Advarsel om rastepladsbegrænsninger fra  Dansk Erhverv
Dansk Erhvervs adm. dir. advarer mod restriktione for lastbilchaufførers ophold på rastepladser

Advarsel om rastepladsbegrænsninger fra Dansk Erhverv

- Hvis Danmark indfører skrappe restriktioner, er der en risiko for, at andre EU-lande følger trop, mener administrerende direktør Jens Klarskov

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Ikke færre end næsten 6.000 lastbiler kører dagligt over de danske grænser til lands og vands, og ikke mindst er der tale om et stigende antal med østeuropæiske nummerplader, der dog ifølge 3F’s Fagbladet ejes af danske vognmænd. Til gengæld er antallet af lastbiler med danske nummerplader dykket.

I 3F er man i modsætning til ITD ikke ligefrem begejstret over udviklingen, der ifølge 3F koster danske arbejdspladser.
3F advarer om, at de østeuropæiske chauffører ikke alene får en løn lavere end de danske overenskomster, men også at de bor i førerhuset i månedsvis og overnatter på de mange rastepladser, hvor de bruger faciliteterne.

EU-dom med begrænsninger
En EU-dom har for nylig slået fast, at det lovbefalede ugentlige hvil på 45 timer IKKE kan holdes i køretøjet.
Altså at eksempelvis østeuropæiske chauffører ikke kan anvende deres køretøj i døgndrift dag efter dag, uge efter uge, måned efter måned.

Dermed kan det også konstateres, at udgangspunktet for hvil i lastbiler på rastepladser kun kan anvendes til de daglige hvil og et hvil på 24 timer ugentlig.

De ringe forhold for de udenlandske chauffører og social dumping har fået de danske politikere til at reagere med truslen om restriktioner for brug af rastepladserne.
Der arbejdes med eventuelt at begrænse tiden på motorvejsrastepladser til 3 -, 11- eller 24 timer for lastbilers parkering.

Højere transportpriser
Men det vil ifølge Dansk Erhverv og ITD ’skade transportbranchen voldsomt’, og regningen vil blive sendt videre til danske forbrugere.

- Regeringens mål er at ramme udenlandske chauffører, men også danske speditører, vognmænd og chauffører vil få sværere ved at drive forretning. Et indgreb vil føre til højere transportpriser, hvilket i sidste ende ikke kan undgå at ramme danske forbrugere. En anden konsekvens vil være, at priserne på danskproducerede varer bliver højere, og det vil skade eksporten, siger administrerende direktør i Dansk Erhverv, Jens Klarskov.

Dominoeffekt
Han advarer om, at hvis Danmark indfører skrappe restriktioner, er der en risiko for, at andre EU-lande følger trop:

- Det er højest tænkeligt, at hvis Danmark går ned ad denne vej, så vil andre lande overveje at gøre det samme. Altså, at vi kommer til at se en slags kedelig domino-effekt. Det giver branchen voldsomme logiske udfordringer i forhold til at få chaufførtiden til at stemme med de gældende regler, og øget tid kan kun komme fra flere chauffører. Der er allerede mangel på chauffører i EU, og dette vil forstærke manglen voldsomt. Det kan ikke overdrives, hvor skadeligt dette tiltag vil være for transportbranchen, siger Jens Klarskov.

Fører til øget trafik
Dansk Erhverv spår desuden, at parkeringsrestriktioner fra dag ét vil medføre øget trafik på de danske landeveje:

- Der er ingen som helst tvivl om, at vi vil se et øget trafikpres på vores veje. Det sker på et tidspunkt, hvor presset på infrastrukturen aldrig har været større. På den baggrund efterspørger vi en lovgivning, der giver chaufførerne mulighed for at holde deres lovpligtige pauser, og samtidig fjerner de biler, der optager rastepladserne unødvendigt længe, slutter Jens Klarskov.

29/1 2018
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen