Elgiganten i offensiven med nyt højautomatiseret lager
Et smugkig ind på det nye højautomatiserede lager med automatiske pallekraner.

Elgiganten i offensiven med nyt højautomatiseret lager

Ifølge Elgiganten vinder omni-channel over pure-players i fremtiden på grund af mere effektive lager- og forsendelsesprocesser. Med deres nye højautomatiserede lager, vil Elgiganten øge antallet af forsendelser fra de nuværende to millioner helt op til fem millioner om året

Elgiganten arbejder i øjeblikket på at få deres nye højautomatiserede lager, som er en udbygning af deres eksisterende lager i Jønkøping, klar til at gå live i september 2016.

Med en investering på 500 millioner SEK er lageret den største lagerinvestering set nogensinde i Sverige, og for Elgiganten er det en investering i fremtiden.

- Vi oplever et stigende salg både i vores on- og offline butikker, og kunderne vil have hurtigere og bedre levering. Det betyder, at vi skal øge vores lagerbeholdning og reducere leveringstiden til både butikker og privatpersoner. Det gør vi ved at bygge et større lager og samtidig centralisere lageret.

- På den måde kan vi købe stort ind, håndtere forsendelser til både butikker og privatpersoner i samme lagerproces, og dermed nå vores markeder hurtigere samtidig med at vi sænker vores logistikomkostninger, fortæller Robert Johansson, It & Project Manager i Elgiganten.

Det, der gør det nye lager højautomatiseret er, at den nye tilbygning bliver ubemandet. Alt sker ved hjælp af maskiner, og forbindes via et pakkebånd og et sorteringsanlæg. Plukning er automatisk med hjælp af plukkestationer.

Elgigantens forsendelsesproces er også automatisk ved hjælp af delivery management softwaren Consignor, som automatisk printer labels og sender EDI til de transportører, som Elgiganten anvender.

Med Consignor kan Elgiganten øge forsendelsesvolumen

Consignor er integreret op mod Elgigantens WMS system, Astro fra Consafe. Det betyder, at Elgiganten ikke skal arbejde i flere forskellige systemer, når de håndterer forsendelser til butikker og kunder.

- Vi bruger Consignor, fordi det er et fleksibelt system. Det er enkelt at integrere op mod nye og egne systemer, fx ERP-, WMS og webshopsystemer samt justere labels, hvis der skal ændres tekst, logo og lignende. Derudover er det skalérbart i forhold til at håndtere stigende forsendelsesvolumener. Vi forventer at sende fem millioner pakker om få år, siger Robert Johansson.

Med Consignor er Elgiganten også i stand til at imødekomme kundernes strengere krav til levering samt hurtig levering til butikkerne, forklarer Robert Johansson:

- Med verdens største transportørbibliotek tilgængeligt i Consignor kan vi nemt vælge de transportører, som vi har behov for. Det giver os flere muligheder for fragt og transport end vores konkurrenter, samtidig med at vi kan tilbyde vores kunder flere muligheder for levering.

Elgiganten anvender ca. 10 forskellige transportører, blandt andet Schenker, Posti og Bring, og har planer om at udvide med endnu flere transportører, fx cykelbude som er gode til last-mile.

Baseret på de seneste års erfaringer, tror Elgiganten på fortsat vækst gennem omni-channel, og med det nye højautomatiserede lager vil de være fleksible over for udsving i markedet og fordelingen af forsendelser, som på nuværende tidpunkt er ca. 80% til butikker og 20% til privatpersoner.

-hawin

 

Fakta

  • Elgigantens lager i Jønkøping er 95.000 kvm, og udvider med yderligere 12.000 kvm til det nye højautomatiserede lager.
  • Udover lageret i Jønkøping har Elgiganten også et lager i Brno i Tjekkiet på 24.000 kvm.
  • Elgiganten er en del af Elkjøp-koncernen, og har mere end 350 varehuse i hele Norden, som alle forsynes med varer fra lageret i Jønkøping.
  • Der er 300 lagermedarbejdere ansat på Elgigantens lager, og yderligere 15 medarbejdere skal ansættes til at sikre driften på det nye højautomatiserede lager.
  • Elgiganten har anvendt Consignor siden 2007, hvor deres forsendelsesvolumen er steget konstant.
  • Elgiganten anvender Consignor On-premises.

13/6 2016
  • Droneaktører i ny forening

    Droneaktører i ny forening

    logistikloesninger ›Den seneste tids store fokus på droner i dansk luftrum skaber behov for at styrke samarbejdet mellem myndigheder og virksomheder på droneområdet. Nu går droneaktører sammen i en ny forening under DI
  • Flyvende døgnvagter med eget netværk

    Flyvende døgnvagter med eget netværk

    logistikloesninger ›Logistikbranchen er del af målgruppen, der kan få glæde af den selvstyrende droneteknolgi fra startup-virksomheden SKYFRR, som har fået plads i Teknologisk Instituts robotnetværk
  • Robotarrangører lancerer ny begivenhed i 2026

    Robotarrangører lancerer ny begivenhed i 2026

    logistikloesninger ›Under den fælles titel Week of Robotics går det traditionelle ROBOTBRAG til næste år sammen med konferencen NextGen Robotics LIVE i et tre-dages internationalt robotarrangement på Fyn
  • Strømlinet produktion med 3D-Vision og en robot

    Strømlinet produktion med 3D-Vision og en robot

    logistikloesninger ›Den højtteknologiske virksomhed, SENEX har med SCAPE's 3D Vision-Guided Robotics opnået en fejlfri, fleksibel og fuldautomatisk produktion af sine differenstryksensorer
  • 3D vision og robotautomation i praksis

    3D vision og robotautomation i praksis

    logistikloesninger ›Scape Technologies slår dørene op og inviterer til åbent hus, hvor gæsterne kan opleve 3D vision og robotautomation i praksis
  • BinPick skaber orden i kaos

    BinPick skaber orden i kaos

    logistikloesninger ›Teknologisk Institut og flere industrivirksomheder var samlet hos Unimec til faglig dialog om bin picking og fremtidens automatiseringsløsninger
  •  'Detector Lab' åbner hos DBI

    'Detector Lab' åbner hos DBI

    logistikloesninger ›Europa mangler faciliteter til test af røgdetekteringsprodukter. Det laver DBI nu om på med et nyt laboratorium og et tilhørende akkrediteret testområde
  • Automatiseringspris til M&J Recycling

    Automatiseringspris til M&J Recycling

    logistikloesninger ›Robotsammenslutningen DIRA har belønnet Horsensvirksomheden, som med et fuldautomatisk robotsvejseanlæg har flyttet produktionen af neddeler-udstyr tilbage fra Kina. Se video om anlægget: