30 % lavere billetpriser er ikke så dyrt endda
Det vil koste statskassen i omegnen af 1,3 milliarder kroner årligt, hvis priserne for at benytte kollektiv trafik - busselskaber, S-tog, metro og lokalbaner - sænkes med 30 procent.
Af Dan Bjerring
Christiansborg
Det fremgår af et svar fra transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) til Henning Hyllested fra Enhedslisten.
Måske overraskende er det største tab ikke lavere indtægter fra billetter til den kollektive transport, men mistede indtægter fra ”en reduktion i personbilkørsel”.
Staten vil miste indtægter fra blandt andet brændstofafgifter på 1½ milliard kroner årligt, mens tabte indtægter fra billetsalget vil være 900 millioner kroner.
Til gengæld vil de sparede billetudgifter for forbrugerne blive omsat i forbrug af andre varer, og det betyder merindtægter fra afgifter og moms på 0,7 milliarder kroner til statskassen.
Overraskende
Den samlede udgift for statskassen vil derfor være i størrelsesordenen 1,3 milliarder kroner ved en generel nedsættelse af prisen for at benytte kollektiv trafik med 30 procent.
Dertil kommer eventuelle øgede driftsomkostninger og eventuelt øget behov for investeringer i den kollektive trafik.
Beregningerne er foretaget af Transport DTU, og Henning Hyllested siger til LTL.dk, at han er positivt overrasket over, at det ikke koster mere at fjerne så betragtelig en del af billetprisen:
- Formålet er jo netop at få flere over i den kollektive trafik. Det er i dag alt for dyrt at bruge den offentlige transport, og at staten mister indtægter fra bilerne, der er større end det tabte billetprovenu, viser blot, at det ikke er så meget belastningen fra støj og af klimaet, regeringen tænker på, men provenuet til statskassen, siger