Det ser sort ud for vejene

Det ser sort ud for vejene

For anlægsbranchen er regeringens finanslovsforslag mildt sagt ikke en gavebod, men et indgreb, der koster på bundlinien

Af Dan Bjerring

Christiansborg

Regeringen afsætter kun cirka 400 millioner kroner fordelt over 2018-2021 til vejprojekter.

- Det svarer til ekstra 100 millioner kroner om året eller 0,0047 procent af BNP, der vokser med ca. 21,5 milliarder kroner årligt. Samtidig falder Vejdirektoratets bevillinger til asfalt som en sten - fra 527 millioner kroner i år til 359 millioner kroner i 2018, forklarer administrerende direktør i Asfaltindustrien Anders Hundahl til BygTek.

Han peger videre på, at niveauet i 2015 var på godt én milliard kroner, og han kalder finanslovsforslaget for ”uambitiøst”:

- Det viser, at vejene slet ikke har det fokus, de behøver og fortjener. Vi får varm luft og løfter, men ingen penge. Det er trist for væksten, erhvervslivet og beskæftigelsen i Danmark, siger Anders Hundahl videre.

Spild ikke tiden
Onsdag præsenterede regeringen sit erhvervs- og iværksætter udspil om initiativer, der skal styrke fremtidens virksomheder. Men vejene er ikke nævnt med et eneste ord, selv om DIs erhvervsklimaundersøgelse år efter år konkluderer, at virksomhederne efterspørger bedre infrastruktur.

- Baggrunden er ønsket om ikke at spilde tiden i trafikken, men at kunne sikre at medarbejderne kommer til og fra arbejde hurtigt og nemt, og at varer og råvarer kan transporteres gnidningsløst til og fra leverandør til kunde, siger Anders Hundahl videre.

Ulige fordeling
Ifølge Asfaltindustrien steg antallet af kørte kilometer på motorvejene sidste år med seks procent i forhold til året før. Og væksten er endnu større, hvis man ser det i et lidt længere perspektiv.

I forhold til 2007 er antallet af kørte kilometer på motorvejene steget med 22 procent, og dermed står motorvejene samlet set for en større andel af vejtrafikken.

- Hvor det for 25 år siden var cirka 14 procent af den samlede vejtrafik, der kørte på motorvejene, så er motorvejenes andel i dag vokset til 32 procent. Mens langt den største del af trafikken foregår på vejene, får de kun 32 procent af statens midler mens jernbaner får 68 procent. Den balance er gal. NU må det være vejenes tur. Erhvervslivet skriger på bedre veje så de kan skabe vækst og arbejdspladser. I stedet udsultes vejene – det er tude tosset, mener Asfaltindustriens administrerende direktør.

Mangler cirka 800 millioner
Seneste ”Status for anlægs- og Byggeopgaver” fra Transportministeriet slår fast, at der er behov for næsten 2,8 milliarder kroner i perioden 2018 til 2021 til vejvedligehold, mens den nuværende finanslovsbevilling i perioden er på godt to millioner kroner.

Ifølge Asfaltindustrien koster det i sidste ende i mistet vedligehold et underskud på næsten 200 millioner kroner at udskyde vedligeholdelsen:

- Det er dyrt at spare på det forkerte. Det er penge, som kunne være brugt på velfærd eller skattelettelser. De cirka 100 millioner kroner, regeringen lægger op til at investere i infrastrukturen, forslår slet ikke. En motorvej til Kalundborg har en samfundsmæssig forrentning på knap seks procent, mens en midtjysk motorvej har en forrentning på knap ni procent. I dag, hvor det stort set ikke koster noget at låne penge, er det god samfundsøkonomi og godt for beskæftigelsen straks at iværksætte sådanne samfundsmæssigt rentable infrastrukturprojekter. Det er helt uforståeligt, at regeringen ikke kan se det, siger Anders Hundahl, der håber, at Dansk Folkeparti kan ændre på regeringens prioriteringer.

