et nyt 1000 kvadratmeters byggeri. Udvidelsen skal bl.a. give plads til vækst i markedet for specialmaskiner til pharma- og medicoindustrien
  • MULTIVAC udvider sortiment af tværbane-etiketmaskiner

    MULTIVAC udvider sortiment af tværbane-etiketmaskiner

    lagerindretning ›CL 1-serien er skabt til kompakte termoformende pakkemaskiner, og de kan integreres i nye maskiner eller eftermonteres på eksisterende maskiner. Modellerne bliver lanceret på Anuga FoodTec i Köln den 19. - 24. marts
  • Striber holder styr på lagerlogistikken

    Striber holder styr på lagerlogistikken

    lagerindretning ›Normals nye lager i Hedensted bliver snart taget i brug i fuld skala. Opstribningen af lageret, som Skilte Expressen står for, har været et vigtigt element i klargøringen af det
  • Pakkelinjer med fuldautomatisk sortering hos Søstrene Grene

    Pakkelinjer med fuldautomatisk sortering hos Søstrene Grene

    lagerindretning ›SPONSORERET INDHOLD: Vi har være på besøg på lageret hos Søstrene Grene og talt med Kasper Jacobsen, der er Head of E-Com Fulfilment
  • Modulas pluk- og lagerautomater indtager Danmark

    Modulas pluk- og lagerautomater indtager Danmark

    truck ›Den italienske leverandør af Lager- og plukatomater, Modula har åbnet en afdeling i Danmark, hvilket markerer begyndelsen på  virksomhedens ekspansion i Nordeuropa
  • SSI Schäfer indgår samarbejde med STL Lagerteknik

    SSI Schäfer indgår samarbejde med STL Lagerteknik

    logistikloesninger ›Fra 1.oktober 2023 har STL Lagerteknik overtaget salgsansvaret for en lang række produkter i SSI Schäfers portefølje af lagersystemer. Det sker for at SSI Schäfer kan udbygge sin position i Danmark
  • Intet lager lades i stikken

    Intet lager lades i stikken

    truck ›stow Group, der designer, fremstiller og implementerer avancerede lagerløsninger og automatiserede lagersystemer, har netop lanceret det nye "Movu Robotics"-brand, der er udviklet for at styrke virksomhedens forretningsenhed "Robotics" og imødekomme kundernes stigende efterspørgsel på automatiserings- og robotløsninger
  • Grøn omstilling er den røde tråd på HI-messen

    Grøn omstilling er den røde tråd på HI-messen

    logistikloesninger ›125 events og aktiviteter og flere end 600 udstillere er i vente på årets udgave af HI-messen, der har et gennemgående fokus på grøn omstilling. Messen, der i år har 60-års jubilæum, finder sted i MCH Messecenter Herning 3.-5. oktober 2023