Normal ’onboarder’ pickere med Virtual Reality

Normal ’onboarder’ pickere med Virtual Reality

På detailkæden Normals nye lager i Hedensted palleterer plukmedarbejderne varerne undervejs på lageret, når de plukker ordrerne manuelt til butikkerne. Det kræver præcision og effektivitet. For at hjælpe nye lagermedarbejdere godt i gang med plukopgaverne har virksomheden derfor taget Virtual Reality i brug

Af Hans Windeløv

I arbejdet som manuel ’picker’ i logistikindustrien har man i bogstaveligste forstand hænderne fulde. Arbejdsdagen er fuld af opgaver. Der er krav om effektivitet, om så få fejlpluk som muligt, sikker intern transport og korrekt aflevering af de plukkede ordrer til afsendelse.

Normals nye 78.000 m2 store lager i Hedensted, der supplerer det eksisterende lager i Horsens, sender dagligt store partier varer ud til Normals 668 butikker i både Danmark og seks andre lande.

Det kræver effektiv intralogistik, og her er dygtige medarbejdere en del af løsningen. Plukmedarbejderne benytter Pick-by-Voice og plukker varerne til en palle, som undervejs på plukruten bliver fyldt med varer. Evnerne til at bygge pallen hurtigt og sikkert op er forudsætningen for, at varerne når helskindet frem til normals butikker.

Genvej til overskuelige plukopgaver
Det er dog ikke kompetencer, nye plukmedarbejdere nødvendigvis har med i bagagen, når de møder op på første arbejdsdag på lageret.

Sammen med virksomheden Virsabi, der bl.a. udvikler virtual og mixed reality løsninger, har Normal udviklet en løsning, som anvender Virtual Reality til oplæringen af nye plukmedarbejdere.

Det fortæller Deimante Berzinskaite. Hun er leder af det projekt, som skal gøre ’onboarding’ så nem og overskuelig som muligt for de nye medarbejdere.

- Som helt ny medarbejder kan opgaverne på lageret godt virke en anelse overvældende, svære og hektiske. En skæv start i det nye job kan måske føre til, at man får en dårlig oplevelse, og måske helt dropper arbejdet.

- Det vil vi gerne undgå. Derfor tilbyder vi, at nye medarbejdere, som et led i deres ’onboarding’, kan låne et VR-headset med hjem og prøve kræfter med opgaverne i Virtual Reality.

VR visualiserer palleteringen
Via en app, Virsabi og Normal har udviklet i fællesskab, bliver plukmedarbejderen ført ind i en virtuelt logistikcenter, hvor der er etableret et pluk- og palleteringsunivers.

Iført VR-Headset og med en controller i hver hånd simulerer de herefter pluk af varer i reolerne og placering af de plukkede kolli på en palle.

- Med app’en får nye medarbejdere en forståelse for arbejdsopgaverne. Dels kan de visualisere, hvad arbejdet handler om, og dels får de nogle fif til, hvordan de plukker varerne, og hvor de placerer kolli, siger Deimante Berzinskaite.

App’en er opbygget, så pluk- og palleteringsopgaven følger en ’rigtig’ plukliste.

Den er bygget op om effektiv levering af varerne i butikken, så pallen stopper få gange undervejs i butikkens ’slangegang’, hvor til gengæld så mange varer som muligt kan komme på plads på hylderne ved et enkelt stop.

Ordrer genereret i ERP sørger dog samtidig for, at tunge varer kommer først på pluklisten og dermed bliver placeret nederst på pallen.

Fastholdelse og effektivisering
- Pluklisten sørger for, at fundamentet kan komme på plads på pallen. Det er så op til pickeren at sørge for, at hvert lag bliver fyldt ud, og at varer eller kolli placeret i hjørnerne og langs siderne gør opbygningen af pallen stabil.

- Det er faktisk her, de nye medarbejdere får ’aha-oplevelsen’. VR-simuleringen viser nemlig, om pallen er OK, eller om der er steder, som skal rettes op.

- Dermed får man løbende en fornemmelse for, hvad der virker, og hvor man kan forbedre sine palleteringsfærdigheder, siger Logistics Manager hos Normal, Christoffer Arler Jeppesen.

Han betoner, at det er frivilligt for nye medarbejdere at benytte VR-Headset’et i tiden, inden de møder på arbejde.

- Rigtig mange har dog takket ja, og vi fornemmer klart, at brugen af VR-Headset og app har været en god introduktion til arbejdet.

- Det opfylder formålet om at skabe tryggere rammer ved starten på det nye job. Og samtidig ruster det de nye medarbejdere til opgaverne, der handler om at effektivisere pluk.

- At introduktionen til arbejdsopgaverne samtidig sker på en sjov måde, tror vi, kan være med til at fastholde nye medarbejdere, uddyber Christoffer Arler Jeppesen.

Retur til Virtual Reality
I onboardingprocessen får medarbejderne udleveret VR-Headset og bruger det i to dage. Tredje dag møder de hos Normal og evaluerer brugen af systemet med lederne.

- Her tager vi en snak med dem om startforløbet. De har allerede fået en fornemmelse af, hvad arbejdet handler om, og i samtalen kan de få afmystificeret endnu flere ting.

- De kan så afprøve systemet og øvelserne igen frem til de starter.

- Derudover giver vi også nye medarbejdere, som er startet på lageret, mulighed for at vende tilbage til VR-Headsetløsningen, hvis de ønsker det.

