DB Schenker: Vi er klar til VGM-krav
Når alle containere fra 1. juli skal vejes, inden de lastes ombord på skibene, er DB Schenker klar. Hvis en kunde ikke selv har mulighed for vejning, hjælper Schenker med glæde til
Som et led i SOLAS (Safety of Life at Sea) skal der fra 1. juli i år registreres VGM (verified gross mass) for alle containere. Det er afsenderen, der har ansvaret for denne vejning.- I princippet bliver vores rolle primært formidlende, men i praksis bliver det ofte os, der vejer for vores kunder, siger Anders Olsen ansvarlig for søfragt i DB Schenker A/S.
Derfor er DB Schenker i fuld gang med at forberede it-systemer og processer, så de kan håndtere de ekstra krav. Krav, der har til formål at øge sikkerheden på skibene, i havnene men også på landevejen. En container, der er lastet for tungt, vil forårsage øget bremselængde, og man risikerer, at havnekranerne ikke kan holde til den ekstra vægt.
- De nye regler er gode, for vi kan undgå rigtig alvorlige ulykker. De giver selvfølgelig nogle udfordringer, men vi skal nok være klar 1. juli, siger Anders Olsen.
Udfordringerne ligger i, at VGM-vejningen skal afleveres inden containeren når havnen. Det kan forlænge fortransporten og vil dermed kunne resultere i ekstra miljøbelastning.
- Det kan være problematisk i forhold til vores høje miljøstandarder og fordyre transporten. Det kan sågar have indflydelse på vores kunders lead time, siger Anders Olsen.
Samtidig er det en udfordring, at mange ting endnu ikke er helt på plads fra erhvervs- og vækstministeriets side. Ifølge Danske Speditører afventer de danske myndigheder formentlig en høring i den amerikanske kongres, der skal fastslå, hvordan de nye regler skal udmøntes i USA.
- Med de mange ubekendte faktorer er det godt, at vi har en brancheorganisation, der er gået aktivt ind i sagen, slutter Anders Olsen.
-mklarlund