Succesfuld flytning af lager og medarbejdere

Succesfuld flytning af lager og medarbejdere

Det er sin sag at opretholde lagerdrift, når der samtidig skal flyttes flere tusinde varenumre. Det var den udfordring, butikskæden Normal stod over for, da de flyttede lagerlokation. For at minimere den risiko der var forbundet med opgaven, allierede Normal sig med Logistikkompagniet. Virksomhedens professionelle viden om opbygning og drift af lager sikrede, at lagerflytningen kom sikkert i mål

De første paller blev flyttet fra Brabrand til det nye lager i Horsens i juli 2018, og i uge 39 lød startskuddet til den første uge med fuld drift på det nye lager. Det var dog på en kold januardag i år, at beslutningen om at flytte lageret blev truffet og planlægningen af flytningen påbegyndt.

Lige fra starten har der været tale om et tæt parløb mellem Logistikkompagniet og Normal. Et mix af kompetencer og knowhow fra begge verdener har givet optimale betingelser for et succesfuldt forløb.

Vigtig knowhow i flytteprocessen

Logistikdirektør hos Normal, Henrik Bøgelund, fortæller:

- Da vi besluttede os for selv at etablere og drive lager, havde vi reelt intet kendskab til vores egne lagerprocesser og ingen ressourcer til at køre et parallelt set-up i overgangsfasen. Derfor hyrede vi Logistikkompagniet til at håndtere overgangs- og opstartsprocessen. Deres knowhow inden for lagerdrift, it-systemer og koncepter var det, vi havde brug for, for at få så god en overgang som muligt.

Fordelen for Normal har været, at det var Logistikkompagniet, der stillede med de ledelseskompetencer, der var nødvendige for at nå i mål med så stort et projekt som dette. Således var det blandt andet også opgaven at ansætte både lagermedarbejdere og teamleder, forklarer kundelogistikchef hos Logistikkompagniet, Jan Glintborg.

En stor fordel for Normal

At det var Logistikkompagniet, der varetog ledelsen i den periode, hvor lageret skiftede lokation, har været en stor fordel for Normal.

Henrik Bøgelund beretter:

- Helt konkret undgik Normal at bruge tid og ressourcer på at etablere en midlertidig ledelse, der skulle afvikles efter endt flytning. Logistikkompagniet gik simpelthen ind og tog rollen som ekstra ledelseslag. Det har givet stor tryghed, at vi har haft folk med spidskompetencer inden for lagerdrift til at varetage den tidsafgrænsede ledelsesopgave. Det har fra dag et været med til at minimere risikoen for fejl og forsinkelser.

Vi er sammen om at nå i mål

Logistikkompagniet har ageret på både praktisktog ledelsesmæssigt niveau, hvilket vi ser som en investering i at støtte op om den idé, at ’vi er sammen om at nå i mål med flytteprojektet’. Logistikkompagniet har naturligvis løbende sparret med Normals ledelse.

- Sammenlagt giver det de bedste forudsætninger for, at Normal selv kan drive lageret videre, når vores samarbejde afsluttes ved årsskiftet, understreger Jan Glintborg.

Fælles kultur – en vigtig brik i flytteprocessen

Arbejdet med at forme den rigtige fælles kultur anser vi hos Logistikkompagniet som en af de vigtigste opgaver. Med vores adfærd og DNA opbyggede vi en værdiskabende kultur, som er en væsentlig forudsætning for at få succes med egen lagerdrift.

Jan Glintborg fortæller:

- Vi sørgede for at afholde jobsamtaler og ansætte ca. 35 medarbejdere på det nye lager i Horsens. Drypvis stødte Normals medarbejdere fra det eksisterende lager til, så lageret i dag kører med fuld bemanding. Vores fokus har været at få de rigtige folk ansat fra starten, og at varetage processen med at få eksisterende og nye medarbejdere til at ’smelte sammen’ omkring fælles værdier. Det er en vigtig forudsætning for, at alle føler sig som en del af et solidt og meningsfuldt fællesskab.

-hawin

 

Fakta:

Lageret i Brabrand blev tømt, efterhånden som diverse produktgrupper blev plukket for sidste gang og restvarer sendt til Horsenslageret.

Flytningen af Normals lager er foregået over en 10 ugers periode.

Gamle medarbejdere er flyttet drypvis – 4-8 medarbejdere pr. uge.

Logistikkompagniet implementerede nyt it-system og sørgede for, at det kørte optimalt.

20/12 2018
  • DHLs første fuldautomatiske opfyldningslager i Centraleuropa åbnet

    DHLs første fuldautomatiske opfyldningslager i Centraleuropa åbnet

    lagerindretning ›Polen er hjemstedet for DHL Supply Chains automatiserede AutoStore-system. Det robotstyrede lager er opført af Element Logic og markerer DHLs første implementering af typen inden for kontraktlogistik i Central- og Østeuropa
  • Sådan styrer du et lager effektivt – 4 tips til lagerchefer

    Sådan styrer du et lager effektivt – 4 tips til lagerchefer

    lagerindretning ›SPONSORERET INDHOLD: Er du ansvarlig for et stort lager? Og vil du gerne vide, hvordan du styrer et lager mere effektivt? Så får du her fire enkle trin til bedre processer og øget produktivitet.
  • Grundstenen til nyt Bosch hovedkontor i Ballerup er lagt

    Grundstenen til nyt Bosch hovedkontor i Ballerup er lagt

    lagerindretning ›Kontorer, værkstedsfaciliteter, træningslokaler og showroom bliver samlet i den tyske teknologivirksomheds kommende domicil i Danmark. Den næsten 10.000 m2 store bygning er blandt de første industribyggerier, der bliver opført i træ
  • Jysk åbner to mindre lagre med nyt koncept i Irland og Marokko

    Jysk åbner to mindre lagre med nyt koncept i Irland og Marokko

    lagerindretning ›Jysk ønsker at komme tættere på sine kunder, også når det gælder logistik-setuppet. Derfor er koncernen er ved at opføre to såkaldte 'dark store' lagre, der udelukkende er til e-handlede varer. Det første åbner i Dublin
  • Renrum er afgørende for fremtidens samfundsudvikling

    Renrum er afgørende for fremtidens samfundsudvikling

    lagerindretning ›Cleanzonemessen i Frankfurt am Main viste endnu en gang, at renrum bl.a. bidrager til at redde liv, sikre fremtidens fødevareforsyning og levere energi
  • Modula etablerer datterselskab i Sverige

    Modula etablerer datterselskab i Sverige

    lagerindretning ›Det seneste år har eksperten i lagerautomater, Modula øget tilstedeværelsen i Norden med en nordisk og dansk afdeling i Danmark. Nu er turen kommet til Sverige, hvor virksomheden etablerer Modula Sweden
  • 5 idéer til omkostningsbesparelser på lageret, du skal prøve

    5 idéer til omkostningsbesparelser på lageret, du skal prøve

    lagerindretning ›SPONSORERET INDHOLD: Vil du gerne reducere dine lageromkostninger? Vi har samlet 5 omkostningsbesparende ideer, som du måske ikke har overvejet endnu
  • Logistik – kilder til støv: det skal du holde øje med

    Logistik – kilder til støv: det skal du holde øje med

    lagerindretning ›SPONSORERET INDHOLD: Støv er et almindeligt problem i lagerområder, og hvis det får lov til at samle sig, kan det føre til snavsede produkter, maskiner, der ikke fungerer optimalt, ekstra rengøringsarbejde, sundhedsproblemer hos medarbejderne og lav kundetilfredshed. Her er de vigtigste kilder til støv, som du skal holde øje med for at undgå den type problemer