- Det har nogle benyttet sig af. Og det er endt med endnu mere feedback og nye ideer til systemet, siger Deimante Berzinskaite.

Resultaterne taler for sig selv
Normal følger op på projektet ved at sammenligne medarbejdere, som har brugt VR-Headset’et, med medarbejdere, som er startet uden brug af løsningen.

Og Deimante Berzinskaite fortæller, at Normal indtil videre har gode erfaringer med VR-løsningen.

- 86 % af de nye medarbejdere, som takkede nej til løsningen, fortalte ved vores interne evalueringer, at de følte sig udfordret under arbejdet, som de ikke havde kendskab til på forhånd.

- Efterfølgende er de blevet tilbudt at afprøve løsningen. For den virker faktisk. Vores data siger, at 70 % af de nye, som har takket ja til VR-løsningen i inboardingprocessen, føler, at de er blevet klædt godt på til de nye opgaver.

- Derfor fortsætter vi med projektet, som vi endvidere opdaterer og justerer løbende, opsummerer hun.

 ____

Om Virsabis VR-løsninger:
Virsabi udvikler virtual, augmented og mixed reality løsninger til en lang række virksomheder og applikationer.

- Træning med virtual reality, som hos Normal, viser stor positiv effekt på indlæringsgraden. Vi mennesker lærer mest af at prøve at udføre en opgave rigtigt, og her kan vi med virtual reality simulere os til det næsten rigtige – uden hverken at have en palle eller pakker at øve os med hjemme i stuen. Og det er præcis det, træning med virtual reality er – mobilt simuleringstræning. Tidligere var simuleringstræning kun for jagerpiloter o.lign., men nu er teknologien både blevet mobil og billig at få fingrene i, siger Michael Harboe, stifter og direktør i Virsabi.  

Palleteringstræningen er skabt i et 3D miljø med varierende 3D modeller og kan tilpasses mange typer af varer blot ved udskiftning af 3D modellerne. Det betyder, at den kan udvides med nye træningsmoduler, og den vil kunne tilpasses andre afdelinger eller virksomheders behov.

 

23/4 2024
  • Ny lejer i E20 Park Copenhagen

    Ny lejer i E20 Park Copenhagen

    logistikcentre ›E20 Park Copenhagen, en af Danmarks største logistikparker, der ligger ved Solrød syd for København, får ny lejer inden for bilserviceindustrien på over 16.600 kvadratmeter fordelt på to enheder
  • Væksten i tomme lagerlokaler fortsætter  

    Væksten i tomme lagerlokaler fortsætter  

    logistikcentre ›Udbuddet af lager- og logistiklokaler er steget otte kvartaler i træk, og især ét område af landet har fået mange ledige lokaler, viser nye tal fra Ejendomstorvet.dk. Årsagen er massivt nybyggeri, som har oversteget efterspørgslen. Men nybyggeriet har været tiltrængt, og det begynder snart at lysne for nogle af udlejerne, spår to erhvervsmæglere
  • Dachser får ny nordisk direktør ved årsskiftet

    Dachser får ny nordisk direktør ved årsskiftet

    logistikcentre ›Med udgangen af året træder René Sidor, Managing Director Nordic, tilbage efter syv år på posten, 10 år hos Dachser og godt 50 år i branchen. Han giver ansvaret videre til Peter Hut, Country Manager for Dachser Denmark, der overtager posten den 1. januar 2025
  • Kæmpe logistikudvidelse i Taulov Dry Port

    Kæmpe logistikudvidelse i Taulov Dry Port

    logistikcentre ›Taulov Dry Port investerer i yderligere 600.000 m2 og sikrer dermed et samlet baglandsareal til Fredericia Havn på 1,5 mio. m2. Hermed bliver vækstmulighederne for transport og logistik yderligere fremtidssikret i ADP i det multimodale transport- og logistikcentrum
  • Carl Ras styrker forretningen med ny coo

    Carl Ras styrker forretningen med ny coo

    logistikcentre ›Den familieejede engrosvirksomhed Carl Ras har ansat Julie Haller Baggesen som ny chief operating officer, coo. Julie Haller Baggesen vil få ansvar for virksomhedens samlede supply chain division, som omfatter kategori, vareforsyning, stamdata og lager, og hun bliver samtidig en del af den øverste ledelse
  • Byggeriet af GLS´ nye distributionscenter i gang

    Byggeriet af GLS´ nye distributionscenter i gang

    logistikcentre ›GLS Denmark har taget første spadestik til et 3.750 kvm stort distributionscenter på en byggegrund i Sønder Borup syd for Randers. Det nyecenter skal øge pakkedistributørens kapacitet i Midt- og Nordjylland fra efteråret 2025
  • Leman udnævner ny ceo

    Leman udnævner ny ceo

    logistikcentre ›Den globale speditionsvirksomhed Leman, som har både rødder og hovedkvarter i Danmark, har ansat René Bach Larsen som ny administrerende direktør med virkning fra 1. november
  • Verdion tredobler VELF 2-fonden

    Verdion tredobler VELF 2-fonden

    logistikcentre ›Den paneuropæiske logistik- og ejendomsudviklingsspecialist Verdion tilføjer lidt over 1,1 milliard kroner til sin Verdion European Logistics Fund 2 og tredobler dermed fondens samlede størrelse