Det ser sort ud for vejene

Det ser sort ud for vejene

For anlægsbranchen er regeringens finanslovsforslag mildt sagt ikke en gavebod, men et indgreb, der koster på bundlinien

Af Dan Bjerring

Christiansborg

Regeringen afsætter kun cirka 400 millioner kroner fordelt over 2018-2021 til vejprojekter.

- Det svarer til ekstra 100 millioner kroner om året eller 0,0047 procent af BNP, der vokser med ca. 21,5 milliarder kroner årligt. Samtidig falder Vejdirektoratets bevillinger til asfalt som en sten - fra 527 millioner kroner i år til 359 millioner kroner i 2018, forklarer administrerende direktør i Asfaltindustrien Anders Hundahl til BygTek.

Han peger videre på, at niveauet i 2015 var på godt én milliard kroner, og han kalder finanslovsforslaget for ”uambitiøst”:

- Det viser, at vejene slet ikke har det fokus, de behøver og fortjener. Vi får varm luft og løfter, men ingen penge. Det er trist for væksten, erhvervslivet og beskæftigelsen i Danmark, siger Anders Hundahl videre.

Spild ikke tiden
Onsdag præsenterede regeringen sit erhvervs- og iværksætter udspil om initiativer, der skal styrke fremtidens virksomheder. Men vejene er ikke nævnt med et eneste ord, selv om DIs erhvervsklimaundersøgelse år efter år konkluderer, at virksomhederne efterspørger bedre infrastruktur.

- Baggrunden er ønsket om ikke at spilde tiden i trafikken, men at kunne sikre at medarbejderne kommer til og fra arbejde hurtigt og nemt, og at varer og råvarer kan transporteres gnidningsløst til og fra leverandør til kunde, siger Anders Hundahl videre.

Ulige fordeling
Ifølge Asfaltindustrien steg antallet af kørte kilometer på motorvejene sidste år med seks procent i forhold til året før. Og væksten er endnu større, hvis man ser det i et lidt længere perspektiv.

I forhold til 2007 er antallet af kørte kilometer på motorvejene steget med 22 procent, og dermed står motorvejene samlet set for en større andel af vejtrafikken.

- Hvor det for 25 år siden var cirka 14 procent af den samlede vejtrafik, der kørte på motorvejene, så er motorvejenes andel i dag vokset til 32 procent. Mens langt den største del af trafikken foregår på vejene, får de kun 32 procent af statens midler mens jernbaner får 68 procent. Den balance er gal. NU må det være vejenes tur. Erhvervslivet skriger på bedre veje så de kan skabe vækst og arbejdspladser. I stedet udsultes vejene – det er tude tosset, mener Asfaltindustriens administrerende direktør.

Mangler cirka 800 millioner
Seneste ”Status for anlægs- og Byggeopgaver” fra Transportministeriet slår fast, at der er behov for næsten 2,8 milliarder kroner i perioden 2018 til 2021 til vejvedligehold, mens den nuværende finanslovsbevilling i perioden er på godt to millioner kroner.

Ifølge Asfaltindustrien koster det i sidste ende i mistet vedligehold et underskud på næsten 200 millioner kroner at udskyde vedligeholdelsen:

- Det er dyrt at spare på det forkerte. Det er penge, som kunne være brugt på velfærd eller skattelettelser. De cirka 100 millioner kroner, regeringen lægger op til at investere i infrastrukturen, forslår slet ikke. En motorvej til Kalundborg har en samfundsmæssig forrentning på knap seks procent, mens en midtjysk motorvej har en forrentning på knap ni procent. I dag, hvor det stort set ikke koster noget at låne penge, er det god samfundsøkonomi og godt for beskæftigelsen straks at iværksætte sådanne samfundsmæssigt rentable infrastrukturprojekter. Det er helt uforståeligt, at regeringen ikke kan se det, siger Anders Hundahl, der håber, at Dansk Folkeparti kan ændre på regeringens prioriteringer.

