30 % lavere billetpriser er ikke så dyrt endda
Henning Hyllested (Enhl) Foto: Steen Brogaard

30 % lavere billetpriser er ikke så dyrt endda

Det vil koste statskassen i omegnen af 1,3 milliarder kroner årligt, hvis priserne for at benytte kollektiv trafik - busselskaber, S-tog, metro og lokalbaner - sænkes med 30 procent.

Af Dan Bjerring

Christiansborg

 

Det fremgår af et svar fra transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) til Henning Hyllested fra Enhedslisten.

Måske overraskende er det største tab ikke lavere indtægter fra billetter til den kollektive transport, men mistede indtægter fra ”en reduktion i personbilkørsel”.

Staten vil miste indtægter fra blandt andet brændstofafgifter på 1½ milliard kroner årligt, mens tabte indtægter fra billetsalget vil være 900 millioner kroner.

Til gengæld vil de sparede billetudgifter for forbrugerne blive omsat i forbrug af andre varer, og det betyder merindtægter fra afgifter og moms på 0,7 milliarder kroner til statskassen.

Overraskende

Den samlede udgift for statskassen vil derfor være i størrelsesordenen 1,3 milliarder kroner ved en generel nedsættelse af prisen for at benytte kollektiv trafik med 30 procent.

Dertil kommer eventuelle øgede driftsomkostninger og eventuelt øget behov for investeringer i den kollektive trafik.

Beregningerne er foretaget af Transport DTU, og Henning Hyllested siger til LTL.dk, at han er positivt overrasket over, at det ikke koster mere at fjerne så betragtelig en del af billetprisen:

- Formålet er jo netop at få flere over i den kollektive trafik. Det er i dag alt for dyrt at bruge den offentlige transport, og at staten mister indtægter fra bilerne, der er større end det tabte billetprovenu, viser blot, at det ikke er så meget belastningen fra støj og af klimaet, regeringen tænker på, men provenuet til statskassen, siger

22/8 2017
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen