Advarsel om rastepladsbegrænsninger fra  Dansk ErhvervDansk Erhvervs adm. dir. advarer mod restriktione for lastbilchaufførers ophold på rastepladser

Advarsel om rastepladsbegrænsninger fra Dansk Erhverv

- Hvis Danmark indfører skrappe restriktioner, er der en risiko for, at andre EU-lande følger trop, mener administrerende direktør Jens Klarskov

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Ikke færre end næsten 6.000 lastbiler kører dagligt over de danske grænser til lands og vands, og ikke mindst er der tale om et stigende antal med østeuropæiske nummerplader, der dog ifølge 3F’s Fagbladet ejes af danske vognmænd. Til gengæld er antallet af lastbiler med danske nummerplader dykket.

I 3F er man i modsætning til ITD ikke ligefrem begejstret over udviklingen, der ifølge 3F koster danske arbejdspladser.
3F advarer om, at de østeuropæiske chauffører ikke alene får en løn lavere end de danske overenskomster, men også at de bor i førerhuset i månedsvis og overnatter på de mange rastepladser, hvor de bruger faciliteterne.

EU-dom med begrænsninger
En EU-dom har for nylig slået fast, at det lovbefalede ugentlige hvil på 45 timer IKKE kan holdes i køretøjet.
Altså at eksempelvis østeuropæiske chauffører ikke kan anvende deres køretøj i døgndrift dag efter dag, uge efter uge, måned efter måned.

Dermed kan det også konstateres, at udgangspunktet for hvil i lastbiler på rastepladser kun kan anvendes til de daglige hvil og et hvil på 24 timer ugentlig.

De ringe forhold for de udenlandske chauffører og social dumping har fået de danske politikere til at reagere med truslen om restriktioner for brug af rastepladserne.
Der arbejdes med eventuelt at begrænse tiden på motorvejsrastepladser til 3 -, 11- eller 24 timer for lastbilers parkering.

Højere transportpriser
Men det vil ifølge Dansk Erhverv og ITD ’skade transportbranchen voldsomt’, og regningen vil blive sendt videre til danske forbrugere.

- Regeringens mål er at ramme udenlandske chauffører, men også danske speditører, vognmænd og chauffører vil få sværere ved at drive forretning. Et indgreb vil føre til højere transportpriser, hvilket i sidste ende ikke kan undgå at ramme danske forbrugere. En anden konsekvens vil være, at priserne på danskproducerede varer bliver højere, og det vil skade eksporten, siger administrerende direktør i Dansk Erhverv, Jens Klarskov.

Dominoeffekt
Han advarer om, at hvis Danmark indfører skrappe restriktioner, er der en risiko for, at andre EU-lande følger trop:

- Det er højest tænkeligt, at hvis Danmark går ned ad denne vej, så vil andre lande overveje at gøre det samme. Altså, at vi kommer til at se en slags kedelig domino-effekt. Det giver branchen voldsomme logiske udfordringer i forhold til at få chaufførtiden til at stemme med de gældende regler, og øget tid kan kun komme fra flere chauffører. Der er allerede mangel på chauffører i EU, og dette vil forstærke manglen voldsomt. Det kan ikke overdrives, hvor skadeligt dette tiltag vil være for transportbranchen, siger Jens Klarskov.

Fører til øget trafik
Dansk Erhverv spår desuden, at parkeringsrestriktioner fra dag ét vil medføre øget trafik på de danske landeveje:

- Der er ingen som helst tvivl om, at vi vil se et øget trafikpres på vores veje. Det sker på et tidspunkt, hvor presset på infrastrukturen aldrig har været større. På den baggrund efterspørger vi en lovgivning, der giver chaufførerne mulighed for at holde deres lovpligtige pauser, og samtidig fjerner de biler, der optager rastepladserne unødvendigt længe, slutter Jens Klarskov.

29/1 2018
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer
  • Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

    transport ›En ny rapport viser at 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje ikke længere blot er en risiko, men et sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen
  • Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    transport ›Hver anden af de varebilschauffører, der kører i lang tid ad gangen, angiver, at de ofte eller meget ofte er så trætte, at de har svært ved at holde øjnene åbne under kørslen. Direktør for Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at man husker trafiksikkerheden, når de mange pakker fra Black Friday skal distribueres
  • Få overblik over lastbilsflåden

    Få overblik over lastbilsflåden

    transport ›B2B-platformen for betalinger og mobilitetstjenester, DKV Mobility, lancerer DKV Transport Management Software – et ny flådestyringsværktøj til vognmænd og transportvirksomheder
  • MAN financial services - nu i Danmark

    MAN financial services - nu i Danmark

    transport ›Så er det officielt. MAN Financial Services er startet i Danmark og giver MAN-kunder adgang til et komplet udvalg af finansieringsløsninger samlet under ét tag
  • Pas på falske leveringsbeskeder

    Pas på falske leveringsbeskeder

    transport ›Når pakkestrømmen stiger op til black week og jul, øger det risikoen for at blive snydt online. Brings sikkerhedschef giver tips til, hvordan man undgår det