Skru op for ambitionerne
Dansk Vejforening peger på, at trafikken og dermed også trængslen på vejene er stigende – ikke mindst på motorvejene:

- Skal det løses, må regeringen skrue væsentligt op for ambitionsniveauet og investere mere i udviklingen af vores vejinfrastruktur, end de foreslår i finanslovsforslaget, hvor der også er et forslag om at nedsætte taksterne på Storebæltsbroen med 25 procent over en treårig periode. Men hvad vil regeringen stille op med den øgede belastning, det vil medføre de på omkringliggende motorveje. Her er der ganske enkel ikke kapacitet nok til at kunne modstå det øgede trafikpres, der vil komme som resultat af en takstnedsættelse. Inden man går videre med at nedsætte taksten på Storebæltsbroen, bør man få gearet de omkringliggende motorveje til at kunne håndtere det øgede trafikpres, man som konsekvens vil opleve. For eksempel bør man i stedet for at iværksætte kørsel på nødspor på vestfynske motorvej gå videre med en reel udvidelse såvel på Fyn som på den anden side af broen mod Jylland, siger sekretariatschef Helle Rasmussen fra Dansk Vejforening.

1/9 2017
  • Københavns Lufthavn installerer batteri til lagring af grøn strøm

    Københavns Lufthavn installerer batteri til lagring af grøn strøm

    transport ›Takket være EU-projektet ALIGHT kan man nu håndtere de risici, der er forbundet med at installere et batteri i en lufthavns kritiske infrastruktur. Det er ifølge udviklerne en milepæl, og årsagen til, at lufthavnen som en af de første i Europa har installeret et stort batteri, som skal bidrage til målet om bæredygtighed
  • Michelin opfinder nyt analyseværktøj til måling af partikelforurening fra dæk

    Michelin opfinder nyt analyseværktøj til måling af partikelforurening fra dæk

    transport ›Den franske dækkoncern har netop præsentere et nyt analyseredskab til udfordringerne med de partikler, der kommer fra dæk og vej under kørsel med biler og lastbiler. Teknologien skal bane vejen for fremtidens bionedbrydelige dæk
  • Recharge City indviet

    Recharge City indviet

    transport ›Fredag den 15. marts indviede Transportminister Thomas Danielsen det nye parkerings- og opladningscenter Recharge City ved afkørsel 57, Horsens Syd på motorvej E45
  • 21 større broer og tunneler skal have en makeover i 2024

    21 større broer og tunneler skal have en makeover i 2024

    transport ›Vejdirektoratet planlægger at gennemføre omkring 100 store og mindre vedligeholdelsesarbejder på bygværker i 2024. Heraf skal 21 større broer og tunneler have en opgradering, så de kan holde mange år frem i tiden
  • Total pakkeløsning for genanvendt plastfilm

    Total pakkeløsning for genanvendt plastfilm

    transport ›Danske SOCO System har for den tyske virksomhed POLIFILM bygget et fuldautomatisk pakke- og palleteringsanlæg til f.eks. plastiksække af genanvendt forbrugerplast. Se video:
  • Papirbaseret palleindpakning modtager pris

    Papirbaseret palleindpakning modtager pris

    transport ›Papir- og emballageproducenten Mondi har vundet Fastmarkets PPI Products innovationspris for sin Advantage StretchWrap, der erstatter plastfilm til transportemballage
  • Kvindelig chauffør styrker samarbejdet i Carl Ras-teamet

    Kvindelig chauffør styrker samarbejdet i Carl Ras-teamet

    transport ›Tanja Hyll Biersted blev for et år siden ansat som den første kvindelige chauffør i virksomheden, der arbejder på at styrke kønsdiversitet og inklusion i hele organisationen. Selvom hun ikke selv havde regnet med at få arbejde i håndværkerbranchen, trives hun både på 'vejen' og med sin kollegaer i teamet
  • Markant udledning af farlige stoffer fra skibe

    Markant udledning af farlige stoffer fra skibe

    transport ›Giftigt røggasvand er en markant kilde til miljøfarlige stoffer i havmiljøet. Op mod 20 procent af udledningen af nikkel i havet kommer fra det såkaldte scrubbervand, oplyser Miljøministeriet. Nu vil Miljøminister Magnus Heunicke have forbud mod udledning