Advarsel om rastepladsbegrænsninger fra  Dansk Erhverv
Dansk Erhvervs adm. dir. advarer mod restriktione for lastbilchaufførers ophold på rastepladser

Advarsel om rastepladsbegrænsninger fra Dansk Erhverv

- Hvis Danmark indfører skrappe restriktioner, er der en risiko for, at andre EU-lande følger trop, mener administrerende direktør Jens Klarskov

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Ikke færre end næsten 6.000 lastbiler kører dagligt over de danske grænser til lands og vands, og ikke mindst er der tale om et stigende antal med østeuropæiske nummerplader, der dog ifølge 3F’s Fagbladet ejes af danske vognmænd. Til gengæld er antallet af lastbiler med danske nummerplader dykket.

I 3F er man i modsætning til ITD ikke ligefrem begejstret over udviklingen, der ifølge 3F koster danske arbejdspladser.
3F advarer om, at de østeuropæiske chauffører ikke alene får en løn lavere end de danske overenskomster, men også at de bor i førerhuset i månedsvis og overnatter på de mange rastepladser, hvor de bruger faciliteterne.

EU-dom med begrænsninger
En EU-dom har for nylig slået fast, at det lovbefalede ugentlige hvil på 45 timer IKKE kan holdes i køretøjet.
Altså at eksempelvis østeuropæiske chauffører ikke kan anvende deres køretøj i døgndrift dag efter dag, uge efter uge, måned efter måned.

Dermed kan det også konstateres, at udgangspunktet for hvil i lastbiler på rastepladser kun kan anvendes til de daglige hvil og et hvil på 24 timer ugentlig.

De ringe forhold for de udenlandske chauffører og social dumping har fået de danske politikere til at reagere med truslen om restriktioner for brug af rastepladserne.
Der arbejdes med eventuelt at begrænse tiden på motorvejsrastepladser til 3 -, 11- eller 24 timer for lastbilers parkering.

Højere transportpriser
Men det vil ifølge Dansk Erhverv og ITD ’skade transportbranchen voldsomt’, og regningen vil blive sendt videre til danske forbrugere.

- Regeringens mål er at ramme udenlandske chauffører, men også danske speditører, vognmænd og chauffører vil få sværere ved at drive forretning. Et indgreb vil føre til højere transportpriser, hvilket i sidste ende ikke kan undgå at ramme danske forbrugere. En anden konsekvens vil være, at priserne på danskproducerede varer bliver højere, og det vil skade eksporten, siger administrerende direktør i Dansk Erhverv, Jens Klarskov.

Dominoeffekt
Han advarer om, at hvis Danmark indfører skrappe restriktioner, er der en risiko for, at andre EU-lande følger trop:

- Det er højest tænkeligt, at hvis Danmark går ned ad denne vej, så vil andre lande overveje at gøre det samme. Altså, at vi kommer til at se en slags kedelig domino-effekt. Det giver branchen voldsomme logiske udfordringer i forhold til at få chaufførtiden til at stemme med de gældende regler, og øget tid kan kun komme fra flere chauffører. Der er allerede mangel på chauffører i EU, og dette vil forstærke manglen voldsomt. Det kan ikke overdrives, hvor skadeligt dette tiltag vil være for transportbranchen, siger Jens Klarskov.

Fører til øget trafik
Dansk Erhverv spår desuden, at parkeringsrestriktioner fra dag ét vil medføre øget trafik på de danske landeveje:

- Der er ingen som helst tvivl om, at vi vil se et øget trafikpres på vores veje. Det sker på et tidspunkt, hvor presset på infrastrukturen aldrig har været større. På den baggrund efterspørger vi en lovgivning, der giver chaufførerne mulighed for at holde deres lovpligtige pauser, og samtidig fjerner de biler, der optager rastepladserne unødvendigt længe, slutter Jens Klarskov.

29/1 2018
  • Dansk Træemballage A/S køber svenske AB Karl Hedin Emballage

    Dansk Træemballage A/S køber svenske AB Karl Hedin Emballage

    transport ›Ejerne af de to virksomheder har underskrevet aftale om at DTE overtager 100 % af aktierne i Karl Hedin og dets datterselskaber. Overtagelsen sker fredag 9. maj, og det svenske selskab vil fortsætte under eget navn og med Oskar Ryno som adm. direktør
  • Organisationer anbefaler 2035-mål for produktion af grønne brændstoffer

    Organisationer anbefaler 2035-mål for produktion af grønne brændstoffer

    transport ›Den globale skibs- og luftfart skal gøres markant grønnere, og Danmark har unikke muligheder for at bistå med løsninger. Det mener Green Power Denmark, som støttes af DI og Danske Rederier i en rapport med fire anbefalinger til regeringen
  • Norlys åbner nye lynladeparker på Sydsjælland

    Norlys åbner nye lynladeparker på Sydsjælland

    transport ›Onsdag og torsdag i denne uge indvier Norlys henholdsvis lynladepark i Fuglebjerg med 5 lynladere, der gør det muligt for 9 elbilister at lade samtidigt, og en park i Næstved med 4 lynladere, der kan oplade 8 elbiler på samme tid
  • Sofalogistik i øjenhøjde

    Sofalogistik i øjenhøjde

    transport ›Logistikken er en central del af forretningen hos det danske livsstilsbrand Sackit, der opererer i spændingsfeltet mellem B2B og B2C. Levering af produkter som sækkestole, møbler og elektronik til både hoteller og privatkunder stiller nemlig høje krav til fleksibilitet, præcision og evnen til at håndtere gods i mange formater og størrelser
  • Mærsk-containere skifter farve

    Mærsk-containere skifter farve

    transport ›Efter 50 år i gråt er tusindvis af fragtcontainere nu blevet malet om. Den nye farve er - naturligvis - den ikoniske lyseblå, der altid har været rederiets kendetegn
  • Stigende efterspørgsel på gasdrevne lastbiler

    Stigende efterspørgsel på gasdrevne lastbiler

    transport ›Gas er en stadigt mere efterspurgt energikilde i den internationale transportbranche, som på den måde kan reducere deres CO2-udledning betragteligt. Alene sidste år steg Volvos salg af gasdrevne lastbiler mere end 25 procent
  • Fast leverandør på det voksende elbil-marked

    Fast leverandør på det voksende elbil-marked

    transport ›18 af verdens 20 største elbilproducenter originalmonterer dæk fra Continental på flere af deres nye bilmodeller. Dækkoncernens vedvarende fokus på rullemodstand, støj og slidstyrke har været med til, at den fastholde dækproducentens topplacering som leverandør til elbilmarkedet
  • Scandlines´ nye emmisionsfrie færge er snart på vej til Rødby

    Scandlines´ nye emmisionsfrie færge er snart på vej til Rødby

    transport ›Den kommende zero direct emission færge på Rødby-Puttgarten har på det tyrkiske vært fået testet hjælpesystemer, bestået krængningsforsøg og været på sin første prøvetur i Mamarahavet. Når de sidste tests er udført, sætter skibet kurs mod Fehmern