Lidl automatiserer lageret i Køge
Berit Wolmar, arbejdsmiljøleder hos Lidl, statsminister Lars Løkke Rasmussen og adm. dir. i Lidl Danmark Dirk Fust.

Lidl automatiserer lageret i Køge

Lidl udvider logistikcentret i Køge og udbygger med et 30 meter højt lager med føreløse kraner. Samtidig indretter man et mellemlager med automatisk shuttleteknik og halvautomatiske palleteringsstationer i de eksisterende bygninger

Af Hans Windeløv

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) tog første spadestik til det nye højlager og deltog også i en rundvisning på mellemlageret og ved palleteringsstationerne, da Lidl introducerede hele den samlede løsning for pressen mandag den 27. maj.

- Vi har haft succes med vores ekspansionsstrategi i Danmark og ikke mindst på Sjælland, hvor vi har åbnet flere butikker de seneste år. Nye kommer til og for at kunne sikre høj leveringssikkerhed og også udvide produktsortimentet, kræver det, at vi udvider logistikcentret og effektiviserer varehåndteringsprocesserne. Samtidig ønsker vi at give vore medarbejdere så gode arbejdsforhold som muligt. Det sikrer den nye løsning, hvor den halvautomatiske palletering af varer til butikkerne foregår på en måde, hvor man eliminerer næste alle manuelle løft.

Det siger administrerende direktør for Lidl Danmark, Dirk Fust, og fortæller, at løsningen er blevet udviklet i samabejde med logistikleverandøren Vanderlande.

En særegen løsning

- Vores folk med både salgsdirektør, udviklings- og ejendomsdirektør, arbejdsmiljølederen og projektmanageren har samarbejdet tæt med Vanderlandes konsulenter og udviklere. Sammen har vi altså fået udviklet en  særegen løsning. Den lever helt op til vores krav og behov og sørger endvidere for, at vi kan følge med den vækst og de stigende varemængder vi forventer i fremtiden, siger Dirk Fust.

Med højlageret udvider Lidl Danmark sit lager med 6.400 kvadratmeter, så man kommer til at råde over 46.400 kvadratmeter. Højlageret får plads til lidt over 18.000 paller, som bliver betjent af otte automatiske kraner. Dermed fordobler Lidl kapaciteten for hele logistikcentret.  

Når dagens ordrer fra butikkerne på Sjælland og Bornholm tikker ind om eftermiddagen, bliver paller med varer plukket i højlageret og via rullebaner ført til mellemlageret. Her bliver pallerne depalleteret automatisk og varerne plukket til de specifikke butikker. Shuttles med bakker fører varerne pakket i colli til palleteringsstationerne, som befinder sig på en mezzanin i forlængelse af mellemlageret. Her er det første gang varerne møder medarbejderne og manuel håndtering.

Varerne glider nemt afsted

- Varerne ankommer til en ergonomisk optimal pakkestation. Den er opbygget som et bord med en palle i midten. Pallen befinder sig i niveau med bordet og synker ned i niveau når alle varer i et lag er ført over på den. Selve overfladen på bordet omkring pallen er konstrueret, så der kun er et minimum af friktion. På den måde glider varerne let afsted på det. Medarbejderen kan fører varerne hele vejen rundt om pallen. De kan sætte varer i venteposition og opbygge pallen hurtigt og sikkert uden at foretage tunge og skæve løft, forklarer Berit Wolmar, som er arbejdsmiljøleder hos Lidl.

Når pallen er færdigpalleteret bliver den sænket ned til gulvniveau, hvor den bliver wrappet og hentet med truck og kørt til afsendelsesområdet.

- Vi har stort fokus på arbejdsmiljøet og på, at vore medarbejdere ikke bliver overbelastede. Det nye lager og de nye processer reducerer de manuelle løft væsentligt og sørger for væsentlige ergonomiske forbedringer i varehåndteringen. Lige nu plukker vi varerne manuelt med Pick-by-Voice, fra reoler og over på palletruck. Det kan godt være hårdt rent fysisk. Med det nye system undgår medarbejderne at blive nedslidt og dermed øger det muligheden for at de kan blive både hos Lidl og på arbejdsmarkedet i mange år. Vi ønsker i hvert fald at optimere arbejdsmiljøet, så det bliver så godt som muligt. Det mener vi, det nye system lever op til, siger Berit Wolmar.

