Lidl automatiserer lageret i Køge
Berit Wolmar, arbejdsmiljøleder hos Lidl, statsminister Lars Løkke Rasmussen og adm. dir. i Lidl Danmark Dirk Fust.

Lidl automatiserer lageret i Køge

Lidl udvider logistikcentret i Køge og udbygger med et 30 meter højt lager med føreløse kraner. Samtidig indretter man et mellemlager med automatisk shuttleteknik og halvautomatiske palleteringsstationer i de eksisterende bygninger

Af Hans Windeløv

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) tog første spadestik til det nye højlager og deltog også i en rundvisning på mellemlageret og ved palleteringsstationerne, da Lidl introducerede hele den samlede løsning for pressen mandag den 27. maj.

- Vi har haft succes med vores ekspansionsstrategi i Danmark og ikke mindst på Sjælland, hvor vi har åbnet flere butikker de seneste år. Nye kommer til og for at kunne sikre høj leveringssikkerhed og også udvide produktsortimentet, kræver det, at vi udvider logistikcentret og effektiviserer varehåndteringsprocesserne. Samtidig ønsker vi at give vore medarbejdere så gode arbejdsforhold som muligt. Det sikrer den nye løsning, hvor den halvautomatiske palletering af varer til butikkerne foregår på en måde, hvor man eliminerer næste alle manuelle løft.

Det siger administrerende direktør for Lidl Danmark, Dirk Fust, og fortæller, at løsningen er blevet udviklet i samabejde med logistikleverandøren Vanderlande.

En særegen løsning

- Vores folk med både salgsdirektør, udviklings- og ejendomsdirektør, arbejdsmiljølederen og projektmanageren har samarbejdet tæt med Vanderlandes konsulenter og udviklere. Sammen har vi altså fået udviklet en  særegen løsning. Den lever helt op til vores krav og behov og sørger endvidere for, at vi kan følge med den vækst og de stigende varemængder vi forventer i fremtiden, siger Dirk Fust.

Med højlageret udvider Lidl Danmark sit lager med 6.400 kvadratmeter, så man kommer til at råde over 46.400 kvadratmeter. Højlageret får plads til lidt over 18.000 paller, som bliver betjent af otte automatiske kraner. Dermed fordobler Lidl kapaciteten for hele logistikcentret.  

Når dagens ordrer fra butikkerne på Sjælland og Bornholm tikker ind om eftermiddagen, bliver paller med varer plukket i højlageret og via rullebaner ført til mellemlageret. Her bliver pallerne depalleteret automatisk og varerne plukket til de specifikke butikker. Shuttles med bakker fører varerne pakket i colli til palleteringsstationerne, som befinder sig på en mezzanin i forlængelse af mellemlageret. Her er det første gang varerne møder medarbejderne og manuel håndtering.

Varerne glider nemt afsted

- Varerne ankommer til en ergonomisk optimal pakkestation. Den er opbygget som et bord med en palle i midten. Pallen befinder sig i niveau med bordet og synker ned i niveau når alle varer i et lag er ført over på den. Selve overfladen på bordet omkring pallen er konstrueret, så der kun er et minimum af friktion. På den måde glider varerne let afsted på det. Medarbejderen kan fører varerne hele vejen rundt om pallen. De kan sætte varer i venteposition og opbygge pallen hurtigt og sikkert uden at foretage tunge og skæve løft, forklarer Berit Wolmar, som er arbejdsmiljøleder hos Lidl.

Når pallen er færdigpalleteret bliver den sænket ned til gulvniveau, hvor den bliver wrappet og hentet med truck og kørt til afsendelsesområdet.

- Vi har stort fokus på arbejdsmiljøet og på, at vore medarbejdere ikke bliver overbelastede. Det nye lager og de nye processer reducerer de manuelle løft væsentligt og sørger for væsentlige ergonomiske forbedringer i varehåndteringen. Lige nu plukker vi varerne manuelt med Pick-by-Voice, fra reoler og over på palletruck. Det kan godt være hårdt rent fysisk. Med det nye system undgår medarbejderne at blive nedslidt og dermed øger det muligheden for at de kan blive både hos Lidl og på arbejdsmarkedet i mange år. Vi ønsker i hvert fald at optimere arbejdsmiljøet, så det bliver så godt som muligt. Det mener vi, det nye system lever op til, siger Berit Wolmar.

Fokus på medarbejdere på lager og i butik

Selv om det nye lager automatiserer mange af processerne betyder det ikke at Lidl, skal afskedige medarbejdere.

