30 % lavere billetpriser er ikke så dyrt endda
Henning Hyllested (Enhl) Foto: Steen Brogaard

30 % lavere billetpriser er ikke så dyrt endda

Det vil koste statskassen i omegnen af 1,3 milliarder kroner årligt, hvis priserne for at benytte kollektiv trafik - busselskaber, S-tog, metro og lokalbaner - sænkes med 30 procent.

Af Dan Bjerring

Christiansborg

 

Det fremgår af et svar fra transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) til Henning Hyllested fra Enhedslisten.

Måske overraskende er det største tab ikke lavere indtægter fra billetter til den kollektive transport, men mistede indtægter fra ”en reduktion i personbilkørsel”.

Staten vil miste indtægter fra blandt andet brændstofafgifter på 1½ milliard kroner årligt, mens tabte indtægter fra billetsalget vil være 900 millioner kroner.

Til gengæld vil de sparede billetudgifter for forbrugerne blive omsat i forbrug af andre varer, og det betyder merindtægter fra afgifter og moms på 0,7 milliarder kroner til statskassen.

Overraskende

Den samlede udgift for statskassen vil derfor være i størrelsesordenen 1,3 milliarder kroner ved en generel nedsættelse af prisen for at benytte kollektiv trafik med 30 procent.

Dertil kommer eventuelle øgede driftsomkostninger og eventuelt øget behov for investeringer i den kollektive trafik.

Beregningerne er foretaget af Transport DTU, og Henning Hyllested siger til LTL.dk, at han er positivt overrasket over, at det ikke koster mere at fjerne så betragtelig en del af billetprisen:

- Formålet er jo netop at få flere over i den kollektive trafik. Det er i dag alt for dyrt at bruge den offentlige transport, og at staten mister indtægter fra bilerne, der er større end det tabte billetprovenu, viser blot, at det ikke er så meget belastningen fra støj og af klimaet, regeringen tænker på, men provenuet til statskassen, siger

22/8 2017
  • Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    transport ›Et nyt samarbejde mellem Port of Aalborg og Norlys betyder, at ellastbiler snart kan tanke strøm på Rørdalsvej i Aalborg. Projektet bliver en del af Norlys’ landsdækkende udbygning af ladeinfrastruktur til tung transport og skal styrke den grønne omstilling i både transportsektoren og havnens erhvervsliv
  • Fart på udbygningen af lynladernetværket

    Fart på udbygningen af lynladernetværket

    transport ›Lynladning langs motorvejsnettet er essentielt for at elbilister kan komme nemt og hurtigt videre, når de kører på tværs af landet – og det bliver kun nemmere fremover. E.ON Drive Infrastructure har nemlig vundet seks rastepladser i vejdirektoratets seneste udbud
  • Ballerup vinder Pedalkraft-Prisen 2025

    Ballerup vinder Pedalkraft-Prisen 2025

    transport ›Ballerup Kommune vinder Cyklistforbundets årlige pris, Pedalkraft-Prisen. Den går hvert år til en arbejdsplads, der har gjort en særlig indsats for at fremme cykling blandt sine medarbejdere
  • Droneshow satte ny besøgsrekord

    Droneshow satte ny besøgsrekord

    transport ›Net nyligt afviklede International Drone Show i Odense cementerede sin status som en af Nordens største dronebegivenheder ved at tiltrække mere end 1.000 industriaktører på tværs af forsvar, energi, landbrug, mobilitet og kritisk infrastruktur
  • Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    transport ›En sænketunnel langs Amagers østkyst kan i 2050 reducere trafikken i indre dele af København med 14 procent, fjerne knap hver fjerde lastbil ved Rådhuspladsen og årligt spare trafikanter for over fire millioner timer i trafikken
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    transport ›Mange små og mellemstore virksomheder får ikke forløst digitaliseringens potentiale, især i brancher som byggeri, detail og transport, vurderer Niklas Winther fra SMVdanmark. Men effekten er tydelig, og det har man allerede erfaret hos rejsearrangøren Corporate Travel & Events
  • ''MANs fremtid starter nu''

    ''MANs fremtid starter nu''

    transport ›Efter hundrede år med diesel-lastbiler producerer MAN nu elektriske lastbiler i serie. Det har krævet store investeringer i overgangen til elektromobilitet, primært på fabrikkerne i Bayern, hvor fleksibel produktion af el- og diesel-lastbiler på samme linje nu er realiseret