Skru op for ambitionerne
Dansk Vejforening peger på, at trafikken og dermed også trængslen på vejene er stigende – ikke mindst på motorvejene:

- Skal det løses, må regeringen skrue væsentligt op for ambitionsniveauet og investere mere i udviklingen af vores vejinfrastruktur, end de foreslår i finanslovsforslaget, hvor der også er et forslag om at nedsætte taksterne på Storebæltsbroen med 25 procent over en treårig periode. Men hvad vil regeringen stille op med den øgede belastning, det vil medføre de på omkringliggende motorveje. Her er der ganske enkel ikke kapacitet nok til at kunne modstå det øgede trafikpres, der vil komme som resultat af en takstnedsættelse. Inden man går videre med at nedsætte taksten på Storebæltsbroen, bør man få gearet de omkringliggende motorveje til at kunne håndtere det øgede trafikpres, man som konsekvens vil opleve. For eksempel bør man i stedet for at iværksætte kørsel på nødspor på vestfynske motorvej gå videre med en reel udvidelse såvel på Fyn som på den anden side af broen mod Jylland, siger sekretariatschef Helle Rasmussen fra Dansk Vejforening.

1/9 2017
  • Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    Københavns Lufthavn dropper fossil diesel

    transport ›Københavns Lufthavn har fået sin sidste leverance af fossil diesel. Fra 1. juli køber lufthavnen HVO biodiesel til sine egne dieselkøretøjer og teknisk udstyr - fra plæneklippere til brandbiler og kæmpestore sneryddere. I alt overgår omkring 320 enheder til det fossilfri brændstof.
  • Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    Offentlige ladestandere til ellastbiler på vej på havnen i Aalborg

    transport ›Et nyt samarbejde mellem Port of Aalborg og Norlys betyder, at ellastbiler snart kan tanke strøm på Rørdalsvej i Aalborg. Projektet bliver en del af Norlys’ landsdækkende udbygning af ladeinfrastruktur til tung transport og skal styrke den grønne omstilling i både transportsektoren og havnens erhvervsliv
  • Fart på udbygningen af lynladernetværket

    Fart på udbygningen af lynladernetværket

    transport ›Lynladning langs motorvejsnettet er essentielt for at elbilister kan komme nemt og hurtigt videre, når de kører på tværs af landet – og det bliver kun nemmere fremover. E.ON Drive Infrastructure har nemlig vundet seks rastepladser i vejdirektoratets seneste udbud
  • Ballerup vinder Pedalkraft-Prisen 2025

    Ballerup vinder Pedalkraft-Prisen 2025

    transport ›Ballerup Kommune vinder Cyklistforbundets årlige pris, Pedalkraft-Prisen. Den går hvert år til en arbejdsplads, der har gjort en særlig indsats for at fremme cykling blandt sine medarbejdere
  • Droneshow satte ny besøgsrekord

    Droneshow satte ny besøgsrekord

    transport ›Net nyligt afviklede International Drone Show i Odense cementerede sin status som en af Nordens største dronebegivenheder ved at tiltrække mere end 1.000 industriaktører på tværs af forsvar, energi, landbrug, mobilitet og kritisk infrastruktur
  • Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    Enorme gevinster ved en Østlig Ringvej uden om Amager

    transport ›En sænketunnel langs Amagers østkyst kan i 2050 reducere trafikken i indre dele af København med 14 procent, fjerne knap hver fjerde lastbil ved Rådhuspladsen og årligt spare trafikanter for over fire millioner timer i trafikken
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    Ekspert: Digitalisering står stille hos danske SMV’er

    transport ›Mange små og mellemstore virksomheder får ikke forløst digitaliseringens potentiale, især i brancher som byggeri, detail og transport, vurderer Niklas Winther fra SMVdanmark. Men effekten er tydelig, og det har man allerede erfaret hos rejsearrangøren Corporate Travel & Events