- Der bliver brug for alle de medarbejdere vi har nu. Og måske skal vi have flere i takt med at varemængderne og lageromsætningen stiger. Lige nu efteruddaner vi vore medarbejdere, så de bliver fortrolige med de processer i det nye system, som altså stadig er manuelle, siger Mads T. Nielsen, som er udviklings- og ejendomsdirektør i Lidl i Danmark.

Han kommer ind på at logistikcentret med det nye højlager og de nye varehåndteringsprocesser bliver taget i brug medio 2021. Til den tid har Lidl selv udviklet det WMS som styrer varehåndteringen lige fra ordrerne tikker ind og til paller og varer bliver plukket, palleteret og sendt ud til butikkerne. Systemet styrer derfor også sekvenseringen af de varer, der ankommer til palleteringsstationerne.

- Vi har fokus både på medarbejderne på lageret og ude i butikkerne. Og når varerne ankommer til stationerne, tager systemet hensyn til at tunge og stabile varer bliver placeret nederst på pallen. Men samtidig palleterer vi i forhold til varernes placering i butikkerne, så tømning af pallerne og placering af varerne på hylderne sker i et logisk og kontinuerligt flow. Dermed undgår vi at medarbejderne skal kører pallerne frem og tilbage i butikkerne, eller at de måske tyer til at bære varerne tilbage til hylder, man har passeret for længst, siger Mads T. Nielsen.  

 

3/6 2019
  • Robotternes indtog på Vestkysten

    Robotternes indtog på Vestkysten

    logistikloesninger ›Til en af Danmarks største webshops - Med24.dk i Løkken - skal SystemTeknik Logistics (STL) og Geek+ levere en banebrydende automationsløsning som inkluderer 30 gulvrobotter gulvrobotter
  • Selvtænkede robotter er fremtiden

    Selvtænkede robotter er fremtiden

    logistikloesninger ›EU-projektet RoboSapiens vil give morgendagens robotter evnen til at tilpasse sig store og uforudsete ændringer i deres miljø – herunder arbejdet tæt med mennesker. Projektet ledes af Aarhus Universitet og med i det er Teknologisk Institut, som bl.a. har fokus på renovering af elektronik
  • Scape Technologies lancerer Scape CoCreator

    Scape Technologies lancerer Scape CoCreator

    logistikloesninger ›3D robot guidance platformen, Scape CoCreator kombinerer avanceret 3D Vision-teknologi og AI med intuitiv, kodefri programmering af robotter, og er designet til at forenkle robot-automatisering
  • Molslinjen vinder prestigefuld pris for AI-styret lastesystem

    Molslinjen vinder prestigefuld pris for AI-styret lastesystem

    logistikloesninger ›I Orlando i Florida blev Molslinjen i nat dansk tid udråbt som vindere af Franz Edelman Award, der betragtes som "Nobelprisen i Operations Research”. Rederiet vandt prisen foran giganter som eks. tyske ALDI, American Airlines og McDonalds i Kina
  • Siemens, Universal Robots og Zivid præsenterer totalløsning til plukkeopgaver

    Siemens, Universal Robots og Zivid præsenterer totalløsning til plukkeopgaver

    logistikloesninger ›De tre parter er gået sammen om at skabe en innovativ løsning, der strømliner lagerautomatisering og løser vedvarende udfordringer ved intralogistiske "fulfillmentopgaver". Løsningen er i fuld gang med at blive præsenteret på messer og ved forskellige arrangementer
  • ROBOTBRAG er klar med årets program

    ROBOTBRAG er klar med årets program

    logistikloesninger ›Under overskriften "Find din rute med robotter" inviterer Teknologisk Institut og DIRA Business danske virksomheder til den årlige robot-komsammen i Odense torsdag den 30. maj. Programmet byder på rådgivning, udstillinger og konferenceoplæg om robotter både på og udenfor fabriksgulvet
  • Best Product-prisen uddelt på LogiMAT

    Best Product-prisen uddelt på LogiMAT

    logistikloesninger ›En innovativ plukkerobot der henter ordrer i lagergangene, en pakkemaskine der skræddersyr papemballagen til produkterne, og et AI-sprogstyringssystem til lagerets WMS var højdepunkterne inden for innovation, som blev hædret med Best Product-prisen på LogiMAT 2024
  • Nye robotter til Brings logistikcenter i Greve

    Nye robotter til Brings logistikcenter i Greve

    logistikloesninger ›Transport og logistikvirksomheden har netop indgået aftale med robotvirksomheden Addverb. I juli flytter fem robotter ind i Greve, hvor de skal hjælpe med sortering af pakker på flere lokale ruter