Rettidig detektering af fejlinstallationer kan forhindre brand i solcelletageneFoto: DBI

Rettidig detektering af fejlinstallationer kan forhindre brand i solcelletagene

Solcelleanlæg på tage øger risikoen for brandspredning i tilfælde af brand. Så hvordan undgår man, at der overhovedet udbryder brand? Og hvordan undgår man brandspredning, hvis der alligevel opstår brand? Det kan man få svar på i DBI’s nye vejledning om brandsikringsforanstaltninger for solcelleanlæg

Som et led i den såkaldte REPowerEU-strategi skal der senest i 2030 være etableret 600 GW solenergi i EU – med særligt fokus på etablering af solcelleanlæg på uudnyttede tagkonstruktioner.

Derfor er den danske regering i fuld gang med at udbygge solcellekapaciteten i Danmark, som forventes at stige støt i de næste 25 år.

Alene mellem 2020 og 2023 er solcellekapaciteten på tage steget med ca. 60 % i Danmark.

Dermed er brandrisiciene desværre også steget. Det viser et stigende antal brande i solcelleanlæg, hvilket understøttes af studier, som konkluderer, at solceller på tage udgør en øget brandrisiko.

Af samme årsag har DBI udgivet en ny brandteknisk vejledning ’Brandsikringsforanstaltninger for solcelleanlæg – Planlægning, installation og egenkontrol’, som fokuserer på bygningspåmontererede solcelleanlæg på eksisterende tage på offentlige bygninger, store industribygninger og etageboligbyggerier.

- I vejledningen gennemgår vi, hvordan man bedst sikrer sig mod både antændelse og brandspredning i forbindelse med solcelleanlæg på tage.

- Det vil sige, hvilke greb har vi, som kan minimere såvel sandsynligheden for brand som konsekvensen af brand, siger Jens Steemann Kristensen, der er forskningskonsulent hos DBI og har skrevet PhD om solcellerelaterede brande.

Fejl i de elektriske systemer
Teknologien i solcelleanlæg er ifølge Jens Steemann Kristensen grundlæggende gennemprøvet og sikker. Alligevel er der en øget brandrisiko pga. anlæggenes elektriske systemer.

- Der kan f.eks. være fejl i stikforbindelsen, fordi stikkene enten samles eller monteres forkert, eller fordi der benyttes ikke-kompatible stik.

- Der kan også være tale om fejl i DC-afbryderen (jævnstrømsafbryderen, red.), eller kabler kan med tiden blive slidt, når de bliver blæst frem og tilbage på taget, siger Gert Jakobsen, projektleder og brandundersøger hos DBI, som suppleres af Jens Steemann Kristensen:

- Både mine studier og andre officielle studier viser, at antændelse pga. fejl i solcelleanlæggenes elektriske system skyldes menneskelige fejl i langt de fleste tilfælde. Det gælder både i forhold til installation og vedligeholdelse af solcellerne.

- Så det handler om at informere om de faktorer, der fører til en øget risiko, så folk kan spotte fejlene og tage deres forholdsregler, før fejlene udvikler sig fra alvorlige fejl til kritiske fejl.

- Samtidig skal folk gøre sig klart, at solceller kræver drift og vedligehold, bl.a. fordi de jo udsættes for vind og vejr, siger Jens Steemann Kristensen og tilføjer:

- Hvis vi skal følge med i det tempo, som regeringen lægger op til i sin solcellestrategi, har vi desuden den udfordring, at vi ikke har en tilstrækkeligt stor arbejdsstyrke på området. Så nye fagkræfter skal læres op, og det øger alt sammen potentielt risikoen for fejl.

Brandspredning i hulrum på taget
Normalt er tage konstrueret til at forhindre brandspredning, men solceller betragtes ikke som en del af bygningen og er derfor ikke regulerede i bygningsreglementet.

Opstår der brand i et solcelleanlæg på et tag, vil branden altså sprede sig i hulrummet mellem tagkonstruktionen og undersiden af solcellepanelerne. Undersiden af panelerne reflekterer nemlig varmen ned på taget og giver større spredning af flammerne.

- Som lovgivningen er i dag, har vi regler, der forhindrer brandspredning inde i en bygning. Men vi mangler regler, der forhindrer brand i at sprede sig ind i en bygning, f.eks. fra taget.

- Og regulering er endnu vigtigere nu, hvor vi er begyndt at montere solcellepaneler på vores tage og dermed tilføjer ekstra brandrisici, både hvad angår antændelse og branddynamik, siger Gert Jakobsen.