Fokus på medarbejdere på lager og i butik

Selv om det nye lager automatiserer mange af processerne betyder det ikke at Lidl, skal afskedige medarbejdere.

- Der bliver brug for alle de medarbejdere vi har nu. Og måske skal vi have flere i takt med at varemængderne og lageromsætningen stiger. Lige nu efteruddaner vi vore medarbejdere, så de bliver fortrolige med de processer i det nye system, som altså stadig er manuelle, siger Mads T. Nielsen, som er udviklings- og ejendomsdirektør i Lidl i Danmark.

Han kommer ind på at logistikcentret med det nye højlager og de nye varehåndteringsprocesser bliver taget i brug medio 2021. Til den tid har Lidl selv udviklet det WMS som styrer varehåndteringen lige fra ordrerne tikker ind og til paller og varer bliver plukket, palleteret og sendt ud til butikkerne. Systemet styrer derfor også sekvenseringen af de varer, der ankommer til palleteringsstationerne.

- Vi har fokus både på medarbejderne på lageret og ude i butikkerne. Og når varerne ankommer til stationerne, tager systemet hensyn til at tunge og stabile varer bliver placeret nederst på pallen. Men samtidig palleterer vi i forhold til varernes placering i butikkerne, så tømning af pallerne og placering af varerne på hylderne sker i et logisk og kontinuerligt flow. Dermed undgår vi at medarbejderne skal kører pallerne frem og tilbage i butikkerne, eller at de måske tyer til at bære varerne tilbage til hylder, man har passeret for længst, siger Mads T. Nielsen.  

 

3/6 2019
  • Million-boost til fremtidens grønne teknologier

    Million-boost til fremtidens grønne teknologier

    logistikloesninger ›Fonden for Retfærdig Omstilling investerer 250 mio. kr. i udvikling af grønne teknologier i Syd- og Nordjylland
  • Logistikken får en hovedrolle

    Logistikken får en hovedrolle

    logistikloesninger ›Med de nye klimakrav i byggeriet, der er trådt i kraft den 1. juli, logistikken et fokusområde for byggeriet. Derfor skruer Bygma op for effektiv levering, intelligent pakning og klimadokumentation
  • UR15 på messe i München

    UR15 på messe i München

    logistikloesninger ›I disse dage viser Universal Robot sin UR15-cobot og andre AI-nyheder frem på automatica 2025 i München, hvor der blandt andet er tale om livedemonstrationer
  • Roima Intelligence på opkøb i Australien

    Roima Intelligence på opkøb i Australien

    logistikloesninger ›Roima Intelligence køber australske Tillit for at styrke global ekspansion og intelligent produktion hos kunderne
  • Stor bøde for vildledende klimaudsagn

    Stor bøde for vildledende klimaudsagn

    logistikloesninger ›Royal Unibrew blev politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for at markedsføre Egekildevand med udsagn om CO2-neutralitet på emballagen uden samtidig at oplyse på emballagen, at CO2-neutraliteten delvist blev opnået ved klimakompensation. Nu har drikkevareproducenten accepteret at betale en bøde på fire millioner kroner for vildledende markedsføring\r\n
  • Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    logistikloesninger ›Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab for at gøre Salling Groups forsyningskæde endnu mere driftig, leveringsdygtig og grøn. Aftalen er én af de første eksempler på et partnerskab i forsyningskæden med et målrettet fokus på strategisk modstandsdygtighed, siger ekspert
  • Stor messe-opbakning på tværs af sektorer

    Stor messe-opbakning på tværs af sektorer

    logistikloesninger ›Interessen for at udstille på årets HI-messe er stor, og der er rift om pladserne i alle messens vidt forskellige haller. HI-messen, der nyder godt af opbakning fra såvel nye som velkendte udstillere, finder sted i MCH Messecenter Herning 30. september-2. oktober 2025
  • Descartes strømliner udvekslingen af luftfragtdata

    Descartes strømliner udvekslingen af luftfragtdata

    logistikloesninger ›Descartes Systems Groups Air Messaging-løsning effektiviserer nu overførslen af luftfragtdata i overensstemmelse med International Air Transport Associations (IATA) ONE Record-meddelelsesstandard