Solceller øger risikoen for brandspredning på flade tage

Anbefalinger fra vejledningen
DBI’s nye vejledning om brandsikringsforanstaltninger for solcelleanlæg indeholder i alt 9 funktionskrav for øget brandsikkerhed ved etablering og drift og vedligehold af solcelleanlæg på tage.

- I vejledningen anbefaler vi både tiltag inden for design- og projektering, installation samt drift og vedligehold. Som udgangspunkt bør man naturligvis sikre en god brandsikring af selve tagkonstruktionen.

- Desuden må montagesystemet ikke være brandbart, og det skal være fastgjort, så det ikke kan flytte sig, siger Jens Steemann Kristensen og fortsætter:

- Herudover bør der laves brandbælter mellem solcelleøerne, ligesom man også skal undlade at etablere solceller hen over bygningens brandsektioner.

- For det nytter jo ikke så meget at lave sektionsadskillelser inde i bygningen, hvis man ikke tager højde for dem, når man påmonterer solcellerne på taget. Og så skal man altså huske at vedligeholde sine solcelleanlæg, siger han.

- Med vejledningen ønsker vi bestemt ikke at advare mod solcelleanlæg, men i stedet at sætte fokus på brandrisici, så vi opnår øget brandsikkerhed og sikrer, at folk stadig ønsker at bygge solcelleanlæg om 10 år.

- Samtidig er det vores mål at give byggebranchen og forsikringsselskaberne en fælles vejledning, de kan støtte sig op ad, så alle ikke behøver at udarbejde deres egne vejledninger, fastslår Jens Steemann Kristensen.

-hawin

9/1 2025
  • Ny operations manager hos Dachser i Hvidovre

    Ny operations manager hos Dachser i Hvidovre

    logistikcentre ›Magnus Madsen er den 1. januar tiltrådt som operations manager i Dachsers filial i Hvidovre. Med sine 15 års erfaring i den tyske logistikvirksomheds danske organisation er han velkendt navn i virksomheden
  • Danske Fragtmænd henter ny topchef fra Verdo

    Danske Fragtmænd henter ny topchef fra Verdo

    logistikcentre ›Danske Fragtmænds bestyrelse har ansat Jakob Flyvbjerg Christensen som ny CEO. Med erfaring fra topposter hos blandt andet A.P. Møller-Mærsk, Aarhus Havn og senest som CEO i Verdo er det en erfaren leder, der skal stå i spidsen for Danske Fragtmænd
  • Klar til stigende transportmængder

    Klar til stigende transportmængder

    logistikcentre ›Horsens er et strategisk vigtigt knudepunkt i forhold til DSV’s distributionsmønstre mellem Norden og Europa. Og snart står transport- og logistikkæmpens nye logistikcenter færdigt i området tæt på motorvejen
  • Lagerhotel hjælper startups på vej

    Lagerhotel hjælper startups på vej

    logistikcentre ›Godshotellet Sjælland vil hjælpe startups med at undgå alt for faste og omkostningstunge løsninger på f.eks. lager og logistik
  • Dachser får ny filialchef i Hvidovre

    Dachser får ny filialchef i Hvidovre

    logistikcentre ›Logistikleverandøren med rødder i det sydtyske henter ny filialchef til filialen i København internt. Nicolai Winter tiltræder den 1. januar 2025 som General Manager og overtager dermed stafetten fra kommende nordiske direktør Peter Hut
  • Dagrofa med en ny offensiv strategi

    Dagrofa med en ny offensiv strategi

    logistikloesninger ›Øget fokus på blandt andet lokale danske kvalitetsvarer og nemme måltidsløsninger er en del af fødevarekoncernen Dagrofas nye strategi, som indebærer investeringer på mere end 1,3 mia. kr. over de kommende tre år - bl.a. i opgraderinger af logistikløsninger med mere automation
  • Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

    Billund Lufthavn øger sikkerheden med nyt, automatiseret baggrundstjek

    transport ›Lufthavne er kritisk infrastruktur og skal ifølge NIS2 direktivet og CER, loven om kritiske enheders modstandsdygtighed, der begge træder i kraft i 2025, lave baggrundstjek af medarbejdere og virksomheder. Derfor har Billund Lufthavn indført en automatisk screeningsløsning
  • Skanlog overtager Godshotel & Transports lager- og logistikaktiviteter

    Skanlog overtager Godshotel & Transports lager- og logistikaktiviteter

    logistikcentre ›1. januar 2025 overtager Skanlog alle lager- og logistikaktiviteter i Godshotel & Transport. De berørte medarbejdere bliver tilbudt ansættelse hos Skanlog. Godshotel & Transport fortsætter som selvstændigt selskab og vil fremover alene fokusere på sine transport og distributionsaktiviteter